Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1984057_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 07-12-2018
Enhed: SUNDOK
Sagsbeh.: DEPSGC
Sagsnr.: 1808980
Dok. nr.: 747073
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 24.10.2018 stillet følgende spørgsmål
nr. 60 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Martin Lidegaard (RV).
Spørgsmål nr. 60:
”En
række kommuner giver udtryk for kraftigt stigende udgifter til aktivitetsbestemt
medfinansiering på sundhedsområdet. Vil ministeren på den baggrund på kommune-
niveau redegøre for den forventede udgiftsudvikling fra 2017 til 2018 og fra 2018 til
2019? I det omfang at der måtte være store forskelle i udgiftsudviklingen på kommu-
neniveau, kan ministeren så redegøre for årsager til, at udgiftsstigningerne er forskel-
lige? Og kan der konstateres en form for systematik i udviklingen?
Svar:
Enhver sygehusindlæggelse, der kunne være forebygget, er én for mange. I dag sker
det for ofte, at ældre borgere bliver indlagt med fx blærebetændelse, væskemangel
og andre lidelser, som kunne være fanget i opløbet, og dermed kunne have forebyg-
get en sygehusindlæggelse.
En differentiering af den kommunal medfinansiering var et konkret ønske fra KL,
jf.
KL-udspillet
”Sa
e o su dhed” fra
5.
Efter et udvalgsarbejde med inddra-
gelse af DR og KL, blev den kommunale medfinansiering (KMF) aldersdifferentieret
fra 2018 og frem, så betalingen varierer og afspejler de kommunale muligheder for
forebyggelse der, hvor de i forvejen har kontakt og fokus via sundheds- og hjemme-
pleje.
Teknisk gennemgang af den kommunale medfinansiering for kommunerne
I de årlige økonomiaftaler fastsættes det forudsatte kommunale udgiftsniveau til
KMF for det pågældende tilskudsår, som beregnes ud fra den forudsatte aktivitet i re-
gionerne.
Kommunerne modtager finansiering for det forudsatte kommunale udgiftsniveau til
KMF fra staten via det kommunale bloktilskud. Finansieringen indgår ikke i det kom-
munale udgiftsloft for de samlede serviceudgifter.
I den kommunale budgetlægning for det pågældende aftaleår kan en kommune bud-
gettere med det forudsatte kommunale udgiftsniveau til KMF (fordelt på kommune-
niveau på baggrund af aktivitetsfordelingen to år før aftaleåret) eller budgettere
over/under niveauet. Det skyldes, at kommunerne i forbindelse med budgetlægnin-
gen også tager stilling til, hvilken udvikling kommunen selv forventer pba. kommu-
nens kendskab til egne borgere og tilbud.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 60: MFU spm. om årsagen til, at udgiftsstigningerne til aktivitetsbestemt medfinansiering på sundhedsområdet er forskellige, til sundhedsministeren
Det forudsatte kommunale udgiftsniveau til KMF fastsættes ud fra principperne om
at være det bedst mulige skøn for de faktisk kommunale udgifter til KMF. Når året er
omme kan det derfor vise sig, at de faktiske udgifter ikke stemmer overens med det
forudsatte niveau for kommunerne under ét inden for hver af de 5 regioner. I det til-
fælde, hvor:
-
den faktiske betaling til KMF for kommunerne under ét i en region er
højere
end det forudsatte niveau fra økonomiaftalen, så tilbagebetales
” erbelø-
bet”
til kommunerne i året efter regnskabsåret. Tilbagebetalingen fordeles
til kommunerne i den pågældende region i forhold til den enkelte kommu-
nes andel af regionens befolkningstal,
jf. § 14 a, stk. 3, i bekendtgørelse af
lov om regionernes finansiering.
-
den faktiske betaling til KMF for kommunerne under ét i en region er
lavere
end det forudsatte niveau fra økonomiaftalen, foretager staten en yderligere
opkrævning af det
”manglende”
beløb (forskellen ml. det faktiske og forud-
satte kommunale udgiftsniveau til KMF) i året efter regnskabsåret,
jf. § 14 a,
stk. 4, i bekendtgørelse af lov om regionernes finansiering.
Det vil altså sige, at det forudsatte kommunale udgiftsniveau til KMF fra økonomiafta-
len udgør det maksimale udgiftsniveau, som kommunerne under ét i en region kan
have. For betalingen ud over niveauet, vil kommunerne modtage en kompensation.
Samtidig udgør det forudsatte kommunale udgiftsniveau til KMF fra økonomiaftalen
også det mindste udgiftsniveau, som kommunerne under ét i en region kan have. For
” a gle de” betali g
fra kommunerne op til det forudsatte KMF-niveau medfører
dette en yderligere opkrævning fra staten.
For at eksemplificere ovenstående vises i tabel 1 de forudsatte kommunale udgiftsni-
veauer og faktiske udgifter til KMF (årsopgørelse) fordelt på kommuneniveau for
2017 og 2018 udarbejdet af Sundhedsdatastyrelsen. Ligeledes vises de kommunale
budgetter for KMF på kommuneniveau for 2017 og 2018 fra Danmarks Statistik.
Som det fremgår af tabel 1, så har det forudsatte kommunale udgiftsniveau for kom-
munerne under ét for 2018 været ca. 22.437 mio.kr., dvs. ca. 1,7 mia.kr. højere end
det forudsatte niveau (og de faktiske udgifter) i 2017. Kommunerne er hertil sikret
fuld finansiering via bloktilskuddet for et forudsat niveau på godt 22,4 mia.kr. i 2018.
I 2018 har kommunerne under ét budgetteret med samlede udgifter til KMF på knap
22.256 mio. kr., altså ca. 0,2 mia. kr. under det forudsatte niveau i 2018. Af tabellen
fremgår det, at det dækker over, at der er kommuner, der har budgetteret helt op til
16 pct. under det forudsatte niveau, og at der er kommuner, der har budgetteret op
til 7 pct. over det forudsatte niveau.
I 2017 budgetterede kommunerne med samlede udgifter til KMF på 21,373 mio.kr.,
hvilket var ca. 0,7 mia. kr. over det forudsatte niveau i 2017.
Side 2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 60: MFU spm. om årsagen til, at udgiftsstigningerne til aktivitetsbestemt medfinansiering på sundhedsområdet er forskellige, til sundhedsministeren
1984057_0003.png
Tabel 1.
Forudsat niveau for kommunernes udgifter til KMF, budgettal og faktiske udgifter til KMF fordelt på kommuner, 2017-2018
2017
Heraf yder-
Ændring ml.
Faktiske
Ændring ml.
ligere op-
forudsatte ni-
udgifter til
forudsatte
Forudsat
krævning
veau for
Forudsat
Mio. kr. , pl-2019
Budget
KMF (års-
niveau for
niveau*
fra kommu-
KMF og fak-
niveau*
opgø-
KMF og
ner til sta-
tiske udgifter
relse)
budget
ten
til KMF
Hele landet
20.704
21.373
20.710
652
3%
0%
22.437
København
1.982
2.158
2.008
126
9%
1%
2.002
Frederiksberg
396
408
387
22
3%
-2%
441
Ballerup
206
218
205
10
6%
-1%
219
Brøndby
151
158
149
7
5%
-2%
161
Dragør
55
56
54
3
0%
-2%
66
Gentofte
266
270
270
16
1%
1%
297
Gladsaxe
261
273
259
14
5%
-1%
270
Glostrup
94
98
95
5
3%
1%
106
Herlev
120
123
117
6
3%
-2%
121
Albertslund
111
116
113
6
4%
2%
118
Hvidovre
213
218
211
11
2%
-1%
230
Høje-Taastrup
196
197
197
11
0%
1%
211
Lyngby-Taarbæk
205
213
204
12
4%
-1%
225
Rødovre
156
159
158
8
2%
1%
168
Ishøj
93
95
91
5
2%
-3%
94
Tårnby
175
177
172
9
1%
-2%
191
Vallensbæk
57
58
59
3
3%
4%
62
Furesø
144
149
149
8
4%
3%
160
Allerød
86
91
88
5
6%
3%
93
Fredensborg
156
167
160
8
7%
3%
164
Helsingør
258
266
254
13
3%
-2%
281
Hillerød
187
199
196
10
6%
4%
198
Hørsholm
97
102
99
5
5%
2%
114
Rudersdal
204
207
209
12
2%
3%
227
Egedal
151
155
153
9
3%
1%
155
Frederikssund
187
199
187
9
6%
0%
201
Halsnæs
142
149
143
6
5%
1%
156
Gribskov
172
189
175
9
10%
1%
190
Bornholm
171
187
165
8
9%
-4%
203
Greve
180
181
184
6
1%
2%
199
Køge
222
224
221
8
1%
-1%
234
Roskilde
310
311
309
11
0%
0%
329
Solrød
77
77
79
3
0%
4%
82
Odsherred
142
142
141
4
0%
0%
162
Holbæk
270
267
271
9
-1%
0%
298
Faxe
140
144
141
4
3%
1%
151
Kalundborg
194
204
189
6
5%
-3%
209
Ringsted
126
126
125
4
0%
-1%
133
Slagelse
321
322
317
10
0%
-1%
345
Stevns
87
87
88
3
1%
2%
99
Sorø
118
122
113
4
3%
-4%
124
Lejre
97
99
103
3
2%
5%
105
Lolland
191
192
184
5
0%
-4%
211
Næstved
347
344
332
10
-1%
-4%
364
Guldborgsund
264
251
251
8
-5%
-5%
291
Vordingborg
189
198
184
6
5%
-3%
208
Middelfart
140
144
142
1
3%
1%
158
Assens
151
151
150
2
0%
-1%
176
Faaborg-Midtfyn
186
186
181
2
0%
-3%
211
Kerteminde
95
86
89
1
-9%
-6%
107
Nyborg
123
132
122
1
7%
-1%
139
Odense
703
703
688
8
0%
-2%
777
Svendborg
214
215
211
2
1%
-1%
248
Nordfyns
109
108
108
1
-1%
0%
120
Langeland
57
57
54
0
0%
-5%
68
Ærø
24
25
22
0
5%
-8%
28
Haderslev
206
212
212
2
3%
3%
226
Billund
95
97
95
1
2%
0%
106
Sønderborg
300
324
299
3
8%
0%
328
Tønder
148
152
146
1
3%
-1%
166
Esbjerg
457
466
454
4
2%
-1%
494
Fanø
13
13
13
0
2%
2%
17
Varde
180
179
179
2
0%
0%
206
Vejen
154
157
154
2
2%
0%
171
Aabenraa
226
230
235
2
2%
4%
256
Fredericia
195
204
195
2
5%
0%
220
Kolding
314
322
320
4
2%
2%
353
Vejle
377
411
384
4
9%
2%
424
Horsens
303
311
306
8
3%
1%
314
Herning
294
299
293
8
2%
0%
319
Holstebro
206
211
199
5
2%
-4%
221
Lemvig
75
75
73
2
1%
-2%
83
Struer
80
83
79
2
4%
-1%
90
Syddjurs
146
149
149
4
2%
2%
162
Norddjurs
139
148
136
4
6%
-2%
148
Favrskov
153
162
153
4
6%
0%
158
Odder
73
79
76
2
9%
4%
78
Randers
352
366
358
9
4%
2%
362
Silkeborg
320
336
320
9
5%
0%
342
Samsø
14
14
14
0
1%
0%
18
Skanderborg
179
184
184
6
3%
3%
183
Aarhus
1.035
1.074
1.033
31
4%
0%
1.064
Ikast-Brande
133
140
140
4
5%
5%
146
2018
Ændring ml.
forudsatte
niveau for
KMF og
budget
-1%
2%
-2%
-3%
0%
-2%
0%
1%
-3%
-2%
0%
0%
-1%
-4%
0%
2%
-11%
2%
-1%
0%
1%
0%
-1%
-13%
-1%
0%
1%
-7%
-2%
-5%
-5%
0%
-1%
0%
-6%
-3%
-9%
-5%
-1%
-2%
-12%
4%
0%
-2%
0%
-6%
-3%
-3%
0%
-3%
-4%
-4%
0%
-8%
-4%
-7%
-7%
-2%
-3%
4%
-3%
0%
-16%
-1%
0%
-5%
-1%
0%
3%
0%
0%
0%
2%
-10%
-1%
0%
0%
2%
1%
-5%
1%
0%
7%
-1%
Budget
22.256
2.042
433
213
161
64
297
274
103
119
118
230
209
218
168
96
169
64
158
93
166
281
195
99
225
155
203
144
186
193
189
234
324
82
152
290
137
199
131
336
87
129
105
206
364
272
202
153
176
206
102
133
777
229
115
64
26
221
103
341
161
494
14
203
171
245
218
353
438
314
320
221
85
81
159
148
158
80
366
325
18
183
1.140
145
Region Midtjylland
Region Syddanmark
Region Sjælland
Region Hovedstaden
Side 3
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 60: MFU spm. om årsagen til, at udgiftsstigningerne til aktivitetsbestemt medfinansiering på sundhedsområdet er forskellige, til sundhedsministeren
1984057_0004.png
Ringkøbing-Skjern
193
202
191
5
5%
-1%
209
209
Hedensted
154
154
155
4
0%
1%
160
149
Skive
175
179
176
4
2%
1%
192
192
Viborg
357
375
364
9
5%
2%
371
375
Morsø
77
83
74
0
7%
-4%
85
79
Thisted
156
170
153
0
9%
-2%
176
176
Brønderslev
118
121
120
0
2%
2%
134
134
Frederikshavn
209
215
212
0
3%
2%
252
252
Vesthimmerlands
125
126
126
0
0%
1%
142
142
Læsø
6
5
5
0
-5%
-8%
8
7
Rebild
89
89
90
0
-1%
0%
99
97
Mariagerfjord
137
138
140
0
1%
2%
158
158
Jammerbugt
127
136
128
0
7%
1%
149
147
Aalborg
625
629
628
1
1%
0%
696
682
Hjørring
222
199
224
0
-11%
1%
254
257
*Det forudsatte niveau fastsættes kun pr. region. I tabellen er det forudsatte niveau pr. region fordelt på de enkelte kommuner via aktiviteten to år tilbage.
Anm.: Tallene er afrundet. Kilde: Sundheds- og Ældreministeriet
0%
-7%
0%
1%
-7%
0%
0%
0%
0%
-9%
-2%
0%
-1%
-2%
1%
Det forudsatte kommunale udgiftsniveau til KMF for 2017-2019
I tabel 2 ses det forudsatte kommunale udgiftsniveau til KMF fordelt på kommuneni-
veau for perioden 2017-2019. Det er det aftalte niveau for kommunernes forventede
udgifter til kommunal medfinansiering fra økonomiaftalerne for 2017 til 2019. Tal for
2017 og 2018 fremgår også i tabel 1.
Tabel 2.
Fordelingen af det forudsatte niveau for kommunernes udgifter til kommunal medfinansiering på kommuner, 2017-2019
Vækst,
Mio. kr., 2019-pl
2017
2018
2019
2017-2018
Hele landet
20.704
22.437
22.432
8%
København
1.982
2.002
1.925
1%
Frederiksberg
396
441
420
11%
Ballerup
206
219
220
6%
Brøndby
151
161
154
7%
Dragør
55
66
64
19%
Gentofte
266
297
300
11%
Gladsaxe
261
270
266
4%
Glostrup
94
106
103
13%
Herlev
120
121
122
1%
Albertslund
111
118
113
7%
Hvidovre
213
230
218
8%
Høje-Taastrup
196
211
201
8%
Lyngby-Taarbæk
205
225
227
10%
Rødovre
156
168
167
8%
Ishøj
93
94
91
1%
Tårnby
175
191
186
10%
Vallensbæk
57
62
63
9%
Furesø
144
160
165
11%
Allerød
86
93
96
8%
Fredensborg
156
164
170
5%
Helsingør
258
281
270
9%
Hillerød
187
198
202
5%
Hørsholm
97
114
115
18%
Rudersdal
204
227
243
11%
Egedal
151
155
158
3%
Frederikssund
187
201
199
7%
Halsnæs
142
156
154
10%
Gribskov
172
190
193
11%
Bornholm
171
203
196
18%
Greve
180
199
198
11%
Køge
222
234
233
5%
Roskilde
310
329
332
6%
Solrød
77
82
83
6%
Odsherred
142
162
161
15%
Holbæk
270
298
290
10%
Faxe
140
151
152
8%
Kalundborg
194
209
207
7%
Ringsted
126
133
128
5%
Slagelse
321
345
339
7%
Stevns
87
99
96
14%
Sorø
118
124
120
5%
Lejre
97
105
111
8%
Lolland
191
211
209
10%
Næstved
347
364
352
5%
Guldborgsund
264
291
277
10%
Vordingborg
189
208
202
10%
Middelfart
140
158
165
12%
Assens
151
176
178
16%
Faaborg-Midtfyn
186
211
218
14%
Kerteminde
95
107
109
12%
Nyborg
123
139
144
13%
Odense
703
777
790
11%
Svendborg
214
248
247
16%
Nordfyns
109
120
129
11%
Langeland
57
68
69
20%
Ærø
24
28
28
16%
Haderslev
206
226
239
10%
Billund
95
106
108
12%
Region Nordjylland
Vækst,
2018-2019
0%
-4%
-5%
0%
-4%
-2%
1%
-2%
-3%
1%
-5%
-5%
-5%
0%
0%
-4%
-3%
1%
3%
3%
4%
-4%
2%
1%
7%
2%
-1%
-1%
1%
-3%
-1%
0%
1%
2%
-1%
-3%
1%
-1%
-4%
-2%
-3%
-3%
5%
-1%
-3%
-5%
-3%
5%
1%
3%
3%
4%
2%
0%
7%
1%
1%
6%
2%
Region Syddanmark
Region Sjælland
Region Hovedstaden
Side 4
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 60: MFU spm. om årsagen til, at udgiftsstigningerne til aktivitetsbestemt medfinansiering på sundhedsområdet er forskellige, til sundhedsministeren
1984057_0005.png
Sønderborg
300
328
340
10%
4%
Tønder
148
166
166
12%
0%
Esbjerg
457
494
514
8%
4%
Fanø
13
17
16
36%
-8%
Varde
180
206
206
15%
0%
Vejen
154
171
174
11%
2%
Aabenraa
226
256
263
14%
2%
Fredericia
195
220
220
13%
0%
Kolding
314
353
362
12%
2%
Vejle
377
424
435
12%
3%
Horsens
303
314
319
4%
2%
Herning
294
319
315
9%
-1%
Holstebro
206
221
214
7%
-3%
Lemvig
75
83
84
12%
0%
Struer
80
90
88
12%
-2%
Syddjurs
146
162
162
11%
0%
Norddjurs
139
148
146
6%
-1%
Favrskov
153
158
159
3%
1%
Odder
73
78
82
8%
5%
Randers
352
362
368
3%
1%
Silkeborg
320
342
339
7%
-1%
Samsø
14
18
17
29%
-6%
Skanderborg
179
183
190
2%
4%
Aarhus
1.035
1.064
1.061
3%
0%
Ikast-Brande
133
146
153
10%
5%
Ringkøbing-Skjern
193
209
209
8%
0%
Hedensted
154
160
167
4%
4%
Skive
175
192
191
10%
0%
Viborg
357
371
379
4%
2%
Morsø
77
85
86
10%
1%
Thisted
156
176
173
13%
-2%
Brønderslev
118
134
138
13%
4%
Frederikshavn
209
252
252
21%
0%
Vesthimmerlands
125
142
146
13%
3%
Læsø
6
8
7
39%
-16%
Rebild
89
99
101
10%
3%
Mariagerfjord
137
158
159
15%
1%
Jammerbugt
127
149
148
18%
0%
Aalborg
625
696
707
11%
2%
Hjørring
222
254
259
14%
2%
Anm.: Tallene er afrundet. Det forudsatte niveau fastsættes kun pr. region. I tabellen er det forudsatte niveau pr. region fordelt på de en-
kelte kommuner via aktiviteten to år tilbage.
Kilde: Sundheds- og Ældreministeriet
Fra 2017 til 2018 ses en stigning i det forudsatte udgiftsniveau til kommunale medfi-
nansiering for samtlige kommuner. Kommunerne under ét er således sikret fuld fi-
nansiering via bloktilskuddet for stigningen i det forudsat udgiftsniveau fra 2017 til
2018.
Stigningerne skyldes hovedsageligt, at den kommunale medfinansiering blev alders-
differentieret fra og med 2018. Aldersdifferentieringen betyder, at medfinansieringen
blev højere for småbørn (0-2 årige) og ældre (+65 år), og lavere for øvrige (3-64
årige). I overgangen til den aldersdifferentierede kommunale medfinansiering fra
2017 til 2018, oplevede kommuner med forholdsvis mange småbørn og ældre derfor
en relativ højere stigning i udgifterne til KMF sammenlignet med kommuner med for-
holdsvis få småbørn og ældre.
Det bemærkes, at effekten af den ændret kommunale medfinansiering blev analyse-
ret i forbindelse med et udvalgsarbejde i 2016. Det blev vurderet, at de fordelings-
mæssige konsekvenser sfa. en aldersdifferentiering i et vist omfang blev imødegået i
udligningssystemet. Dvs. en aldersdifferentieringen ville have relativt begrænsede
byrdefordelingsmæssige konsekvenser for kommunerne.
Der ses en relativ mindre stigning i det forudsatte udgiftsniveau til KMF for kommu-
nerne i Region Hovedstaden sammenlignet med øvrige regioner. Det formodes at
være pga. indførelsen af sundhedsplatformen i Herlev/Gentofte/Rigshospitalet i
2016, som har medført en lavere registrering af aktiviteten i Region Hovedstaden for
2016. Det forudsatte udgiftsniveau til KMF for kommunerne for 2018 er baseret på
aktiviteten i regionerne to år tilbage, og den lavere aktivitet i 2016 i Region Hovedsta-
den har derfor betydet en forudsat lavere udgiftsniveau til KMF for kommunerne i
Region Hovedstaden for 2018.
Side 5
Region Nordjylland
Region Midtjylland
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 60: MFU spm. om årsagen til, at udgiftsstigningerne til aktivitetsbestemt medfinansiering på sundhedsområdet er forskellige, til sundhedsministeren
Fra 2018 til 2019 ses stigninger i det forudsatte udgiftsniveau til kommunale medfi-
nansiering for nogle kommuner og fald for andre kommuner.
I Region Hovedstaden og Region Sjælland er forklaringen hovedsagelig sundhedsplat-
formen, som blev indført i Region Hovedstaden i 2016/2017 og i Region Sjælland i
2017. Som ovenfor nævnt har sundhedsplatformen medført en lavere registrering af
aktiviteten i begge regioner i 2017, og har derfor betydet en forudsat lavere udgiftsni-
veau til KMF for 2019 (da niveauerne for kommunerne i de to regioner regnes pba.
aktiviteten i 2017).
Der kan ikke umiddelbart peges på systematiske årsagsforklaringer inden for kommu-
neren i de øvrige regioner.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Stephanie Gantzel Christiansen
Side 6