Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2027910_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 11-03-2019
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPBHK
Sagsnr.: 1901962
Dok. nr.: 838206
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 11. februar 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 567 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen ((SF)).
Spørgsmål nr. 567:
I forlængelse af regeringens aftale af 6. februar 2019 med FOA, KL og Danske Regio-
ner om dimensionering på social- og sundhedshjælperuddannelserne anmodes mini-
steren om at oplyse:
a) Hvad har regeringen afsat af midler til, at de flere uddannede faktisk også får an-
sættelse?
b) Hvordan er det helt konkret sikret, at alle kommuner og regioner bidrager til an-
sættelse af elever, og er det op til kommuner og regioner selv at vurdere og blive
enige om, at kvoten af optagne opfyldes?
c) Hvordan sikrer aftalen, at man i de kommuner og regioner, hvor manglen på fag-
lært SOSU-personale er størst, også bidrager mest?
d) Mener regeringen, at aftalen endeligt sikrer, at kommuner og regioner i fremtiden
kan rekruttere det nødvendige antal faglært personale til sundheds- og ældresekto-
ren?”
Svar:
Social- og sundhedsassistenter og social- og sundhedshjælpere er centrale medarbej-
dere, og det er afgørende, at der i fremtiden er tilstrækkeligt med hænder i plejen og
omsorgen for ældre og syge. Med sundhedsreformen får social- og sundhedsperso-
nale bedre muligheder for at bruge og udvikle deres faglige kompetencer og for at
samarbejde i et mere sammenhængende sundhedsvæsen. Det er derfor helt afgø-
rende, at der den 6. februar 2019 er indgået en dimensioneringsaftale, hvor vi sikrer
et løft i antallet af praktikpladser på i alt ca. 30 pct.
De fire delspørgsmål (a-d) besvares enkeltvis nedenfor.
Ad delspørgsmål a)
Regeringspartierne har siden 2015 prioriteret sundheds- og ældreområdet højt. Med
finanslovsaftalen for 2018 afsatte vi 2,7 mia. kr. over de næste fire år til at styrke æld-
replejen. Dermed er ældreområdet det velfærdsområde, der med selve finanslovsaf-
talen for 2018 fik tilført flest ekstra penge.
Med finanslovsaftalen for 2019 afsatte vi også sammen med Dansk Folkeparti yderli-
gere ca. 650 mio. kr. over de næste fire år til bedre ældreomsorg. Pengene går bl.a. til
en række initiativer for at støtte kommunerne i deres arbejde med at løse rekrutte-
ringsudfordringerne på sundheds- og ældreområdet.
Endelig løftede regeringen i økonomiaftalen med KL for 2019 den kommunale ser-
viceramme for 2019 med ca. 1,7 mia. kr. til prioritering af borgernær kernevelfærd,
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om regeringens aftale af 6. februar 2019 med FOA, KL og Danske Regioner om dimensionering på social- og sundhedshjælperuddannelserne, til sundhedsministeren
herunder at understøtte kommunernes arbejde med at yde værdig pleje og omsorg
for ældre borgere.
Siden 2015 er sundhedsvæsenet løftet med mere end 6 mia. kr., og i forbindelse med
udspillet til sundhedsreformen vil regeringen investere massivt i det nære sundheds-
væsen med etablering af en Nærhedsfond på 6 mia. kr. i 2020-2025 til bl.a. nye mo-
derne sundhedshuse, flere medarbejdere og styrkede kompetencer i det nære sund-
hedsvæsen.
Regeringens kortlægning af rekrutteringsudfordringer og social- og sundhedsperso-
nale og sygeplejersker i kommuner og regioner fra december 2018 viser en stigning i
antal fuldtidsbeskæftigede social- og sundhedspersonale i kommunerne fra 63.100 i
januar 2015 til 65.400 i januar 2018. I samme periode faldt antallet af fuldtidsbeskæf-
tigede social- og sundhedspersonale i regionerne fra 8.500 til 7.400. Samlet set har
der således været en stigning på over 1.000 fuldtidsbeskæftigede social- og sund-
hedspersonale fra januar 2015 til januar 2018.
For så vidt angår besvarelsen af delspørgsmål b-d er der indhentet bidrag fra under-
visningsministeren, som oplyser følgende:
Ad delspørgsmål b)
”KL
og Danske Regioner har med praktikpladsaftalen vurderet, at de har mulighed for
at oprette væsentlig flere praktikpladser til eleverne på social- og sundhedsuddannel-
serne. Det er min klare forventning, at parterne vil opfylde niveauerne i aftalen.
Der er en fast praksis for, hvordan de aftalte praktikpladser fordeles ud på de enkelte
kommuner og regioner, herunder ved koordination i regi af de fem kommunekontakt-
råd (KKR). Den fordelingsmetode vil fortsat være en opgave for kommuner og regio-
ner i fællesskab.
Praktikpladsaftalen indeholder en forpligtelse blandt aftaleparterne (FOA, Danske Re-
gioner, KL og regeringen) om løbende at følge og drøfte udviklingen i søgningen og
gennemførelsen af social- og sundhedsuddannelserne, herunder hvorvidt der oprettes
et tilstrækkeligt antal praktikpladser i kommuner og regioner.”
Ad delspørgsmål c)
”Som
det fremgår af svaret på spørgsmål b) er det kommuner og regioner som i fæl-
lesskab fordeler praktikpladserne, blandt andet i KKR-regi. Kommuner og regioner
skal dermed selv sørge for, at der er sammenhæng mellem uddannelsesansvar og ar-
bejdskraftsbehov kommunalt og regionalt.”
Side 2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om regeringens aftale af 6. februar 2019 med FOA, KL og Danske Regioner om dimensionering på social- og sundhedshjælperuddannelserne, til sundhedsministeren
Ad delspørgsmål d)
”Praktikpladsaftalen
kan ikke alene sikre, at kommuner og regioner i fremtiden kan
rekruttere det nødvendige antal faglærte personale til sundheds- og ældresektoren.
Det kræver også, at der er flere elever som søger ind på uddannelserne og gennemfø-
rer dem.
En ambitiøs praktikpladsaftale som denne tydeliggør for dem, der overvejer at tage
en social- og sundhedsuddannelse, at der er gode muligheder for at få en praktik-
plads. Sammen med initiativerne i finanslovsaftalen og erhvervsuddannelsesaftalen,
som indeholder indsatser mod frafald, kampagner for at styrke søgningen til uddan-
nelserne og nye videreuddannelsesmuligheder for at styrke fagets attraktivitet, er det
derfor et vigtigt skridt mod forhåbentligt at gøre det endnu mere attraktivt at vælge
en social- og sundhedsuddannelse, så der fremadrettet uddannes mere faglært perso-
nale til sektoren.”
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Benjamin Haslund-Krog
Side 3