Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2045656_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 25-03-2019
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPLSL
Sagsnr.: 1901556
Dok. nr.: 859508
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 8. februar 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 535 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 535:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Dansk Selskab for Orthomolekylær
Medicin vedr. totalforbud mod humant brug af kviksølv, jf. SUU alm. del. – bilag 196,
og redegøre for Sundheds- og Ældreministeriets vurdering af risici og farlighed i for-
hold til anvendelse af kviksølv til humant brug.”
Svar:
Til brug for min besvarelse af spørgsmålet har ministeriet anmodet om bidrag fra
Sundhedsstyrelsen, som oplyser følgende:
”A.
Sundhedsstyrelsens kommentarer
Minamatakonventionen om kviksølv fra 2013
1
er en global traktat til beskyttelse af
menneskers sundhed og miljøet mod negative virkninger af kviksølv, der kan spredes
over store afstande via luft og vand. Efter at konventionen var ratificeret af 50 lande,
herunder Danmark, trådte den i kraft i august 2017. På daværende tidspunkt var den
underskrevet af 128 af verdens 196 lande.
Konventionen indeholder aftaler om, at der ikke må åbnes nye kviksølvminer og at de
eksisterende miner skal udfases. Brug af kviksølv og udledning af kviksølv i forbin-
delse med guldudvinding i små miner skal reguleres. Endvidere er der aftaler om for-
bud mod anvendelse af kviksølv i visse produkter og processer, kontrolprocedurer for
udledning i industrien og affaldshåndtering.
Den Videnskabelige Komité for Nye og Nyligt Identificerede Helbredsrisici (SCENIHR)
2
vurderede på opdrag af Kommissionen i en opinion fra 2015 den foreliggende viden-
skabelige litteratur om sammenhæng mellem brug af tandfyldningsmaterialer og ne-
gative helbredseffekter.
SCENIHR konkluderer, at den nuværende viden ikke udelukker brugen af enten amal-
gam eller alternative materialer i tandbehandling. Valget af materiale skal dog være
baseret på patientegenskaber som primære eller permanente tænder, graviditet, til-
stedeværelse af allergier over for kviksølv eller andre komponenter af dentalmateria-
ler og nedsat nyrefunktion.
1
2
The Minamata Convention on Mercury http://www.mercuryconvention.org/
Scientific Committee on Emerging and Newly Identified Health Risks SCENIHR Opinion on The
safety of dental amalgam and alternative dental restorationmaterials for patients and users,
april 2015.
https://ec.europa.eu/health/sites/health/files/scientific_committees/emerg-
ing/docs/scenihr_o_046.pdf
1
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 543: Spm. om baggrunde for, at der i Sverige og Norge er indført et totalforbud mod brug af kviksølv i privat tandlægepraksis, til sundhedsministeren
2045656_0002.png
I Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)2017/852 af 17. maj 2017
3
om kvik-
sølv og ophævelse af forordning (EF) nr. 1102/2008 anføres det, at som følge af kvik-
sølvforureningens grænseoverskridende natur stammer mellem 40 % og 80 % af den
samlede kviksølvaflejring i Unionen fra tredjeland. Handling er derfor påkrævet på lo-
kalt, regionalt, nationalt og internationalt plan.
Om anvendelse af kviksølv i tandfyldningsamalgam anføres i forordningens punkt
21:
”Anvendelse af kviksølv i tandfyldningsamalgam står for den største anvendelse af
kviksølv i Unionen og er en betydelig kilde til forurening. Anvendelsen af tandfyld-
ningsamalgam bør derfor gradvist nedsættes i overensstemmelse med konventionen
og med de nationale planer baseret navnlig på de foranstaltninger, der er opført i bi-
lag A, del II, til konventionen. Kommissionen bør vurdere og rapportere om mulighe-
den for at udfase anvendelsen af tandfyldningsamalgam på lang sigt og helst senest i
2030 under hensyntagen til de nationale planer, der kræves af denne forordning, og
med fuld respekt for medlemsstaternes beføjelser med hensyn til organisation og le-
vering af sundhedstjenesteydelser og behandling på sundhedsområdet. Desuden bør
der navnlig træffes forebyggende sundhedsbeskyttelsesforanstaltninger, der retter
sig mod sårbare individer i samfundet såsom børn og gravide eller ammende kvin-
der”.
I forordningens kapitel III ”Restriktioner for anvendelse og oplagring af kviksølv, kvik-
sølvforbindelser og kviksølvblandinger” anføres i artikel 10 om tandfyldningsamal-
gam, at fra den 1. juli 2018 må tandfyldningsamalgam ikke anvendes til tandbehand-
ling af mælketænder, af børn under 15 år og af gravide eller ammende kvinder, med-
mindre tandlægen finder, at det er strengt nødvendigt på grudlag af patientens sær-
lige medicinske behov. Hver medlemsstat skal senest den 1. juli 2019 udarbejde en
national plan vedrørende de foranstaltninger den påtænker at gennemføre for grad-
vist at nedsætte anvendelsen af tandfyldningsamalgam.
Vejledning om anvendelse af tandfyldningsmaterialer (VEJ nr. 9552 af 05/07/2018)
4
er trådt i kraft den 5. juli 2018 og ophæver Sundhedsstyrelsens vejledning nr. 9670 af
30. september 2008 om anvendelse af tandfyldningsmaterialer.
Om amalgam (sølvamalgam) anføres det i vejledningens punkt 3:
”Sølvamalgam kan anvendes ved fyldningsterapi i blivende kindtænder i de tilfælde,
hvor det er åbenbart, at en fyldning i dette materiale vil have den bedste holdbarhed.
Disse tilfælde er afgrænset til tandbehandlinger med manglende mulighed for tørlæg-
ning, vanskelig tilgængelighed af kavitet, speciel stor kavitet eller stor afstand til na-
botand. Sølvamalgam må ikke anvendes ved fyldningsterapi af børn under 15 år og af
gravide eller ammende kvinder, medmindre tandlægen finder, at det er strengt nød-
vendigt på grundlag af patientens særlige medicinske behov”.
3
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)2017/852 af 17. maj 2017
https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/687ef0ed-4045-11e7-a9b0-
01aa75ed71a1/language-da
4
Vejledning om anvendelse af tandfyldningsmaterialer (VEJ nr. 9552 af 05/07/2018)
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=202415
Side 2
2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 543: Spm. om baggrunde for, at der i Sverige og Norge er indført et totalforbud mod brug af kviksølv i privat tandlægepraksis, til sundhedsministeren
B. Sundhedsstyrelsens vurdering af risici og farlighed i forhold til anvendelse af
kviksølv til humant brug.
Den nuværende viden udelukker ikke brug af sølvamalgam til tandfyldninger i den ge-
nerelle befolkning. De foreliggende videnskabelige undersøgelser har ikke vist, at ud-
sættelse for kviksølv fra amalgam påvirker den neuropsykologiske udvikling hos børn,
men SCENIHR konkluderer, at der er behov for yderligere forskning vedrørende den
potentielle neurotoksicitet af amalgamfyldningsmaterialer. Et forsigtighedsprincip til-
siger derfor, at ufødte børn og børn under udvikling ikke bør udsættes for kviksølv fra
amalgamfyldninger.”
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Louise Sevel Lundstrøm
Side 3
3