Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1969024_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 15-11-2018
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPCSP
Sagsnr.: 1808856
Dok. nr.: 740989
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 23. oktober 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 54 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 54:
”Vil
ministeren kommentere artiklen "Læger retter kritik af tilsyn: »Myndighederne
må jo have været opmærksomme på ham" bragt på www.berlingske.dk den 20. okto-
ber 2018? Vil ministeren i forlængelse heraf oplyse, hvordan Sundhedsstyrelsen i dag
sikrer kontrol med alternative behandleres behandlingsmetoder og har ministeren el-
ler Sundhedsstyrelsen planer om at styrke kontrollen?”
Svar:
Mit ministerium har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra Sty-
relsen for Patientsikkerhed, som jeg kan henholde mig til:
”Alter ativ beha dli g er ikke o fattet af styrelse s su dhedsfaglige tilsy , da alter-
nativ behandling ikke er sundhedsfaglig virksomhed inden for sundhedsvæsenet. Det
følger af sundhedslovgivningen.
Styrelsens sundhedsfaglige tilsyn omfatter tilsyn med faglig virksomhed, der udøves
af autoriserede sundhedspersoner og sundhedspersoner, der handler på disses an-
svar, samt med behandlingssteder, der udfører sundhedsfaglig virksomhed inden for
sundhedsvæsenet.
Hvis den alternative behandler samtidig er autoriseret sundhedsperson, vil vedkom-
mende dog være underlagt tilsyn.
Enhver, herunder også alternative behandlere, er berettiget til at udøve behandling.
Lovgivningen har dog sat den grundbetingelse, at man ikke må udsætte nogens hel-
bred for påviselig fare. Hvis man gør det, kan man blive straffet af domstolene.
Der er ved lov etableret en brancheadministreret registreringsordning for alternative
behandlere. Ordningen er frivillig. Styrelsen for Patientsikkerhed godkender branche-
foreninger, der blandt andet stiller basale uddannelseskrav til deres medlemmer, har
regelsæt for god klinisk praksis og et klageorgan, til at registrere alternative behand-
lere. Det er brancheforeningerne, som vurderer, om det enkelte medlem opfylder be-
tingelserne for at blive registreret. Brancheforeningerne skal offentliggøre, hvem de
har registreret som alternative behandlere. Ordningen giver således brugere mulig-
hed for at identificere de alternative behandlere, der opfylder en række faglige og ud-
dannelsesmæssige krav fastsat af den pågældende brancheforening.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om kommentar til artiklen "Læger retter kritik af tilsyn: »Myndighederne må jo have været opmærksomme på ham" bragt på www.berlingske.dk den 20. oktober 2018, til sundhedsministeren
Alle alternative behandlere, uanset om de er registreret eller ej, er omfattet af lov om
markedsføring af sundhedsydelser. Heraf fremgår, at der ved markedsføring af sund-
hedsydelser gælder et saglighedskrav. Dette følger af lovens § 2, stk. 1, og indebærer
at markedsføring af sundhedsydelser skal være saglig, hvilket indebærer, at sund-
hedsydelser ikke må markedsføres lige så pågående og forbrugsstimulerende som al-
mindelige forbrugsvarer eller tjenesteydelser. Markedsføringen skal i øvrigt være ba-
seret på faglige og relevante oplysninger om sundhedsydelsen.
Der må herudover ikke anvendes urigtige, vildledende eller mangelfulde angivelser
ved markedsføring af sundhedsydelser. Dette indebærer blandt andet, at markedsfø-
ring af sundhedsydelser hverken ved udformningen eller indholdet må vildlede eller
være egnet til at vildlede de personer, den er rettet mod. En angivelse må heller ikke
direkte eller indirekte, ved udeladelse, ved ukorrekthed, ved tvetydighed eller ved en
overdreven påstand være egnet til at vildlede.
Herudover følger det af § 2, stk. 4, i lov om markedsføring, at rigtigheden af angivel-
ser om faktiske forhold skal kunne dokumenteres.
Styrelsen for Patientsikkerhed fører tilsyn med overholdelsen af lovens regler. Loven
gælder dog kun sundhedsydelser, dvs. ydelser som tager sigte på at forbedre forbru-
gerens helbredstilstand.
Styrelsen kan på eget initiativ eller på baggrund af klager eller indberetninger fra an-
dre optage sager til behandling, men styrelsen er ikke forpligtet til at behandle alle
sager, som forelægges. Ved vurderingen af, hvorvidt styrelsen skal optage sager til
behandling, skal styrelsen navnlig lægge vægt på varetagelsen af hensynet til forbru-
gerne. Det følger direkte af loven, jf. lovens § 4, stk. 3.
Styrelsen kan oplyse, at styrelsen undersøger den konkrete sag, som er omtalt i Ber-
li gske Tide des artikel o alter ativ beha dli g de
. oktober
8.”
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Cecilie Salejärvi Pedersen
Side 2