Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2016804_0001.png
Samrådstale
Samråd i Sundhedsudvalget den 7. februar kl. 7.00 vedr. udspil til
sundhedsreform
18. februar 2019
Spørgsmål
Samrådsspørgsmål AN
(stillet af Flemming Møller Mortensen (S) og Astrid Krag (S))
”Ministeren forholder sig til kritikken fra førende sundhedsøkonomer, der sam-
stemmende konkluderer, at økonomien i sundhedsreformen ikke hænger sammen,
herunder at Nærhedsfonden
kaldes for ’tryllestavsøkonomi’?”
Samrådsspørgsmål AM
(stillet af Flemming Møller Mortensen (S) og Astrid Krag (S))
”Hvordan forklarer ministeren, at Finansministeriets faktaark om Nærhedsfonden
bekræfter, at de 6 mia. kr. i fonden ikke alle sammen er nye penge
modsat hvad
blandt andet statsministeren og andre ministre har påstået?”
Det talte ord gælder.
[Indledning]
Tak formand og tak for invitationen til samråd.
Jeg er blevet bedt om at svare på spørgsmål AM & AN
i dette samråd. Det vil jeg gøre samlet.
Regeringen har fremlagt et ambitiøst udspil til en sund-
hedsreform. Indledningsvis er det værd at bemærke, at
det er regeringens udspil til en reform, som i den kom-
mende tid skal forhandles med Folketingets partier.
Det er en stor og vigtig reform, der skal understøtte, at
vores sundhedsvæsen er rustet til de kommende års ud-
fordringer med flere ældre og flere kronisk syge, og at
vi bruger pengene på sundhed frem for administration.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 530: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/2-19 om regeringens udspil om en ny sundhedsreform, jf. SUU samrådsspm. AM-AO, til finansministeren
Side 2 af 11
Derfor er jeg også glad for at stille op i dag, for at for-
klare elementerne i reformen.
***
[Økonomien i reformen]
Der er i spørgsmål AN spurgt til økonomien, herunder
om der er tale om en ’tryllestavsøkonomi’ som ikke
hænger sammen.
Som jeg har forstået det, er de udsagn rettet mod finan-
sieringen af den nye Nærhedsfond i regeringens udspil.
Så lad mig derfor starte med en uddybning af den sam-
lede økonomi i reformen, så vi kan undgå misforståel-
ser af indholdet
for tryllestavsøkonomi er der ikke ta-
le om.
Regeringen etablerer med udspillet en ny Nærhedsfond
på samlet 6 mia. kr. over perioden 2020 til 2025.
Det er midler, der skal give et ekstra løft af det nære
sundhedsvæsen i almen praksis og i kommunerne.
Herudover lægger regeringen op til at prioritere samlet
godt 0,4 mia. kr. over perioden 2019 til 2025 til bedre
patientrettigheder og indsatser for mere sundhedsper-
sonale.
Det betyder, at de stærke patientrettigheder vi har op-
bygget i Danmark bedre efterleves over hele landet. Og
det betyder nye rettigheder til førstegangsfødende.
Det kommer oven i yderligere 0,4 mia. kr. i årene 2019-
2025 som prioriteres til en bedre almen praksis, til mere
sammenhængende data.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 530: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/2-19 om regeringens udspil om en ny sundhedsreform, jf. SUU samrådsspm. AM-AO, til finansministeren
Side 3 af 11
Løftet i udspillet kommer ”ovenpå” den almindelige
udvikling i økonomien til sundhedsområdet. Det er alt-
så et ekstraordinært løft.
Og de nye prioriteringer er selvsagt finansierede. Når vi
kan gennemføre det, så skyldes det særligt to forhold:
For det første at regeringen sammen med Dansk Fol-
keparti gennem de sidste to års finanslovaftaler har af-
sat penge til sundhedsudspillet. Samlet er der afsat 2,4
mia. kr. frem mod 2025, som vi nu kan prioritere til et
løft af det nære sundhedsvæsen og bedre rettigheder.
For det andet, at der med reformen skabes grundlag for
administrative besparelser. De direkte besparelser udgør
1,5 mia. kr. frem mod 2025. Og herudover har regerin-
gen en målsætning om løbende administrative besparel-
ser, som ikke indregnes i Nærhedsfondens finansiering.
Det vil jeg komme tilbage til.
Når de nye prioriteringer er finansierede, betyder det
også, at der er tale om en ekstra finansiering, som
kommer oveni den løbende prioritering af sundheds-
området fra råderummet, som regeringen vil foretage
som led i de årlige økonomiaftaler og finanslovaftaler.
Det vil jeg også vende tilbage til.
[Om Nærhedsfondens finansiering]
Først vil jeg gerne uddybe omkring Nærhedsfondens
finansiering.
Regeringen lægger op til at Nærhedsfondens 6 mia. kr.
fordeles med 3 mia. kr. til investeringer i blandt andet
nye og moderne sundhedshuse, og 3 mia. kr. som
driftsmidler til bl.a. et løft af kvaliteten og kompeten-
cerne i det nære sundhedsvæsen.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 530: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/2-19 om regeringens udspil om en ny sundhedsreform, jf. SUU samrådsspm. AM-AO, til finansministeren
2016804_0004.png
Side 4 af 11
Anlægsinvesteringerne er forudsat udmøntet med 500
mio. kr. årligt, mens driftsmidlerne er forudsat at have
en stigende profil efter de første år.
Driftsmidlerne vil være varige, dvs. de videreførtes efter
2025.
Driftsmidler forventes blandt andet prioriteret til flere
medarbejdere og styrkede kompetencer i det nære
sundhedsvæsen, herunder fx flere sygeplejersker og ef-
teruddannelse af nuværende sygeplejersker i kommu-
nerne.
Herudover skal Nærhedsfonden også bidrage til øget
tryghed på akutområdet gennem flere akutberedskaber
(ambulancer, lægebiler mv.), og til flere uddannelsesstil-
linger i almen medicin.
Finansieringen af Nærhedsfonden er sammensat af flere
komponenter på henholdsvis driftssiden og på investe-
ringssiden.
På driftssiden er finansieringen sammensat af:
1) Direkte administrative besparelser fra reformen
2) Afsatte midler på finansloven.
[Ad. 1: Direkte administrative gevinster]
Regeringen har med udspillet til sundhedsreform en
klar ambition om, at der skal bruges færre ressourcer på
administration og flere på sundhed.
De direkte besparelser på administration, der ikke om-
fatter sundhedsadministrationen, udgør 350 mio. kr. år-
ligt fra 2022, med en mindre besparelse på 125 mio. kr.
i overgangsåret 2021.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 530: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/2-19 om regeringens udspil om en ny sundhedsreform, jf. SUU samrådsspm. AM-AO, til finansministeren
Side 5 af 11
Det svarer til samlet 1,5 mia. kr. over perioden 2020 til
2025, som overføres til Nærhedsfonden, og som der-
med betyder en omprioritering fra administration til løft
af det nære sundhedsområde.
Omkring ¼ af heraf vedrører direkte besparelser som
følge af de nedlagte regionsråd gennem bortfald af ud-
gifter tilknyttet regionsrådene i form af vederlag til poli-
tikerne, partistøtte samt valgafholdelse.
Udgifterne udgør samlet ca. 80 mio. kr. årligt, der bort-
falder med reformen, svarende til omkring 340 mio. kr.
i perioden 2021 - 2025.
De resterende ¾ af de direkte besparelser forudsættes
realiseret på de ikke-sundhedsopgaveområder, der i dag
leveres i regionerne.
Der anvendes i dag omkring 2,5 mia. kr. på ikke-
sundhedsopgaver i regionerne. Det drejer sig fx om
jordforureningsopgaver, udarbejdelse af regionale ud-
viklingsstrategier, tilskud til kollektive trafikselskaber og
tilskud på kulturområdet.
Heraf vil regeringen realisere besparelser på 270 mio.
kr. fokuseret på administrationen fra 2022, med en for-
udsat mindre besparelse på 125 mio. kr. i overgangsåret
2021.
Besparelserne vil ske gennem en prioritering, som bl.a.
betyder, at også opgaver vedrørende regional udvikling
bortfalder.
Den konkrete fordeling inden for ikke-sundhedsopga-
verne fastlægges i forbindelse med den konkrete opga-
veoverførsel. Samtidig har vi sagt, at miljøområdet med
fokus på jordforureninger friholdes.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 530: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/2-19 om regeringens udspil om en ny sundhedsreform, jf. SUU samrådsspm. AM-AO, til finansministeren
2016804_0006.png
Side 6 af 11
Den prioritering er regeringen klar til at gennemføre for
at sikre det ekstraordinære løft af det nære sundheds-
område.
[Ad. 2: Om finanslovprioriteringen]
Den andel halvdel af driftsudgifterne, svarende til 1,5
mia. kr. i 2020 til 2025, finansieres fra de midler, der er
afsat til reformen i aftalerne om finansloven for 2018
og 2019 mellem regeringen og Dansk Folkeparti.
Det er midler, der dermed allerede er prioriteret inden
for de tidligere års råderum, og som dermed ikke bare
er løfter om at bruge af det fremtidige råderum.
[Om finansiering af investeringerne]
På investeringssiden betyder Nærhedsfonden en massiv
satsning på fx flere sundheds- og lægehuse.
Halvdelen af Nærhedsfonden målrettes byggeri
det
svarer til 3 mia. kr. eller 500 mio. kr. årligt over de seks
år fra 2020 til 2025, et markant løft af den nuværende
pulje til sundhedshuse på 200 mio. kr. årligt frem til
2021.
Etableringen af fx sundhedshuse kan medvirke til et
løft af kvalitet og kapacitet i det nære sundhedsvæsen,
som den fysiske ramme for bedre samarbejde.
Som det fremgår af regeringens udspil vil rammen
ved en forudsat lokal medfinansiering på gennemsnitligt
25 pct.
muliggøre byggeriet af fx 25 store, komplette
sundhedshuse med flerlægepraksis, kommunale funkti-
oner og udgående sygehusfunktioner herunder fx psy-
kiatri, og omkring 100 moderne flerlægepraksisser gen-
nem nybyggeri eller ombygning/udvidelser.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 530: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/2-19 om regeringens udspil om en ny sundhedsreform, jf. SUU samrådsspm. AM-AO, til finansministeren
Side 7 af 11
Regeringen vil samtidig gøre fondsfinansieringen særligt
fordelagtig for økonomisk svagt stillede kommuner
Nærhedsfondens investeringsmidler er hovedsageligt
tilvejebragt gennem prioritering af 2,3 mia. kr. inden for
den samlede ramme for de offentlige investeringer, der
er finansieret inden for 2025-planen.
Samtidig lægger regeringen op til at Danske Regioners
formue indgår i Nærhedsfonden.
Den ændrede organisering af sundhedsvæsenet betyder,
at der ikke længere vil være grund til at opretholde for-
eningen Danske Regioner.
Det vil være foreningens generalforsamling, der træffer
beslutning om formuens anvendelse, i sammenhæng
med beslutning om opløsning af foreningen.
Dermed frigøres foreningens formue på over 0,3 mia.
kr.
Derfor har regeringen lagt op til, at formuen kommer
sundhedsvæsenet til gavn som medfinansiering af den
nye Nærhedsfond, da formuen er skabt på grundlag af
offentlig virksomhed og skattebetaling.
Som det fremgår af udspillet lægger regeringen op til at
drøfte spørgsmålet om formuens anvendelse nærmere
med Danske Regioner.
Herudover videreføres den nuværende sundhedshus-
pulje på 200 mio. kr. årligt i 2020 og i 2021 ind i Nær-
hedsfonden, som en del af finansieringen af den øgede
investeringssatsning på sundhedshuse.
Det bringer mig ind på besvarelsen af spørgsmål AM,
som
udspringer af spørgsmålet om ”nye penge”.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 530: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/2-19 om regeringens udspil om en ny sundhedsreform, jf. SUU samrådsspm. AM-AO, til finansministeren
Side 8 af 11
Faktum er som netop beskrevet, at regeringen etablerer
en ny nærhedsfond med 6 mia. kr. 2020-2025. Finansie-
ringen af Nærhedsfonden stammer fra besparelser på
ikke-sundhedsopgaver, ny finanslovprioritering, ny pri-
oritering fra investeringsrammerne og formue fra Dan-
ske Regioner svarende til i alt 5,6 mia. kr.
mens 0,4
mia. kr. som nævnt videreføres ind i Nærhedsfonden,
da de i dag står som pulje for sundhedshuse.
Det står meget klart beskrevet i regeringens udspil, og i
det faktanotat fra Finansministeriets hjemmeside, som
spørgeren henviser til.
***
[Om demografi og de 6 mia. kr.]
Jeg vil i den forbindelse også gerne knytte et par ord på
Nærhedsfonden og sammenhængen med formålet med
regeringens sundhedsreform for at give det fulde billede
af udspillet.
For vi ser ind i betydelige udfordringer med en stigende
ældrebefolkning og med en stigende gruppe af patienter
med kroniske sygdomme.
Det stigende pres er en af hovedårsagerne til, at rege-
ringen vil ændre organiseringen på sundhedsområdet.
Vi skal have en bedre arbejdsdeling mellem det nære
sundhedsvæsen og de specialiserede sygehuse.
Vi skal tilbyde patienterne en behandling, hvor de ikke
unødvendigt sendes på sygehuset, men hvor behandling
og opfølgning i stedet kan foregå tættere på hjemmet.
Og vi skal have et sundhedsvæsen, der leverer den
samme høje kvalitet i hele landet.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 530: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/2-19 om regeringens udspil om en ny sundhedsreform, jf. SUU samrådsspm. AM-AO, til finansministeren
Side 9 af 11
Det kræver en styrket kapacitet og styrkede kompeten-
cer i det nære sundhedsvæsen. Og det kræver et styrket
samarbejde.
Den opgave behøver vi ikke tre politiske niveauer til at
løse.
Tværtimod er der behov for at nedbryde grænserne, så
vi undgår en fortsat struktur med fem forskellige sund-
hedsvæsener, og så vi får sikret et konstruktivt samar-
bejde på tværs af sygehuse, almen praksis og kommu-
ner.
Derfor etablerer vi sundhedsfællesskaber. Og samtidig
skaber vi mere enkelt struktur, så vi får et nationalt
sundhedsvæsen med høj og ensartet kvalitet, og så vi
samtidig får frigjort ressourcer til sundhedsområdet
gennem en mindre administration.
***
[Om målsætningen om løbende administrative besparelser]
Til sidst vil jeg kort beskrive den anden del af regerin-
gens ambition om at reducere administrationen og bru-
ge pengene på sundhed i stedet.
Med den nye organisering skabes grundlag for en bedre
administration på sundhedsområdet bl.a. gennem bedre
muligheder for fælles løsninger og inddragelse af ek-
spertise i bestyrelserne.
Som led i udspillet har regeringen derfor fastlagt en
målsætning om, at sundhedsadministrationen løbende
skal nedbringes med 75 mio. kr. om året fra 2022.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 530: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/2-19 om regeringens udspil om en ny sundhedsreform, jf. SUU samrådsspm. AM-AO, til finansministeren
Side 10 af 11
De frigjorte ressourcer bliver på sundhedsområdet til
brug på øget sundhedsbehandling. Og midlerne admini-
streres i de nye sundhedsforvaltninger.
Der fjernes således ikke ressourcer fra sundhedsområ-
det samlet set
men midlerne skal i højere grad anven-
des i den direkte patientbehandling og kontakt.
Det kan omfatte øget behandling på sygehusene, men
kan også af sundhedsforvaltningerne helt eller delvist
vælges prioriteret til fx sundhedsfællesskaberne med
henblik på at løfte det nære sundhedsvæsen i almen
praksis og kommunerne.
Da der er tale om en årlig reduktion, vil reduktionen
udgøre 75 mio.kr. i 2022, 150 mio. kr. i 2023, 225 mio.
kr. i 2024 og 300 mio. kr. i 2025. Det svarer til i alt 750
mio. kr. over perioden 2022–2025.
[Omprioriteringsbidraget fjernes]
I sammenhæng med målsætningen om reduceret admi-
nistration lægger regeringen også op til, at det nuværen-
de omprioriteringsbidrag på sundhedsområdet bortfal-
der med Sundhedsreformen.
Omprioriteringsbidraget udgør i dag godt 60 mio. kr.
årligt, som tages ud af udgiftslofterne for sundhedsom-
rådet med baggrund i, at regionerne skal reducere ad-
ministrationen.
Regeringens målsætning for at nedbringe administratio-
nen med 75 mio. kr. betyder derfor en væsentlig mere
lempelig model end det nuværende omprioriteringsbi-
drag, idet der med reformens ikrafttrædelse ikke længe-
re fjernes midler fra sundhedsområdet.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 530: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/2-19 om regeringens udspil om en ny sundhedsreform, jf. SUU samrådsspm. AM-AO, til finansministeren
2016804_0011.png
Side 11 af 11
Til gengæld vil regeringen lægge op til en konsekvent
opfølgning, så det sikres, at administrationen også i
praksis reelt nedbringes fra 2022, og at de frigjorte res-
sourcer omflyttes til et løft af ressourcerne til patient-
behandling.
Den nærmere udmøntning af omflytningen fra admini-
stration til sundhed vil indgå i den årlige dialog mellem
regeringen og Sundhedsvæsen Danmark om udvik-
lingsplanen for det kommende år.
En beskrivelse af målsætningen fremgår også af Fakta
om brug af færre ressourcer på administration og flere
ressourcer på sundhed på fm.dk.
Tak for ordet.