Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2011507_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 06-02-2019
Enhed: 3-AFD
Sagsbeh.: SUMMPH
Sagsnr.: 1901229
Dok. nr.: 820097
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 18. januar 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 410 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 410:
”Vil
ministeren oplyse antallet af behandlinger på sygehusene i perioden 2020-2030
med og uden effekten af forebyggelse og behandling i de lokale sundhedshuse? I sit
svar bedes ministeren oplyse, hvilket sammenligningsgrundlag målsætningen om
500.000 færre ambulante behandlinger på
sygehusene i 2025 skal ses i forhold til.”
Svar:
Ministeriet har til brug for min besvarelse indhentet bidrag fra Sundhedsstyrelsen og
Sundhedsdatastyrelsen.
Sundhedsdatastyrelsen oplyser følgende:
”Sundhedsdatastyrelsen
har ikke et fagligt grundlag for at udarbejde en prognose
for perioden 2020-2030 af antallet af behandlinger på sygehusene henholdsvis med
og uden effekten af forebyggelse og behandling i de nye sundhedshuse, der er en del
af Regeringens sundhedsreform.”
Sundhedsstyrelsen oplyser følgende:
”Sundhedsstyrelsens
vurdering af potentialet ved en ændret opgavevaretagelse in-
den for fem udvalgte sygdomsgrupper er baseret på en vurdering af den aktuelle fag-
lige indsats og organisering indenfor netop disse fem områder.
Sundhedsstyrelsen vurderer, at en ændret opgavevaretagelse inden for områderne,
hvor indsatser der i dag varetages som ambulante behandlinger overgår til en mere
hensigtsmæssig samlet indsats i det primære sundhedsvæsen vil kunne implemente-
res gradvist, og sammenlagt for de fem områder formentlig ikke under fem år, idet en
række forudsætninger skal opfyldes for at sikre den ændrede opgavevaretagelse.
Herunder kan bl.a. nævnes opprioritering af øgede ressourcer og styrkelse af sund-
hedsfaglige kompetencer i det primære sundhedsvæsen, både i den kommunale ind-
sats og i praksissektor, ligesom det er en forudsætning, at der etableres mere faste og
forpligtende rammer for det tværfaglige og tværsektorielle samarbejde, fastsættes
nationale og bindende kvalitetskrav til indsatsen i kommuner og praksissektor, samt
etableres en robust data- og kvalitetsorganisation på både lokalt og nationalt niveau.
For de fem udvalgte sygdomsområder foreligger der en række opdaterede og evi-
densbaserede kliniske retningslinjer, samt faglige beskrivelser af patientforløb mv.
Det skal dog samtidigt understreges, at Sundhedsstyrelsens vurdering af potentialet
ved en fremtidig ændret opgavevaretagelse er baseret på styrelsens egne faglige vur-
deringer, idet der ikke er foretaget en systematisk evidensgennemgang ift. dette
aspekt. I styrelsens vurdering indgår bl.a. betragtninger ift. den nuværende organise-
ring af patientforløb samt fordele og potentialer ved en ændret opgavevaretagelse,
herunder bedre sygdomsprognose og livskvalitet som følge af styrket forebyggende
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 410: Spm. om antallet af behandlinger på sygehusene i perioden 2020-2030 med og uden effekten af forebyggelse og behandling i de lokale sundhedshuse, til sundhedsministeren
2011507_0002.png
indsats, bedre mestring af sygdom, mindre fejlbehandling ved overgange, øget kvali-
tet og lighed ved patientnær indsats mv.
Sundhedsstyrelsens vurdering af potentialet ved ændret opgavevaretagelse er såle-
des baseret på et øjebliksbillede af den aktuelle indsats og organisering, som således
ikke har inddraget estimater for hvordan sygeligheden inden for de fem områder
uanset evt. strukturelle og organisatoriske ændringer
vil udvikle sig over de kom-
mende år, herunder effekter som følge af ændret demografi, forbedring eller forvær-
ring af folkesundheden, nye behandlingsmuligheder mv. Det er dog Sundhedsstyrel-
sens generelle vurdering, at potentialet ved en struktureret og ændret opgavevareta-
gelse inden for de fem områder vil bestå og formentlig øges, også over fx det næste
tiår, uagtet effekten af øvrige udviklinger.
Af tendenser, der kan forventes at få betydning inden for de kommende år, kan næv-
nes, at antallet af ældre vil stige og udgøre en gradvis større andel af befolkningen.
Generelt vil befolkningen leve længere. Fx vil der jf. Danmarks Statistik være ca.
230.000 flere ældre over 75 år i 2030 sammenlignet med i dag, hvor der er knap
470.000 ældre over 75 år. Det svarer til, at andelen af befolkningen, som er 75 år eller
derover, vil stige fra 8 pct. i 2018 til godt 11 pct. i 2030.
1
Selvom befolkningen lever længere, betyder det desværre ikke, at alle ældre
lever uden sygdom. Der vil være stigende forekomst af ældre med kroniske
sygdomme, og også en stigende forekomst af ældre med multisygdom. Samtidig
lever ældre også længere med kronisk sygdom på grund af bedre behandlingsmulig-
heder og bedre levevilkår.
2
Der ses desuden en stigning i aktiviteten i psykiatrien, hvor antallet af kontakter
er stigende. I perioden 2010 til 2016 ses fx en årlig stigning i antal
ambulante besøg på 6,5 pct.
3
Sundhedsprofilen fra 2017 viser endvidere, at der er en
stigning på 3,3 procentpoint i andelen af danskere med selvvurderet dårligt mentalt
helbred. Sygdomsbyrderapporten dokumenterer desuden, at angst og depression er
meget udbredte psykiske lidelser i Danmark.
Denne udvikling i demografien og sygdomsbilledet kan potentielt påvirke antallet af
behandlinger i opadgående retning. Samtidig er der en løbende udvikling af behand-
lingsmulighederne, hvor nye og forbedrede behandlingsformer kommer til. Dette kan
potentielt medføre en stigning i antallet af behandlinger, men kan også medføre et
fald i antallet af behandlinger, fx ved at behandlinger, der tidligere var højt specialise-
rede kan foregå i eget hjem.
Et større fokus på forebyggelse rummer endvidere et potentiale for, at færre bliver
syge eller oplever forværring af deres sygdom og dermed også for, at antallet af be-
handlinger ikke stiger så meget som forventet. Det drejer sig både om den primære
sygdomsforebyggelse, den rettidige sygdomsopsporing og rehabiliteringsindsatsen til
mennesker, som allerede har en eller flere kroniske sygdomme.”
Danmarks Statistik Befolkningsfremskrivning
se
http://www.statistikbanken.dk/FRDK118
Ældres sundhed og trivsel
ældreprofilen 2019. Sundhedsstyrelsen 2019
3
Indblik i psykiatrien og sociale indsatser. Analyse. Sundheds- og Ældreministeriet
1
2
Side 2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 410: Spm. om antallet af behandlinger på sygehusene i perioden 2020-2030 med og uden effekten af forebyggelse og behandling i de lokale sundhedshuse, til sundhedsministeren
./.
Jeg henholder mig til bidraget fra Sundhedsstyrelsen og Sundhedsdatastyrelsen, idet
jeg samtidig oversender notat fra Sundhedsstyrelsen om skitse
til ændret opgaveløs-
ning på udvalgte områder med stor sygdomsbyrde
af 22. august 2018 til udvalgets
orientering.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Marie Louise Bloch Rostrup-Nielsen
Side 3