Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Su dheds‐ og Ældre i isteriet 
 
E hed:  ‐AFD/ÆLSAM 
Sagsbeh.: DEPPSK/DEPISH 
Koordi eret  ed:  
Sags r.: 
 
Dok.  r.: 
 
Dato:  ‐ ‐
 
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Kl. 8:30-9:55, d. 7. februar 2019, Sundheds- og Ældreudvalget]
Samråd om sundhedsreformen
Samrådsspørgsmål AB
Vil ministrene redegøre for, hvordan kommunerne med den økonomiske
ramme afsat i udspillet til sundhedsreformen skal kunne forebygge og
gennemføre behandlinger, der dæmper udgiftspresset på sygehusene
svarende til 2 mia. kr. i 2025, uden at det vil medføre besparelser på andre
kommunale opgaver? (Peder Hvelplund og Rune Lund (EL))
Samrådsspørgsmål AD
Vil ministeren oplyse, hvorfor kommunernes forskelligheder med hensyn til
ulighed i sundhed ikke indgår som led i sundhedsreformen, når
Rigsrevisionen påpeger, at netop forskelle i befolkningens forudsætninger
for sundhed betyder noget for behandlingskvaliteten? (Peder Hvelplund
(EL))
Samrådsspørgsmål AE
Vil ministeren oplyse, hvorfor social ulighed i sundhed ikke er et tema, der
er adresseret i regeringens sundhedsreform? (Peder Hvelplund (EL))
Tak for de tre spørgsmål AB, AD og AE, som jeg vil tillade
mig at besvare samlet.
[Styrket rolle til kommunerne]
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 533: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7. februar 2019 om regeringens udspil om en ny sundhedsreform, jf. SUU samrådsspm. AA-AE, til sundhedsministeren
 
Ser vi først på spørgsmål AB om kommunernes styrket rolle
på sundhedsområdet, så er det helt rigtig forstået, at
regeringen vil styrke det nære sundhedsvæsen – og dermed
kommunerne.
Nærhed betyder øget tilgængelighed til sundhedstilbuddene,
og nærhed kan bidrage til at skabe mere tryghed hos den
enkelte borger. Derfor skal flere patienter opleve behandling
og pleje tættere på eller i eget hjem.
Det betyder en styrket rolle til kommunerne – selvfølgelig i
samarbejde med de praktiserende læger. Målet er 500.000
færre ambulante besøg og 40.000 færre indlæggelser i år
2025.
Der vil være tale om en lang omstillingsproces.
Behandlingsomstillingen kan både foregå direkte ved at
ændre opgavevaretagelsen, så flere behandlingsopgaver løses
uden for sygehusene, og indirekte ved at styrke forebyggelse
og visitation, så unødvendige sygehusbesøg undgås.
Regeringen lægger med sundhedsreformen op til, at
Sundhedsstyrelsen skal lave en ny kvalitetsplan som sætter
standarder for faglighed og kvalitet over hele landet, og som
sætter retning for, hvordan mere behandling kan foregå i det
nære sundhedsvæsen – herunder i kommunerne.
Side 2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 533: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7. februar 2019 om regeringens udspil om en ny sundhedsreform, jf. SUU samrådsspm. AA-AE, til sundhedsministeren
 
Og med opgaverne følger finansieringen.
Dette gælder både ved de nye opgavedelinger mellem
kommuner, sygehus og almen praksis i de nye
sundhedsfællesskaber. Hvis kommunerne her løser en
opgave som flytter fra sygehuset, skal pengene følge med.
Det vil sige – at nye opgaver betyder nye penge. Så simpelt
er det. Og det vil vi jo drøfte med KL, når vi skal forhandle
den konkrete økonomi ift. kvalitetsplanen. Det følger af den
måde vi samarbejder med kommunerne på
Hertil kommer, at der med Nærhedsfonden gives et
ekstraordinært løft til sundhedsvæsenet på 6 mia. kr. i
perioden 2020-2025.
Midler, der ligger ud over den øvrige prioritering af
sundhedsområdet de kommende år som led i de årlige
økonomiaftaler og finanslovaftaler, hvor der tages konkret
stilling til behovet.
Midlerne i Nærhedsfonden, skal være med til at styrke
kommunernes generelle niveau, når det kommer til
kompetencer og kapacitet.
Side 3
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 533: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7. februar 2019 om regeringens udspil om en ny sundhedsreform, jf. SUU samrådsspm. AA-AE, til sundhedsministeren
2014698_0004.png
 
Hertil kommer, at vi drøfter de konkrete opgaver og behov i
de årlige økonomiforhandlinger – for regeringen lægger ikke
op til, at kommunerne skal løse nye opgaver uden yderligere
finansiering. Vi lægger op til, at der løbende sker en
omstilling til det nære sundhedsvæsen, og at pengene følger
opgaverne.
Det var mit indledende svar til spørgsmål AB.
[Social ulighed]
Så kommer vi til spørgsmålene AD og AE om social ulighed
i sundhed.
Jeg synes, at det er fint, at vi får lejlighed til at drøfte,
hvordan regeringen med vores udspil til en sundhedsreform
netop vil løfte sundheden for de mest ressourcesvage grupper
i vores samfund.
Når vi taler om social ulighed i sundhed handler det om, at
der er en sammenhæng mellem på den ene side
uddannelsesniveau og indkomst og på den anden side både
sundhedsadfærd, hvor meget vi rammes af sygdom, og hvor
længe vi lever.
Heldigvis viser de nyeste tal for udviklingen i
middellevetiden både, at den generelt stiger, og at forskellen
mellem dem med høj og dem med lav indkomst er stoppet
med at vokse i de senere år.
Side 4
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 533: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7. februar 2019 om regeringens udspil om en ny sundhedsreform, jf. SUU samrådsspm. AA-AE, til sundhedsministeren
 
Det ligger i kernen af vores sundhedsvæsen at reducere
uligheden. Vores sundhedslov sikrer alle danskere, der har et
sundhedskort, let og lige adgang til sundhedsydelser – de
fleste af dem gratis. Det går ikke efter status, men efter
behov.
Men vores sundhedsvæsen er stadig i dag på nogle punkter
for meget på de stærkes præmisser. De patienter, der har
overskud til at følge op – eller har pårørende med det
overskud – har nogle gange nemmere ved at navigere i et
komplekst sundhedssystem med mange aktører.
Og det er et alvorligt problem. For det skal ikke være sociale
forhold eller ens postnummer, der er afgørende for kvaliteten
eller sammenhængen i den behandling, man får i det danske
sundhedsvæsen.
Det er en udfordring, som regeringen ser alvorligt på. Og
som jo også ligger til grund for udviklingen af
patientrettigheder siden 2001.
Regeringen har et løbende fokus på at sikre borgerne en
ensartet behandling af høj kvalitet – på tværs af landet og
uanset social status. Bekæmpelse af ulighed i sundhed er
indbygget i stort set alle de initiativer, vi igangsætter på
sundhedsområdet, hvad enten det er fødselspakke,
Side 5
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 533: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7. februar 2019 om regeringens udspil om en ny sundhedsreform, jf. SUU samrådsspm. AA-AE, til sundhedsministeren
 
psykiatrihandlingsplan, diabeteshandlingsplan eller initiativ
om patientansvarlig læge.
Derfor er bekæmpelse af ulighed heller ikke et selvstændigt
projekt – ved siden af alt det andet. Det ligger i kernen af
udviklingen af sundhedsvæsenet – og i særdeleshed i
sundhedsreformen.
Patientrettighederne, som vi har udviklet siden 2001, sikrer
patienten størst mulig indflydelse på egen behandling.
Mulighed for selv at vælge et privat behandlingssted og få
betalt regningen, hvis ventetiden i det offentlige er over 30
dage. Senest har regeringen udvidet patientrettighederne og
givet mulighed for at bliver genoptrænet senest 7 dage efter,
at man er udskrevet fra hospitalet.
Men patientrettighederne bliver ikke overholdt lige godt over
hele landet og det er ikke alle, der får den nødvendige
vejledning, som de har brug for.
Derfor vil regeringen med vores udspil til en sundhedsreform
styrke patientrettighederne yderligere.
Side 6
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 533: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7. februar 2019 om regeringens udspil om en ny sundhedsreform, jf. SUU samrådsspm. AA-AE, til sundhedsministeren
 
Fremover skal det ikke alene være patientens eget ansvar at
finde alternative muligheder, hvis det nærmeste sygehus ikke
kan overholde udrednings- og behandlingsretten. Det enkelte
sygehus forpligtes til at tage patienten i hånden og finde
alternativer på andre sygehuse med ledig kapacitet. Det vil
særligt hjælpe netop de svage patienter, som i dag har svært
ved at udnytte deres rettigheder fuldt ud.
Samtidig indføres et nyt landsdækkende patientnummer, så
patienter nemt kan få fat i deres lokale patientvejleder, og vi
vil samle patientrettigheder i én patientrettighedslov.
Overholdelsen af patientrettighederne forankres i
Sundhedsvæsen Danmark.
Ved at sikre øget støtte og vejledning til patienter ønsker
regeringen at understøtte, at det ikke bliver dit
uddannelsesniveau eller din evne til at slå i bordet, der afgør,
om du gør brug af dine rettigheder.
Et andet helt centralt element i sundhedsreformen er
regeringens ambition om at skabe endnu mere
sammenhængende og individuelt tilrettelagt
behandlingsforløb.
Side 7
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 533: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7. februar 2019 om regeringens udspil om en ny sundhedsreform, jf. SUU samrådsspm. AA-AE, til sundhedsministeren
 
I dag er der generelt for mange tilfælde af, at borgernes
behandlingsforløb ikke hænger godt nok sammen mellem
kommunens tilbud, sygehuset og for eksempel psykiatrisk
behandling. Og det er især sårbare eller udsatte patienter som
ældre eller mennesker med psykiske lidelser, der er i risiko
for at falde mellem to eller flere stole.
Derfor foreslår vi, at 21 nye sundhedsfællesskaber skal skabe
en ny ramme for et forpligtende samarbejde mellem
sygehuse, egen læge og kommuner for patienterne bedste.
I sundhedsfælleskabet skal de fagprofessionelle aftale,
hvordan patienternes overgange mellem sygehus, egen læge
og kommunen kan gøres mere gnidningsfri, og hvordan flere
patienter kan undgå en tur til sygehuset, så vi sikrer bedre og
mere trygge overgange. Samtidig vil regeringen fjerne
barrierer for et godt og smidigt samarbejde mellem sektorer.
Når regeringen vil sikre, at der skabes mere
sammenhængende forløb, så skal det særligt komme de mest
ressourcesvage patienter til gavn– det er dem, der har
allermest mest brug for overskuelighed og tryghed i deres
behandlingsforløb.
Med reformen ønsker regeringen også, at de praktiserende
læger og kommunerne skal løfte en betydelig del af de
behandlinger, der i dag foregår på sygehusene.
Side 8
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 533: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7. februar 2019 om regeringens udspil om en ny sundhedsreform, jf. SUU samrådsspm. AA-AE, til sundhedsministeren
 
Det skal medvirke til, at flere borgere i fremtiden kan blive
behandlet tættere på, hvor de bor, og at der i højere grad
tages hensyn til den enkeltes behov.
Den praktiserende læge spiller især en vigtig rolle over for
udsatte og sårbare borgere, som har svært ved at navigere i
sundhedsvæsenet, og hvor det nogle gange kan være en
udfordring at møde op til aftaler, hvis de foregår langt væk
fra hjemmet.
En styrket almen praksis kan derfor også være med til at
mindske den geografiske og sociale ulighed i adgangen til et
sundt liv.
Når regeringen vil styrke de nære sundhedstilbud til gavn for
de svageste borgere, kigger vi samtidig på kommunernes
forebyggelsesopgave. Kommunerne har ansvaret for at
udvikle tilbud, der skal sætte rammerne for en sund levevis,
og som jo helst skal medvirke til, at man som borger ikke får
brug for behandling senere hen.
Og det giver god mening. For i kommunerne, er man tæt på
borgeren og kan tænke i brede indsatser, der ligesom
uligheden går på tværs af forvaltninger. Og i nye moderne
sundhedshuse er det muligt at skabe synergier mellem flere
fagligheder under samme tag.
Side 9
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 533: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7. februar 2019 om regeringens udspil om en ny sundhedsreform, jf. SUU samrådsspm. AA-AE, til sundhedsministeren
 
Sundhedsstyrelsen har lavet en stribe konkrete anbefalinger
til, hvordan kommunerne kan tilrettelægge
forebyggelsesindsatsen blandt andet i forhold til rygestop,
fremme af trivsel i skolerne og på uddannelsesinstitutioner
eller opsporing af skadeligt alkoholforbrug i forbindelse med
et forebyggende hjemmebesøg.
Men som spørgeren også er inde på i sit samrådsspørgsmål,
ser vi i dag kommunale forskelle på tværs af landet - blandt
andet i forhold til kvaliteten af de forebyggende indsatser.
Kort sagt: Sundhedsreformen handler om, at alle sikres en
reel mulighed for at udnytte deres ret til en god og
sammenhængende behandling i det danske sundhedsvæsen.
Det er præcis et opgør med ulighed i sundhed – hvad enten
den er social, økonomisk eller geografisk.
Tak for ordet.
Side 10