Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Su dheds‐ og Ældre i isteriet 
 
E hed: SPOLD 
Sagsbeh.: DEPAJU 
Koordi eret  ed: 
Sags r.: 
 
Dok.  r.: 
 
Dato:  ‐ ‐
 
TALEPAPIR ‐ Sundhedsministeren
Det talte ord gælder
[Sundheds- og Ældreudvalget den 19. februar 2019]
Besvarelse af samrådsspørgsmål Y og Z om udredning af
kræftpatienter uden for kræftpakkerne
Samrådsspørgsmål Y
Ministeren bedes redegøre for, om regionerne efter ministerens
opfattelse har levet op til deres ansvar, når kræftpatienter uden
for kræftpakkerne ikke får samme kvalitet i behandlingen som
andre patienter, og at udredningen ikke lever op til det niveau,
som patienterne bør kunne forvente? Ministeren bedes endvidere
redegøre for, hvordan udredningen af kræftpatienter uden for
kræftpakkerne efter ministerens vurdering kan garanters bedst
muligt?
Samrådsspørgsmål Z
Ministeren bedes redegøre for, om ministeren er indstillet på at
følge anbefalingerne fra VIVE (Det Nationale Forsknings- og
Analysecenter for Velfærd), herunder at kortlægge regionale og
lokale udredningsmuligheder, tydeliggøre rollefordelingen i
kræftudredningen mellem almen praksis og sygehuse, udføre en
national analyse af brugen af CT-scanninger til kræftudredning
uden for kræftpakkerne, etablere et tværregionalt eller nationalt
forum til opsamling af og udveksling af viden om lokale
erfaringer med kræftudredning samt forbedre monitoreringen
kræftudredningen uden for kræftpakkerne, således at
afrapportering foregår tværregionalt eller nationalt? Der
henvises til rapporten ”Kræftudredning uden for kræftpakkerne",
januar 2019. https.//vive.dk/da/nyheder/2019/storvariation-i-
kraeftudredning-uden-for-kraeftpakkerne/
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/2-19 om behandling af kræftpatienter uden for kræftpakkerne, til sundhedsministeren
 
Tak til Liselott Blixt for spørgsmålene.
Behandlingen af kræft har udviklet sig positivt de seneste
15-20 år, hvilket bl.a. har betydet, at overlevelsen blandt
kræftpatienter er steget markant. Fra perioden 2000-2002 til
perioden 2014-2016 er 5-års-overlevelsen fx steget fra 48
pct. til 63 pct. Det er et markant fremskridt. Det er godt for
patienterne i Danmark.
Kræft er dog fortsat den hyppigste dødsårsag i Danmark. Ca.
30 pct. af alle dødsfald skyldes kræft. Det svarer til, at ca.
16.000 personer dør af kræft om året.
Hvis kræftsygdommen opdages tidligt og behandles hurtigt,
forbedres patientens mulighed for at overleve. Derfor er det
væsentligt, at kræftpatienter tilbydes udredning og
behandling så tidligt som muligt.
Tilbage i 2007 indførte den daværende VK-regering
pakkeforløbene for kræft. Det har været en af de største
succeser i det danske sundhedsvæsen.
Og regeringen prioriterer fortsat kræftområdet højt. Med
Kræftplan IV er afsat samlet 2,2 mia. kr. til de 3 nationale
målsætninger og de 16 initiativer til gavn for patienterne.
Men vi skal hele tiden forbedre kræftområdet
Med udspillet til sundhedsreform sætter vi en ambitiøs
retning for sundhedsvæsenet, så det er muligt at bevare og
bygge videre på de gode resultater, vi allerede har nået.
Side 2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/2-19 om behandling af kræftpatienter uden for kræftpakkerne, til sundhedsministeren
 
Vi ved jo, at vi i fremtiden – på grund af den demografiske
udvikling - desværre får flere kræftpatienter – og det skal vi
være klar til. Og så skal vi have gjort op med de alt for store
regionale forskelle, vi i dag fortsat ser på tværs af landet.
Som VIVE-rapporten og som ordføreren også siger
indledningsvist.
Jeg med interesse læst rapporten, som VIVE har udarbejdet.
Den sætter fokus på et vigtigt område – og bidrager til en
vigtig diskussion, nemlig at der ikke må være uens og til
nogle tider uforklarlige vilkår for kræftpatienter på tværs af
regionerne.
Jeg vil dog også til en start nævne, at det ikke er en rapport,
som ministeriet eller Sundhedsstyrelsen har indgået i eller
bidraget til.
Selv om I selvfølgelig har læst rapporten, så vil jeg alligevel
bruge lidt tid på at fremhæve de ting i rapporten, som jeg
synes er særligt vigtige.
Rapporten sætter fokus på den del af kræftudredningen, der
foregår uden for de såkaldte organspecifikke
kræftpakkeforløb. Her er der tale om to udredningsveje. Dels
gennem et såkaldt diagnostisk pakkeforløb, og dels i regi af
almen praksis.
Rapporten undersøger og sammenligner organiseringen af de
to udredningsveje på tværs af regionerne.
Side 3
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/2-19 om behandling af kræftpatienter uden for kræftpakkerne, til sundhedsministeren
 
For udredningsvejen i diagnostisk pakkeforløb viser
rapporten, at der er tilfredshed med forløbene. Der er dog en
betydelig variation mellem forløbene i de forskellige
regioner. Det betyder, at der er regionale forskelle i forhold
til, hvilke og hvor mange patienter der tilbydes et forløb i en
diagnostisk pakke.
For udredningsvejen i almen praksis viser rapporten, at der
er behov for at kunne bruge såkaldte parakliniske
undersøgelser på sygehuset (særligt CT-scanninger). Der er
stor variation i, hvordan adgangen til de parakliniske
undersøgelser er tilrettelagt i praksis. Det betyder, at
udredningsforløbet bliver unødvendigt langt for nogle
patienter.
Det konkluderes overordnet i rapporten, at udviklingen de
seneste år har resulteret i vigtige skridt i den rigtige retning.
Det konkluderes også, at den variation, der findes i
implementeringen af de to udredningsveje på tværs af
regionerne, skaber kvalitetsforskelle for patienterne.
Her vil jeg nævne, at Sundhedsdatastyrelsens analyser af
patienterne i diagnostisk pakkeforløb viser, at omkring 90
procent af de efterfølgende patientforløb var for anden
sygdom end kræft [2013-2016].
Vi taler altså ikke udelukkende om kræftområdet – det er
vigtigt at understrege.
Rapporten viser, at der er betydelig variation mellem
forløbene i den diagnostiske pakke i de forskellige regioner.
Side 4
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/2-19 om behandling af kræftpatienter uden for kræftpakkerne, til sundhedsministeren
 
Rigsrevisionen har også sat fokus på denne variation.
Statsrevisorerne har til beretning 7/2018 om rettidig indsats
på kræftområdet bemærket, at der er store regionale forskelle
på, hvor mange der sendes i diagnostisk pakkeforløb. Fx har
Region Midtjylland henvist knap 5 gange så mange patienter
til diagnostisk pakke som Region Sjælland.
Det er altså et problemfelt, som har mit og regeringens
fokus, da det ikke er forskelle, som regionerne umiddelbart
har kunne forklare – selv efter at pakken har været i brug
siden 2012.
Det er selvsagt ikke tilfredsstillende. Og noget af det,
regeringen ønsker at gøre op med i vores udspil til
sundhedsreform, er at der er for store forskelle på tværs af
regionerne.
VIVE’s rapport viser også, at der er stadig er uklarhed og
forskellig praksis for praktiserende lægers adgang til
diagnostiske undersøgelser på sygehuse på tværs af de fem
regioner.
Der blev med ØA-aftalen om regionernes økonomi for 2017
afsat 170 mio. kr. årligt fra 2017 og frem til øget kapacitet til
udredning (tidlig opsporing).
Side 5
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/2-19 om behandling af kræftpatienter uden for kræftpakkerne, til sundhedsministeren
 
Danske Regioner har i et bidrag til ministeriet til brug for
besvarelsen af dette samrådsspørgsmål oplyst, at
”Regionerne har skabt mulighed for at patienter kan
henvises direkte til diagnostisk afklaring fra almen praksis.
Rapporten viser dog, at der er barrierer i form af fx
samarbejdet mellem almen praksis og de kliniske afdelinger
på hospitalerne samt viden om henvisningsmuligheder i
almen praksis. Ligeledes at der er forskelle i forhold til, om
patienten fx kan henvises direkte til CT-scanninger, grundet
faglig uenighed i de kliniske miljøer.
På den baggrund vurderer Danske Regioner, at der er behov
for at styrke informationen i almen praksis, og at regionerne
har etableret en række efteruddannelser. Det er dog op til de
praktiserende læger selv at beslutte, hvilke efteruddannelser,
de vil deltage i, som det ser ud nu.
Det indgår i regeringens udspil til sundhedsreform, at vi skal
have flere almen praktiserende læger, fordi vi ser dem som
centrale i borgernes møde med sundhedsvæsenet, og fordi vi
ønsker at løfte det nære sundhedsvæsen. Men vi ønsker også
at stille kvalitetsstandarder i forhold til det nære
sundhedsvæsen.
Så for at vende tilbage til det konkrete spørgsmål. Mener jeg,
at regionerne lever op til deres ansvar for kræftpatienterne?
Nej, det gør jeg ikke, når jeg kigger på rapporten og de
forskelle der er - og det er selvfølgelig ikke godt nok.
Side 6
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/2-19 om behandling af kræftpatienter uden for kræftpakkerne, til sundhedsministeren
 
Danmark er et relativt lille land, og det er mig ærlig talt
uforståeligt, at der også på dette område er store forskelle i
organiseringen, som skaber uklarhed og uens vilkår for
patienterne.
Alle kræftpatienter skal kunne regne med den bedst mulige
udredning og behandling, uanset hvor i landet de bor. Det er
også grundlaget for den sundhedsreform, som vi starter
forhandlingerne om snart, nemlig at få gjort op med nogle af
de regionale forskelle.
Jeg er samtidig blevet bedt om at vurdere, hvordan
udredningen uden for kræftpakkerne kan sikres bedst muligt.
Her vil jeg fremhæve, at disse patienter er omfattet af
reglerne om maksimale ventetider. Disse regler træder i
kraft, så snart der opstår en mistanke om kræft, og skal
dermed sikre hurtig udredning af kræftsygdomme.
Og så kommer vi til de fem anbefalinger, som fremgår af
rapporten.
Sundhedsstyrelsen er som led i opfølgningen på Kræftplan
IV ved at foretage et serviceeftersyn af kræftpakkerne. Som
en del af revisionen af den diagnostiske pakke i efteråret
2019 vil man fx se nærmere på regionale og lokale
udredningsmuligheder samt på rollefordelingen i
kræftudredningen mellem almen praksis og sygehuse,
hvilket VIVE har fokus på (anbefaling 1 og 2), og som
naturligt kan indgå i det arbejde.
Side 7
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/2-19 om behandling af kræftpatienter uden for kræftpakkerne, til sundhedsministeren
 
Der er allerede nu gang i forarbejdet. Fx har
Sundhedsdatastyrelsen udarbejdet dataanalyser, der
beskriver henvisningsmønstre og anvendelse af den
diagnostiske pakke.
Sundhedsstyrelsen vil desuden inddrage de væsentligste fund
fra VIVE’s interviewundersøgelse i den samlede vurdering
af det allerede igangsatte forarbejde (anbefaling 1 og 2).
VIVE-rapporten anbefaler desuden, at der foretages en
national analyse af brugen af CT-skanninger til
kræftudredning uden for de organspecifikke pakkeforløb
(anbefaling 3).
Sundhedsdatastyrelsen oplyser her, at en sådan analyse vil
være kompliceret, da det ikke er muligt at anvende de
nationale registre, bl.a. fordi indberetninger til LPR omfatter
alle CT-scanninger, hvor borgeren har haft kontakt til en
sygehusafdeling. Det kan give uklarhed i forhold til
registrering.
I rapporten anbefaler VIVE også (anbefaling 4), at der
etableres et tværregionalt eller nationalt forum til opsamling
og udveksling af viden om lokale erfaringer med
kræftudredning uden for de organspecifikke pakkeforløb.
Tidlig opsporing er højt prioriteret, og bliver allerede i dag
løbende drøftet i Sundhedsstyrelsens Udvalg for Kræft og
Task Force for Patientforløb for Kræft- og Hjerteområdet,
der netop fungerer som nationale fora for sådanne drøftelser.
Det er også noget af det, som vi med sundhedsreformen
Side 8
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/2-19 om behandling af kræftpatienter uden for kræftpakkerne, til sundhedsministeren
 
ønsker at styrke – bl.a. ved at sætte nationalt fokus på
patientrettigheder og erfaringsudveksling på tværs.
Endelig anbefaler VIVE (anbefaling 5) en styrket
monitorering af kræftudredningen uden for de
organspecifikke pakkeforløb på tværs af sygehuse og
regioner.
Her vurderer Sundhedsdatastyrelsen, at det vil kræve
indførsel af nye koder og kræve yderligere registering ude på
afdelingerne og hos vores medarbejdere. Og derfor skal man
generelt vurdere, om det er meningsgivende at lave ekstra
registreringer på området.
Tak for ordet.
Side 9