Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Det talte ord gælder
[Åbent samråd i Sundheds- og Ældreudvalget, d. 23. oktober 2018 kl. 14.00-15.30,
Christiansborg]
TALEPAPIR
Jeg vil gerne starte med at takke spørgerne for indkaldelsen til
samrådet her i dag.
At medarbejderne i ældreplejen kan gå trygge på arbejde er
utroligt vigtigt, og det ligger os alle her på sinde.
Det er også et emne, som vi har drøftet ved flere lejligheder –
blandt andet på samråd her i Sundheds- og Ældreudvalget.
Der er til i dag stillet fire samrådsspørgsmål, som alle omhandler
situationer, hvor mennesker med demens bliver
udadreagerende. Jeg vil besvare de fire spørgsmål samlet.
De mange engagerede og dygtige medarbejdere i ældreplejen
gør hver dag en kæmpestor indsats for at give vores ældre
borgere en god og værdig pleje og omsorg. Et godt arbejdsmiljø
har for mig altid været helt afgørende for at forøge
medarbejdernes arbejdsglæde og deres oplevelse af at have et
meningsfuldt arbejde.
1
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/10-18 om vold mod ansatte i ældreplejen, til ældreministeren.
Som ældreminister tager jeg det derfor også meget alvorligt, når
en FOA-medlemsundersøgelse viser, at så mange medarbejdere
i ældreplejen føler sig utrygge ved, at mennesker med demens
bliver udadreagerende.
At medarbejderne trives, er jo også noget, der på mange måder
taler ind i de rekrutteringsudfordringer, som man oplever ude i
ældreplejen.
Både ift. at det er attraktivt at begynde at arbejde i
ældreplejen, men også i forhold til at fastholde de mange
dygtige medarbejdere, der allerede arbejder i
ældreplejen.
Det er derfor nødvendigt, at vi tager problemstillingen alvorligt -
til gavn for både de mange fantastiske medarbejdere i den
danske ældrepleje, og dermed jo også til gavn for de ældre, der
er afhængige af den hjælp og omsorg, som medarbejderne giver
dem hver eneste dag.
Når det er sagt, vil jeg dog gerne starte med at slå fast, at
mennesker, der lider af en demenssygdom, ikke i
udgangspunktet er voldelige.
Side 2
2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/10-18 om vold mod ansatte i ældreplejen, til ældreministeren.
Men når sproget svigter, og den enkelte har svært ved at
udtrykke sine ønsker og behov, så er der risiko for, at de
demensramte bliver udadreagerende.
Derfor er det også meget vigtigt for at undgå, at mennesker med
demens bliver udadreagerende, at ældreplejen tilrettelægges
med udgangspunkt i den enkeltes behov, og at der hele tiden er
en opmærksomhed omkring signalerne fra den demensramte,
så uro og mistrivsel hos den demensramte kan mindskes.
Derfor er jeg også glad for, at regeringen sammen med de øvrige
satspuljepartier har afsat 470 mio. kr. til et markant løft af
demensområdet med den nationale demenshandlingsplan 2025,
hvor en af de helt afgørende værdier netop er, at plejen om
omsorgen skal tage udgangspunkt i den enkeltes behov.
En handlingsplan, der jo står helt centralt, når der spørges til
hvilke initiativer, der er igangsat på området. Det vil jeg gerne
uddybe nærmere.
Noget af det mange medarbejdere i ældreplejen har efterspurgt,
har bl.a. været de nødvendige kompetencer til at arbejde med
mennesker med demens, der har helt særlige behov, og som
samtidig har vanskeligt ved at udtrykke disse behov.
Side 3
3
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/10-18 om vold mod ansatte i ældreplejen, til ældreministeren.
Med den nationale demenshandlingsplan har vi sammen i
satspuljekredsen afsat 145 mio. kr. til et praksisnært
kompetenceløft for de medarbejdere, der beskæftiger sig med
mennesker med demens.
Her er fokus på kompetenceudvikling, som direkte kan overføres
til praksis og giver mening i det daglige arbejde.
Midlerne er udmøntet via Sundhedsstyrelsen, og det forventes,
at over 17.000 medarbejdere med initiativet får løftet deres
kompetencer.
Det er rigtig godt, for er der noget, der giver dårlige
arbejdsvilkår, så er det at blive sat i situationer, hvor man ikke
føler sig tilstrækkelig klædt på til at håndtere den pågældende
situation.
Derfor er det også helt afgørende, at medarbejderne har den
nødvendige faglige viden om såvel, hvilke metoder der virker,
som hvem de virker bedst overfor.
Og inden for samme initiativ fik yderligere 8 kommuner desuden
også mulighed for at få besøg af demensrejseholdet, der bl.a.
underviser i metoder, der kan klæde personalet på til at
forebygge konflikter.
Side 4
4
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/10-18 om vold mod ansatte i ældreplejen, til ældreministeren.
Med demenshandlingsplanen har vi også prioriteret de fysiske
rammer og sikrer bl.a. flere og mere demensegnede
plejeboliger.
For det er vigtigt, at de fysiske rammer er indrettet med
henblik på at reducere uro og utryghed hos mennesker
med demens, så det ikke resulterer i trusler og
udadreagerende adfærd mod vores plejepersonale.
Som et tredje og sidste initiativ fra demenshandlingsplanen vil
jeg nævne, at vi jo sidst i august har indgået en aftale om at
ændre magtanvendelsesreglerne på demensområdet.
Jeg synes, at vi har fundet den svære balance mellem respekten
for den enkelte borgers selvbestemmelsesret og pligten til at
sikre den nødvendige omsorg og pleje for de borgere, som ikke
længere er i stand til at tage vare på sig selv.
Som jeg har sagt ved flere lejligheder, forventer jeg, at den
nationale demenshandlingsplan, de 470 mio. kr. og de 23
konkrete initiativer, kommer til at give hele demensområdet et
løft.
Til glæde for mennesker med demens og deres pårørende
Side 5
5
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/10-18 om vold mod ansatte i ældreplejen, til ældreministeren.
Men jo også til glæde for de utroligt mange dygtige og
engagerede medarbejdere, der hver dag gør en kæmpe
indsats på landets plejehjem.
Et andet vigtigt element i forhold til at sikre et godt arbejdsmiljø
og forebygge udadreagerende adfærd er god ledelse.
Generelt er det min opfattelse, at mange ledere gør det godt,
men jeg tror også, at det er et sted, hvor lederne kan lære af
hinanden.
Jeg mener, at god ledelse skal motivere og ved eget eksempel
vise, hvilke værdier der skal arbejdes efter på det enkelte
plejehjem eller i hjemmeplejen.
Værdier, som kan fungere som ledestjerner for
medarbejderne i dagligdagen.
Men ledelsen i ældreplejen skal også sikre en hensigtsmæssig
organisering af plejen.
Side 6
6
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/10-18 om vold mod ansatte i ældreplejen, til ældreministeren.
Jeg har for eksempel set i medierne, at man på et plejecenter i
Grindsted har ændret mødetiderne, så medarbejderne nu
møder ind både klokken 6, 7 og 8 om morgenen, så det passer
bedre med, at de ældre kan komme op af sengen, når de vågner.
Og det er jo et eksempel på, hvordan man lokalt har tilrettelagt
indsatsen ud fra borgernes konkrete behov det pågældende
sted.
Så i forhold til samrådsspørgsmål E, mener jeg altså ikke, at vi fra
centralt hold skal blande os i den konkrete tilrettelæggelse af
plejen for eksempel ved at lave en vejledning til, hvornår der er
behov for at være flere medarbejdere til stede på en gang.
Selvfølgelig kan der være situationer, hvor det er
nødvendigt at være mere end en medarbejder.
Men som regeringens ledelseskommission senest har
slået fast, så er det helt afgørende, at vi som politikere har
tillid til ledelsen.
Og den lokale ledelse må således vurdere, hvorvidt der i en
given situation er behov for mere end en medarbejder. Det tror
jeg i øvrigt også, man er meget bedre til at vurdere lokalt end fra
centralt hold.
Side 7
7
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/10-18 om vold mod ansatte i ældreplejen, til ældreministeren.
Fra Christiansborg skal vi i stedet sikre de nødvendige rammer
for, at man kan give den nødvendige pleje og omsorg.
Derfor er jeg også glad for, at regeringspartierne sammen med
Dansk Folkeparti ved de seneste tre finanslovsaftaler har
prioriteret ældreområdet højt.
I finansloven for 2016 blev der prioriteret vi 1 milliard kr. ekstra
om året til en mere værdig ældrepleje.
Penge som kommunerne i meget høj grad valgte at
prioritere til flere kernemedarbejderne i ældreplejen.
I finanslovsaftalen for 2017 prioriterede vi yderligere ca. 2
milliarder kr. over de næste 4 år til at sikre en god og værdig
ældrepleje.
En stor del af disse midler gik til et klippekort, der giver
alle plejehjemsbeboere en halv times ekstra hjælp om
ugen, som den enkelte selv kan beslutte, hvordan
anvendes.
Side 8
8
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/10-18 om vold mod ansatte i ældreplejen, til ældreministeren.
I finanslovsaftalen for 2018 har vi endvidere prioriteret i alt 2,7
mia. kr. over de næste fire år til ældreområdet til bl.a. bedre
bemanding.
Dermed var ældreområdet det velfærdsområde, der med
selve finanslovsaftalen for 2018 fik tilført flest midler.
Desuden har vi i økonomiaftalen med KL for 2019 løftet den
kommunale serviceramme for 2019 med 1,7 mia. kr. til
prioritering af borgernær kernevelfærd, herunder at understøtte
kommunernes arbejde med at yde værdig pleje og omsorg for
ældre borgere.
Vi har altså allerede igangsat en række af initiativer, der taler ind
i problemstillingen omkring udadreagerende mennesker med
demens.
Og i forhold til udviklingen i antallet af situationer, hvor
plejepersonalet udsættes for vold, som der spørges til i
samrådsspørgsmål F, viser tal fra Arbejdstilsynet også et fald i
antallet af påbud og påbudslignende reaktioner, der omhandler
vold på plejehjem og hjemmehjælp siden vi drøftede
problemstillingen i januar 2017.
Side 9
9
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/10-18 om vold mod ansatte i ældreplejen, til ældreministeren.
I 2016 gav Arbejdstilsynet påbud og påbudslignende reaktioner i
17 tilfælde. I 2017 er antallet af påbud faldet til 10.
Men når tallene fra FOA viser, at så mange medarbejdere i
ældreplejen føler sig utrygge ved, at mennesker med demens
bliver udadreagerende, så må og skal vi gøre noget.
Og jeg vil gerne slå fast, at hvert eneste tilfælde, hvor en
medarbejder udsættes for udadreagerende adfærd fra en
dement skal tages meget alvorligt.
Det skylder vi både de ældre og medarbejderne, der hver dag
arbejder hårdt for at give vores ældre en værdig pleje og
omsorg.
Jeg synes derfor, at det er vigtigt, at vi får én samlet
handlingsplan, der kan se på problemstillingen fra flere
forskellige sider, så vi får en sammenhængende plan for
indsatsen.
Derfor er jeg også glad for, at regeringen med vores udspil til
finansloven for 2019 har prioriteret 60 mio. kr. i alt over de
næste fire år til en handlingsplan til bekæmpelse af
udadreagerende adfærd over for ansatte i ældreplejen.
Side 10
10
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/10-18 om vold mod ansatte i ældreplejen, til ældreministeren.
Handlingsplanen skal blandt andet indeholde initiativer, der
fokuserer på organisering af plejen, ledelse,
kompetenceudvikling, demensvenlige omgivelser osv.
Så for at opsummere:
Regeringen har sammen med satspuljepartierne med
demenshandlingsplanen foretaget en betydelig prioritering af
demensområdet.
Regeringen har tilført ekstra midler til ældreområdet generelt.
Regeringen har et stort fokus på ledelse.
Og regeringen har altså med finanslovsudspillet for 2019
foreslået en handlingsplan, der skal bekæmpe udadreagerende
adfærd i ældreplejen.
Fra regeringens side har vi således prioriteret mange forskellige
initiativer på ældreområdet. Og som jeg også nævnte
indledningsvist, er det helt centralt, at medarbejderne i
ældreplejen selvfølgelig skal have mulighed for at passe og pleje
vores ældre under gode og sunde arbejdsvilkår.
Tak for ordet.
Side 11
11