Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2013315_0001.png
Anden tekniske gennemgang
af Sundheds- og
Ældreministeriets
lovprogram
FT 2018/19
31. januar 2019
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om oversendelse af præsentationen fra den tekniske gennemgang af lovprogrammet, 2. del, for Sundheds- og Ældreudvalget den 31. januar 2019, til sundhedsministeren og ældreministeren
2013315_0002.png
Introduktion
Sundheds- og Ældreministeriet havde 20 lovforslag på regeringens lovprogram
for folketingsåret 2018/19.
13 lovforslag blev gennemgået for udvalget den 9. oktober 2018
7 lovforslag gennemgås i dag
1 lovforslag, der fremsættes af ældreministeren
6 lovforslag, der fremsættes af sundhedsministeren
Som sidst er der alene tale om en teknisk gennemgang af I) lovforslag, der
allerede er fremsat, og II) lovforslag, der er eller har været i ekstern høring mhp.
fremsættelse senere.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om oversendelse af præsentationen fra den tekniske gennemgang af lovprogrammet, 2. del, for Sundheds- og Ældreudvalget den 31. januar 2019, til sundhedsministeren og ældreministeren
2013315_0003.png
Introduktion - fortsat
Lovforslagene vil blive gennemgået af embedsmænd fra Sundheds- og
Ældreministeriet:
Kontorchef Andreas Jull Sørensen
– Afdelingen for
Ældreområdet og det Nære, Sammenhængende Sundhedsvæsen
Kontorchef Katrine Ring
– Afdelingen for Lægemidler,
Internationale Forhold, Sundhedsjura og Psykiatri.
Afdelingschef Dorthe Søndergaard
– Afdelingen for Lægemidler,
Internationale Forhold, Sundhedsjura og Psykiatri.
Gennemgangen af lovforslagene vil ikke nødvendigvis blive foretaget i
den rækkefølge, som lovforslagene forventes fremsat for Folketinget.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om oversendelse af præsentationen fra den tekniske gennemgang af lovprogrammet, 2. del, for Sundheds- og Ældreudvalget den 31. januar 2019, til sundhedsministeren og ældreministeren
2013315_0004.png
1.
Ændring af lov om social service
(Målretning af de forebyggende hjemmebesøg)
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om oversendelse af præsentationen fra den tekniske gennemgang af lovprogrammet, 2. del, for Sundheds- og Ældreudvalget den 31. januar 2019, til sundhedsministeren og ældreministeren
2013315_0005.png
Målretning af de forebyggende hjemmebesøg
Formål:
At opspore og forebygge ensomhed i de år, hvor mange er i risiko for
at opleve ensomhed eksempelvis som følge af overgangen fra
arbejdsliv til pension og styrke opsporingen af enlige ældre i risiko for
nedsat social, psykisk og fysisk funktionsevne.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om oversendelse af præsentationen fra den tekniske gennemgang af lovprogrammet, 2. del, for Sundheds- og Ældreudvalget den 31. januar 2019, til sundhedsministeren og ældreministeren
2013315_0006.png
Målretning af de forebyggende hjemmebesøg
Hvad gælder i dag?
Kommunalbestyrelsen er i dag forpligtet til at tilbyde mindst et årligt
forebyggende hjemmebesøg til alle borgere, der er fyldt 80 år og til
alle ældre borgere, i deres fyldte 75. år.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde forebyggende hjemmebesøg
efter behov til borgere i alderen 65 år til 79 år, som er i særlig risiko
for at få nedsat social, psykisk eller fysisk funktionsevne.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om oversendelse af præsentationen fra den tekniske gennemgang af lovprogrammet, 2. del, for Sundheds- og Ældreudvalget den 31. januar 2019, til sundhedsministeren og ældreministeren
2013315_0007.png
Målretning af de forebyggende hjemmebesøg
Med lovforslaget foreslås:
Kommunalbestyrelsen skal som noget nyt tilbyde et forebyggende
hjemmebesøg til alle borgere, som bor alene i kommunen, i deres
fyldte 70. år.
Kommunalbestyrelsen skal som noget nyt kun tilbyde ældre i risiko
for nedsat funktionsevne et forebyggende hjemmebesøg i deres 81.
år.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om oversendelse af præsentationen fra den tekniske gennemgang af lovprogrammet, 2. del, for Sundheds- og Ældreudvalget den 31. januar 2019, til sundhedsministeren og ældreministeren
2013315_0008.png
Målretning af de forebyggende hjemmebesøg
Kommunalbestyrelsen skal fortsat tilbyde alle 75- og 80-årige et
forebyggende hjemmebesøg samt hvert år tilbyde alle ældre et
forebyggende hjemmebesøg fra deres fyldte 82. år.
Kommunalbestyrelsen skal også fortsat tilbyde forebyggende
hjemmebesøg efter behov til ældre borgere, som er i særlig risiko
for at få nedsat social, psykisk eller fysisk funktionsevne.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om oversendelse af præsentationen fra den tekniske gennemgang af lovprogrammet, 2. del, for Sundheds- og Ældreudvalget den 31. januar 2019, til sundhedsministeren og ældreministeren
2013315_0009.png
2.
Ændring af sundhedsloven og lov om autorisation af
sundhedspersoner og som sundhedsfaglig virksomhed
(Styrket indsats på høreapparatområdet)
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om oversendelse af præsentationen fra den tekniske gennemgang af lovprogrammet, 2. del, for Sundheds- og Ældreudvalget den 31. januar 2019, til sundhedsministeren og ældreministeren
2013315_0010.png
Høreapparatområdet
Formål: Sikre, at borgere med høretab modtager en effektiv og
uvildig behandling af høj kvalitet.
Indeholder mange delelementer blandt andet:
Nationale kvalitetskrav
for høreapparatbehandling i offentligt og
privat regi.
• Krav om brug af en faglig vejledning i forbindelse med
visitationen til høreapparatbehandling
Krav om
udlevering af informationspjece
i forbindelse med
visitationen
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om oversendelse af præsentationen fra den tekniske gennemgang af lovprogrammet, 2. del, for Sundheds- og Ældreudvalget den 31. januar 2019, til sundhedsministeren og ældreministeren
2013315_0011.png
Høreapparatområdet
Information om klinikken tilbyder et
høreapparat, inden for det
offentlige tilskud
Indberetning af
data
i offentlig og privat høreapparatbehandling
Ensartet
tilsyn
med offentlig og privat høreapparatbehandling
Habilitet:
Strammere regler for lægers tilknytning til detailsalg af
medicinsk udstyr
• forbud for ØNH-læger mod, at de fra den 1. juli 2019 erhverver
ejerskab i virksomhed med detailsalg af høreapparater.
• skærpet oplysningspligt for alle læger i klinisk arbejde og med
tilknytning til detailsalg af medicinsk udstyr.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om oversendelse af præsentationen fra den tekniske gennemgang af lovprogrammet, 2. del, for Sundheds- og Ældreudvalget den 31. januar 2019, til sundhedsministeren og ældreministeren
2013315_0012.png
Høreapparatområdet –
digital og mere effektiv
visitation
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om oversendelse af præsentationen fra den tekniske gennemgang af lovprogrammet, 2. del, for Sundheds- og Ældreudvalget den 31. januar 2019, til sundhedsministeren og ældreministeren
2013315_0013.png
3.
Ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v.
(Præcisering af målgruppen for de særlige pladser på
psykiatrisk afdeling, indstillingsret for regionsrådet og
justering af visitationskriterierne for de særlige pladser på
psykiatrisk afdeling)
(L 134)
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om oversendelse af præsentationen fra den tekniske gennemgang af lovprogrammet, 2. del, for Sundheds- og Ældreudvalget den 31. januar 2019, til sundhedsministeren og ældreministeren
2013315_0014.png
Særlige pladser på psykiatrisk afdeling
• Formål med etableringen af de særlige pladser:
• Specialiseret indsats for særligt udsatte personer med svære
psykiske lidelser
• Nedbringe antallet af voldsepisoder og opnå bedre sikkerhed
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om oversendelse af præsentationen fra den tekniske gennemgang af lovprogrammet, 2. del, for Sundheds- og Ældreudvalget den 31. januar 2019, til sundhedsministeren og ældreministeren
2013315_0015.png
Særlige pladser på psykiatrisk afdeling
• Oktober 2018: 83 særlige pladser, hvoraf 43 pladser stod
tomme
• Danske Regioner og KL: Visitationskriterierne virker unødigt
begrænsende
• Justering af visitationskriterierne
- Tre ud af seks kriterier foreslås lempet
- Kun i alt fire kriterier skal opfyldes
• Indstillingsret for regionsrådet
- For at bringe den regionale psykiatris indsigt bedre i spil
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om oversendelse af præsentationen fra den tekniske gennemgang af lovprogrammet, 2. del, for Sundheds- og Ældreudvalget den 31. januar 2019, til sundhedsministeren og ældreministeren
2013315_0016.png
4.
Ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og
om sundhedsfaglig virksomhed
(Regulering af nåleakupunktur på brystkassen og forbud
mod konstruktion af kunstig hymen (”jomfruhinde”))
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om oversendelse af præsentationen fra den tekniske gennemgang af lovprogrammet, 2. del, for Sundheds- og Ældreudvalget den 31. januar 2019, til sundhedsministeren og ældreministeren
2013315_0017.png
Nåleakupunktur
Nåleakupunktur – også på brystkassen – kan i dag udføres af alle
Nåleakupunktur på brystkassen indebærer en potentiel livsfarlig
komplikation i form af sammenklapning af en eller begge lunger
Læger, kiropraktorer og personer, der udfører akupunktur på
brystkassen som led i sygehusbehandling på et offentligt sygehus
foreslås undtaget fra kravet om gennemførelse af kursus.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om oversendelse af præsentationen fra den tekniske gennemgang af lovprogrammet, 2. del, for Sundheds- og Ældreudvalget den 31. januar 2019, til sundhedsministeren og ældreministeren
2013315_0018.png
Nåleakupunktur
Sundhedspersoner med en uddannelse på
professionsbachelorniveau, fx fysioterapeuter, sygeplejersker eller
jordemødre, har alene behov for et kursus af én dags varighed.
Øvrige behandlere skal gennemføre et kursus af tre dages
varighed.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om oversendelse af præsentationen fra den tekniske gennemgang af lovprogrammet, 2. del, for Sundheds- og Ældreudvalget den 31. januar 2019, til sundhedsministeren og ældreministeren
2013315_0019.png
Kunstig hymen (jomfruhinde)
Idéen om hymen som en ”jomfruhinde”, der dækker
skedeindgangen og springer ved første samleje, er særlig udbredt
blandt visse kulturer, hvor det tillægges stor betydning, at
jomfruhinden er intakt inden bryllupsnatten.
Lovforslaget indebærer et strafbelagt forbud mod konstruktion af
kunstig hymen.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om oversendelse af præsentationen fra den tekniske gennemgang af lovprogrammet, 2. del, for Sundheds- og Ældreudvalget den 31. januar 2019, til sundhedsministeren og ældreministeren
2013315_0020.png
5.
Ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v.,
sundhedsloven og forskellige andre love.
(Udarbejdelse af udskrivningsaftaler og
koordinationsplaner, anvendelse af kropsscannere og
narkohunde, ambulant behandling af retspsykiatriske
patienter på privathospitaler, m.v.)
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om oversendelse af præsentationen fra den tekniske gennemgang af lovprogrammet, 2. del, for Sundheds- og Ældreudvalget den 31. januar 2019, til sundhedsministeren og ældreministeren
2013315_0021.png
Lovforslagets formål og proces
Der er stigning i antallet af mennesker med psykisk mistrivsel.
Indsatsen for mennesker med psykiske lidelser skal opprioriteres og styrkes.
Regeringen fremsatte på denne baggrund psykiatriplanen
Vi løfter i fællesskab
i
september 2018.
Elementer i lovforslaget:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Obligatoriske udskrivningsaftaler og koordinationsplaner
Færdigbehandlingstakst i psykiatrien
Privathospitalers varetagelse af behandling af retspsykiatriske patienter
Kropsscannere og narkohunde
Ophør af tvungen opfølgning efter udskrivning
Straksbehandling af akutte abstinenser hos personer med et stofmisbrug
Lovforslaget har været i offentlig høring den 19. november – 18. december 2018
Lovforslaget skal efter planen fremsættes den 7. februar 2019.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om oversendelse af præsentationen fra den tekniske gennemgang af lovprogrammet, 2. del, for Sundheds- og Ældreudvalget den 31. januar 2019, til sundhedsministeren og ældreministeren
2013315_0022.png
Gældende ret
Udskrivningsaftaler og koordinationsplaner
Forslag
Begrundelse
Effekt for
patienten
Det skal være obligatorisk for
overlægen at indgå
udskrivningsaftaler/koordination
splaner for alle voksne
psykiatriske patienter, hvis
overlægen bliver bekendt med,
at patienten modtager støtte
som følge af nedsat psykisk
funktionsevne i henhold til afsnit
V serviceloven.
Overlægen vil desuden være
ansvarlig for, at der indgås en
udskrivningsaftale/koordinations
-plan, hvis patienten ikke
modtager støtte efter
serviceloven, eller hvis
overlægen ikke er blevet
bekendt med, at dette er
tilfældet, og hvis overlægen
vurderer, at patienten ikke selv
vil søge den nødvendige
behandling eller sociale tilbud
efter udskrivning.
Mennesker med svære
psykiske lidelser søger ofte
ikke på eget initiativ den
nødvendige behandling efter
udskrivning, og kan blive
tabt i overgangen mellem
behandlingsinstanser.
I praksis er det kun et fåtal
af de psykiatriske patienter,
der får udarbejdet en
udskrivningsaftale eller
koordinationsplan efter
udskrivning.
Behovet for, at der bliver
indgået flere
udskrivningsaftaler/koordinat
ionsplaner er fremhævet
flere steder, blandt andet af
FOA.
Indgåelsen af flere
udskrivningsaftaler/k
oordinationsplaner
vil føre til:
1) En øget
koordinering af
behandlingstilbud
for patienten.
2) En mere
helhedsorienteret
behandling for
patienten.
Høringssvar
Overlægen har
ansvaret for at, der
for patienter, som
efter udskrivning må
antages ikke selv at
ville søge den
nødvendige
behandling, indgås
en udskrivningsaftale
eller en
koordinationsplan
mellem patienten og
den psykiatriske
afdeling samt de
relevante
myndigheder,
privatpraktiserende
sundhedspersoner
m.fl. om de
behandlingsmæssige
og sociale tilbud til
patienten.
Størstedelen af
høringssvarene har
været positive,
herunder fra Bedre
Psykiatri, Danske
Patienter og KL.
Et mindre
ændringsforslag fra
Danske Regioner er
blevet imødekommet
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om oversendelse af præsentationen fra den tekniske gennemgang af lovprogrammet, 2. del, for Sundheds- og Ældreudvalget den 31. januar 2019, til sundhedsministeren og ældreministeren
2013315_0023.png
Justering af færdigbehandlingstakst i psykiatrien
Gældende ret
Regionerne opkræver
kommunerne en
færdigbehandlingstakst.
Dette gælder både for
psykiatriske og
somatiske
færdigbehandlingsdage.
Den 1. januar 2017 blev
der indført en statslig
færdigbehandlingstakst i
somatikken, så staten
opkræver
bopælskommunen en
supplerende
færdigbehandlingstakst
ud over den, regionerne
opkræver.
Forslag
Det foreslås, at der indføres en
statslig færdigbehandlingstakst i
psykiatrien.
Det foreslås, at det er en justeret
pendant til den statslige
færdigbehandlingstakst i
somatikken, hvor der tages
hensyn til, at kommunerne har
behov for mere tid til at finde det
rette tilbud til psykiatrisk patienter
med meget komplekse behov,
hvorfor takststigningen sker
senere i forløbet end på det
somatiske område.
Ydermere foreslås, at
færdigbehandlingstaksten
implementeres over en treårig
periode.
Begrundelse
En justering af
færdigbehandlingstaksten vil
styrke kommunernes
incitament til at hjemtage
patienter ved endt
behandling i
sygehuspsykiatrien.
Effekt for patienten
Færdigbehandlingstaksten
skal understøtte, at
færdigbehandlede patienter
oplever en øget
sammenhæng i deres forløb
og bliver udskrevet efter endt
behandling, og bliver
udskrevet efter endt
behandling til en social
indsats i kommunen uden
unødig ventetid på hospitalet.
Færdigbehandlingstaksten vil
understøtte, at der frigives
kapacitet i psykiatrien til
behandling af de patienter,
som har behov.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om oversendelse af præsentationen fra den tekniske gennemgang af lovprogrammet, 2. del, for Sundheds- og Ældreudvalget den 31. januar 2019, til sundhedsministeren og ældreministeren
2013315_0024.png
Kort baggrund om færdigbehandlingsdage
Definition af færdigbehandlingsdage:
Dage, hvor patienterne vurderes klar til udskrivning fra sygehuset, men fortsat opholder sig på sygehuset. Patienterne
er færdigbehandlet, når behandlingen er afsluttet, eller når indlæggelse ikke er en forudsætning for den videre behandling, og beror på en lægelig vurdering.
Udvikling i antal færdigbehandlingsdage i psykiatrien,
2010-2017
Dage
45.000
40.000
35.000
30.000
25.000
20.000
15.000
10.000
5.000
0
2010
2011
2012
2013
2014
2015
Andel indlæggelser med færdigbehandlingsdage
med +100 færdigbehandlingsdage
40.000
31.500
29.700
30.300
20.800
Færdigbehandlingsdage for indlæggelser med
færdigbehandlingsdage
10
27.900
24.200 23.700
37
Svarer til 65
sengepladser
2016
2017
Andel indlæggelser med færdigbehandlingsdage
1,5
0
5
10
15
20
25
30
35
40
Andel færdigbehandlingsdage opdelt pr. diagnose, 2016
2%
5%
1%
2%
6%
5%
1%
6%
10%
2%
Organiske psykiske lidelser
Psykiske lidelser mv. sfa. brug af psykoaktive stoffer
Skizofreni
Affektive sindslidelser
Nervøse og stress-relaterede tilstande
Adfærdsændringer forb. m. fysiske faktorer
Forstyrrelser i personlighedsstruktur og adfærd i voksenalderen
Mental retardering
Psykiske udviklingsforstyrrelser
Adfærds- og følelsesm. forstyr. sædv. opstået i barndom eller adolescens
Øvrig
Uddybet i
styringsgennemgang
af psykiatrien
61%
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om oversendelse af præsentationen fra den tekniske gennemgang af lovprogrammet, 2. del, for Sundheds- og Ældreudvalget den 31. januar 2019, til sundhedsministeren og ældreministeren
2013315_0025.png
Færdigbehandlingstakst i somatikken
Kr.
10.000
9.000
8.000
7.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
Kr.
10.000
9.000
8.000
7.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
Dag 1
Dag 2
Dag 3
Dag 4
Dag 5
Dag 6
Dag 7
Dag 8
Dag 9 Dag 10 Dag 11 Dag 12 Dag 13 Dag 14 Dag 15 Dag 16 Dag 17 Dag 18 Dag 19 Dag 20
Eksisterende færdigbehandlingstakst i psykiatrien
Færdigbehandlingstakst i somatikken
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om oversendelse af præsentationen fra den tekniske gennemgang af lovprogrammet, 2. del, for Sundheds- og Ældreudvalget den 31. januar 2019, til sundhedsministeren og ældreministeren
2013315_0026.png
Færdigbehandlingstakst i somatikken og den
foreslåede model i psykiatrien
Kr.
10.000
9.000
8.000
7.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
Kr.
10.000
9.000
8.000
7.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
Dag 1
Dag 2
Dag 3
Dag 4
Dag 5
Dag 6
Dag 7
Dag 8
Dag 9 Dag 10 Dag 11 Dag 12 Dag 13 Dag 14 Dag 15 Dag 16 Dag 17 Dag 18 Dag 19 Dag 20
Færdigbehandlingstakst i somatikken
Foreslået justering af færdigbehandlingstakst i psykiatrien
Eksisterende færdigbehandlingstakst i psykiatrien
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om oversendelse af præsentationen fra den tekniske gennemgang af lovprogrammet, 2. del, for Sundheds- og Ældreudvalget den 31. januar 2019, til sundhedsministeren og ældreministeren
2013315_0027.png
Indfasning
Kr.
10000
8000
6000
4000
2000
0
2019
Kr.
10000
8000
6000
4000
2000
0
Kr.
10000
8000
6000
4000
2000
0
2020
Kr.
10000
8000
6000
4000
2000
0
Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Færdigbehandlingstakst i somatikken
Eksisterende færdigbehandlingstakst i psykiatrien
Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Færdigbehandlingstakst i somatikken
Foreslåede justering af færdigbehandlingstakst i psykiatrien
Kr.
10000
8000
6000
4000
2000
0
2021
Kr.
10000
8000
6000
4000
2000
0
Kr.
10000
8000
6000
4000
2000
0
2022
Kr.
10000
8000
6000
4000
2000
0
Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Færdigbehandlingstakst i somatikken
Foreslåede justering af færdigbehandlingstakst i psykiatrien
Kr.
10000
8000
6000
4000
2000
0
Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Færdigbehandlingstakst i somatikken
Foreslåede justering af færdigbehandlingstakst i psykiatrien
Kr.
10000
8000
6000
4000
2000
0
2023
Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag Dag
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om oversendelse af præsentationen fra den tekniske gennemgang af lovprogrammet, 2. del, for Sundheds- og Ældreudvalget den 31. januar 2019, til sundhedsministeren og ældreministeren
2013315_0028.png
Høringssvar om justering af
færdigbehandlingstaksten
Ligestilling mellem somatikken og psykiatrien
Modellen bør være ens for somatikken og psykiatrien.
Omfatter bl.a.: Danske Regioner, Dansk Psykiatrisk Selskab, Foreningen af kommunale social- sundheds- og
arbejdsmarkedschefer.
Kapacitet og kompetencer i kommunerne
Anerkender udfordringen, men bekymring for, at patienterne hjemtages i kommunerne i
tilbud, der ikke er klar til varetagelse af patientens behov.
Omfatter bl.a.: Danske Patienter, SIND, FOA, Det Etiske Råd, Rådet for Socialt Udsatte, Lægeforeningen og KL
Udskrivning og færdigbehandlet
Momentum-undersøgelse for KL, hvor 58 pct. af speciallægerne i psykiatri og i børne- og
ungepsykiatri svarer, at de dagligt eller ugentligt oplever at udskrive patienter for tidligt.
KL påpeger, at kommunerne oplever, at patienterne udskrives selvom, at de ikke er
stabiliseret. Dvs. risiko for at socialpsykiatrien hjemtager patienter/borgere til tilbud, hvor der
ikke er de rette kompetencer.
Omfatter bl.a.: KL og Lægeforeningen
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om oversendelse af præsentationen fra den tekniske gennemgang af lovprogrammet, 2. del, for Sundheds- og Ældreudvalget den 31. januar 2019, til sundhedsministeren og ældreministeren
2013315_0029.png
Sammenhæng til øvrige initiativer
150 særlige pladser i psykiatrien
Det forventes, at der er et overlap mellem de færdigbehandlede patienter, og
målgruppen for de særlige pladser.
Handlingsplanen i psykiatrien
Justering af færdigbehandlingstaksten i psykiatrien er en del af handlingsplanen i
psykiatrien, hvor der yderligere er en lang række initiativer, der skal styrke både
sygehuspsykiatrien og socialpsykiatrien.
Særligt forslaget vedr. højere brug af koordinationsplaner og udskrivningsaftaler skal
være med til at styrke sammenhængen på tværs af sektorerne.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om oversendelse af præsentationen fra den tekniske gennemgang af lovprogrammet, 2. del, for Sundheds- og Ældreudvalget den 31. januar 2019, til sundhedsministeren og ældreministeren
2013315_0030.png
Privathospitalers varetagelse af
behandling af retspsykiatriske patienter
Gældende ret
Det er i dag ikke
muligt for regionerne
at benytte private
institutioner til at
behandle
retspsykiatriske
patienter.
Forslag
Regionerne får
mulighed for at
indgå aftale med
privathospitaler om
at varetage
behandlingen af
retspsykiatriske
patienter med
ambulant
behandlingsdom.
Forslaget vedrører
alene ambulant
behandling og ikke
behandling med
indlæggelse.
Begrundelse
Antallet af
danskere med
psykiske lidelser
er stigende.
Det samme er
antallet af
retspsykiatriske
patienter, som
optager plads og
kapacitet på de
almenpsykiatriske
afdelinger.
Effekt for
borgeren
Forslaget vil frigøre
kapacitet i den almene
psykiatri, som er
presset grundet det
stigende antal
danskere med
psykiske lidelser.
Forslaget vil desuden
kunne sikre et mere
sammenhængende
forløb for patienten,
som således vil få
mulighed for at bevare
sin tilknytning til et
eventuelt tidligere
anvendt privat
behandlingssted og
personale.
Høringssvar
En række
høringsparter har
udtrykt bekymring og
tvivl om effekten af
lovforslaget, herunder
SIND, Det Etiske Råd
og Danske Regioner.
Dansk Erhverv har
været positive, og
ønsker at gå videre
end lovforslaget.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om oversendelse af præsentationen fra den tekniske gennemgang af lovprogrammet, 2. del, for Sundheds- og Ældreudvalget den 31. januar 2019, til sundhedsministeren og ældreministeren
2013315_0031.png
Kropsscannere og narkohunde
Gældende ret
Efter § 19 a, kan
overlægen ved
mistanke om, at der
er medikamenter,
rusmidler eller farlige
genstande på den
psykiatriske afdeling
uden retskendelse
beslutte, at en
patients post skal
åbnes eller
kontrolleres, at en
patients stue og
ejendele skal
undersøges, eller at
et patient skal
kropsvisiteres.
Forslag
Der gives mulighed for, at
der ved mistanke om, at
der er medikamenter,
rusmidler eller farlige
genstande:
• På alle psykiatriske
afdelinger kan
anvendes
kropsscannere ved
undersøgelse af en
patient eller andre, der
søger adgang på alle
psykiatriske afdelinger.
• Kan anvendes
narkohunde på den
psykiatriske afdelings
udearealer.
• På Sikringsafdelingen
kan der anvendes
kropsscannere, uden
der foreligger
mistanke.
Begrundelse
Misbrugsproblemer
kan skabe
udfordringer,
eksempelvis når
patienter eller andre,
der søger adgang til
afdelingen, tager eller
sælger stoffer på
afdelingen, eller
kommer i besiddelse
af farlige genstande.
Der er usikkerhed på
de psykiatriske
afdelinger om, hvilke
foranstaltninger de
har mulighed for at
anvende i forbindelse
med undersøgelser
efter medikamenter,
rusmidler og farlige
genstande på
afdelingen.
Effekt for
patienten
Misbrugsproblemer på
psykiatriske afdelinger
skaber utryghed blandt
både patienter og
personale, som oplever,
at patienter med
stofmisbrug bliver mere
uligevægtige, når de er
påvirket.
Høringssvar
Forslaget er overordnet
set blevet positivt
modtaget, dog med
bekymrede høringssvar
fra blandt andet Bedre
Psykiatri og SIND.
SUM har på baggrund
af høringssvar fra
Danske Regioner og
Region Sjælland stillet
forslaget om en separat
bestemmelse, der giver
Sikringsafdelingen
hjemmel til
rutinemæssigt at
kropsscanne patienter
og besøgende uden
mistanke.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om oversendelse af præsentationen fra den tekniske gennemgang af lovprogrammet, 2. del, for Sundheds- og Ældreudvalget den 31. januar 2019, til sundhedsministeren og ældreministeren
2013315_0032.png
Ophør af tvungen opfølgning efter udskrivning
Gældende ret
Overlægen kan på
baggrund af 5
kriterier træffe
beslutning om
tvungen opfølgning
efter udskrivning fra
psykiatrisk afdeling.
Ordningen
indebærer bl.a. at
patienten kan hentes
af politiet og bringes
til
tvangsmedicinering.
Patienten kan
maksimalt være
undergivet tvungen
opfølgning i 12 mdr.
Ordningen blev
indført i 2010 og blev
evalueret i 2017 af
Sundhedsstyrelsen.
Forslag
Ordningen om
tvungen opfølgning
efter udskrivning
ophæves.
Begrundelse
Sundhedsstyrelsen anbefaler på
baggrund af en evaluering at
ophæve ordningen.
Der havde alene været 126
personer med kronisk, alvorlig
sygdom omfattet af ordningen.
Evalueringen fremhæver nogle
retssikkerhedsmæssige
overvejelser, herunder brug af
depotpræparater ved
tvangsmedicinering, at der sker
tvangsbehandling andre steder end
på psykiatriske afdelinger og over
for patienter, som ikke er psykotiske
eller inhabile.
Evalueringen viste desuden, at
patienternes situation blev
forbedret, mens de var opfattet af
ordningen, men fik tilbagefald da
ordningen ophørte.
Effekt for
borgeren
Det er et lavt antal
alvorligt psykisk syge
patienter, som har
været omfattet og
effekten af ordningen
har været beskeden
og ikke tilstrækkelig
effektiv.
Ordningen er en
fravigelse af det
grundlæggelige
sundhedsretlige
princip om, at
behandling ikke kan
indledes eller
fortsættes uden
patientens
informerede
samtykke.
Høringssvar
Langt størstedelen af
høringsparterne har
udtrykt støtte til
forslaget, herunder
Bedre Psykiatri,
Institut for
Menneskerettigheder,
Det Etiske Råd, SIND
og Rådet for Socialt
Udsatte.
Danske Regioner og
fire af regionerne har
udtrykt kritik af
forslaget og
bemærket, at de
svageste patienter vil
falde ud af systemet,
og at
udskrivningsaftaler og
koordinationsplaner
ikke vil være nok til at
hjælpe denne gruppe.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om oversendelse af præsentationen fra den tekniske gennemgang af lovprogrammet, 2. del, for Sundheds- og Ældreudvalget den 31. januar 2019, til sundhedsministeren og ældreministeren
2013315_0033.png
Straksbehandling af akutte abstinenser
hos personer med et stofmisbrug
Gældende ret
Læger er efter
autorisationslovens §
17 forpligtede til at
udvise omhu og
samvittighedsfuldhed.
Forslag
Det tydeliggøres i
autorisationslovens §
41, at forpligtelsen efter
§ 17 indebærer, at
patienter med
behandlingskrævende
akutte abstinenser
staks skal tilbydes
abstinensbehandling.
Begrundelse
Brugerrepræsentanter
har peget på, at
lægerne kan blive
bedre til at iværksætte
abstinensbehandling,
og at det vil være en
gevinst, hvis
behandlingen
iværksættes straks.
Effekt for
borgeren
Med tydeliggørelsen vil
der komme mere fokus
på lægers forpligtelse
til at tilbyde
straksbehandling af
akutte abstinenser.
Høringssvar
Høringssvarene,
herunder fra Danske
Regioner, KL og
Lægeforeningen, har
generelt været positive.
Høringssvarene har ikke
givet anledning til
ændringer i den
foreslåede lovtekst.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om oversendelse af præsentationen fra den tekniske gennemgang af lovprogrammet, 2. del, for Sundheds- og Ældreudvalget den 31. januar 2019, til sundhedsministeren og ældreministeren
2013315_0034.png
6.
Ændring af lov om videnskabsetisk behandling af
sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter og
sundhedsloven
(Styrkelse af borgernes tryghed og tillid til
sundhedsforskning)
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om oversendelse af præsentationen fra den tekniske gennemgang af lovprogrammet, 2. del, for Sundheds- og Ældreudvalget den 31. januar 2019, til sundhedsministeren og ældreministeren
2013315_0035.png
Videnskabsetisk vurdering af sundhedsdatavidenskabelige
forskningsprojekter
Gældende ret: Forskningsprojekter med biologisk materiale (”våde”
data) skal godkendes af det videnskabsetiske komitésystem.
Forskningsprojekter, der alene indeholder tegnbaserede data
(”tørre” data) skal ikke godkendes af det videnskabsetiske
komitésystem.
Nogle typer af ”tørre” data kan videnskabsetisk ligestilles med den
biologiske prøve, og der bør derfor varetages samme
beskyttelseshensyn, såsom forskningsdeltagerens privatliv og
integritet.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om oversendelse af præsentationen fra den tekniske gennemgang af lovprogrammet, 2. del, for Sundheds- og Ældreudvalget den 31. januar 2019, til sundhedsministeren og ældreministeren
2013315_0036.png
Videnskabsetisk vurdering af sundhedsdatavidenskabelige
forskningsprojekter
Forslag: Forskningsprojekter med sensitive ”tørre” data udledt af
biologisk materiale (bioinformatiske data), hvor der er risiko for
væsentlige helbredsmæssige fund skal godkendes af det
videnskabsetiske komitésystem.
• Genomdata og billeddiagnostik omfattes i første omgang.
Formål - styrke borgernes tryghed og tillid til, at deres sensitive
”tørre” data anvendes videnskabsetisk forsvarligt i forbindelse med
sundhedsforskning.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om oversendelse af præsentationen fra den tekniske gennemgang af lovprogrammet, 2. del, for Sundheds- og Ældreudvalget den 31. januar 2019, til sundhedsministeren og ældreministeren
2013315_0037.png
Sekretariaterne i de regionale videnskabsetiske skal fremover
godkende videregivelse af patientjournaloplysninger til brug for
forskning, statistik eller planlægning
Kompetencen til at godkende videregivelse af
patientjournaloplysninger til brug for forskning, statistik eller
planlægning flyttes fra Styrelsen for Patientsikkerhed til
sekretariaterne for de regionale videnskabsetiske komitéer.
Formål - reducere antallet af instanser, en forsker skal henvende
sig til for at gennemføre sundhedsforskning.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om oversendelse af præsentationen fra den tekniske gennemgang af lovprogrammet, 2. del, for Sundheds- og Ældreudvalget den 31. januar 2019, til sundhedsministeren og ældreministeren
2013315_0038.png
Indførelse af en tidsfrist for sagsbehandlingen på 35 dage
Ny lovbestemt tidsfrist på 35 dage for sagsbehandlingen af
ansøgninger om godkendelse af videregivelse af
patientjournaloplysninger til brug for forskning, statistik eller
planlægning.
Formål - bedre rammer for forskning i patientjournaloplysninger.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om oversendelse af præsentationen fra den tekniske gennemgang af lovprogrammet, 2. del, for Sundheds- og Ældreudvalget den 31. januar 2019, til sundhedsministeren og ældreministeren
2013315_0039.png
Mulighed for indhentning af patientjournaloplysninger til brug for
forskning og muligheden for at benytte teknisk bistand hertil
Der indføres en mulighed for, at ledelsen på behandlingsstedet kan
give tilladelse til, at en autoriseret sundhedsperson, der er ansat i
sundhedsvæsnet, selv kan indhente patientjournaloplysninger til
brug for forskning, og at sundhedspersonen kan få teknisk bistand
til indhentningen.
Formål - skabe bedre rammer for kliniknær forskning.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om oversendelse af præsentationen fra den tekniske gennemgang af lovprogrammet, 2. del, for Sundheds- og Ældreudvalget den 31. januar 2019, til sundhedsministeren og ældreministeren
2013315_0040.png
7.
Ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet og sundhedsloven
(Begrænsning af ressourcereglen ved kræftscreeninger,
udvidelse af lægemiddelskadeordningen i nød- og
beredskabssituationer m.v.)
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om oversendelse af præsentationen fra den tekniske gennemgang af lovprogrammet, 2. del, for Sundheds- og Ældreudvalget den 31. januar 2019, til sundhedsministeren og ældreministeren
2013315_0041.png
a) Begrænsning af ”ressourcereglen” i klage og
erstatningsloven og udvidelse af sundhedsloven
Formål:
At gøre op med gældende retstilstand, hvor patienter ikke har mulighed
for erstatning i tilfælde af skade som følge af forsinket indkaldelse til
kræftscreening ved ressourcemæssige begrænsninger i regionen.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om oversendelse af præsentationen fra den tekniske gennemgang af lovprogrammet, 2. del, for Sundheds- og Ældreudvalget den 31. januar 2019, til sundhedsministeren og ældreministeren
2013315_0042.png
a) Begrænsning af ”ressourcereglen” i klage og
erstatningsloven og udvidelse af sundhedsloven
Ændring:
Ressourcereglen i § 20, stk. 1, nr. 1, finder fremadrettet ikke
anvendelse, når der er tale om skader opstået som følge af forsinket
indkaldelse til screening for bryst-, livmoderhals- og tyk- og
endetarmskræft på grund af ressourcemæssige begrænsninger i
regionerne.
Rettighederne til undersøgelser for livmoderhals- samt tyk- og
endetarmskræft indskrives i sundhedsloven på samme måde som
retten til undersøgelse for brystkræft i dag er lovfæstet i lovens § 85.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om oversendelse af præsentationen fra den tekniske gennemgang af lovprogrammet, 2. del, for Sundheds- og Ældreudvalget den 31. januar 2019, til sundhedsministeren og ældreministeren
2013315_0043.png
b) Udgifter til klage- og erstatningssager for
specialtandlæger
Specialtandlæger i ortodonti og tand-, mund- og kæbekirurgi leverer
som udgangspunkt ikke ydelser, hvori der ydes tilskud fra regionerne.
Ændring:
Specialtandlæger fritages derfor fra kravet om at afholde udgifter til
klage- og erstatningssager. Retstilstanden bliver som før 1. juni 2018,
hvor alle udgifter til klage- og erstatningssager blev afholdt af
regionerne.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om oversendelse af præsentationen fra den tekniske gennemgang af lovprogrammet, 2. del, for Sundheds- og Ældreudvalget den 31. januar 2019, til sundhedsministeren og ældreministeren
2013315_0044.png
c) Nød- og beredskabslægemidler
Ændring:
Reglerne for lægemiddelskader i klage- og erstatningsloven udvides,
så skader efter lægemidler i en række nød- og beredskabssituationer
kan erstattes (fx lægemidler fra medicinkister i en
redningsbåd/redningsflåde og lægemidler til brug for
beredskabssituationer, det statslige redningsberedskab, øvrige
beredskabsmyndigheder eller det militære forsvar).