Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2012418_0001.png
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Christiansborg
6. februar 2019
Svar på Sundheds- og Ældreudvalgets spørgsmål nr. 405 (Alm.
del) af 18. januar 2019 stillet efter ønske fra Peder Hvelplund (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor mange flere midler, der skal allokeres til hhv. kommu-
ner og regioner for at kunne dække det demografiske træk i hvert af årene 2020-
2025? I sit svar bedes ministeren oplyse tilførslen set i forhold til en situation før
og efter udmøntningen af Nærhedsfondens midler.
Svar
Det demografiske træk er som udgangspunkt ikke sektorfordelt på kommuner,
regioner og stat. Der kan dog med usikkerhed foretages en grov beregningsteknisk
fordeling af udgiftsområderne,
jf. Svar på Sundheds- og Ældreudvalgets spørgsmål 404
(alm. del) af 18. januar 2018.
Beregningen af det demografiske træk af mekanisk karakter og skal generelt for-
tolkes varsomt. Væksten i det demografiske træk anvendes primært som et ele-
ment i en langsigtet holdbarhedsberegning, og opgørelsen er således ikke tiltænkt
til beregninger af fx det konkrete udgiftstræk i de enkelte år, navnlig ikke på sær-
skilte udgiftsområder eller sektorer, og er heller ikke udtryk for udgifter, der skal
findes konkret finansiering til.
Opgørelsen tager blandt andet ikke højde for mulige produktivitetsforbedringer i
den offentlige sektor, eller at der i praksis vil være forskellige ønsker til politiske
prioriteringer. Det er et politisk valg, hvordan der prioriteres mellem tilførsel af
flere ressourcer til offentlige forbrugsudgifter og fx lavere skat.
Herudover er det vigtigt at holde sig for øje, at der allerede i dag er prioriteret et
betydeligt beløb til offentligt forbrug. Omhyggelig prioritering af midlerne til of-
fentlig service vil understøtte, at vigtige kernevelfærdsområder vil kunne tilføres
ekstra ressourcer. Ligeledes er der potentiale for via afbureaukratisering og effek-
tiviseringer at frigøre midler og dermed mindske behovet for øget offentligt for-
brug.
Alene for regioner og kommuner er der fx gennem aftaler med KL og Danske
Regioner forudsat frigjort samlet omkring 1,5 mia. kr. årligt gennem de aftalte
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 405: Spm. om, hvor mange flere midler, der skal allokeres til hhv. kommuner og regioner for at kunne dække det demografiske træk i hvert af årene 2020-2025, til finansministeren
Side 2 af 2
teknologibidrag for regionerne og moderniseringsprogrammet for kommunerne,
der således medgår til at understøtte, at de offentlige midler bruges med fornyet
værdi til gavn for borgerne.
Regeringen har med reformudspillet prioriteret 6 mia. kr. til det nære sundhedsvæ-
sen 2020-2025, heraf 3 mia. kr. som varige driftsmidler.
Det er et ekstra løft til sundhedsområdet, som kommer oven i den prioritering til
sundhedsområdet fra råderummet, som regeringen løbende vil foretage på finans-
loven bl.a. på grundlag af forhandlingerne om økonomien med kommunerne og
de nye sundhedsforvaltninger.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister