Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2031460_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 18-03-2019
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPHBO
Sagsnr.: 1900913
Dok. nr.: 848402
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 23. januar 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 467 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 467:
”Ministeren
bedes redegøre for, om regeringen har planer om at styrke indsatsen for
tidlig opsporing af knoglemarvskræft, og i bekræftende fald hvordan?”
Svar:
Til brug for min besvarelse har ministeriet bedt om bidrag fra Sundhedsstyrelsen og
Danske Regioner.
Sundhedsstyrelsen oplyser følgende:
”Tidlig opspori g af yelo atose
[knoglemarvskræft]
Ved specifik mistanke om myelomatose henviser lægen direkte til pakkeforløb for my-
elomatose.
Udfordringen i forhold til at diagnosticere myelomatose
og en række andre kræftty-
per
tidligt er, at sygdommen ofte starter med få og almindeligt forekommende
symptomer. Fx er knoglesmerte, blodmangel og sammenfald i ryggen ikke ualminde-
ligt hos ældre mennesker, mens myelomatose er en sjælden årsag til disse. Af den
grund vil fx et sammenfald i ryggen typisk give mistanke om og medføre udredning
for knogleskørhed, da dette er en langt hyppigere tilstand end myelomatose. Den en-
kelte læge skal derfor udrede for myelomatose mange gange ved forekomst af før-
æv te sy pto er, i de hu fi der e patie t, der har yelo atose. ’Diag ostisk
pakkeforløb for patienter med uspecifikke symptomer på alvorlig sygdom, der kunne
være kræft’ diag ostisk pakkeforlø er udviklet
for at sikre effektive og tilgængelige
henvisningsmuligheder og udredningsforløb for patienter med uspecifikke sympto-
mer. Blandt andet diffuse knoglesmerter og uforklaret blodmangel beskrives som
symptomer, der kan medføre, at patienten tilbydes et i diagnostisk pakkeforløb. End-
videre indgår blogprøver for M-komponent og immunglobuliner, der kan give mis-
tanke om myelomatose, som en del af udredningen i diagnostiske pakkeforløb. Gen-
nemgang af, hvilke kræftsygdomme patienter der gennemgår diagnostiske pakkefor-
løb har, viser, at hæmatologiske kræftsygdomme såsom myelomatose er blandt de
hyppigste.
DMSG har udgivet en national klinisk retningslinje for M-komponent analyser, der
blandt andet beskriver, i hvilke tilfælde der bør udføres M-komponent undersøgelse.
Endvidere har DMSG udgivet retningslinjer for diagnostisk og behandling af myeloma-
tose.
Som eksempler på indsatser, der kan bidrage til at sikre tidlig opsporing kan nævnes,
at Dansk Endokrinologisk Selskab i deres retningslinje for udredning af knogleskørhed
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 467: Spm. om regeringen har planer om at styrke indsatsen for tidlig opsporing af knoglemarvskræft, til sundhedsministeren
anbefaler, at man ved sammenfald i ryggen udreder med blodprøve for forekomsten
af M-komponent. Ligeledes er det en rutineundersøgelse hos patienter med nyopda-
get nedsat nyrefunktion, at der udredes med blodprøver, der kan afsløre myeloma-
tose.
Sundhedsstyrelsens vurdering af indsatser for tidlig opsporing af myelomatose samt
planlagte initiativer på området
Sundhedsstyrelsen vurderer, at der er en række værktøjer, der bidrager til tidlig op-
sporing af myelomatose, såsom pakkeforløb for myelomatose, diagnostisk pakkefor-
løb for patienter med uspecifikke symptomer på alvorlig sygdom, der kunne være
kræft, samt anbefalinger om blodprøveundersøgelser for myelomatose i forbindelse
med undersøgelser for andre tilstande såsom knogleskørhed med sammenfald i ryg-
hvirvellegemer og nedsat nyrefunktion.
Sundhedsstyrelsen vurderer, at den største udfordring ift. at bedre den tidlige opspo-
ring af myelomatose omhandler øget opmærksomhed mod sygdommen under udred-
ningen af patienter med knoglesmerter, blodmangel mv. i almen praksis. Sundheds-
styrelsen vurderer endvidere, at udfordringen ved tidlig opsporing af myelomatose er
lig udfordringen ved tidlig opsporing af andre kræftformer.
Sundhedsstyrelsen kan oplyse, at tidlig opsporing af kræft er et fokusområde, der lø-
bende bliver drøftet med regionerne og de faglige miljøer i regi af Task Force for Pati-
entforløb for Kræft- Hjerteområdet og i Sundhedsstyrelsens Udvalg for Kræft. Sund-
hedsstyrelsen har ligeledes fokus på området i sit forarbejde til Kræftplan IV, og det
var også et centralt tema på Sundhedsstyrelsens Kræftplan IV konference, januar
2018, hvor der blandt andet blev fokuseret op social ulighed i tidlig opsporing og ud-
redning af kræft.
Med Kræftplan IV blev der afsat midler til målrettet at understøtte og forbedre tidlig
opsporing af kræft, ved blandt andet at sikre almen praktiserende læger nemmere ad-
gang til styrket specialistrådgivning og bredere henvisningsmuligheder til undersøgel-
ser på sygehuset mod at styrke viden i almen praksis om tidlig opsporing af kræft. Op-
følgningen herpå har efter aftale med Sundheds- og Ældreministeriet og Danske Regi-
oner været fremlagt og drøftet i Task Force for Patientforløb på Kræft- og Hjerteom-
rådet i hhv. juni og december 2017.
Dertil er det, også i regi af Kræftplan IV, besluttet, at diagnostisk pakkeforløb skal re-
videres med henblik på at sikre, at patienter med alvorlige, men uspecifikke sympto-
mer på kræft, udredes systematisk, hurtigt og med ensartet høj kvalitet uden regional
variation.
Revisionen af det diagnostiske pakkeforløb har til formål både at ensarte patientforlø-
bet og opdatere og ensarte det faglige indhold i pakkeforløbet. Endvidere vil Sund-
hedsstyrelsen også fokusere på snitfladen til den øvrige tidlige kræftopsporing i almen
praksis og eventuelle behov for ændringer her. Herunder vil Sundhedsstyrelsen som en
del af revisionen af pakkeforløbet også se nærmere på regionale og lokale udred-
ningsmuligheder samt på rollefordelingen i kræftudredningen mellem almen praksis
og sygehuse.
Som en del af forarbejdet til revisionen har Sundhedsdatastyrelsen udarbejdet dataly-
ser, der beskriver henvisningsmønstre og anvendelse af den diagnostiske pakke. Sund-
Side 2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 467: Spm. om regeringen har planer om at styrke indsatsen for tidlig opsporing af knoglemarvskræft, til sundhedsministeren
hedsstyrelsen har i 2019 bestilt en analyse af den kliniske evidens for resultaterne i re-
lation til blandt andet udredning og overlevelse efter indførelse af diagnostisk pakke.
Formålet med forarbejdet er at samle op på erfaringerne fra de seks år, hvor de diag-
ostiske e tre har eksisteret.”
Danske Regioner oplyser følgende:
”Kræfto rådet, heru der tidlig opspori g
af kræft, er højt prioriteret i regionerne og
følges tæt både politisk og administrativt. Der foregår i regionerne en lang række af
initiativer om tidlig opsporing. For eksempel er der i regionerne etableret efteruddan-
nelsesaktiviteter for almen praksis. Samtidig har regionerne skabt mulighed for, at al-
men praksis kan henvise patienter direkte til diagnostisk afklaring i regionerne ved
mistanke om alvorlig sygdom, der kan være kræft. Tilsvarende har almen praksis mu-
lighed for at henvise patienter til organspecifikke kræftpakkeforløb ved mistanke om
kræft i et bestemt organ.
Endvidere kan nævnes de tre screeningsprogammer for brystkræft, livmoderhalskræft
og tyk- og endetarmskræft samt oplysningskampagner og åbne ambulatorietuder,
der skal få flere til at deltage i screeningsprogrammerne. Brystkræft, livmoderhals-
kræft og tyk- og endetarmskræft er alle hyppige kræftformer. Knoglemarvskræft (my-
elomatose) er til sammenligning en relativt sjælden kræftform. Der konstateres årligt
ca. 400 nye tilfælde af knoglemarvskræft i Danmark. Da antallet af praktiserende læ-
ger i Danmark er ca. 3.500, svarer det til, at hver praktiserende læge diagnosticerer
ca. én patient med knoglemarvskræft hvert 10. år.
I forhold til knoglemarvskræft specifikt kan det nævnes, at regionerne følger Sund-
hedsstyrelsens kræftpakkeforløb for myelomatose, der bl.a. sikrer, at patienter med
mistanke om knoglemarvskræft får et udredningsforløb uden unødig ventetid. Der er,
som en del af Sundhedsstyrelsen kræftpakkeforløbsbeskrivelse for myelomatose, ud-
arbejdet et indgangsdokument målrettet almen praksis. Dokumentet beskriver bl.a.,
hvornår der kan opstå mistanke om knoglemarvskræft og praksis ved begrundet mis-
tanke om sygdommen. Sundhedsstyrelsen er i gang med at revidere kræftpakkefor-
løbsbeskrivelserne. Det er planlagt, at kræftpakkebeskrivelsen for myelomatose skal
revideres i 2020. Der opfordres derfor til, at eventuelle ændringer i praksis for tidlig
opsporing og udredning af patienter med mistanke om knoglemarvskræft, sker i regi
af dette arbejde.
Det kan desuden nævnes, at Dansk Hæmatologisk Selskab i 2017 i samarbejde med
Dansk Selskab for Klinisk Biokemi har opdateret retningslinjen for de screeningsanaly-
ser, so
ør foretages ved ista ke o
yelo atose.”
Jeg kan henholde mig til bidragene fra Sundhedsstyrelsen og Danske Regioner.
Jeg vil desuden fremhæve, at almen praksis
som det også fremgår af bidragene
ovenfor - spiller en central rolle i forhold til tidlig opsporing af kræft. Med udspillet til
sundhedsreformen er der lagt op til en markant styrkelse af almen praksis, herunder
at uddanne flere speciallæger i almen medicin og styrke samarbejdet mellem de
praktiserende læger og sygehuse.
Med sundhedsreformen vil regeringen således løfte antallet af hoveduddannelsesfor-
løb med yderligere 100 pladser i 2019 og 2020 ud over det løft, som indgik i udspillet
Side 3
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 467: Spm. om regeringen har planer om at styrke indsatsen for tidlig opsporing af knoglemarvskræft, til sundhedsministeren
”En læge tæt på dig”.
Samlet er der tale om et ekstraordinært løft på i alt 160 forløb i
2019 og 2020.
Udover at uddanne flere speciallæger i almen medicin, har regeringen også et mål
om, at 90 procent af landets praksisser skal være flermandspraksis i 2030. Dette er et
vigtigt element i fremtidens almen praksis, for når flere læger samles i et hus, kan det
være med til at fremme et fagligt og socialt miljø, som højner kvaliteten.
Regeringen vil med sundhedsreformen også sikre, at sygehusene har en rådgivnings-
forpligtelse over for almen praksis og kommer i forhold til forebyggelse, behandling
og rehabilitering af den enkelte patient, og sundhedsfællesskaberne skal være med til
understøtte, at sygehusene vender sig mere mod resten af sundhedsvæsenet, og at
samarbejdet mellem almen praksis og sygehusene styrkes.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Hjalte Borum
Side 4