Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2029001_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 13-03-2019
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPANS
Sagsnr.: 1901690
Dok. nr.: 840815
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 13. februar 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 571 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 571:
”I
forlængelse af svarene på SUU alm del
spørgsmål 369 og 370 bedes ministeren
oplyse, om ministeren mener at det er rimeligt, at en udsat borger eller pårørende er
nødt til at fremsende klager to forskellige steder i forhold til problemer i et genop-
træningstilbud, dels til Styrelsen for Patientsikkerhed i forhold til kvalitet og dels til
kommunen i forhold til overholdelse af tidsfrister?”
Svar:
Klagesystemet er indrettet, som det er, fordi der er forskel på, i hvilken kontekst man
som borger ønsker at klage, og hvad man vil indgive en klage over.
Det skyldes, at ansvaret for forskellige dele af et behandlingsforløb er placeret hos
forskellige myndigheder. Der er dermed forskel på, om borgeren fremsender en klage
over kvaliteten af en sundhedsfaglig behandling, eller en klage om overholdelse af
tidsfrister, ventetider eller organisering af genoptræning.
Derudover kan forskellige dele af en borgers klage skulle behandles efter forskellige
regelsæt, som typisk kræver specialiserede og komplekse vurderinger at afgøre. Det
giver derfor efter min opfattelse god mening, at klagen skal rettes til den myndighed,
der har ansvaret for det specifikke element af behandlingsforløbet.
. / .
Jeg kan i øvrigt henvise til mig svar på spm. 572.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Andrea Scheutz