Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2029548_0001.png
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
[email protected]
Kirsten Normann Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Sundheds- og Ældreudvalget har i brev af 14. februar 2019 stillet følgende spørgs-
mål nr. 578 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 578:
”Vil
ministeren oplyse, hvilke krav der i dag stilles til den påkrævede sundhedsfag-
lige dokumentation ved bevilling af udvidet helbredstillæg til fodbehandling, her-
under om dokumentationen skal udarbejdes af en autoriseret sundhedsperson, som
skal leve op til autorisationslovens § 20, stk. 1, eller om den faglige vurdering kan
laves af enhver?”
Svar:
Hjælp til fodbehandling efter det udvidede helbredstillæg er et supplement til den
fodpleje, der kan foretages af hjemmeplejen, og til de fodbehandlinger, der kan gi-
ves tillæg til efter reglerne om det almindelige helbredstillæg (bl.a. visse behand-
linger ved fodterapeuter).
Ordningen med udvidet helbredstillæg er målrettet de pensionister, som ikke har en
funktionsnedsættelse, men som alligevel har behov for fodbehandling, og de pensi-
onister med funktionsnedsættelse, som har brug for fodbehandling, der ligger ud
over den behandling, der kan varetages af hjemmeplejen.
Ved ansøgning om udvidet helbredstillæg til dækning af udgifter til fodbehandling
skal kommunen vurdere, om udgiften er nødvendig. Kommunen skal i denne sam-
menhæng se på pensionistens økonomi, men også på karakteren af behandlingsbe-
hovet.
Der er ikke fastsat nærmere regler om, hvilken dokumentation der skal foreligge i
en ansøgningssag, eller hvem der skal udarbejde den. Der gælder ikke et krav om
autorisation, men kommunen skal naturligvis sørge for, at afgørelsen træffes på et
fagligt grundlag. Da der kun kan gives udvidet helbredstillæg til fodbehandling, når
det drejer sig om fodbehandling, der ikke kan ydes tilskud til efter sundhedsloven
(kapitel 15 og 42) eller kan bevilliges efter servicelovens § 71, så vil kommunerne
nødvendigvis skulle foretage en faglig vurdering af behandlingsbehovet og alle
muligheder for økonomisk hjælp mv.
14. marts 2019
J.nr.
19/03456
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 578: Spm. om, hvilke krav der i dag stilles til den påkrævede sundhedsfaglige dokumentation ved bevilling af udvidet helbredstillæg til fodbehandling, til beskæftigelsesministeren
Jeg kan i øvrigt oplyse, at når der oprindeligt ikke blev indført et krav om, at fod-
behandling skal udføres af statsautoriserede fodterapeuter, så skyldes det bl.a., at
reglerne skulle gøre det muligt at videreføre kommunal praksis, samt at reglerne
skulle gøre det muligt for pensionister at fortsætte med behandling hos den behand-
ler
herunder fodplejere
som pensionisten allerede benyttede og var tryg ved.
Jeg har ved tidligere lejlighed oplyst, at der arbejdes på at revidere reglerne om
helbredstillæg i regi af sammenhængsreformen. I den forbindelse kigger man også
på, om reglerne i forhold til fodbehandlinger stadig stemmer overens med det be-
hov og formål, som lå til grund, da reglerne blev lavet. Dette arbejde pågår fortsat,
og mulige modeller for forenkling og forbedring er under udarbejdelse.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2