Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 06-02-2019
Enhed: 3-AFD
Sagsbeh.: SUMMPH
Sagsnr.: 1901229
Dok. nr.: 820097
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 18. januar 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 410 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 410:
”Vil
ministeren oplyse antallet af behandlinger på sygehusene i perioden 2020-2030
med og uden effekten af forebyggelse og behandling i de lokale sundhedshuse? I sit
svar bedes ministeren oplyse, hvilket sammenligningsgrundlag målsætningen om
500.000 færre ambulante behandlinger på
sygehusene i 2025 skal ses i forhold til.”
Svar:
Ministeriet har til brug for min besvarelse indhentet bidrag fra Sundhedsstyrelsen og
Sundhedsdatastyrelsen.
Sundhedsdatastyrelsen oplyser følgende:
”Sundhedsdatastyrelsen
har ikke et fagligt grundlag for at udarbejde en prognose
for perioden 2020-2030 af antallet af behandlinger på sygehusene henholdsvis med
og uden effekten af forebyggelse og behandling i de nye sundhedshuse, der er en del
af Regeringens sundhedsreform.”
Sundhedsstyrelsen oplyser følgende:
”Sundhedsstyrelsens
vurdering af potentialet ved en ændret opgavevaretagelse in-
den for fem udvalgte sygdomsgrupper er baseret på en vurdering af den aktuelle fag-
lige indsats og organisering indenfor netop disse fem områder.
Sundhedsstyrelsen vurderer, at en ændret opgavevaretagelse inden for områderne,
hvor indsatser der i dag varetages som ambulante behandlinger overgår til en mere
hensigtsmæssig samlet indsats i det primære sundhedsvæsen vil kunne implemente-
res gradvist, og sammenlagt for de fem områder formentlig ikke under fem år, idet en
række forudsætninger skal opfyldes for at sikre den ændrede opgavevaretagelse.
Herunder kan bl.a. nævnes opprioritering af øgede ressourcer og styrkelse af sund-
hedsfaglige kompetencer i det primære sundhedsvæsen, både i den kommunale ind-
sats og i praksissektor, ligesom det er en forudsætning, at der etableres mere faste og
forpligtende rammer for det tværfaglige og tværsektorielle samarbejde, fastsættes
nationale og bindende kvalitetskrav til indsatsen i kommuner og praksissektor, samt
etableres en robust data- og kvalitetsorganisation på både lokalt og nationalt niveau.
For de fem udvalgte sygdomsområder foreligger der en række opdaterede og evi-
densbaserede kliniske retningslinjer, samt faglige beskrivelser af patientforløb mv.
Det skal dog samtidigt understreges, at Sundhedsstyrelsens vurdering af potentialet
ved en fremtidig ændret opgavevaretagelse er baseret på styrelsens egne faglige vur-
deringer, idet der ikke er foretaget en systematisk evidensgennemgang ift. dette
aspekt. I styrelsens vurdering indgår bl.a. betragtninger ift. den nuværende organise-
ring af patientforløb samt fordele og potentialer ved en ændret opgavevaretagelse,
herunder bedre sygdomsprognose og livskvalitet som følge af styrket forebyggende