Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2035185_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPCALP
Koordineret med:
Sagsnr.: 1801416
Dok. nr.: 717442
Dato: 09-10-2018
Kommissorium for evaluering af de nye tilsynssanktioner
Baggrund
Ved lov nr. 656 af 8. juni 2016 om Styrelsen for Patientsikkerheds fremtidige tilsyn m.v. blev
Styrelsen for Patientsikkerheds tilsyn med behandlingssteder omlagt til et risikobaseret til-
syn. Samtidig blev der indført en række nye sanktioner, som styrelsen kan bringe i anven-
delse over for sundhedspersoner, der er til fare for patientsikkerheden. Der blev lagt vægt
på, at et effektivt tilsyn forudsætter de rette redskaber til at kunne skride hurtigt ind over
for sundhedspersoner, der fejbehandler patienter og udsætter dem for fare.
Lovforslaget og de nye sanktioner skal ses i lyset af, at der havde været en række konkrete
tilsynssager, hvor den daværende Sundhedsstyrelse havde været for længe om at skride
ind, og hvor sagsbehandlingen savnede den fornødne kvalitet.
Det fremgår af bemærkningerne til lov. nr. 656 af 8. juni 2016, at der iværksættes en
evaluering af de væsentligste ændringer, der følger af loven, 3 år efter, at de ændringer med
det seneste ikrafttrædelsestidspunkt er trådt i kraft, det vil sige den 1. januar 2020.
Efter omlægningen af tilsynet og implementeringen af de nye sanktioner har der fra nogle
af de faglige organisationer og deres medlemmer været rejst kritik af Styrelsen for
Patientsikkerheds varetagelse af tilsynsopgaven. Det har i den forbindelse bl.a. været
anført, at der er for meget fokus på sundhedspersonernes individuelle ansvar frem for
driftsherrens overordnede organisatoriske ansvar.
For at genoprette et tillidsfuldt samarbejde mellem sundhedsvæsenet og Styrelsen for
Patientsikkerhed iværksatte sundhedsminister Ellen Trane Nørby i januar 2018 otte
initiativer. Som led i denne række af initiativer blev det bl.a. besluttet at gennemføre en
fremrykket evaluering af de nye tilsynssanktioner.
De nye tilsynssanktioner, som gøres til genstand for fremrykket evaluering, er følgende:
Arbejdsforbud under oplysning af en sag om midlertidig autorisationsfratagelse
eller indskrænkning af virksomhedsområde (autorisationslovens § 9 b)
Suspension af autorisation (autorisationslovens § 10 c)
Autorisationsfratagelse eller indskrænkning af virksomhedsområde på grundlag af
udenlandske afgørelser/domme om begrænsninger i virket (autorisationslovens §
7 b)
Midlertidig og varig virksomhedsindskrænkning på grund af manglende egnethed
(autorisationslovens § 8, stk. 2, og § 9, stk. 2)
Nye sanktionsmuligheder ved manglende overholdelse af indskrænkninger i
autorisationen, fagligt påbud, forbud og suspension (autorisationslovens § 7 a og
§ 9, stk. 3)
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 464: Spm. om, i hvor mange sager inden for de sidste fem år, der er sket frakendelse af autorisation og kort skitsere baggrunden for de enkelte frakendelser, til sundhedsministeren
Ud over de nævnte nye tilsynssanktioner omfatter evalueringen lempelsen af farekriteriet
fra ”overhængende fare” til ”fare” ved midlertidig autorisationsfratagelse eller midlertidig
indskrænkning af virksomhedsområde (autorisationslovens § 9, stk. 1 og 2).
Evalueringens formål og indhold
Den fremrykkede evaluering har til formål at afdække faktuelle og statistiske forhold
forbundet med det ændrede farekriterium og de nye tilsynssanktioner. Evalueringen har
ligeledes til formål at afdække den oplevede effekt og følgerne af det ændrede
farekriterium og de nye sanktioner.
Evalueringen omfatter ikke det risikobaserede tilsyn, og det er heller ikke formålet med
evalueringen, at enkeltsager skal gennemgås og/eller revurderes.
Evalueringen skal på den baggrund indeholde følgende:
1.
2.
En beskrivelse af baggrunden for indførelsen af det ændrede farekriterium og de
nye sanktioner.
En beskrivelse af det ændrede farekriterium og de nye sanktioner samt de
pejlemærker og forudsætninger, der fremgår af lovbemærkningerne i relation til
sanktionernes anvendelse, varighed o.l.
En talmæssig belysning af de nye sanktioner, herunder opgørelser over:
a. Antallet af sanktioner, der er givet inden for hver af de nye sanktionstyper,
herunder antallet af sanktioner, der er givet som følge af manglende
overholdelse af indskrænkninger i autorisation, påbud, forbud og suspension.
b. Varigheden af sanktioner om arbejdsforbud, suspension, midlertidig
autorisationsfratagelse og midlertidig virksomhedsindskrænkning truffet
efter 1. juli 2016.
c. Antallet af midlertidige sanktioner truffet efter 1. juli 2016, som har ført til en
varig sanktion.
d. Tidsrummet fra afgørelse om midlertidig autorisationsfratagelse eller
midlertidig virksomhedsindskrænkning til eventuel anlæggelse af retssag om
varig fratagelse (2-årsfristen).
En skematisk oversigt over de typer af begrundelser, som sanktionerne er givet på
baggrund af. Til belysning heraf tages udgangspunkt i 10 sager inden for hver type
sanktion.
Interviews om oplevelsen og følgerne af de nye tilsynssanktioner og det ændrede
farekriterium.
3.
4.
5.
Punkt 1-4 udarbejdes af Sundheds- og Ældreministeriet og Styrelsen for Patientsikkerhed i
fællesskab. Punkt 1-4 vil udgøre evalueringens 1. del.
Med baggrund i evalueringens 1. del gennemføres interviews om oplevelsen og effekten af
de nye tilsynssanktioner. Interviews gennemføres hos følgende grupper:
Styrelsen for Patientsikkerhed – direktion og relevante chefer og sektionsledere
Offentlige og private udbydere af sundhedsydelser – ledere/ansættende
myndigheder
Repræsentanter for faglige organisationer, hvis medlemmer har fået en af de nye
tilsynssanktioner
Side 2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 464: Spm. om, i hvor mange sager inden for de sidste fem år, der er sket frakendelse af autorisation og kort skitsere baggrunden for de enkelte frakendelser, til sundhedsministeren
Punkt 5 gennemføres af et konsulentfirma på vegne af Sundheds- og Ældreministeriet. De
gennemførte interviews sammenfattes i en redegørelse, som udgør rapportens 2. del.
Proces
Sundheds- og Ældreministeriet og Styrelsen for Patientsikkerhed påbegynder arbejdet med
rapportens 1. del primo 2019. Evalueringens 2. del gennemføres, når rapportens 1. del
foreligger. Den samlede afrapportering forventes at foreligge i 1. halvår 2019.
Side 3