Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2016449_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 15-02-2019
Enhed: SUNDOK
Sagsbeh.: DEPPSK
Sagsnr.: 1901021
Dok. nr.: 821333
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 18. januar 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 413 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 413:
”Vil
ministeren oplyse, om regeringen kan påvise nogle udenlandske erfaringer, der
viser, at et statsligt styret sundhedsvæsen uden direkte valgte politikere fungerer
bedre, er mere omkostningseffektivt og giver større patienttilfredshed?”
Svar:
Regeringens sundhedsreform er bl.a. baseret på en lang række analyser og udvalgsar-
bejder om udfordringer og muligheder for fremtidens sundhedsvæsen.
En af analyserne afdækker internationale erfaringer for kronikerindsatsen med sær-
ligt fokus på styring, rammer og organisering af kronikerindsatsen. Der er hentet erfa-
ringer fra England, Holland, Sverige og USA.
Overordnet viser erfaringerne, at der ikke eksisterer nogen fuldt sammenhængende
og velfungerende model, der sikrer udgiftseffektiv håndtering af de kronisk syge på
tværs af hele plejekæden. De forskellige lande står alle over for lignende udfordringer
som dem i Danmark, og der eksperimenteres derfor med en række nye løsningsmo-
deller.
På tværs af de afdækkede løsningsmodeller tyder det dog på, at en tydelig placering
af ansvar for udførelse af opgaver, samt placering af ansvar for styring er centrale ele-
menter i en effektiv kronikerindsats.
Regeringen lægger med sundhedsreformen op til, at den offentlige sektor gøres enk-
lere med kun to folkevalgte led. Med den nye struktur sker der en styrket national ko-
ordinering af sundhedsvæsenet, så den samlede retning for udviklingen af sundheds-
væsenet i hele landet bliver klarere, og med de nye sundhedsfællesskaber styrkes
samarbejdet mellem sygehuse, kommuner og almen praksis. Det vil sige en formel
ramme for samarbejdet og et klart ansvar for at sikre gode, sammenhængende løs-
ninger.
Regeringens sundhedsreform er dermed ikke baseret på udenlandske erfaringer, der
udelukkende viser, at et statsligt styret sundhedsvæsen uden direkte valgte politikere
fungerer bedre, men lægger blandt andet op til et mere formaliseret samarbejde og
et klart ansvar i de nye sundhedsfællesskaber.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Pernille Skorstengaard