Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 11-03-2019
Enhed: JURA
Sagsbeh.: DEPBGJ
Sagsnr.: 1902236
Dok. nr.: 842343
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 15. februar 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 582 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 582:
”Vil
ministeren oplyse, hvilke politiske handlemuligheder og klagemuligheder hhv. en
borger, en kommunalpolitiker, folketingspolitiker, sundhedsministeren og Sundheds-
styrelsen med sundhedsreformen kommer til at have over for bestyrelsen i Sund-
hedsvæsen Danmark og de fem sundhedsforvaltninger, når ministeren ikke har in-
struktionsbeføjelser over for bestyrelserne i Sundhedsvæsen Danmark og de fem
sundhedsforvaltninger, hvis man er utilfreds med et behandlingsforløb, overbelæg-
ning, prioriteringer af behandlingsforløb, sygehusnedlæggelser, privatisering af be-
handlingstilbud eller manglende samarbejde mellem sygehus, almen praksis og kom-
mune i sundhedsfællesskaberne.
”
Svar:
Som det rigtigt fremgår af spørgsmålet, vil sundhedsministeren med sundhedsrefor-
men ikke få instruktionsbeføjelse over for bestyrelserne i Sundhedsvæsen Danmark
og de fem sundhedsforvaltninger. Det er ikke anderledes end med regionerne i dag,
som sundhedsministeren heller ikke har instruktionsbeføjelse over for.
Hvis sundhedsreformen gennemføres, vil det imidlertid muliggøre en styrket politisk
styring med sundhedsvæsenet på nationalt niveau.
Regeringen vil således i samspil med Folketinget kunne fastsætte den overordnede
retning og de overordnede prioriteringer for sundhedsvæsenet gennem en årlig ud-
viklingsplan.
Udviklingsplanen vil skulle rette sig mod både Sundhedsvæsen Danmark og de fem
sundhedsforvaltninger, som gennem lovgivning vil blive forpligtet til at følge udvik-
lingsplanen. Udviklingsplanen vil skulle indeholde de fokusområder, mål og krav, som
regeringen
–
i samspil med Folketinget
–
vil prioritere for sundhedsvæsenet det kom-
mende år.
Det er også forudsat med sundhedsreformen, at sundhedsministeren vil få styrkede
muligheder (hjemler) til at fastsætte fælles retningslinjer for og krav til sundhedsvæ-
senet, fx på akutområdet.
Såvel sundhedsministeren som folketingspolitikerne vil efter en gennemførelse af
sundhedsreformen få flere politiske handlemuligheder i forhold til sundhedsvæsenet,
end det er tilfældet i dag.
Sundhedsstyrelsen vil med sundhedsreformen
–
som i dag
–
spille en afgørende rolle i
forhold til at fremme folkesundheden og skabe gode rammer for sundhedsvæsenet i