Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2029006_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 13-03-2019
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPANS
Sagsnr.: 1901690
Dok. nr.: 840830
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 13. februar 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 572 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 572:
”I
forlængelse af svarene på SUU alm del
spørgsmål 369 og 370 bedes ministeren
oplyse, hvordan regeringens forslag til en sundhedsreform helt konkret vil sikre, at
udsatte og syge borgere får præcist den genoptræning, som foreskrevet af sygehuset,
og om det forventes at klagesystemet forenkles, så borgeren kun skal henvende sig ét
sted, hvis borgeren oplever, at vedkommende ikke får den genoptræning, som er or-
dineret af sygehuset?”
Svar:
Regeringen vil med den nye sundhedsreform generelt styrke samarbejdet og koordi-
neringen af patientforløb mellem sygehuse, kommuner og praktiserende læger og
skabe grundlag for bedre og sammenhængende forløb.
En ny national kvalitetsplan skal fremover styrke udviklingen i kommunerne, almen
praksis og udgående sygehusfunktioner, så borgere og sundhedspersonale kan være
trygge ved, at forebyggelse, behandling og rehabilitering i det nære sundhedsvæsen
løses med den fornødne faglige kvalitet. Kvalitetsplanen vil bestå af faglige standar-
der for kommunale sundhedsopgaver, så alle kommuner som minimum lever op til en
fælles kvalitetsstandard. Standarderne vil også omfatte krav til rådgivning og sparring
fra almen praksis og sygehuse, da opgavevaretagelsen i kommunerne ofte vil være af-
hængig af, at ansvaret for patienten er fastlagt, og at det er muligt at komme i kon-
takt med en læge fx for at få rådgivning.
Det vil fortsat være sådan, at det er kommunens opgave nærmere at tilrettelægge
genoptræningsindsatsen, så den lever op til genoptræningsplanen.
Regeringen vil med sundhedsreformen styrke informations- og vejledningsindsatsen
ved at placere flere patientvejledere lokalt på sygehusene og indføre ét fælles pati-
entnummer, så alle borgere nemt og hurtigt kan få fat i deres lokale patientvejledere.
Det gør det nemmere for borgerne at få den vejledning, som de har behov for. Det
gælder også inden for klagesager.
Regeringen ønsker med etableringen af ét fælles patientnummer, at patienter i hele
landet let kan komme i kontakt med en patientvejleder og få råd og vejledning i for-
bindelse med en udredning eller behandling. Telefonnummeret skal være en fælles
indgang for hele landet, men opkaldet viderestilles til den lokale patientvejleder i
sundhedsforvaltningen eller på sygehuset, der kender til de lokale forhold.
På den måde sikres alle uanset social baggrund og ressourcer, at de kan få god gavn
af stærke patientrettigheder, herunder muligheden for at klage.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 572: Spm. om, hvordan regeringens forslag til en sundhedsreform helt konkret vil sikre, at udsatte og syge borgere får præcist den genoptræning, som foreskrevet af sygehuset, til sundhedsministeren
Selvom der ikke med sundhedsreformen er lagt op til en omstrukturering af klagesy-
stemet, er det min klare opfattelse, at sundhedsreformen vil gøre det nemmere for
borgerne at navigere rundt i klagesystemet ved hjælp af den øgede informations- og
vejledningsindsats, regeringen har lagt op til.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Andrea Scheutz
Side 2