Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2016441_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 15-02-2019
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: SUMMPH
Sagsnr.: 1901021
Dok. nr.: 820884
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 18. januar 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 412 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 412:
”Vil
ministeren oplyse, hvorfor regeringen denne gang har valgt en totalt lukket ar-
bejdsform i forbindelse med udarbejdelsen af så stort og vidtrækkende et
su dhedsudspil so ”Patie te først
- nærhed, sammenhæng, kvalitet og
patientrettigheder” med forslag til statslige-, regionale- og kommunale
opgaveændringer uden reel inddragelse af Danske Regioner, Kommunernes
Landsforening, fag- og patientforeninger, sundhedsøkonomer og -eksperter fra
universiteterne i modsætning til, da man lavede Strukturkommissionens
betænkning i 2004?”
Svar:
Regeringens udspil til en sundhedsreform er resultatet af en lang proces og baseret
på en række analyser og udvalgsarbejder om udfordringer og muligheder for fremti-
dens sundhedsvæsen. Jeg kan således ikke genkende billedet af, at der har været tale
o e ”totalt lukket arbejdsfor ”.
Der henvises til udspillets bilag A for en udtømmende liste over analyser og udvalgs-
arbejder, men jeg vil blandt andet nævne følgende:
Regeringen har i oktober 2018 offentliggjort en Sundheds- og ældreøkonomisk ana-
lyse, der berører den fremtidige befolkningsudvikling og befolkningens nuværende
kontaktmønstre på tværs af sundheds- og ældreområdet. Derudover ses der nær-
mere på ligheder og forskelle mellem aktivitetsmønstre og kapacitet i den primære
og sekundære sektor.
Regeringen igangsatte i 2017 et styringseftersyn på sundhedsområdet som led i Sam-
menhængsreformen for at se på, hvad der virker og ikke virker i styringen. Styringsef-
tersynet har haft deltagelse af Sundheds- og Ældreministeriet, Økonomi- og Inden-
rigsministeriet, Finansministeriet og Danske Regioner. Der blev som led i arbejdet af-
holdt en styringsdag i januar 2018 med et bredt udvalg af interessenter og eksperter.
Dertil har ministeren for offentlig innovation og sundhedsministeren været på besøg i
alle fem regioner for at høre om, hvordan der konkret styres, og om de udfordringer
ledelse og personale oplever. Endelig blev der som led i styringseftersynet udarbejdet
to rapporter, som begge blev præsenteret og drøftet på møder mellem interessenter
og ministeren for offentlig innovation og sundhedsministeren.
Regeringen nedsatte i 2016 Udvalget om det nære og sammenhængende sundheds-
væsen bestående af KL, Danske Regioner og staten. Der var desuden nedsat en inte-
ressentgruppe bestående af Lægeforeningen, Sundhedskartellet, Regeringens sund-
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 412: Spm. om, hvorfor regeringen denne gang har valgt en totalt lukket arbejdsform i forbindelse med udarbejdelsen af så stort og vidtrækkende et sundhedsudspil som Patienten først – nærhed, sammenhæng, kvalitet og patientrettigheder, til sundhedsministeren
hedsreform er baseret på en lang række analyser og udvalgsarbejder om udfordrin-
ger og muligheder for fremtidens sundhedsvæsen. Dansk Sygeplejeråd, FOA, Danske
Patienter, Danske Handicaporganisationer og Apotekerforeningen, der blev inddraget
undervejs i arbejdet via interessentmøder. I juni 2017 præsenterede udvalget 20 an-
befalinger til, hvordan det nære sundhedsvæsen skal udbygges til gavn for patien-
terne. Udvalget pegede blandt andet på behovet for en kvalitetsplan for det nære
sundhedsvæsen og udbredelse af fælles finansiering blandt kommuner og regioner.
Sundhedsministeren afholdt i forlængelse af udvalgsrapporten og styringseftersynet
en række interessentmøder om det nære og sammenhængende sundhedsvæsen
med aktører fra interessentgruppen.
Regeringen nedsatte i 2016 et udvalg, der skulle skabe overblik over udfordringerne
med at sikre en tilstrækkelig lægedækning i alle dele af landet. Udvalget var sammen-
sat af repræsentanter fra Danske Regioner, KL, Lægeforeningen, Finansministeriet og
Sundheds- og Ældreministeriet, herunder Sundhedsstyrelsen. I januar 2017 præsen-
terede udvalget 18 anbefalinger til, hvordan man kan løse lægemanglen i Danmark.
Jeg kan endvidere henvise til de øvrige udspil i regeringens sundhedsreform, som
også fremgår af udspillets boks 2.2., herunder en samlet handlingsplan for psykiatrien
(september 2018), en ambitiøs plan for almen praksis (juni 2018) og sundhedsdataud-
spillet ”Su dhed i fre tide ” ju i
8.
Endelig kan jeg fortælle, at jeg sammen med ministeren for offentlig innovation har
afholdt møder med over 30 forskellige interessentgrupper som opfølgning på regerin-
gens præsentation af sundhedsreformen for at modtage input til de kommende poli-
tiske forhandlinger.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Marie Louise Bloch Rostrup-Nielsen
Side 2