Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1971097_0001.png
Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 442
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 08-02-2018
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPASO
Sagsnr.: 1801161
Dok. nr.: 534352
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 17. januar 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 442 (Alm. del) til ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Astrid Krag (S) og Jeppe Jakobsen (DF).
Spørgsmål nr. 442:
”Ministeren
bedes oplyse, hvor meget tid
opgjort i fuldtidsstillinger
ministeren
vurderer, at taskforcens anbefalinger vedrørende afbureaukratisering i ældreplejen
kan frigøre til omsorg og pleje.”
Svar:
I december 2016 igangsatte jeg, sammen med KL, et arbejde, der skulle se på forenk-
ling af regler og dokumentationskrav i ældreplejen. Arbejdet er sket med inddragelse
af relevante interessenter, herunder bl.a. Ældre Sagen, FOA og DSR. Afrapporteringen
fra arbejdet blev offentliggjort i januar 2018, og i rapporten peger arbejdsgruppen på
14 anbefalinger på området. Det drejer sig bl.a. om, at det skal være nemmere for
medarbejderne at indberette utilsigtede hændelser i ældreplejen, og at der skal ses
på de krav, der stilles til dokumentation ved puljepenge til ældreområdet. Det anbe-
fales fx, at der bliver en tydeligere kommunikation af henholdsvis statslige og kom-
munale krav til dokumentation af puljer, så der ikke af forsigtighed dokumenteres
mere end nødvendigt. Det anbefales også,
at der eta leres et ”fasttra k”, så fx pleje-
hjem, der har fået bemærkninger eller påbud i forbindelse med tilsyn hurtig, kan få
afklaring hos Styrelsen for Patientsikkerhed på de faktiske krav til dokumentation.
Det har ikke været en del af arbejdet at foretage en konkret vurdering af de enkelte
medarbejdergruppers tidsforbrug på diverse opgaver, og ministeriet og KL, som sam-
men har udarbejdet afrapporteringen fra arbejdet, har derfor ikke en opgørelse over,
hvor meget tid anbefalingerne, hvis realiserede, konkret kan frigøre i ældreplejen.
I regeringens arbejdsprogram til en ny sammenhængsreform er der flere initiativer,
der samlet skal bidrage til afbureaukratisering og mere sammenhængende styring på
velfærdsområderne. Her indgår kulegravningen på ældreområdet også som et cen-
tralt element, og dette arbejde omfatter bl.a. en analyse af medarbejdernes
totale
ar-
bejdstid og arbejdsopgaver, herunder tidsforbrug på dokumentation, proceskrav, in-
terne opgaver og øvrig administration samt reel tid anvendt på service, der er direkte
rettet mod borgeren.
So opfølg i g på afrapporteri ge på ”Fore kli g af regler og doku e tatio
skrav i
ældrepleje ” ødes jeg
i februar
ed for a de for KL’s Social-
og Sundhedsudvalg,
Thomas Adelskov, for at drøfte, hvilke konkrete initiativer der skal sættes i gang.
Med venlig hilsen
1
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm. om, hvordan ATA-tiden (ansigt-til-ansigt-tiden) er beregnet i ældreministerens arbejdsgruppe om regelforenkling i ældreplejen, og hvad der er undtaget fra ATA-tiden, til ældreministeren
Thyra Frank
/
Ann-Sofi Olsen
Side 2
2