Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2023677_0001.png
Folketinget
Forsvarsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. marts 2019
Politikontoret
Rune Bæk Krogh
2019-0032/08-0010
1002745
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 58 (Alm. del), som Folketingets
Forsvarsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. februar 2019. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Kirsten Nor-
mann Andersen (SF).
Søren Pape Poulsen
/
Lene Steen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 524: Spm. om kommentar til artiklen "Juridisk tøven bremser hurtigere udrykning til 112-opkald" bragt i Ingeniøren den 22. januar 2019, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 58 (Alm. del) fra Folketingets Forsvarsudvalg:
”Kan ministeren forestille sig at indføre AML-systemet (Advan-
ced Mobile Location) i ambulanceberedskabet på en sådan
måde, at borgeren selv skal foretage en aktiv handling på sin
mobiltelefon enten ved at downloade en app eller registrere sig
på en eller flere "relevante" websites for at fremskynde brugen
af systemet (jf. artiklen "Juridisk tøven bremser hurtigere udryk-
ning til 112-opkald" i Ingeniøren den 22. januar 2019)?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, hvortil jeg kan henholde mig:
”Det fremgår af regeringens udspil fra oktober 2018, at det skal
sikres, at politiets systemer kan lokalisere alarmopkald fra mo-
biltelefoner, så en borger, der har akut brug for hjælp, kan få
hjælp, uanset om borgeren ved præcist, hvor han eller hun be-
finder sig. På den baggrund har Rigspolitiet i samarbejde med
øvrige myndigheder igangsat en række initiativer med henblik
på at skabe grundlaget for indførelsen af den såkaldte AML-tek-
nologi til lokalisering af opkald til 112 fra smartphones.
Det er en forudsætning for ibrugtagningen af AML, at de eksi-
sterende tekniske systemer, der understøtter håndteringen af
alarmopkald, er tilpasset til at anvende AML, at der tilvejebrin-
ges et aftalegrundlag for brugen af AML med de private udby-
dere af teknologien, samt at ibrugtagningen af AML sker i fuld
overensstemmelse med gældende databeskyttelsesretlige regler,
herunder gennem sikring af de registreredes rettigheder i forbin-
delse med, at oplysninger om lokation sendes fra telefonen til
112.
På nuværende tidspunkt er de eksisterende tekniske systemer til-
passet med henblik på integration af AML, mens der fortsat på-
går et arbejde med bl.a. udarbejdelse af det endelige aftalegrund-
lag med de private udbydere.
Rigspolitiet kan i øvrigt oplyse, at AML er indlejret i en telefons
styresystem, hvorfor teknologien ikke er tilknyttet telefonen via
en app. En person, der ringer 112 fra en smartphone, hvori AML
er aktiveret, skal derfor ikke foretage sig yderligere, for at der
afgives positionsdata.
Det forhold, at AML ligger i telefonens styresystem, indebærer
også, at AML ikke aktiveres for enkeltbrugere, men for alle bru-
gere af det givne styresystem inden for en specificeret region el-
ler landegrænse. Der kan derfor ikke ske en differentieret AML-
2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 524: Spm. om kommentar til artiklen "Juridisk tøven bremser hurtigere udrykning til 112-opkald" bragt i Ingeniøren den 22. januar 2019, til justitsministeren
aktivering på baggrund af eksempelvis enkeltbrugeres registre-
ring på en hjemmeside.
Siden 2013 har det været muligt at downloade og anvende 112-
appen på smartphones, som afgiver positionsdata til alarmcen-
tralen, når en person foretager alarmopkaldet gennem 112-ap-
pen.
112-appen afgiver en positionsnøjagtighed svarende til AML,
og erfaringer viser, at alarmcentralen håndterer opkald, som fo-
retages gennem 112-appen, væsentligt hurtigere sammenlignet
med de almindelige 112-opkald. Dog viser erfaringer også, at
antallet af opkald, som foretages gennem 112-appen, er relativt
begrænset.
På baggrund af nye krav fra en af ejerne af styresystemerne til
smartphones forventes det, at 112-appen i løbet af foråret 2019
ikke længere vil være tilgængelig for nye brugere, men den vil
fortsat kunne benyttes af eksisterende brugere. Det er forvent-
ningen, at 112-appen udfases, når AML er indført.”
3