Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2020408_0001.png
Folketingets Sundheds- og
Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2019 - 866
Doknr.
671069
Dato
25-02-2019
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har d. 5. februar 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 525 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 525:
”Ministeren bedes oplyse, hvordan kommunerne takserer et nødkald, når pri-
vate plejefirmaer skal varetage opgaven? Opgørelsen ønskes fordelt på de en-
kelte kommuner.”
Svar:
Da Børne- og Socialministeriet ikke har opgørelser over det i spørgsmålet ef-
terspurgte, har ministeriet til brug ved besvarelsen indhentet en udtalelse fra
KL. KL har oplyst følgende:
”Kommuner
visiterer nødkald på baggrund af en konkret henvendelse fra en
borger og ud fra en individuel visitation. Borgerens individuelle behov og mulig-
hed for at kunne få gavn af et nødkald er gældende, uanset om det er den
kommunale eller en privat leverandør, der udfører opgaven. Herefter installeres
nødkald og nøgleboks efter aftale med en leverandør. Aftaler om drift og vedli-
gehold er forskelligt fra kommune til kommune og er ofte løst af fx hjælpemid-
deldepotet i kommunen.
KL har ingen nationale opgørelser over priser på indkøb, drift og vedligehold af
nødkald og takster for anvendelse. Kommunerne opererer ikke generelt med
særlige takster for nødkald i forhold til private leverandører. Hvorfor det ikke er
muligt at indhente sammenlignelige takster på landsplan.”
Med venlig hilsen
Mai Mercado
1