Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2016986_0001.png
Aarhus Universitetshospital
Hospitalsledelsen
Palle Juul-Jensens Boulevard 99
8200 Aarhus N
Tlf. 7845 0000
www.auh.dk
Hospitalsledelsens redegørelse for aflyste operationer på
Aarhus Universitetshospital
Som det har fremgået af dagspressen de seneste dage, har Aarhus
Universitetshospital aflyst op mod 250 planlagte operationer i denne
uge som følge af, at Sterilcentralen på Aarhus Universitetshospital
ikke har kunnet følge med og nå at vaske og sterilisere kirurgiske
instrumenter. Årsagen er personalemangel, it- og driftsproblemer
med udstyr i Sterilcentralen.
Dato 04.12.2018
Side 1
Baggrund
Som led i samlingen af hospitalerne i Aarhus fra 4 matrikler til Aarhus
Universitetshospital under fælles tag blev det i planlægningsfasen
besluttet at etablere en fælles sterilcentral for at sikre en ensartet høj
kvalitet og kvalitetssikring af rengøring og sterilisering af
instrumenter.
På Aarhus-sygehusene har sterilisering hidtil fundet sted på fire
decentrale enheder i f. m. operationsgangene, og i forbindelse med
flytningerne er personale, der har været beskæftiget med sterilisering
på OP-gangene, blevet tilbudt at flytte med opgaven til
Sterilcentralen. Ofte har opgaverne været fordelt på både SOSU-
personale, som er fulgt med opgaven over i Sterilcentralen, og på
operationssygeplejersker som også har arbejdet på
operationsstuerne, og valgt at fortsætte med det.
Derfor har der været brug for at ansætte og oplære nyt personale i
Sterilcentralen, og det personale, som er fulgt med over i
Sterilcentralen, har kun haft kendskab til kirurgiske instrumenter i
den decentrale enhed, de kom fra.
Personalesituationen
Oplæringen tager 3 måneder, hvoraf de 2 første er intensiv oplæring,
og kan kun udføres af erfarent personale i Sterilcentralen. Derfor har
vi kun kunnet ansætte i en takt, hvor oplæringen har kunnet følge
med.
1
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 491: MFU spm. om en opgørelse over antallet af aflyste operationer på diagnoseniveau som konsekvens af presset på Sterilcentralen i Region Midtjylland, til sundhedsministeren
2016986_0002.png
Der har løbende været stillingsopslag. Siden sommerferien er der
ansat 13 nye medarbejdere i Sterilcentralen, som alle er ved at være
færdigoplært. Vi vurderer ikke, at vi ville kunne have gennemført
personaleindtaget eller oplæring hurtigere. I samme periode har vi
haft to opsigelser, men vi har aktuelt seks langtidssygemeldte
medarbejdere.
Instrumenter og udstyr
Der har hidtil været lokale steriliseringsenheder knyttet til
operationsgangene på Aarhus-sygehusene. Det nye sterilkoncept på
Aarhus Universitetshospital øger genbehandlingstiden, så den kan
blive op til ca. 24 timer. Derfor har konceptet krævet, at vi skulle
indkøbe ekstra instrumenter, bakker og vogne til instrumenter.
Vi har fået en bevilling på 30 mio. kr. fra Regionsrådet i Region
Midtjylland til indkøb af instrumenter. Derudover har Aarhus
Universitetshospital indkøbt yderligere instrumenter,
instrumentcontainere og sterilvogne for ca. 10 mio. kr. Afdelingerne
har også selv suppleret beholdningen op ved behov for yderligere
instrumenter.
Vi har løbende fulgt instrumentbehovet, og på hospitalsledelsesmødet
i dag har vi bevilget godt 5 mio. kr. ekstra til indkøb af nye
instrumenter.
Der har vist sig at være en del udfordringer med at få
vognvaskermaskinen, som vasker de sterilvogne instrumenterne
transporteres rundt på hospitalet i, indkørt. Maskinen er nyudviklet
og der er desværre løbende opstået nedbrud af kortere eller længere
varighed. Der arbejdes med kontinuerligt med at udbedre fejlene som
er af forskelligartet karakter. Der er udarbejdet nødplaner for
vognvaskeren, som træder i kraft ved længere nedbrud.
Side 2
It-understøttelse af sterilflowet
Som understøttelse for driften af samlede sterilcentral på AUH, blev
der i 2016/17 arbejdet på at udvikle et understøttende IT-system.
Efter en del udfordringer med IT-systemet blev dette stoppet i
efteråret 2017. Samtidig blev der igangsat udviklingen af et nyt IT-
system til understøttelse af sterilflowet.
Systemet omfatter lagerstyring, booking og instrumentflowsoverblik.
Første del af systemet er implementeret på AUH og giver et overblik
over instrumentbeholdningen på de rene lagre med mulighed for at
finde instrumenter og også alternative instrumenter ved mangel.
Når systemet er fuld implementeret vil instrumenter blive booket via
systemet frem i tiden, og systemet vil således have overblik over
hvilke urene instrumenter, der skal bruges prioriteres til snarligt
brug, og hvilke der godt kan vente i længere tid. Systemet vil således
2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 491: MFU spm. om en opgørelse over antallet af aflyste operationer på diagnoseniveau som konsekvens af presset på Sterilcentralen i Region Midtjylland, til sundhedsministeren
2016986_0003.png
kunne prioritere instrumenterne på tværs af mere end 50
operationsstuer.
De aktuelle problemer
Efter udflytningerne og ibrugtagningen af operationsgangene i den
sydlige del af hospitalet (med bl.a. Mave- og Tarmkirurgi med mange
akutte operationer) i efteråret så det ud til, at Sterilcentralen kunne
følge med, på trods af udfordringer med en stor oplæringsopgave og
en del indkøringsvanskeligheder med nyt udstyr.
For ca. 4 uger siden blev vi ramt af strømsvigt, problemer med
instrumentvaskemaskine og nedbrud på det anlæg, som vasker
vogne i Sterilcentralen, og siden har der været problemer med at
indhente det tabte og følge med, selv om vi har indkaldt personale på
overtid, studentervikarer (aktuelt 9 stk. tilknyttet), samt forsøgt at
vikaransætte fra andre sterilcentraler for at hjælpe med at rengøre
nogle af de instrumenter, der har hobet sig op. Sterilcentralen har
især haft svært ved at følge med presset fra akutte operationer.
Sidst på ugen i sidste uge kunne vi se, at vi ville kunne få problemer
med at få instrumenter klar til akutte operationer. Ud af 370
instrumentvogne stod 250 vogne i kø udenfor Sterilcentralen med
urene instrumenter, og af hensyn til patientsikkerheden valgte vi at
tage så mange planlagte operationer af programmet, at vi fortsat
kunne operere akutte og kræftpatienter, og for at kunne nå i bund
med at sterilisere i løbet af den kommende uge. Vi har fået så meget
hjælp fra operationsgangene i huset og udefra, at antallet af
ventende instrumentvogne allerede er allerede bragt væsentligt ned
under 100 ventende vogne.
Side 3
Aflysningerne
Efter lægefaglige vurderinger har vi aflyst op mod 250 planlagte
operationer i denne uge ved, at sekretærer har ringet til patienterne
og oplyst, at der er et brev på vej til deres e-Boks om, at operationen
vil blive aflyst. Vi har indskærpet afdelingsledelserne, at brevet skal
indeholde en ny tid til operation samt oplysninger om patienternes
rettigheder.
Vi gennemfører alle kræftoperationer og akutte operationer. Desuden
gennemføres alle endoskopier mv., som ikke belaster Sterilcentralen.
Operationer på OP-afdelingerne i Nørrebrogade (Øjenafdelingen,
Tand-, Mund- og Kæbekirurgi samt Neurokirurgi) er ikke påvirket af
situationen på Sterilcentralen.
Aftaler med andre hospitaler
Der er lavet aftaler med Aalborg Universitetshospital om at overtage
en række gynækologiske kræftoperationer, og der er lavet aftaler
med Regionshospitalerne i Horsens og Randers om, at de overtager
en del hovedfunktionspatienter. Desuden undersøges mulighederne
3
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 491: MFU spm. om en opgørelse over antallet af aflyste operationer på diagnoseniveau som konsekvens af presset på Sterilcentralen i Region Midtjylland, til sundhedsministeren
2016986_0004.png
for at lave lignende aftaler med Hospitalsenhederne i Midt og i Vest.
Der er tæt ledelsesmæssigt fokus på at udnytte mulighederne for at
få patienter opereret på andre hospitaler.
Vi sender i denne uge frigjort personale fra operationsafdelingerne til
Sterilcentralen for at hjælpe med bl.a. at pakke steriliserede
instrumenter, og i weekenden kommer personale fra Sterilcentralerne
i Silkeborg, Viborg og Randers for at aflaste vores eget personale i
Sterilcentralen.
3. og 4. december er der flyttet og udført 17 operationer fra Aarhus
Universitetshospital på andre hospitaler, og der planlægges flytning
af yderligere operationer de kommende dage.
Plan og personalesituation fremadrettet
Fra næste uge vil vi fortsat have lettere nedsat operationskapacitet
med svarende til op til ca. 10 % færre operationer, hvilket dels skal
lette presset på Sterilcentralen og dels skal sikre, at der fortsat er
operationssygeplejersker, som kan hjælpe i Sterilcentralen. Fra 1.
februar 2019 forventer vi gradvis at kunne optrappe
operationskapaciteten.
Indtil da stabiliserer vi processerne ved bl.a. at få gennemført
oplæring m.v. Desuden prioriterer vi tilstedeværelse af on-site
support fra Teknisk Afdeling i Sterilcentralen med henblik på hurtigt
at kunne afhjælpe tekniske fejl og problemer på Sterilcentralens
udstyr.
Ledelsesmæssigt følger vi området tæt, og monitorerer bl.a. antallet
af ventende instrumentvogne udenfor Sterilcentralen to gange i
døgnet.
Vi ansætter 8 medarbejdere fra 1. januar 2019 og yderligere 7
senere. Desuden er der ansat yderligere 3 specialeansvarlige
sygeplejersker i Sterilcentralen fra 1. januar 2019. Ansættelserne
vurderes at være tilstrækkelige til at dække behovet og sikre
robusthed i Sterilcentralen fremadrettet.
Side 4
4