Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2027933_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 11-03-2019
Enhed: JURA
Sagsbeh.: DEPBGJ
Sagsnr.: 1902236
Dok. nr.: 842343
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 15. februar 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 582 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 582:
”Vil
ministeren oplyse, hvilke politiske handlemuligheder og klagemuligheder hhv. en
borger, en kommunalpolitiker, folketingspolitiker, sundhedsministeren og Sundheds-
styrelsen med sundhedsreformen kommer til at have over for bestyrelsen i Sund-
hedsvæsen Danmark og de fem sundhedsforvaltninger, når ministeren ikke har in-
struktionsbeføjelser over for bestyrelserne i Sundhedsvæsen Danmark og de fem
sundhedsforvaltninger, hvis man er utilfreds med et behandlingsforløb, overbelæg-
ning, prioriteringer af behandlingsforløb, sygehusnedlæggelser, privatisering af be-
handlingstilbud eller manglende samarbejde mellem sygehus, almen praksis og kom-
mune i sundhedsfællesskaberne.
Svar:
Som det rigtigt fremgår af spørgsmålet, vil sundhedsministeren med sundhedsrefor-
men ikke få instruktionsbeføjelse over for bestyrelserne i Sundhedsvæsen Danmark
og de fem sundhedsforvaltninger. Det er ikke anderledes end med regionerne i dag,
som sundhedsministeren heller ikke har instruktionsbeføjelse over for.
Hvis sundhedsreformen gennemføres, vil det imidlertid muliggøre en styrket politisk
styring med sundhedsvæsenet på nationalt niveau.
Regeringen vil således i samspil med Folketinget kunne fastsætte den overordnede
retning og de overordnede prioriteringer for sundhedsvæsenet gennem en årlig ud-
viklingsplan.
Udviklingsplanen vil skulle rette sig mod både Sundhedsvæsen Danmark og de fem
sundhedsforvaltninger, som gennem lovgivning vil blive forpligtet til at følge udvik-
lingsplanen. Udviklingsplanen vil skulle indeholde de fokusområder, mål og krav, som
regeringen
i samspil med Folketinget
vil prioritere for sundhedsvæsenet det kom-
mende år.
Det er også forudsat med sundhedsreformen, at sundhedsministeren vil få styrkede
muligheder (hjemler) til at fastsætte fælles retningslinjer for og krav til sundhedsvæ-
senet, fx på akutområdet.
Såvel sundhedsministeren som folketingspolitikerne vil efter en gennemførelse af
sundhedsreformen få flere politiske handlemuligheder i forhold til sundhedsvæsenet,
end det er tilfældet i dag.
Sundhedsstyrelsen vil med sundhedsreformen
som i dag
spille en afgørende rolle i
forhold til at fremme folkesundheden og skabe gode rammer for sundhedsvæsenet i
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 582: Spm. om hvilke politiske handlemuligheder og klagemuligheder hhv. en borger, kommunalpolitiker, folketingspolitiker, sundhedsministeren og Sundhedsstyrelsen med sundhedsreformen kommer til at have over for bestyrelsen i Sundhedsvæsen Danmark og de fem sundhedsforvaltninger, til sundhedsministeren
Danmark. Sundhedsstyrelsen vil bl.a. som hidtil fastlægge placeringen af specialfunk-
tioner på de offentlige sygehuse gennem specialeplanlægning, have en rådgivende
funktion i forhold til hele sundhedsvæsenet og udarbejde anbefalinger, retningslinjer
og handleplaner. Det ændres der ikke på med sundhedsreformen.
Med sundhedsreformen vil Sundhedsstyrelsen yderligere bl.a. skulle være med til at
skabe et særligt forpligtende samarbejde mellem de sygehuse, hvor der foregår højt
specialiseret behandling, spille en afgørende rolle i forhold til vurdering af, hvor en
konkret opgave eller indsats og med hvilke kompetencer bedst varetages samt som
led i kvalitetsplanen, der generelt skal styrke kvaliteten i det nære sundhedsvæsen,
understøtte implementeringen af sundhedsindsatser i kommunerne.
Sundhedsreformen vil endvidere i væsentlig grad styrke den kommunalpolitiske ind-
flydelse på sundhedsvæsenet. Som det fremgår af regeringens udspil til sundhedsre-
form vil ét medlem af bestyrelserne for de fem sundhedsforvaltninger skulle udpeges
efter indstilling fra kommunerne. Kommunerne vil endvidere blive stærkt repræsen-
teret i de 21 sundhedsfællesskaber
med én repræsentant pr. deltagende kommune
på det faglige niveau og med borgmestrene og relevante udvalgsformænd fra alle
kommuner i den politiske overbygning.
Kommunalpolitikere vil derfor med sundhedsreformen i den form, som oprindeligt er
blevet præsenteret, få vid mulighed for at yde politisk indflydelse på sundhedsvæse-
net.
Når det er sagt, så har regeringen lyttet til de mange spørgsmål og forslag til justerin-
ger, der er fremkommet på den række af ekspert- og interessentgruppemøder, som
regeringen har afholdt. Regeringen vil derfor se på, om kommunerne kan sikres en
endnu stærkere repræsentation i en fremtidig beslutningsstruktur. Der skal således
ikke herske tvivl om, at regeringen er af den opfattelse, at kommunerne er en nøgle-
aktør i forhold til at bidrage til større nærhed og sammenhæng for patienterne.
De 21 sundhedsfællesskaber, som regeringen foreslår etableret med sundhedsrefor-
men, med repræsentanter fra sygehuse, praksissektor og kommuner, vil bl.a. få til op-
gave at gennemføre lokaldemokratiske tiltag som bruger- og borgerhøringer, hvor
alle brugere og borgere får mulighed for at komme til orde, gennem jævnlige dialog-
møder, organiserede fokusgrupper eller gennem regelmæssige møder med inddra-
gelse af patienter i enten selve sundhedsfællesskabet eller i sundhedsfællesskabets
politiske overbygning.
Borgerne vil med sundhedsreformen således få en helt ny mulighed for at yde indfly-
delse på sundhedsvæsenet gennem formidling af erfaringer og synspunkter direkte til
de relevante aktører.
Det bemærkes, at sundhedsreformen ikke berører patienternes nuværende mulighe-
der for at klage over sundhedsfaglig behandling. Det vil således fortsat være muligt
for patienter at klage over behandling og søge erstatning efter skader påført i sund-
hedsvæsenet.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Brit Gotthard Jensen
Side 2