Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2011508_0001.png
Dato 22-08-2018
Sagsnr. 4-1010-377/1
PLAN
Skitse til ændret opgaveløsning på udvalgte områder med
stor sygdomsbyrde
1. Indledning
I nærværende notat beskrives patientforløb på en række områder med stor sygdomsbyrde som an-
ført i notat af 9. april, herunder KOL, diabetes, hjertekarsygdom, muskel-skeletsygdom samt angsttil-
stande og depression. For hvert område beskrives sygdom og det typiske patientforløb. Udfordringer
i patientforløbet ud fra et patientperspektiv beskrives, med særligt fokus på opgaver der mere hen-
sigtsmæssigt kan løses udenfor sygehusene. Derudover vurderes potentialet for en ændret opgave-
løsning, suppleret med bud på omfanget heraf. Endelig beskrives nogle af forudsætningerne for den
ændrede opgaveløsning. De kapacitetsmæssige forudsætninger – økonomi, personale, udstyr mv. ift.
at kunne løfte opgaven uden for sygehusene – beskrives dog ikke.
Notatet skal ses i tæt sammenhæng med Sundhedsstyrelsens notater, hhv. ’Dynamisk kvalitetsplan
for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen’ og ’Almen medicin i fremtidens sundhedsvæ-
sen’ begge fra den 9. april 2018.
2. Generelle forudsætninger
Notatet er baseret på en række faglige skøn og vurderinger, foretaget på baggrund af umiddelbart
tilgængelig viden og anbefalinger, herunder Sundhedsstyrelsens faglige retningslinjer og anbefalinger
på området. Der er dog ikke foretaget nogen systematisk gennemgang af evidens specifikt mhp. at
estimere potentialet for øget opgaveløsning udenfor sygehusene, og der vil være formentlig heller
ikke være meget solid evidens at basere sig på. Estimater skal ses i det lys, og der tages derfor gene-
relt forhold for estimaterne.
En forudsætning for at realisere sådanne større strukturelle ændringer i sundhedsvæsenet er, at der
bliver sat ramme og retning for den ændrede opgaveløsning udenfor sygehusene. Der vil være behov
for nationalt at opstille relativt specifikke krav til visitation og standarder for sundhedstilbud m.v.,
der kan sikre en høj og ensartet kvalitet i sundhedstilbuddene, ved at definere hvilke opgaver, der i
dag varetages i sygehusvæsenet, der mere hensigtsmæssigt kan varetages tættere på borgeren – fx i
kommunalt regi, eller i tværfaglige teams med speciallæger i almen
medicin,
sygeplejersker, fysio- og
ergoterapeuter mv., eller af patienten selv
1
1
Se notatet ’Dynamisk kvalitetsplan for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen’ for en overordnet be-
skrivelse af nødvendige faglige og juridiske rammer for en styrket opgavevaretagelse uden for sygehusvæsenet.
1
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 410: Spm. om antallet af behandlinger på sygehusene i perioden 2020-2030 med og uden effekten af forebyggelse og behandling i de lokale sundhedshuse, til sundhedsministeren
2011508_0002.png
3. Data
Data vedrørende de enkelte sygdommes træk på sygehuse (ambulante kontakter og indlæggelser)
stammer fra nyt datatræk fra Sundhedsdatastyrelsen for året 2017
2
. Data på forekomst og kontakter
til almen praksis kommer fra Sygdomsbyrden i Danmark
3
, og Register for udvalgte kroniske lidelser
(RUKS)
4
, Den nationale sundhedsprofil fra 2017
5
og andre centrale kilder.
Implementering af Sundhedsplatformen kan betyde at data fra to af regionerne ikke er fyldestgøren-
de, særligt for Region Hovedstaden som implementerede Sundhedsplatformen på somatiske afdelin-
ger fra 1. maj 2016 og på psykiatriske afdelinger fra 20. maj 2017. Data fra Region Sjælland er for-
mentlig mindre påvirkede, da man først implementerede Sundhedsplatformen fra 25. november
2017.
De SKS-koder, der er benyttet til datatrækket fra Sundhedsdatastyrelsen for 2017 for sygehuskontak-
ter, er ikke fuldstændigt overensstemmende med de SKS-koder, der er benyttet i rapporten vedrø-
rende Sygdomsbyrden i Danmark. Endvidere er datatrækket fra Sundhedsdatastyrelsen for året
2017, mens data i Sygdomsbyrderapporten er et gennemsnit af årene 2010-2012. Det betyder, man
ikke kan foretage en direkte sammenligning af aktivitetsdata fra de to anvendte kilder. I bilag 1 angi-
ves de SKS-koder, der er trukket på i datatrækket fra Sundhedsdatastyrelsen.
Der er ikke tilvejebragt nyere data på den diagnosespecifikke aktivitet i almen praksis. Tilsvarende er
der heller ikke tilvejebragt data om kontakter i de kommunale sundhedstilbud.
Data for population pr ydernummer på sygdomsniveau er estimeret fra PLO’s faktaark fra 2017
6
. Det
fremgår, at der i 2017 var godt 3.400 praktiserende læger med ydernummer. I gennemsnit har hver
læge tilknyttet godt 1.600 patienter, men med nogen variation.
Der er lavet en arbitrær antagelse om, at patientpopulationerne er ligeligt fordelt ud over landet, bå-
de hvad angår alderssammensætning, diagnoser, risikofaktorer og sociale forhold. Givet, at der er
3.400 læger og 1.600 patienter pr. læge er det for hver diagnose skønnet, hvor mange patienter af en
given population hver praktiserende læge vil have. Formålet med beregningen er at give en ide om
størrelsesforhold af populationen af patienter med de enkelte sygdomme hos den enkelte læge.
4. KOL
4.1 Beskrivelse af sygdom og forekomst
KOL (Kronisk Obstruktiv Lungesygdom) er en kronisk og potentielt livstruende sygdom, hvor luftveje-
ne forsnævres og de små lungeblærer (alveoler) gradvist ødelægges på grund af en kronisk betæn-
delsestilstand. Årsagen til sygdommen er i 85 – 90 pct. tilfælde tobaksrygning.
KOL er karakteriseret ved permanent og oftest tiltagende nedsættelse af lungefunktionen og viser sig
ved tiltagende åndedrætsbesvær, hoste og slim i luftvejene. KOL udvikler sig langsomt og opdages
som regel først i 40-60-årsalderen på et tidspunkt hvor halvdelen af lungefunktionen er gået tabt.
2
Træk af data fra Landspatientregisteret af 3. juli 2018 samt 10. august 2018, Sundhedsdatastyrelsen
3
Sygdomsbyrden i Danmark, Sundhedsstyrelsen, 2015
4
Register for udvalgte kroniske sygdomme og svære psykiske lidelser, Sundhedsdatastyrelsen
5
Den Nationale Sundhedsprofil, Sundhedsstyrelsen, 2017
6
PLO’s Faktaark 2017, Praktiserende Lægers organisation, oktober 2017
2
2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 410: Spm. om antallet af behandlinger på sygehusene i perioden 2020-2030 med og uden effekten af forebyggelse og behandling i de lokale sundhedshuse, til sundhedsministeren
2011508_0003.png
Omkring 320.000 mennesker i Danmark antages at opfylde de spirometriske kriterier for KOL
7
, men
kun cirka 165.000 har været i kontakt med sundhedsvæsenet på grund af KOL eller er i behandling
med KOL-specifik medicin.
8
Det er altså køn skønsmæssigt halvdelen, der er blebvet udredt for deres
sygdom, og mange lever således med sygdommen uden at vide det. Cirka 8.000 nye patienter bliver
årligt diagnosticeret med KOL
9
. Nedre luftvejsinfektioner, hyppigt som følge af KOL, er årsag til flest
sygehusindlæggelser blandt 21 udvalgte sygdomsområder.
10
4.2 Patientforløbet i dag
Det er oftest den praktiserende læge, der stiller diagnosen ved KOL, men det sker også, at det først
konstateres i forbindelse med en sygehusindlæggelse. Diagnosen forudsætter, at der bliver lavet en
lungefunktionsundersøgelse (en spirometri), for at sikre sig, der er lungefunktionsnedsættelse, og at
det ikke drejer sig om astma. I forbindelse med diagnostikken vurderes sygdommens sværhedsgrad
klinisk efter de internationale GOLD-retningslinjer, med inddeling i ABCD-grupper på baggrund af
symptomstyrke, tilfælde af forværringer (eksacerbationer) og sygehusindlæggelser. Udfra risikovur-
deringen vælges behandling med forskellige typer luftvejsudvidende medicin. Kommunale rehabilite-
ringstilbud kan omfatte fysisk træning, ernæringsindsats, hjælp til rygestop og sygdomsmestring.
Mange patienter får imidlertid ikke tilbudt tilstrækkelige rehabiliteringstilbud.
Årligt har patienter med KOL cirka 485.000 kontakter til deres alment praktiserende læge
11
. Som et
groft gennemsnit svarer det til 49 mennesker med KOL pr. ydernummer.
Ofte har en patient med KOL allerede mistet op mod halvdelen af sin lungefunktion, når diagnosen
stilles, og dette tab kan ikke genvindes. Rygestop kan forhindre sygdommen i at udvikle sig yderlige-
re. Der er således et stort potentiale i at finde patienten tidligt i forløbet og tilbyde rygestop. Gøres
dette ikke udvikler sygdommen sig med tiltagende nedsættelse af lungefunktionen og følgesygdom-
me som eksempelvis hjertekarsygdom og svækkelse af muskler (inkl. tab af muskelmasse) og knogler
osteoporose (knogleskørhed). I nogle tilfælde er sygdommen så fremskreden på diagnosetidspunk-
tet, at der allerede er følgesygdomme.
Typisk har mange borgere med KOL således et mangeårigt sygdomsforløb, hvor de - afhængigt af
sygdomsudviklingen i øvrigt - både er i kontakt med deres kommunale tilbud, praktiserende læge,
praksispersonale, samt personalet på lungeambulatoriet og på lungemedicinske eller medicinske af-
delinger på sygehuset.
Samtidig følges mange patienter også i andre sygehusambulatorier for en eller flere af deres følge-
sygdomme, fx for hjertelidelser, osteoporose m.v. Ofte vil patienten desuden have mange kortere el-
ler længere indlæggelser pga. symptomforværring, akutte komplikationer, følgesygdomme m.v. På
sygehuset kan der ved f.eks. svær akut opblussen i KOL gives NIV-behandling (non-invasiv ventilati-
onsbehandling) på lungeafdelingen/den medicinske afdeling eller i værste fald respiratorbehandling
på intensivafdelingen. Derudover er mange borgere med KOL i kontakt forskellige forvaltninger i
kommunen.
Hansen JG, Pedersen L, Overvad K, Omland Ø, Jensen HK, Sørensen HT. The Prevalence of chronic obstruc-
tive pulmonary disease among Danes aged 45-84 years: populationbased study. COPD 2008; 5: 347-52
8
Register for udvalgte kroniske sygdomme og svære psykiske lidelser, Sundhedsdatastyrelsen
9
Hansen JG, Pedersen L, Overvad K, Omland Ø, Jensen HK, Sørensen HT. The Prevalence of chronic obstruc-
tive pulmonary disease among Danes aged 45-84 years: populationbased study. COPD 2008; 5: 347-52
10
Sygdomsbyrden i Danmark. Sundhedsstyrelsen; 2015
11
Sygdomsbyrden i Danmark. Sundhedsstyrelsen; 2015. 2010-2012 gennemsnit.
7
3
3
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 410: Spm. om antallet af behandlinger på sygehusene i perioden 2020-2030 med og uden effekten af forebyggelse og behandling i de lokale sundhedshuse, til sundhedsministeren
2011508_0004.png
Faktaboks
Sygehuskontakter for KOL (2017)
(Data fra 2017, Sundhedsdatastyrelsen. Udtræk på diagnosekoder kan ses i bilag 1)
Akutte ambulante besøg
Elektive ambulante besøg
Akutte indlæggelser
Elektive indlæggelser
Sengedage i alt
Unikke patienter med ambulante besøg eller indlæggelse
6.317
72.957
21.940
1.607
111.064
30.597
I hjemmet kan der i nogle regioner
12
være mulighed for, at patienter med KOL, som enten opfylder
bestemte inklusionskriterier (fx to eller flere forværringer eller indlæggelse for KOL inden for det sid-
ste år m.fl.) eller som klinisk vurderes at kunne have effekt af tilbuddet, tilbydes et telemedicinsk un-
derstøttet behandlingstilbud med bestemte målinger og test (iltmætning af blodet, puls, vægt, symp-
tomscore i forhold til grad af åndenød, hoste, opspyt funktionsbegrænsninger mv. samt reje-sætte-
sig test), som patienten selv indrapporterer til kommunen. I kommunen er det en KOL-sygeplejerske
der har ansvaret for instruktion og oplæring af patienten. Tilbuddet kan initieres af såvel kommune,
almen praksis eller sygehus, men kræver henvisning fra enten almen praksis eller sygehus
13
.
Med tiden kan mange mennesker med KOL opleve en stigende grad af social isolation, som kan resul-
tere i en behandlingskrævende depression, ligesom den tiltagende åndenød betyder, at mange men-
nesker med KOL er angste.
I det videre sygdomsforløb fremtræder KOL i stigende grad som en livstruende sygdom med deraf
følgende stigende grad af behov for en palliativ indsats. I første omgang er det den praktiserende læ-
ge og den kommunale hjemmesygepleje, der træder til. Der kan også være behov for en palliativ ind-
sats fra sygehusets palliative afdeling og udgående palliative teams, men mange får det ikke tilbudt i
dag.
4.3 Udfordringer i patientforløbet i dag
I det senere forløb af sygdommen kan patienten få flere samtidige sygdomme – multisygdom - og på
et tidspunkt er det derfor ikke kun forværring af lungesymptomerne, der kan nødvendiggøre flere
lægebesøg og/eller sygehusindlæggelse, men i stort omfang også andre sygdomme og den generelle
svækkelse af almentilstanden. Den dårlige almentilstand medfører lavt funktionsniveau med vægttab
og forringet livskvalitet i hverdagen, blandt andet på grund af dårlig fysisk mobilitet. Den lave funkti-
onsevne betyder desuden, at den enkeltes behov for både socialfaglige og sundhedsfaglige indsatser
øges.
Generelt vil det være den praktiserende læge, der i samarbejde med sygehuset har ansvaret for pati-
entens samlede behandling, men der kan være udfordringer med samarbejdet, fx i forhold til an-
svarsfordeling mv. Endvidere kan der i stigende grad være behov en indsats fra den kommunale
hjemmesygepleje samt andre indsatser fra kommunen, typisk hjemmehjælp og eventuelt hjælpemid-
ler, som yderligere kan skabe udfordringer i samarbejdet på grund af de mange aktører.
Planlægges udbredt i alle regioner i 2019
13
Telemedicinsk understøttelse af behandlingstilbud til mennesker med KOL – Anbefalinger for målgruppe,
sundhedsfagligt indhold samt ansvar og samarbejde. Sundhedsstyrelsen 2017
12
4
4
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 410: Spm. om antallet af behandlinger på sygehusene i perioden 2020-2030 med og uden effekten af forebyggelse og behandling i de lokale sundhedshuse, til sundhedsministeren
2011508_0005.png
Det fragmenterede patientforløb resulterer i et mangelende helhedsperspektiv på patientens hel-
bred og situation. Patienterne oplever derudover manglende sammenhæng i indsatsen og talrige ind-
læggelser på sygehus, som kunne have været forebygget. Dette medvirker til en stigende utryghed
og deraf følgende risiko for forværring af den angst og depression, som kan være en følge af syg-
dommen.
En udfordring i dag er endvidere, at der langtfra i alle kommuner i dag findes relevante rehabilite-
ringstilbud til patienter med KOL, og/eller at tilbuddene mange steder ikke har en tilstrækkelig høj
kvalitet.
4.4 Løsninger
Ændret opgavevaretagelse
En større strukturel ændring med en betydelig styrket tværfaglig indsats i sundhedstilbud uden for
sygehusene, vil betyde at man mere hensigtsmæssigt vil kunne varetage store dele af de sundheds-
faglige tilbud til patienter med KOL, der i dag varetages på sygehusene.
Forebyggelses- og rehabiliteringsopgaven er kommunernes ansvar, og der er her et stort potentiale.
Det gælder i forhold til at styrke den forebyggende indsats, særligt i forhold til en intensiveret indsats
i forhold til rygeafvænning, som kan reducere behovet for senere sygehusydelser. Derudover er det
ikke alle kommuner, der leverer den nødvendige rehabiliteringsindsats til patienter med KOL
14
. En
meget mere intensiv rehabiliterende indsats, ikke mindst i forhold til tobaksafvænning, fysisk træ-
ning, ernæring og sygdomsmestring, vil kunne nedbringe behovet for både ambulante sygehusydel-
ser og indlæggelser.
Skønnet omfang af ændret opgavevaretagelse
Sundhedsstyrelsen vurderer, at en stor del af de opgaver, der i dag løses ambulant på sygehusene
mere hensigtsmæssigt kan varetages uden for sygehusene, gennem en styrket kommunal rehabilite-
ringsindsats og et styrket tværfagligt samarbejde.
Sundhedsstyrelsen er ikke bekendt med tydelig evidens, der kan kvalificere et estimat på, hvor stor
en del af opgaverne, det kan omfatte. Men et forsigtigt skøn er, at det kunne dreje sig om cirka 75-80
pct. af de opgaver, der i dag løses ved planlagte ambulante sygehuskontakter. Dette skøn er baseret
på en vurdering af, hvilke kompetencer og hvilket udstyr, der er nødvendigt for at kunne varetage
opgaverne. Langt de fleste kontakter, som patienter med KOL i dag har, kræver ikke særligt udstyr,
og indsatser til patienter i GOLD gruppe A, B og C kræver som udgangspunkt ikke en speciallæge, så
længe der er foretaget en korrekt diagnose og risikovurdering.
Patienter med sværere KOL, fx patienter i GOLD gruppe D, patienter med anden kompliceret lunge-
sygdom, og patienter med svær komorbiditet, vil fortsat have behov for at blive set og behandlet i
sygehusregi. Her er det fortsat vigtigt at opretholde et løbende (og forbedret) samarbejde med det
tværfaglige team, der varetager opgaverne uden for sygehusene.
Akutte indlæggelser vil kunne forebygges i et vist omfang, og et forsigtigt skøn vil være at antallet af
sengedage måske kan reduceres med 20-30 pct. Estimatet baseres på en forudsætning om betydelig
intensiveret kommunal rehabiliteringsindsats af høj kvalitet. Samtidig vil det være nødvendigt med
nye løsninger og samarbejdsformer ift. indsatser ved f.eks. akut forværring af sygdom, utryghed hos
patient, pårørende og plejepersonale m.v. Det kan f.eks. være forbedrede muligheder for
telefonisk
rådgivning hele døgnet, f.eks. fra opgraderede kommunale akutfunktioner, eller fra relevante speci-
alafsnit på sygehuset, som f.eks. en
dedikeret KOL- eller akutsygeplejerske
ved det relevante syge-
husafdelinger. Ved brug af validerede algoritmer og faglige retningslinjer kan sygeplejersken vurdere
Nationale kliniske retningslinjer for rehabilitering af patienter med KOL, Sundhedsstyrelsen 2018; Anbefalin-
ger for forebyggelsestilbud til borgere med kronisk sygdom, Sundhedsstyrelsen 2016.
14
5
5
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 410: Spm. om antallet af behandlinger på sygehusene i perioden 2020-2030 med og uden effekten af forebyggelse og behandling i de lokale sundhedshuse, til sundhedsministeren
2011508_0006.png
patientens tilstand, efter behov konferere med læge, og visitere patienten til et af en række udvalgte
både i kommunen eller på sygehuset, der vurderes mest relevant. Der kan i den forbindelse forment-
lig forebygges en del sygehusindlæggelser ved at kunne tilbyde akut vurdering og stabilisering ved
kortevarende patientophold ved kommunal akutfunktion, subakutte modtagelsespladser ved syge-
hus m.v.
Forudsætninger
Det er en forudsætning, at der etableres en ny form for tværfagligt team uden for sygehusene, f.eks.
i sundhedshuse, hvor speciallægen i almen medicin vil være den centrale behandlingsansvarlige læ-
ge, men i et tæt og veletableret samarbejde med sygeplejersker, fysioterapeuter, diætister, rygestop-
instruktører mv. En større del af de opgaver, der i dag varetages af læger, forventes uddelegeret.
Dette kan kræve særlige kompetencer i det tværfaglige team, fx sygeplejersker og fysioterapeuter
med specifik efteruddannelse i KOL, der derved kan varetage store dele af patientforløbet, herunder
medicinjusteringer, henvisning til sygehus, specifik rehabilitering mv.
Det stiller også krav til nye former for samarbejde og styrket rådgivning fra det specialiserede niveau
på sygehusene til det tværfaglige lokale sundhedsteam og til kommunen, fx via multidisciplinære te-
ams, telefonisk adgang eller ved hjælp af delestillinger.
Sundhedsstyrelsen har udarbejdet anbefalinger for den kommunale rehabiliteringsindsats til borgere
med kronisk sygdom
15
, baseret på nationale kliniske retningslinjer
16
og den bedst tilgængelige viden
på området, som kan bruges som grundlag for at definere indholdet i kommunens og det tværfaglige
teams indsats.
Det vil være en forudsætning, at der nationalt fastsættes bindende standarder for, og krav til, de til-
bud og indsatser, der leveres af kommune og af forstærkede tværfaglige teams, herunder også for
krav til patientgrundlag, kompetencer og antal af sundhedspersoner i sundhedshuse med tværfaglige
teams, og til borgerunderlag, opgaver og kompetencer i de kommunale tilbud, herunder ved behov
bindende krav til tværkommunal opgaveløsning.
Generelt bør indsatsen understøttes af data, der giver mulighed for overvågning og kvalitetssikring af
indsatsen. Det vil her være en forudsætning, at de nationale myndigheder får mulighed for at stille
krav til indberetning af data, herunder til nationale registre, kvalitetsdatabaser m.v.
5. Type-2-diabetes
5.1 Beskrivelse af sygdom og forekomst
Diabetes er en kronisk sygdom, der er karakteriseret ved forhøjet blodsukkerniveau i kroppen (hy-
perglykæmi). De klassiske symptomer på diabetes er tørst, hyppig vandladning, vægttab, kløe og svie
i skridtet og træthed og uoplagthed.
Cirka 225.000 voksne danskere er diagnosticeret med type 2-diabetes, og cirka 15.000 patienter får
årligt diagnosticeret type 1-diabetes. Type 1-diabetes er som udgangspunkt altid en specialistopgave.
Type 2-diabetes er den mest udbredte diabetestype i Danmark og udgør cirka 80 pct. af det samlede
antal mennesker med diabetes. Risikoen for at få diabetes stiger med alderen, og der er en arvelig
komponent. Det gælder endvidere, at en del mennesker med diabetes bliver multisyge, fordi dårlig
behandlet diabetes er forbundet med en række senkomplikationer, der skyldes skader på blodkar og
nerver. I modsætning til type 1-diabetes er der for type 2-diabetes et stort potentiale for dels at fo-
15
Anbefalinger for forebyggelsestilbud til borgere med kronisk sygdom, Sundhedsstyrelsen 2016
16
Nationale kliniske retningslinjer for rehabilitering af patienter med KOL, Sundhedsstyrelsen 2018
6
6
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 410: Spm. om antallet af behandlinger på sygehusene i perioden 2020-2030 med og uden effekten af forebyggelse og behandling i de lokale sundhedshuse, til sundhedsministeren
2011508_0007.png
rebygge sygdommen og dels at behandle med uden brug af medicin. Der er endvidere et stort re-
habiliteringspotentiale.
Årsagen til sygdommen er primært en nedsat produktion af og/eller en øget resistens mod insulin og
dermed et forhøjet blodsukker. Men en række andre risikofaktorer har også betydning for udvikling
af sygdommen. Det er især er livsstilsfaktorer som overvægt og fedme samt tobaksrygning og fysisk
inaktivitet. Fordi livsstilsfaktorer har så stor indflydelse på udviklingen af type 2 diabetes, er ændring
af livsstil også et vigtigt element i behandlingen af sygdommen. De vigtigste elementer er kosten, fy-
sisk aktivitet, vægttab og rygeafvænning.
Hvis sygdommen ikke opdages tidligt nok eller ikke behandles korrekt øges risikoen for senkomplika-
tioner og dermed følgesygdomme. Senkomplikationer rammer især kredsløbet og organer som hjer-
te, øjne og nyrer og skyldes blandt andet skader på både de store kar (makroangiopati) og små kar
(mikroangiopati). Det kan i sidste ende resultere i svær hjertekarsygdom med hjertesvigt, blindhed
og nyresvigt. Derudover rammes nervesystemet og viser sig blandt andet som nedsættelse af føle-
sansen (polyneuropati), der blandt andet øger risikoen for fodsår og infektion, fordi sårene også som
følge af karforandringerne har sværere ved at hele. Det kan i sidste ende betyde amputation af større
eller mindre del af benet.
5.2 Patientforløbet i dag
Diagnosen stilles af den praktiserende læge, ofte fordi blodsukkeret måles hos en patient med risiko-
faktorer, der henvender sig med symptomer eller tilstande, der kan give mistanke om diabetes. Når
den praktiserende læge har stillet diagnosen, laver lægen i samarbejde med patienten en behand-
lingsplan med fokus på regelmæssige lægebesøg og støtte til livsstilsændringer, og herunder henvis-
ning til afklarende samtale i kommunen med henblik på kommunal rehabilitering. Ved lægebesøgene
kontrolleres blodsukker og blodtryk mv., og eventuel medicin, hvis den indgår i behandlingen. Re-
gelmæssig øjenundersøgelse hos en øjenlæge (årligt eller hvert andet år), hvori bl.a. indgår at øjne-
nes nethinder undersøges med et specielt kamera, indgår også behandlingsplanen, sammen med til-
bud om årlig fodstatus hos en fodterapeut. Fodterapeuten undersøger patientens følesanser i fød-
derne, tjekker om der er nedsat blodforsyning til ben og fødder og ser efter fejlstillinger i fødderne
med henblik på at forebygge og behandle diabetiske fodsår.
Mennesker med diabetes har årligt 1,7 mio. flere besøg hos alment praktiserende læge, 270.000 flere
besøg hos fodterapeut og 68.000 flere besøg hos øjenlæge end mennesker uden diabetes.
17
I forbindelse med det kommunale rehabiliteringstilbud kan der med baggrund i en afklarende samta-
le tilrettelægges et forløb, der bør indeholde træning, en ernæringsindsats, rygeafvænning og syg-
domsmestring. Mange får imidlertid ikke tilbudt et tilstrækkeligt rehabiliteringstilbud.
Afhængig af sygdomsudviklingen og i hvor høj grad behandlingsplanen følges vil personer med diabe-
tes type-2 få flere komplikationer og dermed senfølger til deres diabetes type-2. Der kan derfor opstå
behov for mere intensiv sygehusbehandling med udredning, behandling og kontrol af disse. I 2017
havde mennesker med diabetes type-2.194.889 planlagte ambulante kontakter til syghuse. Antallet
af indlæggelser var ikke højt i 2017 (i alt 2.851 akutte og planlagte indlæggelser)
18
.
17
18
Den Nationale diabeteshandlingsplan. Sundheds- og Ældreministeriet 2017
Det reelle tal er formentlig højere, idet data kun viser indlæggelser med aktionsdiagnosen DE11* og ikke ind-
læggelser, med aktionsdiagnoser for sygdomme, der opstår som følge af diabetes type-2 og ikke er nævnt undes
DE11*.
7
7
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 410: Spm. om antallet af behandlinger på sygehusene i perioden 2020-2030 med og uden effekten af forebyggelse og behandling i de lokale sundhedshuse, til sundhedsministeren
2011508_0008.png
Ved tiltagende grad af senfølger bør den kommunale sygepleje også blive involveret og bidrage til
pleje og behandling af sygdommen, blandt andet i form af sårpleje og medicinadministration. Men
dette sker ikke i alle tilfælde.
5.3 Udfordringer i patientforløbet i dag
Generelt er diabetesindsatsen i Danmark af høj kvalitet, og der er en stor viden blandt sundhedspro-
fessionelle om, hvordan diabetes behandles.
19
Men der er også udfordringer i forløbet, som det vare-
tages i dag.
Der er generelt et stor fokus på blodsukkerkontrol, men der er et betydeligt potentiale i at fokusere
på andre risikofaktorer som rygning, kost og aktivitet, som i dag ikke er i fokus. En udfordring er i den
forbindelse endvidere, at der ikke findes relevante rehabiliteringstilbud til patienter med diabetes, og
at tilbuddene mange steder ikke har en tilstrækkelig høj kvalitet. Dette medfører samlet set, at pati-
enterne oplever talrige indlæggelser på sygehus, som kunne have været forebygget.
Det er også fortsat og i stigende grad en social ulighed i forhold til hvem der får type 2-diabetes og
hvem der får senfølger af sygdommen. Det ses eksempelvis i forhold til mennesker med psykiske li-
delser og kortuddannede, der klarer sig dårligere end andre i forhold til at følge behandling mv.
Regionerne er med baggrund i en stor fondsbevilling i færd med at etablere regionale Steno Diabetes
Centre, som skal styrke både klinik og forskning på området. Etableringen af Steno Diabetes Centrene
ved 4 af de store universitetssygehuse vil betyde en vigtig styrkelse af den specialiserede indsats og
forskning på området, men kan samtidig medføre en øget centralisering af opgaveløsningen, med fo-
kus på specialiserede opgaver, medicinsk behandling m.v. Det vil derfor være en væsentlig forudsæt-
ning for en ændret opgaveløsning for patienter med type 2 diabetes, hvor flere sundhedsydelser skal
leveres udenfor sygehuse, at Steno Diabetes Centrene også får et stærkt fokus på social ulighed, re-
habilitering, tværfagligt samarbejde m.v., og på at understøtte en styrket faglig indsats udenfor syge-
husene.
I Region Sjælland er der valgt en anden model for Steno Diabetes Centeret, der er decentralt organi-
seret og forankret og med stor vægt på samarbejdet med nuværende tilbud på sygehusene, kommu-
nerne og almen praksis. Sigtet er en borgernær diabetesbehandling – også for så vidt angår de ind-
satser, der skal foregå på specialiseret niveau. I den videre udvikling af regionens decentrale diabe-
tescentre, vil det være vigtigt at fastholde og understøtte en indsats, hvor patienterne tilbydes diabe-
tesbehandling, kontrol og rehabilitering af høj kvalitet i deres nære omgivelser, og hvor centrene til-
byder udgående funktioner og i stedet for selv at gennemføre fx patientuddannelsesaktiviteter påta-
ger sig at understøtte og i relevant omfang uddanne sundhedsprofessionelle uden for sygehusene.
5.4 Løsninger
Ændret opgavevaretagelse
En større strukturel ændring med en betydelig styrket tværfaglig indsats i sundhedstilbud uden for
sygehusene, vil betyde at man mere hensigtsmæssigt vil kunne varetage store dele af de sundheds-
faglige tilbud til patienter med diabetes type 2, der i dag varetages på sygehusene.
Sundhedsstyrelsen har i ”Anbefalinger for tværsektorielle forløb for mennesker med type 2 diabetes” givet
faglige anbefalinger vedrørende hele forløbet for mennesker med type 2 diabetes omfattende tidlig opsporing,
behandling, rehabilitering og opfølgning med det formål at sikre ensartet og høj kvalitet i indsatsen.
19
8
8
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 410: Spm. om antallet af behandlinger på sygehusene i perioden 2020-2030 med og uden effekten af forebyggelse og behandling i de lokale sundhedshuse, til sundhedsministeren
2011508_0009.png
Forebyggelses- og rehabiliteringsopgaven er kommunernes ansvar, og der er her et stort potentiale.
Det gælder i forhold til at styrke den forebyggende indsats, særligt i forhold til en intensiveret indsats
i forhold til rygeafvænning og kostvejledning, som kan reducere behovet for senere sygehusydelser.
Derudover er det ikke alle kommuner, der leverer den nødvendige rehabiliteringsindsats til patienter
med diabetes
20
. En meget mere intensiv rehabiliterende indsats, ikke mindst i forhold til tobaksaf-
vænning, fysisk træning, kostomlægning og sygdomsmestring m.v. vil også nedbringe behovet for sy-
gehusydelser. Der vil være et særligt stort potentiale i en styrket indsats ift. de mest udsatte patien-
ter med type 2 diabetes, herunder patienter med psykisk lidelse, kort uddannelse, uden beskæftigel-
se, dårlige sprogkundskaber m.v., som i dag kan blive tabt i de specialiserede sygehustilbud, men
hvor en forstærket indsats i det nære miljø kan forventes at have betydelig effekt.
Skønnet omfang af ændret opgavevaretagelse
Sundhedsstyrelsen vurderer, at en stor del af de opgaver, der i dag løses ambulant på sygehusene
mere hensigtsmæssigt kan varetages uden for sygehusene, gennem en styrket kommunal rehabilite-
ringsindsats og et styrket tværfagligt samarbejde.
Sundhedsstyrelsen er ikke bekendt med tydelig evidens, der kan kvalificere et estimat på, hvor stor
en del af opgaverne, det kan omfatte. Men et forsigtigt skøn er, at det kunne dreje sig om cirka 75-80
pct. af de planlagte ambulante sygehuskontakter. Dette skøn er baseret på en vurdering af, hvilke
kompetencer og hvilket udstyr, der er nødvendigt for at kunne varetage opgaverne. Langt de fleste
kontakter, som patienter med diabetes i dag har, kræver ikke særligt udstyr og kræver ikke specia-
listbehandling. Det gælder fx
de jævnlige øjenundersøgelser, som patienter med diabetes har. Her
kan der være et potentiale for ændring i opgavevaretagelsen. Sygeplejersker eller optometrister kan
foretage selve billedoptagelsen, mens en øjenlæge vurderer det patologiske. Potentialet for ændret
opgavevaretagelse i forhold til øjenundersøgelser vil formentlig også afhænge af den teknologiske
udvikling på området.
En række patientgrupper, herunder patienter med type-2 diabetes, der er gravide, patienter med ty-
pe-2 diabetes og svære følgesygdomme (fx svære fodsår, sværere nyrepåvirkning og sværere synspå-
virkning) og patienter med svær regulerbar diabetes vil fortsat have behov for at blive set og behand-
let i sygehusregi. Her er det fortsat vigtigt at opretholde et løbende (og forbedret) samarbejde med
det tværfaglige team, der varetager opgaverne uden for sygehusene.
Forudsætninger
Det er en forudsætning, at der etableres en ny form for tværfagligt team uden for sygehusene, f.eks.
i sundhedshuse, hvor speciallægen i almen medicin vil være den centrale behandlingsansvarlige læ-
ge, men i et tæt og veletableret samarbejde med sygeplejersker, fysioterapeuter, diætister, rygestop-
instruktører mv. En større del af de opgaver, der i dag varetages af læger, forventes uddelegeret.
Dette kan kræve særlige kompetencer i det tværfaglige team, fx sygeplejersker med specifik efterud-
dannelse i type 2 diabetes, der derved kan varetage store dele af patientforløbet, herunder medicin-
justeringer, henvisning til sygehus, specifik rehabilitering mv.
Det stiller også krav til nye former for samarbejde på tværs af sektorer, og til en styrket rådgivning fra
det specialiserede niveau på sygehusene, herunder Steno Diabetes Centrene, til det tværfaglige team
i sundhedshuse m.v. og til kommunen, fx via multidisciplinære teams, telefonisk adgang eller ved
hjælp af delestillinger.
Sundhedsstyrelsen har udarbejdet anbefalinger for den kommunale rehabiliteringsindsats til borgere
med kronisk sygdom
21
, baseret på nationale kliniske retningslinjer
22
og den bedst tilgængelige viden
20
Anbefalinger for forebyggelsestilbud til borgere med kronisk sygdom, Sundhedsstyrelsen 2016.
21
Anbefalinger for forebyggelsestilbud til borgere med kronisk sygdom, Sundhedsstyrelsen 2016
9
9
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 410: Spm. om antallet af behandlinger på sygehusene i perioden 2020-2030 med og uden effekten af forebyggelse og behandling i de lokale sundhedshuse, til sundhedsministeren
2011508_0010.png
på området, som kan bruges som grundlag for at definere indholdet i kommunens og det tværfaglige
teams indsats.
Det vil være en forudsætning, at der nationalt fastsættes bindende standarder for, og krav til, de til-
bud og indsatser, der leveres af kommune og af forstærkede tværfaglige teams, herunder også for
krav til patientgrundlag, kompetencer og antal af sundhedspersoner i sundhedshuse med tværfaglige
teams, og til borgerunderlag, opgaver og kompetencer i de kommunale tilbud, herunder ved behov
bindende krav til tværkommunal opgaveløsning.
Generelt bør indsatsen understøttes af data, der giver mulighed for overvågning og kvalitetssikring af
indsatsen. Det vil her være en forudsætning, at de nationale myndigheder får mulighed for at stille
krav til indberetning af data, herunder til nationale registre, kvalitetsdatabaser m.v.
6. Hjertekarsygdomme
6.1 Beskrivelse af sygdom og forekomst
De hyppigste hjertekarsygdomme er forhøjet blodtryk (hypertension), åreforkalkning (fx claudicatio
intermittens), blodprop i hjertet (akut myokardieinfarkt), hjertekramper (angina pectoris), hjerte-
svigt, hjerteklapsygdom, hjerterytmeforstyrrelser og hjertemuskelsygdom (kardiomyopati). Der fin-
des også andre sygdomme i hjerte og kar som ikke omtales her. Hjertekarsygdomme er hyppige.
Knap 60.000 danskere får årligt konstateret en hjertekarsygdom og knap 500.000 voksne danskere
lever med en hjertekarsygdom. De allerfleste hjertekarsygdomme kommer med alderen og rammer
som regel først midaldrende eller ældre personer. Hos nogle patienter udvikler symptomerne sig
akut (fx blodprop i hjerte eller visse hjerterytmeforstyrrelser) og medfører akut indlæggelse.
Dødeligheden af hjertekarsygdomme er cirka 24 pct., men samtidigt er antallet af borgere, der dør af
hjertekarsygdomme mere end halveret siden 1995 (data fra dødårsagsregisteret). Danskerne har
dermed oplevet et af de største fald i hjertedødeligheden i Europa. Dette skyldes bl.a. en betydelig
styrkelse af den specialiserede udredning og behandling på hjerteafdelingerne, en forbedret medi-
cinsk behandling i almen praksis, og i mindre grad en forbedret folkesundhed over perioden. Udvik-
lingen af den præhospitale indsats og den organisatoriske tilrettelæggelse af behandlingen har også
haft en betydning.
Antallet af patienter der overlever hjertekarsygdom, og som lever længe med behandlet hjertesyg-
dom, forventes at stige betydeligt, bl.a. som følge af den forbedrede indsats ved både akut og kronisk
hjertesygdom, at andelen af ældre i befolkningen generelt er stigende m.v. Omvendt kan evt. positi-
ve ændringer på forebyggelsesområdet, herunder reduktion af den stagnerende rygeprævalens,
medføre yderligere fald i antallet af patienter, der får hjertesygdom.
Hjertekarsygdomme er en af de største grupper af kroniske sygdomme, og er årsag til 13 pct. af alle
sygehusindlæggelser og 40 pct. af de akutte medicinske indlæggelser.
Forhøjet blodtryk er en af de hyppigste hjertekarsygdomme, og ubehandlet er det samtidig en bety-
delig risikofaktor for udvikling af anden hjertekarsygdom. Knap 20 pct. af den voksne danske befolk-
22
National klinisk retningslinje for udvalgte sundhedsindsatser ved rehabilitering til patienter med type 2-
diabetes, Sundhedsstyrelsen 2018
10
10
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 410: Spm. om antallet af behandlinger på sygehusene i perioden 2020-2030 med og uden effekten af forebyggelse og behandling i de lokale sundhedshuse, til sundhedsministeren
2011508_0011.png
ning lider af forhøjet blodtryk svarende til knap 1 million danskere. Andre betydende risikofaktorer er
blandt andet arv, rygning, type 2-diabetes, overvægt, stort alkoholforbrug og fysisk inaktivitet.
23
Fire hjertekarsygdomme tegner sig samlet set for langt størstedelen af de 500.000 tilfælde af hjerte-
karsygdom i Danmark: iskæmisk hjertesygdom, hjerterytmeforstyrrelser, hjertesvigt og hypertension.
Faktaboks
Sygehuskontakter for fire udvalgte hjertekarsygdomme, 2017
(Data for 2017, Sundhedsdatastyrelsen. Diagnosekoder der er trukket på kan ses i bilag 1)
Iskæmisk hjertesygdom - (nye tal SDS)
Ambulante planlagte sygehusbesøg
Indlæggelser (akutte)
Arrytmier
Ambulante planlagte sygehusbesøg
Indlæggelser (akutte)
Hjertesvigt
Ambulante planlagte sygehusbesøg
Indlæggelser (akutte)
Hypertension
Ambulante planlagte sygehusbesøg
Indlæggelser (akutte)
84.831
16.448
197.353
20.352
81.667
7288
121.225
16.922
6.2 Patientforløbet i dag
Et typisk patientforløb i dag kunne være en patient der henvender sig til egen læge med symptomer
som fx åndenød, brystsmerter, hjertebanken eller hævede ben. Lægen vil typisk udspørge patienten
om der er hjertekarsygdomme i familien, om tobaks- mad- og motionsvaner samt foretage en klinisk
undersøgelse med puls og blodtryksmåling, tage hjertekardiogram (EKG) og eventuelt blodprøver.
EKG-forandringer, patientens symptomer eller lægens fund ved undersøgelse kan give anledning til,
at patienten henvises til akut udredning på sygehus eller indlægges, men langt de fleste starter be-
handling hos den alment praktiserende læge. Det kan fx være medicinsk behandling for forhøjet
blodtryk eller fx acetylsalicylsyre og nitroglycerin ved mistænkt iskæmisk hjertesygdom.
Ved yderligere behov for ambulant specialiseret udredning, fx ekkokardiografi eller anden billeddiag-
nostisk undersøgelse, skal patienten henvises til sygehusambulatorium eller til speciallægepraksis.
24
Der findes endvidere 18 speciallægepraksis i kardiologi, hovedsageligt beliggende i hovedstadsområ-
det. De foretager også specialiseret udredning og behandling, herunder ekko-kardiografi. For data på
indlæggelser, planlagte ambulante sygehuskontakter, se faktaboks.
Hovedparten af patienter mistænkt for hjertekarsygdom kan udredes ambulant. Det kan foregå
på sygehusambulatoriet, hos praktiserende speciallæge i kardiologi eller i almen praksis suppleret
med undersøgelser på sygehus/hos praktiserende kardiolog. For de specifikke sygdomme gælder i
23
I afsnittet er anvendt følgende referencer: Anbefalinger for tværsektorielle forløb for mennesker med hjerte-
sygdom. Sundhedsstyrelsen 2018. Sygdomsbyrden i Danmark, Sundhedsstyrelsen 2015. Danskernes Sundhed,
Den nationale sundhedsprofil 2017, Sundhedsstyrelsen 2018. Anbefalinger for forebyggelsestilbud til borgere
med kroniske sygdomme, Sundhedsstyrelsen 2016. Specialevejledning for Intern Medicin:Kardiologi. Sund-
hedsstyrelsen, 2018.
24
Anbefalinger for tværsektorielle forløb for mennesker med hjertesygdom. Sundhedsstyrelsen 2018.
11
11
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 410: Spm. om antallet af behandlinger på sygehusene i perioden 2020-2030 med og uden effekten af forebyggelse og behandling i de lokale sundhedshuse, til sundhedsministeren
2011508_0012.png
dag, at almen praksis kan varetage det samlede forløb af patienter med forhøjet blodtryk og/eller
forhøjet kolesterol, eller andre forstyrrelser i blodets indhold af fedtstoffer. Almen praksis kan også
varetage det lægefaglige ansvar for at følge op på patienter, der har fået iværksat medicinsk behand-
ling i sygehusregi.
Almen praksis har årligt mange kontakter til mennesker med hjertekarsygdom. Fx gælder, for perso-
ner med iskæmisk hjertesygdom, at de årligt har 790.000 flere besøg hos alment praktiserende læge
end personer uden iskæmisk hjertesygdom (sygdomsbyrderapporten). For andre hjertekarsygdomme
er der ikke på nuværende tidspunkt specifikke tal tilgængelige. Ved en samlet population på cirka
500.000 mennesker med hjertekarsygdom vil hver enkelt praktiserende læge, under den meget gro-
ve antagelse at patienterne er ligeligt fordelt, have kontakt til cirka 150 mennesker med hjertekar-
sygdom.
Derudover kan patienter henvises til kommunalt rehabiliteringstilbud, hvor der med baggrund i en
afklarende samtale kan tilrettelægges et rehabiliteringsforløb. Rehabiliteringsindsatsen bør være et
integreret efterbehandlingstilbud, som omfatter træning, sygdomsmestring og psykosocial støtte.
Mange patienter med hjertekarsygdomme får imidlertid ikke et tilstrækkeligt rehabiliteringstilbud
25
.
Nogle patienter udvikler i forløbet – eller har allerede – komorbiditet i form af fx KOL eller type 2-
diabetes, som der også tages hånd om i almen medicinsk regi eventuelt med supplerende kontakter i
sygehusregi.
I den afsluttende del af livet kan patienten have udviklet hjertesvigt og må følges tæt i fx hjerte-
svigtsklinik med henblik på monitorering af sygdom og behov for en eventuel palliativ indsats. I den-
ne fase bør den kommunale hjemmesygepleje også blive involveret.
6.3 Udfordringer i patientforløbet i dag
Behandlingen for hjertekarsygdomme er forbedret væsentligt gennem de seneste ti år. Det betyder,
at patienterne lever længere og dermed over et længere livsforløb kan få behov for mange kontakter
til sundhedsvæsenet. Derudover lever vi generelt længere og dermed får flere også hjertekarsyg-
domme. Det har samlet set øget antallet af patienter, der udredes og behandles på sygehusene. End-
videre har flere regioner har oprettet AK-klinikker (klinikker hvor blodfortyndende behandling kon-
trolleres) efter indførelse af en ny type blodfortyndende behandling (NOAK-behandling).
For mennesker med hjertekarsygdomme gælder endvidere, at de ofte er ældre og en del har også
flere samtidige sygdomme som KOL eller type-2-diabetes eller kan, fx på baggrund af svær sygdom
eller svær livssituation, have udviklet angst eller depression. Disse patienter har ofte kontakter i flere
sygehusambulatorier. Koordineringen mellem de involverede parter i sundhedsvæsenet er meget
vigtig for patienterne, men sker ofte ikke i tilstrækkeligt omfang. Der er behov for at tilrettelægge
indsatserne, så de er sammenhængende og meningsfyldte for det enkelte menneske og så tidsfor-
brug på kontroller begrænses. Patienterne har brug for koordinerede sundhedsydelser af høj kvalitet
i deres nærmiljø.
25
En national kortlægning af rehabiliteringstilbud på sygehuse og kommuner fra Dansk Hjerterehabiliteringsda-
tabase gennemført i henholdsvis 2013 og 2015 viser, at der er stor variation i hjerterehabiliteringstilbud og kun
ganske få kommuner og sygehuse levede op til retningslinjerne for rehabilitering. Sygehusene har fra 2013 til
2015 forbedret rehabiliteringstilbuddene, mens indholdet og kvaliteten i tilbuddene målt i forhold til træningsva-
righed og brug af validerede testmetoder i kommunerne var uændrede i samme periode. (En Helhjertet indsats,
VIVE, 2018). De sidste år er der dog sket en betydelig udvikling i forhold til rehabilitering af patienter med hjer-
tekarsygdomme i kommunalt regi med udflytning af den non-farmakologiske rehabilitering i Region Midtjyl-
land.
12
12
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 410: Spm. om antallet af behandlinger på sygehusene i perioden 2020-2030 med og uden effekten af forebyggelse og behandling i de lokale sundhedshuse, til sundhedsministeren
2011508_0013.png
6.4 Løsninger
Ændret opgavevaretagelse
En større strukturel ændring med en betydelig styrket tværfaglig indsats i sundhedstilbud uden for
sygehusene, vil betyde at man mere hensigtsmæssigt vil kunne varetage store dele af de sundheds-
faglige tilbud til patienter med hjertekarsygdomme, der i dag varetages på sygehusene.
Forebyggelses- og rehabiliteringsopgaven er kommunernes ansvar, og der er her et stort potentiale.
Det gælder i forhold til at styrke den forebyggende indsats, særligt i forhold til en intensiveret indsats
i forhold til rygeafvænning og kostvejledning, som kan reducere behovet for senere sygehusydelser.
Derudover er det ikke alle kommuner, der leverer den nødvendige rehabiliteringsindsats til patienter
med diabetes
26
. En tilstrækkelig rehabiliterende indsats, ikke mindst i forhold til tobaksafvænning, fy-
sisk træning, kostomlægning og sygdomsmestring, særligt for de mest udsatte patienter, vil også
nedbringe behovet for sygehusydelser.
Det gælder endvidere for blandt andet iskæmisk hjertesygdom, arytmier, hjertesvigt og forhøjet
blodtryk, at en del af de opgaver, der i dag varetages i sygehusregi, kan varetages i almen medicinsk
regi i et samarbejde mellem forskellige sundhedsfaglige grupper og i tæt samarbejde med speciallæ-
ger i kardiologi. Det kunne fx være i shared-care modeller hvor, for eksempel, udvalgte opgaver med
kronisk hjertesvigt eller med arytmier, når de er i korrekt behandling og stabiliseret, kan overgå til
behandling i et styrket tværfagligt team udenfor sygehus, f.eks. i et sundhedshus hvor speciallægen i
almen medicin vil være den behandlingsansvarlige læger, men hvor sygeplejersker med særlige kom-
petencer kan få en mere central rolle i varetagelse af patientforløb, herunder justering af medicins
behandling m.v.
Blodfortyndende medicinsk behandling til patienter med visse hjertelidelser varetages i dag flere
steder, både i almen praksis og på sygehus. På sygehusene kan opgaven være delegeret til sygeple-
jersker. I stigende grad er patienten selv ansvarlig for at justere sin behandling gennem løbende
egenmålinger af blodets størkningsevne m.v.
Tilsvarende vurderes det at den største del af udredning, behandling og kontrol af forhøjet kolesterol
m.v. (forstyrrelser i fedtstofskiftet) bør kunne foregå udenfor sygehus.
Et konkret eksempel på, at en forstærket kommunal indsats kan forebygge dyre sygehusydelser er
nyere erfaringer med patienter, der lider af claudicatio intermittens (’vindueskiggersyndrom’). Det
skønnes, at mindst 4 pct. af alle danskere over 65 år har nedsat blodforsyning til benene på grund af
åreforkalkning og hos halvdelen giver det anledning til intermitterende smerter. Medicinsk behand-
ling har begrænset effekt, men der er gode erfaringer med fysisk træning til disse patienter, som
formentligt kan forebygge kirurgi. Denne træning kan varetages i kommunalt regi.
Skønnet omfang af ændret opgavevaretagelse
Sundhedsstyrelsen vurderer, at en stor del af de opgaver, der i dag løses ambulant på sygehusene
mere hensigtsmæssigt kan varetages uden for sygehusene, gennem en styrket kommunal rehabilite-
ringsindsats og et styrket tværfagligt samarbejde.
Sundhedsstyrelsen er ikke bekendt med tydelig evidens, der kan kvalificere et estimat på, hvor stor
en del af opgaverne, det kan omfatte. Men et forsigtigt skøn er, at det kunne dreje sig om cirka 30-40
pct. af planlagte ambulante sygehuskontakter for iskæmisk hjertesygdom, arytmier, hjertesvigt og
forhøjet blodtryk. Dette skøn er baseret på en vurdering af, hvilke kompetencer og hvilket udstyr, der
26
Anbefalinger for forebyggelsestilbud til borgere med kronisk sygdom, Sundhedsstyrelsen 2016.
13
13
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 410: Spm. om antallet af behandlinger på sygehusene i perioden 2020-2030 med og uden effekten af forebyggelse og behandling i de lokale sundhedshuse, til sundhedsministeren
2011508_0014.png
er nødvendigt for at kunne varetage opgaverne. Langt de fleste kontakter, som patienter med hjerte-
karsygdomme i dag har, kræver ikke særligt udstyr eller specialistkompetencer.
Det vurderes endvidere på baggrund af erfaringer fra en af regionerne, at der er et potentiale på
landsplan for, at knap 14.000 patienter årligt, kan modtage non-farmakologisk hjerterehabilitering i
kommunalt regi umiddelbart efter udskrivelse.
Der vil fortsat være opgaver, der skal løses på sygehus, det vil fx dreje sig om ekkokardiografi, defi-
brillering, kateterundersøgelser, CT-scanninger, pacemakerbehandling, operationer m.v.
Forudsætninger
Det er en forudsætning, at der etableres en ny form for tværfagligt team uden for sygehusene, f.eks.
i sundhedshuse, hvor speciallægen i almen medicin vil være den centrale behandlingsansvarlige læ-
ge, men i et tæt og veletableret samarbejde med sygeplejersker, fysioterapeuter, diætister, rygestop-
instruktører mv. En større del af de opgaver, der i dag varetages af læger, forventes uddelegeret.
Dette kan kræve særlige kompetencer i det tværfaglige team, fx sygeplejersker med specifik efterud-
dannelse i hjertekarsygdom, der derved kan varetage store dele af patientforløbet, herunder medi-
cinjusteringer, henvisning til sygehus, specifik rehabilitering mv.
Det stiller også krav til nye former for samarbejde og styrket rådgivning fra det specialiserede niveau
på sygehusene til det tværfaglige lokale sundhedsteam og til kommunen, fx via multidisciplinære te-
ams, telefonisk adgang eller ved hjælp af delestillinger.
Sundhedsstyrelsen har udarbejdet anbefalinger for den kommunale rehabiliteringsindsats til borgere
med kronisk sygdom
27
, baseret på nationale kliniske retningslinjer
28
og den bedst tilgængelige viden
på området, som udgør rammen for og indholdet i kommunens og det tværfaglige teams indsats.
Det vil være en forudsætning, at der nationalt fastsættes bindende standarder for, og krav til, de til-
bud og indsatser, der leveres af kommune og af forstærkede tværfaglige teams, herunder også for
krav til patientgrundlag, kompetencer og antal af sundhedspersoner i sundhedshuse med tværfaglige
teams, og til borgerunderlag, opgaver og kompetencer i de kommunale tilbud, herunder ved behov
bindende krav til tværkommunal opgaveløsning.
Generelt bør indsatsen understøttes af data, der giver mulighed for overvågning og kvalitetssikring af
indsatsen. Det vil her være en forudsætning, at de nationale myndigheder får mulighed for at stille
krav til indberetning af data, herunder til nationale registre, kvalitetsdatabaser m.v.
7. Muskel-skelet lidelser
7.1
Beskrivelse af sygdom og forekomst
Sygdomme i bevægeapparatet udgør en stor gruppe af forskellige sygdomme, som er meget udbred-
te i befolkningen, og som samlet udgør en stor sygdomsbyrde i Danmark. Sygdommene omfatter
blandt andet de store grupper af personer med lænderygsmerter, nakkesmerter, slidgigt (artrose) og
knogleskørhed (osteoporose). Der indgår såvel akutte, kortvarige tilstande som livsvarige kroniske til-
stande. Her fokuseres der på de degenerative tilstande, mens inflammatoriske og traumatiske til-
stande ikke indgår.
27
Anbefalinger for forebyggelsestilbud til borgere med kronisk sygdom, Sundhedsstyrelsen 2016
28
National klinisk retningslinje for hjerterehabilitering, Sundhedsstyrelsen 2013
14
14
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 410: Spm. om antallet af behandlinger på sygehusene i perioden 2020-2030 med og uden effekten af forebyggelse og behandling i de lokale sundhedshuse, til sundhedsministeren
2011508_0015.png
532.000 mænd og 699.000 kvinder har i alt mindst en muskel- eller skeletsygdom. 65.000 mænd og
148.000 kvinder har både muskel- og skeletsygdom, er meget generet af muskel- og skeletsmerter og
har helbredsrelateret funktionsnedsættelse. Endvidere er i alt 476.000 mænd og 715.000 kvinder
meget generet af muskel- og skeletsmerter. Ses der på en samlet gruppe, der oplever mindst én mu-
skel-og skeletsygdom og/eller er meget generet af muskel- og skeletsmerter, er der i alt 763.500
mænd og 1.044.000 kvinder i den danske befolkning, der har mindst én muskel- eller skeletlidelse29.
I det følgende beskrives forløbet for mennesker med lænderygsmerter.
7.2 Patientforløbet i dag
Lænderygsmerter er et hyppigt forekommende symptom, som de fleste danskere vil opleve i løbet af
deres levetid. Smerterne kan relatere sig til alt lige fra en normal reaktion på fx fysisk overanstrengel-
se til et kontinuum af sygdomstilstande hvor et fåtal vil være alvorlige, men kræve hurtig udredning
og behandling. Har man først haft en episode af lænderygsmerter, vil de fleste opleve tilbageven-
dende smerter afbrudt af kortere eller længere smertefrie intervaller.
Cirka 880.000 danskere lever med rygsmerter
30
. Undersøgelser viser endvidere, at godt 50 pct. af be-
folkningen på 16 år og derover i løbet af 14 dage vil være generet af smerter eller ubehag i ryg eller
lænd. Af dem er 15 pct. meget generet af deres smerter og ubehag, medens 38 pct. er lidt generet.
31
Andelen af mennesker med akutte eller subakutte lænderygsmerter, som udvikler kroniske smerter
kendes ikke med sikkerhed, men estimater tyder på, at omkring 10 pct. af de patienter, der henven-
der sig hos egen læge med lænderygsmerter, ender med at udvikler kroniske og funktionshæmmen-
de smerter. Andre studier viser, at størstedelen af mennesker med lænderygsmerter vil opleve ved-
varende gener og 71 pct. rapporterer smerter efter 1 år
32
.
Den typiske forløb for mennesker med lænderygsmerter vil være forankret udenfor sygehus. Udred-
ning, behandling og opfølgning sker hos eller i et samarbejde mellem alment praktiserende læge,
praktiserende fysioterapeut og kiropraktor.
Personer med lænderygsmerter har årligt 3,3 mio. kontakter hos den alment praktiserende læge. Det
svarer til 10 pct. af alle besøg her
33
. I gennemsnit svarer det til cirka 260 patienter pr. ydernummer.
Lænderygsmerter er dermed den hyppigst forekommende kontaktårsag i almen praksis. Samtidig er
der 2,3 mio. kontakter til kiropraktor eller fysioterapeut. Det svarer til 30 pct. af alle besøg her.
Behandlingsmålet for patienten med lænderygsmerter skal være at opnå bedst mulig livskvalitet og
forbedring samt fastholdelse af funktionsevnen og tilknytning til arbejdsmarkedet. Det kan ske gen-
nem tilbud om fysisk træning og fysioterapi i kommunen eller hos privat praktiserende fysioterapeut
og behandling hos kiropraktor samt tilbud om sygdoms- og smertemestring i kommunen i en sam-
menhængende indsats.
Ved kliniske tegn på alvorlig ryglidelse (fx stor diskusprolaps der trykker på nerverne og giver smerter
og føleforstyrrelser og eventuelt gangbesvær tydende på spinalstenose (forsnævring af spinalkana-
29
Muskel- og skeletlidelser i Danmark. Nøgletal 2015
·
Statens Institut for Folkesundhed
30
Sygdomsbyrden i Danmark. Sundhedsstyrelsen 2015
31
Den Nationale Sundhedsprofil 2017
32
Anbefalinger for tværsektorielle forløb for mennesker med kroniske lænderygsmerter. Sundhedsstyrelsen
2017
33
Sygdomsbyrden i Danmark, Sundhedsstyrelsen 2015
15
15
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 410: Spm. om antallet af behandlinger på sygehusene i perioden 2020-2030 med og uden effekten af forebyggelse og behandling i de lokale sundhedshuse, til sundhedsministeren
2011508_0016.png
len), betydelig rygskævhed eller nytilkommen sammenfald af hvirvler eller længerevarende sympto-
matologi (4-8 uger) skal der henvises til yderligere udredning på sygehus.
Der registreres årligt 10.786 indlæggelser, 73.276 ambulante hospitalsbesøg (akutte og elektive) og
4.177 skadestuebesøg med lænderygsmerter som aktionsdiagnose. I forhold til indlæggelser svarer
det til 1 pct. af alle somatiske indlæggelser.
34
I 2017 var der 7.840 akutte ambulante besøg og 6.064 akutte indlæggelser med udvalgte aktionsdi-
agnoser for lænderygsygdom. Tilsvarende var der 54.804 planlagte ambulante besøg og 1.169 plan-
lagte indlæggelser. Der var 22.948 sengedage svarende til nævnte udvalgte aktionsdiagnoser og i alt
32.090 patienter, der enten havde et ambulant besøg eller var indlagt.
Det estimeres, at 20 pct. af det samlede sygefravær udgøres af mennesker med rygsmerter.
35
Her er
koordinationen mellem sygehus, kommune og almen praksis tilsvarende afgørende.
7.3 Udfordringer i patientforløbet i dag
Det er generelt et problem i dag, at mange mennesker med lænderygsmerter har symptomer og
smerter, som de ikke får hjælp til at håndtere og som ikke behandles. Nogle mennesker med lænde-
rygsmerter behandles endvidere ikke i tide med store følger for den enkelte i forhold til blandt andet
livskvalitet. Samtidig henvises nogle patienter til sygehusene uden, at de har behov for en sygehus-
indsats, men derimod kunne have gavn af f.eks. et styrket kommunalt rehabiliteringstilbud. Nogle af
disse patienter sendes videre til almen praksis og til kommunen, som sender dem videre igen til sy-
gehusene.
En del af udfordringen er, at det eneste sted, der fri adgang for patienterne er almen praksis, hvilket
betyder, at der er en uhensigtsmæssig gennemgang af patienter.
7.4 Løsninger
Ændret opgavevaretagelse
En større strukturel ændring med en betydelig styrket tværfaglig indsats i sundhedstilbud uden for
sygehusene, vil betyde at man mere hensigtsmæssigt vil kunne varetage store dele af de sundheds-
faglige tilbud til patienter med muskelskeletlidelser, herunder lænderygsmerter, der i dag varetages
på sygehusene.
Forebyggelses- og rehabiliteringsopgaven er kommunernes ansvar, og der er her et stort potentiale.
Det gælder i forhold til at styrke den forebyggende indsats, særligt i forhold til en intensiveret indsats
i forhold til træning, som kan reducere behovet for senere sygehusydelser. Derudover er det ikke alle
kommuner, der leverer den nødvendige rehabiliteringsindsats til patienter med muskelskeletlidel-
ser
36
. En tilstrækkelig rehabiliterende indsats, ikke mindst i forhold til fysisk træning og sygdomsme-
string vil også nedbringe behovet for sygehusydelser.
Der er endvidere generelt et stort potentiale i i højere grad at lave basal udredning og behandling
(som ikke omfatter medicin og kirurgi) udenfor sygehusene. I forhold til at varetage opgaver i relation
til patienter med lænderygsmerter kan de forskellige faggruppers kompetencer således udnyttes væ-
sentligt bedre end de bliver i dag. Det gælder særligt i forhold til, at både fysioterapeuter og kiro-
praktorer har kompetencer til selvstændigt at kunne vurdere og behandle bestemte tilstande. Det
betyder, at disse faggrupper i højere grad - indenfor fastsatte visitationsretningslinjer m.v. – vil kunne
34
Sygdomsbyrden i Danmark. Sygdomme. Sundhedsstyrelsen 2015.
35
Anbefalinger for tværsektorielle forløb for mennesker med kroniske lænderygsmerter, Sundhedsstyrelsen 2017
36
Anbefalinger for forebyggelsestilbud til borgere med kronisk sygdom, Sundhedsstyrelsen 2016.
16
16
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 410: Spm. om antallet af behandlinger på sygehusene i perioden 2020-2030 med og uden effekten af forebyggelse og behandling i de lokale sundhedshuse, til sundhedsministeren
2011508_0017.png
varetage basal vurdering af tilstande som f.eks. lænderygsmerter, og vil kunne iværksætte tilbud som
træning m.v. til patienter med lænderygsmerter, inklusiv patienter med lænderygsmerter med rod-
påvirkning. Det skal også bemærkes, at kiropraktorer selvstændigt kan anvende billeddiagnostik som
røntgen i udredningen.
Skønnet omfang af ændret opgavevaretagelse
Sundhedsstyrelsen vurderer, at en stor del af de opgaver, der i dag løses ambulant på sygehusene
mere hensigtsmæssigt kan varetages uden for sygehusene, gennem en styrket kommunal rehabilite-
ringsindsats og et styrket tværfagligt samarbejde.
Sundhedsstyrelsen er ikke bekendt med tydelig evidens, der kan kvalificere et estimat på, hvor stor
en del af opgaverne, det kan omfatte. Men et forsigtigt skøn er, at det kunne dreje sig om cirka 10-20
pct. af de akutte indlæggelser og 30-40 pct. af de planlagte ambulante sygehuskontakter. Dette skøn
er baseret på en vurdering af, hvilke kompetencer og hvilket udstyr, der er nødvendigt for at kunne
varetage opgaverne. Langt de fleste kontakter, som patienter med muskelskeletlidelser i dag har,
kræver ikke særligt udstyr og kræver ikke specialistbehandling.
Der vil fortsat være særlige tilstande og patientgrupper, som kræver en hurtig vurdering ved en læge
og en henvisning til sygehus, f.eks. tilstande som spinalstenose, visse former for diskusprolaps m.v.,
ligesom der vil være en lang række opgaver, der ikke kan løses udenfor sygehus, herunder CT- og
MR-scanninger, operationer m.v.
Forudsætninger
Det er en forudsætning, at der etableres en ny form for tværfagligt team uden for sygehusene, f.eks.
i sundhedshuse, hvor speciallægen i almen medicin vil være den centrale behandlingsansvarlige læ-
ge, men i et tæt og veletableret samarbejde med fysioterapeuter, kiropraktorer, sygeplejersker mv.
En større del af de opgaver, der i dag varetages af læger, forventes uddelegeret eller varetaget af an-
dre faggrupper.
Det er også en forudsætning, at der udarbejdes klare visitationsretningslinjer f.eks. for hvornår en fy-
sioterapeut eller kiropraktor kan udrede og behandle uden at patienten har været vurderet af læge,
hvornår der skal henvises til specialiseret tværfagligt regionalt rygcenter m.v.
Sundhedsstyrelsen har udarbejdet anbefalinger for den kommunale rehabiliteringsindsats til borgere
med kronisk sygdom
37
baseret på kliniske retningslinjer og den bedst tilgængelige viden på området,
som udgør rammen for og indholdet i kommunens og det tværfaglige teams indsats.
Det vil være en forudsætning, at Sundhedsstyrelsen får mulighed for at udarbejde bindende standar-
der for de kommunale tilbud og det tværfaglige teams indsats, herunder også for krav til borgerun-
derlag og dermed, hvad der kan løses af den enkelte kommune, og hvad der skal løses i tværkommu-
nale samarbejder, f.eks. i form af kommunale rygcentre.
Generelt bør indsatsen understøttes af data, der giver mulighed for overvågning og kvalitetssikring af
indsatsen. Det vil her være en forudsætning, at de nationale myndigheder får mulighed for at stille
krav til indberetning af data, herunder til nationale kvalitetsdatabaser.
37
Anbefalinger for forebyggelsestilbud til borgere med kronisk sygdom, Sundhedsstyrelsen 2016
17
17
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 410: Spm. om antallet af behandlinger på sygehusene i perioden 2020-2030 med og uden effekten af forebyggelse og behandling i de lokale sundhedshuse, til sundhedsministeren
2011508_0018.png
8. Angsttilstande og depression
8.1 Beskrivelse af sygdom og forekomst
Sygdomsbyrderapporten fra 2015 viser, at cirka 135.000 danskere lever med angst. I almen praksis er
angst et hyppigt symptom. Det afspejler sig i et stort antal kontakter, hvor personer med angsttil-
stande har 780.000 flere kontakter til almen praksis end personer uden angsttilstande samt 120.000
flere kontakter hos psykolog eller speciallæge i psykiatri. Der er ca. 17.000 nye tilfælde af angsttil-
stande pr år.
38
Angsttilstande defineres som en række neurotiske (nervøse) og stressrelaterede tilstande, som ikke
er psykotiske. Der findes forskellige former for angsttilstande – panikangst, fobier, OCD, generaliseret
angst, og angsttilstandene dækker et spektrum af sygdomsgrader fra lettere og forbigående tilfælde
til alvorlige, invaliderende tilfælde. Ved angsttilstande, som ved mange andre psykiske tilstande,
kendes de specifikke årsager til udviklingen af sygdommen ikke, men der er et komplekst samspil
mellem sociale, psykiske og biologiske faktorer. Årsagerne er til dels afhængige af typen af angsttil-
standen, således at angsttilstande har arvelige komponenter, hvorimod det i højere grad antages at
være ydre forhold, der betinger de stressrelaterede tilstande. Der er flere differentialdiagnoser til
angsttilstande som bør overvejes, herunder skizofreni og depression.
Cirka 91.000 danskere lever med depression og der er cirka 10.000 nye tilfælde pr år (sygdomsbyrde-
rapporten). Depression er en hyppig henvendelsesårsag i almen praksis. Det afspejler sig i et stort an-
tal kontakter, hvor mennesker med depression har cirka 600.000 flere kontakter pr. år i almen prak-
sis end mennesker uden depression og tilsvarende 105.000 kontakter hos psykiater eller psykolog
(sygdomsbyrderapporten).
Der er flere typer af affektive lidelser og depression er en af flere affektive lidelser. Her beskrives
unipolær depression. Årsagerne til depression er et komplekst samspil mellem sociale, psykiske og
biologiske faktorer. Blandt andet kan stressende livsbegivenheder, herunder alvorlig sygdom, være
med til at udløse en depression. Der er sammenhæng mellem somatiske og psykiske sygdomme, som
kan forstærke eller føre til hinanden. Der er flere differentialdiagnoser til depression der skal overve-
jes, herunder blandt andet alvorlig somatisk lidelse, depressive episoder som led i bipolær lidelse,
demens, alkohol- eller stofmisbrug, bivirkninger til medicin og skizofreni.
8.2 Patientforløbet i dag
Almen praksis vil ofte være første kontakt for mennesker med angsttilstande og depression. Hvis det
antages, at mennesker med angsttilstande og depression er ligeligt fordelt i almen praksis, vil hver
praksis have hhv. 40 patienter med angsttilstande og 27 patienter med depression.
Almen praksis kan varetage den initiale udredning, udelukker differentialdiagnoser og vurderer
sværhedsgrad.
Almen praksis kan varetage behandling af unipolær depression af voksne. Mennesker med let til mo-
derat grad af depression kan ses an eller tilbydes støttende samtaler eller samtaleterapi i almen
praksis.
39
Almen praksis kan også henvise til behandling hos psykolog.
38
Sygdomsbyrden i Danmark, Sundhedsstyrelsen 2015
National klinisk retningslinje for non-farmakologisk behandling af unipolar depression, Sundhedsstyrelsen
2016; Referenceprogram for angstlidelser hos voksne, Sundhedsstyrelsen, 2007;
Referenceprogram for unipolar depression hos voksne, Sundhedsstyrelsen, 2007
39
18
18
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 410: Spm. om antallet af behandlinger på sygehusene i perioden 2020-2030 med og uden effekten af forebyggelse og behandling i de lokale sundhedshuse, til sundhedsministeren
2011508_0019.png
Tilsvarende gælder for lettere tilfælde af angsttilstande. I Sundhedsstyrelsens referenceprogram for
angstlidelser
40
anbefales en såkaldt ”stepped care” model, hvor almen praksis kan varetage behand-
lingen for de lettere tilfælde eller henvise til behandling hos psykolog.
Mennesker med lettere til moderate angsttilstande og depression behandles primært med forskellige
former for terapi. Ved svære tilfælde kan farmakologisk behandling tilbydes i kombination med psy-
koterapi.
Tilskudsordningen for psykologhjælp indebærer, at mennesker med lette til moderate angsttilstande
eller depression kan få tilskud (60 pct. af psykologens honorar) til behandling hos psykolog efter hen-
visning af fra almen praksis jf. ovenfor.
Kommunerne har endvidere en række tilbud til mennesker med lettere angsttilstande og depression,
såsom
Lær at tackle angst og depression,
der har til formål at understøtte den enkelte borgers hånd-
tering af symptomer på en angsttilstand eller depression i dagligdagen samt
Åben og Rolig,
der har til
formål at gribe tidligt ind overfor begyndende nedtrykthed, angst eller stress. Det er dog ikke alle,
der får et tilstrækkeligt tilbud i dag.
Ved manglende respons på behandlingen, kompleks komorbiditet, eller behov for langvarig medi-
cinsk behandling henviser almen praksis til behandling ved praktiserende speciallæge i psykiatri. Un-
ge mellem 18-25-årige med behov for farmakologisk behandling skal varetages af speciallæge i psyki-
atri
41
.
Svære tilfælde af angsttilstande og depression, der kan behandles ambulant, kan også henvises til
behandling hos praktiserende speciallæge i psykiatri. Endvidere skal der henvises til ambulant be-
handling på sygehus. I sygehusregi er der cirka 120.000 ambulante planlagte kontakter pr. år for
angsttilstande, mens depression medfører godt 130.000 planlagte ambulante kontakter i sygehus-
ambulatorium pr år (sygdomsbyrderapporten, 2015). I svære tilfælde, hvor patienten fx har selv-
mordstanker eller psykotiske symptomer kan der henvises til sygehuset med henblik på indlæggelse.
Der er 6.200 psykiatriske indlæggelser for angsttilstande og 7600 indlæggelser for depression.
42
8.3 Udfordringer i patientforløbet i dag
Der er en række udfordringer for patienterne i dag. Langt flere patienter end tidligere henvises til
den regionale psykiatri. Dette kan skyldes indførelsen af udrednings- og behandlingsretten, som på
mange måder været hensigtsmæssigt at indføre. Udfordringen er, at en del patienter med angstlidel-
ser og depression har ikke behov for en sygehusindsats.
Dette forstærkes af, at der samtidig mangler tilgængelige og lavintensive tilbud af høj kvalitet uden-
for sygehusene. Det kan fx være mestringskurser eller internetterapi med selvhenvisning, som har
været afprøver i en region med gode erfaringer. Der er også udenlandske erfaringer med fri psyko-
logbehandling for mennesker med let til moderat depression.
I en undersøgelse af praksisområdet ses der endvidere store regionale forskelle i andelen af patien-
ter, der modtager samtaleterapi i almen praksis og behandling hos speciallæge, De store regionale
variationer i brugen af særligt samtaleterapi og speciallægepraksis tyder på, at tilgængeligheden er
40
41
Referenceprogram for angstlidelser hos voksne, Sundhedsstyrelsen, 2007
Sundhedsstyrelsen. Vejledning nr. 9899 af 11. november 2014.
42
Sygdomsbyrden i Danmark, Sundhedsstyrelsen 2015
19
19
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 410: Spm. om antallet af behandlinger på sygehusene i perioden 2020-2030 med og uden effekten af forebyggelse og behandling i de lokale sundhedshuse, til sundhedsministeren
2011508_0020.png
uensartet på tværs af landet
43
. Generelt for både samtaleterapi i almen praksis, behandling hos spe-
ciallægepraksis og psykologbehandling gælder også, at der mangler viden om indsatsernes indhold
og effekt.
Andelen, der modtager psykologhjælp, er dog mere ensartet mellem regionerne. Men egenbetalin-
gen indebærer, at der er en social skævhed i, hvem der benytter tilbud om psykolog, og at det for-
mentligt fraholder nogle muligheden.
8.4 Løsninger
Ændret opgavevaretagelse
En større strukturel ændring med en betydelig styrket tværfaglig indsats i sundhedstilbud uden for
sygehusene, vil betyde at man mere hensigtsmæssigt vil kunne varetage store dele af de sundheds-
faglige tilbud til patienter med angsttilstande og depression, der i dag varetages på sygehusene.
En styrket tidlig og tilgængelig indsats uden for sygehusene til mennesker med lette til moderate
angsttilstande og depression forventes i et vist omfang at kunne forebygge forværring af sygdom og
vil kunne forebygge sygehusindlæggelser og -ydelser.
Behandlingen er først og fremmest forskellige former for samtaleterapi, som kan tilbydes i psykolog-
regi eller eventuelt ved særligt uddannede sygeplejersker. Dette kan suppleres af kommunale tilbud
om fx støtte til mestring.
Skønnet omfang af ændret opgavevaretagelse
Sundhedsstyrelsen vurderer, at en stor del af de opgaver, der i dag løses ambulant på sygehusene
mere hensigtsmæssigt kan varetages uden for sygehusene, gennem en styrket kommunal indsats og
et styrket tværfagligt samarbejde.
Sundhedsstyrelsen er ikke bekendt med tydelig evidens, der kan kvalificere et estimat på, hvor stor
en del af opgaverne, det kan omfatte. Men et forsigtigt skøn er, at det kunne dreje sig om cirka 25
pct. af de planlagte ambulante sygehuskontakter for så vidt angår lette til moderate angstlidelser og
depression. Det svarer til 30.000 besøg for mennesker med angsttilstande og 32.500 besøg for men-
nesker med depression (dette tal er underestimeret eftersom aktivitetstallene fra sygdomsbyrderap-
porten er fra 2010-2012). Det vurderes endvidere, at en tilsvarende andel kontakter hos praktiseren-
de speciallæge i psykiatri kan varetages i almen praksis eller i psykologregi. Derudover vurderes det,
at en række ydelser, der i dag varetages af speciallæger i almen medicin, vil kunne varetages af psy-
kologer eller sygeplejersker.
Dette skøn er baseret på en vurdering af, hvilke kompetencer og hvilket udstyr, der er nødvendigt for
at kunne varetage opgaverne. Langt de fleste kontakter, som patienter med lette til moderate angst-
tilstande og depression i dag har, kræver ikke særligt udstyr og kræver ikke specialistbehandling.
Forudsætninger
Det er en forudsætning, at der etableres en ny form for tværfagligt team uden for sygehusene, f.eks.,
i sundhedshuse, hvor speciallægen i almen medicin vil være den centrale behandlingsansvarlige læ-
ge, men i et tæt og veletableret samarbejde med psykologer, sygeplejersker m.v. En større del af de
opgaver, der i dag varetages af læger, forventes uddelegeret. Dette kan kræve særlige kompetencer i
det tværfaglige team, fx sygeplejersker med efteruddannelse i samtaleterapi, der derved kan vareta-
ge dele af patientforløbet.
43
Førstegangsdiagnosticerede patienter i psykiatrien. Forløb i sundhedsvæsenet og udvikling i arbejdsmarkeds-
tilknytning. Sundhedsdatastyrelsen 2018.
20
20
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 410: Spm. om antallet af behandlinger på sygehusene i perioden 2020-2030 med og uden effekten af forebyggelse og behandling i de lokale sundhedshuse, til sundhedsministeren
Det vil være en forudsætning, at der nationalt fastsættes bindende standarder for, og krav til, de til-
bud og indsatser, der leveres af kommune og af forstærkede tværfaglige teams, herunder også for
krav til patientgrundlag, kompetencer og antal af sundhedspersoner i sundhedshuse med tværfaglige
teams, og til borgerunderlag, opgaver og kompetencer i de kommunale tilbud, herunder ved behov
bindende krav til tværkommunal opgaveløsning.
Det er også en forudsætning, at der udarbejdes klare visitationsretningslinjer f.eks. hvornår en psyko-
log kan udrede og behandle uden at patienten først har været vurderet af læge, hvornår det skal
henvises til specialiserede psykiatriske tilbud m.v.
Generelt bør indsatsen understøttes af data, der giver mulighed for overvågning og kvalitetssikring af
indsatsen. Det vil her være en forudsætning, at de nationale myndigheder får mulighed for at stille
krav til indberetning af data, herunder til nationale registre, kvalitetsdatabaser m.v.
21
21