Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2017487_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 18-02-2019
Enhed: 3-AFD
Sagsbeh.: DEPJMS
Sagsnr.: 1901023
Dok. nr.: 821800
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 21. januar 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 449 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Astrid Krag (S) og Flemming Møller Mortensen (S) ().
Spørgsmål nr. 449:
Vil ministeren oplyse, hvordan ministeren mener, at de 21 sundhedsfællesskaber
adskiller sig fra de samarbejdsklynger mellem sygehuse, praktiserende læger og kom-
muner, der i dag eksisterer omkring de 21 akutsygehuse?”
Svar:
I regeringens udspil til en sundhedsreform etableres 21 sundhedsfællesskaber med
udgangspunkt i akutsygehusenes optageområder med deltagelse af sygehuse, kom-
muner og almen praksis. De skal sikre sammenhængende forløb og sundhedstilbud af
høj kvalitet.
I dag er der etableret forskellige former for samarbejdsstrukturer rundt om sygehu-
sene. De har forskellige navne (samordningsudvalg, klynger etc.), består af faglige og
administrative repræsentanter (på ledelsesniveau) for sygehus og region samt kom-
muner og almen praksis i optageområdet. Opgaverne er defineret lidt forskelligt på
tværs af regioner, men hovedreglen er, at samarbejdsstrukturen skal bidrage til den
tværsektorielle dialog og bidrage til at konkretisere og implementere bl.a. sundheds-
aftaler.
De nye sundhedsfællesskaber adskiller sig fra de nuværende samarbejdsstrukturer på
en række punkter.
Helt generelt skabes der med sundhedsfællesskaberne en tydelig, ensartet og forplig-
tende ramme om det tværsektorielle samarbejde. Det sker ved, at strukturen bliver
formaliseret, og der etableres såvel et fagligt niveau som en politisk overbygning.
Det bliver også præciseret, hvilke opgaver sundhedsfællesskaberne skal løse. En af
de vigtigste opgaver bliver at implementere den nye kvalitetsplan. Men sundheds-
fællesskaberne vil også være dynamiske enheder, der udvikler nye løsninger og som
arbejder for, at patienterne kan få tibud af høj kvalitet tæt på, hvor de bor.
Sundhedsfælleskabernes politiske overbygning tillægges endvidere en indstillingsret
til kommunalbestyrelser og sundhedsforvaltning, f.eks. hvis en opgave skal flyttes ud
af sygehuset.
For bedst muligt at understøtte sundhedsfællesskaberne etablerer regeringen også
væsentlig bedre rammer for samarbejdet.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 449: Spm. om, hvordan ministeren mener, at de 21 sundhedsfællesskaber adskiller sig fra de samarbejdsklynger mellem sygehus, praktiserende læger og kommuner, der i dag eksisterer omkring de 21 akutsygehuse, til sundhedsministeren
Dels vil regeringen fjerne de nuværende juridiske barrierer for samarbejdet på tværs
af sektorer, så der kan etableres fælles løsninger
med fælles finansiering og fælles
opgavevaretagelse. Dels pågår der en modernisering af Sundhedsloven, som gør det
lettere at udveksle oplysninger og samarbejde om patientforløbet.
E dvidere har regeri ge i sit dataudspil ”Su dhed i fre tide ” iga gsat e række til-
tag, der understøtter, at de rigtige oplysninger kommer i de rigtige hænder på det
rette tidspunk. Endelig har regeringen i samarbejde med regioner og kommuner i den
fælles Strategi for digital sundhed 2018-2022 aftalt, at der etableres en fælles natio-
nal digital infrastruktur på tværs af sundhedsvæsenets IT-systemer.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Janet Marie Samuel
Side 2