Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2025610_0001.png
6. marts 2019
J.nr. 2019 - 1438
Til Folketinget
Sundheds- og Ældreudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 562 af 11. februar 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Pernille Schnoor (ALT).
Karsten Lauritzen
/ Kristina Astrup Blomquist
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 562: Spm. om, hvad det vil give i merprovenu at hæve tobaksafgiften med 100 pct., til skatteministeren
2025610_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad det vil give i merprovenu at hæve tobaksafgiften med 100
pct., så en pakke cigaretter kommer til at koste ca. 80 kr.?
Svar
En forhøjelse af afgiften på cigaretter med 100 pct. vil med udgangspunkt i en gennem-
snitspris på ca. 40 kr. pr. 20 stk. medføre en pris på ca. 70 kr. pr. pakke, mens en fordob-
ling af prisen fra 40 til 80 kr. svarer til en afgiftsstigning på godt 130 pct.
Jeg kan henvise til SAU B 89
svar på spm. 7, hvor det fremgår, at en tobaksafgiftsfor-
højelse med 100 pct. svarende til en gennemsnitspris på 70 kr. pr. 20 stk. cigaretter skøn-
nes at medføre et mindreprovenu på ca. 550 mio. kr. (2019-niveau) efter tilbageløb og ad-
færd. En afgiftsforhøjelse svarende til en gennemsnitspris på 80 kr. skønnes at medføre et
mindreprovenu på ca. 2,3 mia. kr. (2019-niveau) efter tilbageløb og adfærd. Det skyldes,
at det umiddelbare merprovenu fra en højere afgiftssats mere end opvejes af et mindre-
provenu som følge af øget grænsehandel og et lavere forbrug, hvilket indebærer færre ind-
tægter fra afgifter og moms.
De nærmere antagelser bag beregningerne fremgår ligeledes af SAU B 89
svar på spm.
7. Derudover henvises til FIU alm del
svar på spørgsmål 437, hvor de nærmere forud-
sætninger ift. de skønnede arbejdsudbudsvirkninger, som ligger til grund for provenube-
regningerne, fremgår.
Det bemærkes, at det er vanskeligt at forudsige, hvad der sker med tobaksforbruget og to-
baksmarkedet generelt ved meget store afgiftsændringer. Der er dermed betydelig usikker-
hed forbundet med at skønne over effekterne af afgiftsforhøjelser på cigaretter og tobak
særligt ved meget store afgiftsændringer, som der her spørges til, jf. SAU B 89
svar på
spm. 7 og FIU alm del
svar på spørgsmål 437.
Det bemærkes yderligere, at de ovenstående forhøjelser af tobaksafgiften isoleret set vil
indebære en reduktion i danskernes reale disponible indkomster og samtidig betyde en
stigning i indkomstforskellene opgjort ved Gini-koefficienten.
Endelig vil jeg nævne, at de afgiftsforhøjelser, der spørges til, skønnes at indebære et sam-
let samfundsøkonomisk tab, også når der tages højde for, at et lavere forbrug medfører
lavere helbredsmæssige omkostninger.
Afgiftsforhøjelsen skønnes således både at indebære et mindreprovenu og et samfunds-
økonomisk tab og gør generelt danskerne fattigere. Forslaget er derudover i strid med re-
geringens skattestop, og regeringen kan derfor ikke støtte forslaget.
Side 2 af 2