Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2025611_0001.png
Skatteudvalget 2017-18
B 89 endeligt svar på spørgsmål 7
Offentligt
28. september 2018
J.nr. 2018 - 1795
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende B 89 - Forslag til Forslag til folketingsbeslutning om forhøjelse af afgiften på
tobak.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 7 af 3. september 2018. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Lotte Rod (RV).
Karsten Lauritzen
/ Kristina Astrup Blomquist
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 562: Spm. om, hvad det vil give i merprovenu at hæve tobaksafgiften med 100 pct., til skatteministeren
2025611_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opstille en tabel, der viser følgende:
1) De provenumæssige konsekvenser ved at øge tobaksafgiften, så købsprisen for en gen-
nemsnitlig pakke cigaretter vil blive henholdsvis 45, 50, 55, 60, 65, 70, 75, 80, 85 og 90
kr.?
2) De samlede samfundsøkonomiske konsekvenser forbundet med en forhøjelse af to-
baksafgiften for hver af de nævnte prisniveauer (inklusive helbredseffekter, arbejdsud-
budseffekter m.v.)?
3) En samlet omkostning for hver af de nævnte prisniveauer, som medtager både prove-
numæssige og samfundsøkonomiske konsekvenser?
Svar
De forventede varige provenumæssige konsekvenser samt skøn for de samlede samfunds-
økonomiske konsekvenser ved at forhøje tobaksafgifterne svarende til de nævnte gen-
nemsnitspriser fremgår af tabel 1.
Tabel 1. Forventede konsekvenser ved diverse afgiftsforhøjelser på cigaretter og røgtobak
Varigt merprovenu (2019-niveau)
Gennemsnits-
pris
Kr. pr. 20 stk.
90
85
80
75
70
65
60
55
50
45
11.090
9.980
8.870
7.770
6.660
5.560
4.450
3.340
2.240
1.130
Umiddelbart
Efter tilbageløb
Mio. kr.
10.670
9.610
8.540
7.480
6.410
5.350
4.280
3.220
2.150
1.090
-4.780
-3.430
-2.280
-1.310
-550
30
410
590
590
390
-5.550
-4.470
-3.520
-2.670
-1.950
-1.340
-840
-460
-200
-50
Efter tilbageløb og
adfærd
Samfunds-
økonomi
samlet
Anm.: Det er forudsat, at afgiften på røgtobak forhøjes tilsvarende, og at afgiftsforhøjelserne træder i kraft 1. januar 2019.
Der forudsættes ingen vækst i grundlaget frem til 2025.Det er beregningsteknisk forudsat, at afgiften indekseres efter 2025.
Der er afrundet til nærmeste 10 mio. kr. Arbejdsudbudseffekten forudsættes at udgøre -7 pct. af det umiddelbare merpro-
venu efter tilbageløb
Kilde: Skatteministeriet.
En forhøjelse af tobaksafgifterne der medfører, at tobaksprisen overstiger 65 kr. skønnes
at indebære et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd.
Det er vanskeligt at forudsige, hvad der sker med tobaksforbruget og tobaksmarkedet ge-
nerelt ved meget store afgiftsændringer. Der er dermed betydelig usikkerhed forbundet
med at skønne over effekterne af afgiftsforhøjelser på cigaretter og tobak særligt ved me-
Side 2 af 3
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 562: Spm. om, hvad det vil give i merprovenu at hæve tobaksafgiften med 100 pct., til skatteministeren
2025611_0003.png
get store afgiftsændringer. Det er således muligt, at der vil opstå større uforudsete ændrin-
ger, som fx såkaldte ketchup-effekter i grænsehandlen, når nye handelsmønstre fx i form
af et illegalt marked etableres.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Skønnet over de samfundsøkonomiske konsekvenser angiver de samlede samfundsøko-
nomiske omkostninger ved de nævnte forhøjelser. Således tager skønnet både højde for
statens mer- eller mindreprovenu, tabet for borgerne og et skøn for de sparede helbreds-
omkostninger. Det vil sige, at svaret på spørgsmålets punkt 2 og 3 er det samme.
En forhøjelse af tobaksafgifterne vil medføre et umiddelbart merprovenu for staten, som
dog modsvares af et tilsvarende tab for borgerne, og som dermed ikke umiddelbart inde-
bærer et tab eller en gevinst i et samlet samfundsøkonomisk perspektiv. Imidlertid vil
borgerne opnå et yderligere tab ved afgiftsforhøjelsen, idet de kan købe mindre tobak end
før afgiftsforhøjelsen. De har ligeledes højere omkostninger og øget besvær ved at hente
(mere) tobak i udlandet. Afgiftsforhøjelsen vil dog også medføre sparede helbredsom-
kostninger som følge af et lavere samlet tobaksforbrug.
1
Skønnet over de samfundsøkonomiske konsekvenser er ligesom provenuskønnet behæf-
tet med betydelig usikkerhed særligt ved meget store afgiftsændringer. Der fremgår yderli-
gere beskrivelser af antagelserne bag de samfundsøkonomisk beregninger i
Skatteøkono-
misk Redegørelse 2018.
Det fremgår heraf, at der skønnes at være en begrænset samfunds-
økonomisk gevinst ved en mindre forhøjelse af afgifterne på cigaretter og røgtobak, men
givet den usikkerhed som knytter sig til beregningerne af forvridnings- og helbredsom-
kostninger, vurderes de aktuelle afgiftssatser dog at være nogenlunde balancerede i for-
hold til det, der er samfundsøkonomisk optimalt. Det betyder, at forhøjelser, som ligger
væsentligt herudover, skønnes at indebære et samfundsøkonomisk tab.
Den samfundsøkonomiske beregning tager udgangspunkt i, at der sker en modgående
nedsættelse eller forhøjelse af en skat eller en anden afgift med samme fordelingsprofil.
De samlede konsekvenser vil dog i sidste ende også afhænge af, hvorledes et eventuelt
mer- eller mindreprovenu anvendes eller finansieres.
1
De sparede omkostninger som følge af et lavere forbrug er vanskelige at kvantificere, men Skatteministeriet har i en år-
række antaget en helbredsomkostning på ca. 2 kr. pr. cigaret,
jf. SAU B 89
svar på spørgsmål 3.
Side 3 af 3