Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1988418_0001.png
Den 29. oktober 2018
Årsrapport for projekt headspace
nogen at tale med (j.nr.6465-0004)
Socialstyrelsen har bevilliget 3.485.510 kr. over en treårig projektperiode til headspace Danmark.
Som modtager af driftsstøtte skal der jf. Tilskudsbrev fra Socialstyrelsen til headspace Danmark i
hvert projektår udarbejdes en årsrapport. Nærværende er således en årsrapport, der beskriver
projektets resultater og fremdrift i det første projekttår fra 1. juli 2017
30. juni 2018.
1. Baggrund
1.1 Om projektet
Langt de fleste børn og unge har voksne i deres netværk, de har tillid til. Voksne der lytter, giver
råd og vejledning i hverdagen. Det er dog ikke alle forundt, og nogle problemer holder den unge
også helt ude af sine nære relationer. Det er her, headspace kommer ind i billedet.
headspace er en civilsamfundsindsats, som netop ønsker at skabe en tidlig og før-kommunal indsats,
so skal hi dre, at s å proble er vokser sig store ved at give de u ge ” oge at s akke ed”.
Indsatsen består i et rådgivningstilbud, hvor unge fra 12-25 år anonymt kan få samtaler med en
ungerådgiver eller blive hjulpet videre til et andet tilbud, som kan være relevant for den unge. I
headspace er intet for småt eller for stort, og der er således ingen visitationskriterier, ingen ventetid
og intet max antal samtaler. headspace tilbyder både rådgivning i selve centeret samt udgående
rådgivning på skoler og uddannelsesinstitutioner ligesom brobygning til f.eks. Ungdommens
Uddannelsesvejledning og Sundhedsplejen er tilbud til de unge.
headspace er desuden unik ved at bestå af en konstellation af frivillige og fastansatte. Derudover
er der et tæt samarbejde med den kommune, hvori centeret er placeret, hvilket specifikt betyder,
at headspace og kommunen deler en eller flere ansatte.
headspace blev startet op i 2013 i seks kommuner. Der er efterfølgende oprettet flere centre og i
dag tilbyder headspace rådgivning i 18 byer landet over. Siden opstarten har headspace rådgivet
mere end 37.000 unikke unge, afholdt mere end 69.000 individuelle ungesamtaler og været i
kontakt med mere end 80.000 børn og unge i forbindelse med oplæg på skoler og
uddannelsesinstitutioner mv.
Nærværende bevilling (J.nr. 6465-0004) har gjort det muligt at etablere to af de nuværende 18
centre: headspace Gentofte der åbnede i november 2017, og headspace Fredericia der åbnede i
april 2018. Bevillingen muliggør desuden etablering af endnu et center indenfor projektperioden
nemlig headspace Lyngby.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af regnskab og andre relevante informationer om økonomien for Headspace, som har fået bevilliget midler via satspuljen, til børne- og socialministeren
1988418_0002.png
1.2 Formål
Det primære formål med headspace er at fremme den mentale sundhed og velfærd for børn og
unge i Danmark. Derudover er formålet at sikre, at flere psykisk sårbare børn og unge, som har
behov for andet og mere end headspace, kommer tidligere i kontakt med de rette instanser
uanset om den nødvendige hjælp findes i kommunalt, regionalt eller civilsamfundsregi.
1.3 Målgruppe
Den primære målgruppe for headspace er unge mellem 12-25 år, der oplever et behov for
nogen at tale med for at løse
eller få taget hul på at løse
problemer, som påvirker dem
negativt i deres dagligdag. Målgruppen er bred både ift. alder og karakteren af de problemer,
de u ge tu ler ed. Målgruppe i kluderer således både u ge ed såkaldt ’lettere
proble er’ såso kærestesorger, ko flikter ed skolelærere, forældre eller ve er, og u ge
med problemer, som i klinisk forstand er mere alvorlige, såsom misbrug, spiseforstyrrelser,
depression eller angst.
2. Status for det første projektår
Følgende afsnit fokuserer på de unge som har deltaget i projektet i det første projektår. Det vil sige
unge som har benyttet sig af et af de to nye centre hhv. headspace Fredericia og headspace
Gentofte.
2.1 Hjælpens omfang og forløb
Der er gennemført 40 rådgivende samtaler med unge i headspace Fredericia i perioden 1. juli 2017
til 30. juni 2018, hvilket omhandler 24 unikke unge, jf. Bilag 1: tabel 1. I samme periode er der
gennemført 119 rådgivende samtaler med unge i headspace Gentofte, hvilket omhandler 53
unikke unge, jf. Bilag 1: tabel 2. De unge kommer således ofte mere end en gang. På landsplan har
der i 2017 og 2018 været gennemført hhv. knap 10.000 og knap 6.600 rådgivende samtaler med
unge, omhandlende hhv. 3.211 og 2.532 unikke unge, jf. Bilag 1: tabel 3.
Nedenstående figur 1 giver et billede af længden af de unges forløb. Generelt er andelen af 1.-3
gangs samtaler større i headspace Fredericia og headspace Gentofte end på nationalt plan.
Samtidig er andelen af længerevarende 10+ gangs samtaler mindre end på landsplan. Det gælder
særligt for headspace Fredericia.
2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af regnskab og andre relevante informationer om økonomien for Headspace, som har fået bevilliget midler via satspuljen, til børne- og socialministeren
1988418_0003.png
Figur 1: Forløbslængder
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
hs National
hs Fredericia
hs Gentofte
1-3 gange
56%
72%
68%
hs National
4-9 gange
23%
24%
19%
hs Fredericia
hs Gentofte
10+
21%
4%
13%
Note: Registreres af ungerådgiveren efter hver samtale. Tallene i figuren angiver andelen af samtaler, der var en 1-3.
gangs samtale, 4.-9. gangs samtale eller mere end 10.+ samtale. Figuren viser således andele af samtalerne, ikke af
forløbene. n=11.067 for hs National, n=123 for hs Fredericia og n=169 for hs Gentofte.
2.2 Hvad karakteriserer de unge?
Overordnet kan det konstateres, at headspace Fredericia og headspace Gentofte har en bred
målgruppe i forhold til alder og køn samt typen af problemstillinger, de unge henvender sig med.
Kønsfordelingen ved første samtale i de to centre er hhv. 73 pct. for piger/kvinder i Fredericia og
61 pct. for piger/kvinder i Gentofte, hvilket stemmer nogenlunde overens med kønsfordelingen af
unge, der bruger headspace på nationalt plan, jf. figur 2. I forhold til aldersfordelingen viser figur
3, at hovedparten af de unge ved første samtale i begge centre er unge mellem 15-16 år hvilket er
lidt yngre end i headspace på nationalt plan. Gennemsnitsalderen ved første samtale i headspace
Fredericia og i headspace Gentofte er hhv. 17 år og 18 år, mens den for headspace National er 18
år.
3
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af regnskab og andre relevante informationer om økonomien for Headspace, som har fået bevilliget midler via satspuljen, til børne- og socialministeren
1988418_0004.png
Figur 2: Kønsfordelingen for headspace National, headspace Fredericia og headspace Gentofte 2017/18
80%
60%
40%
20%
0%
hs National
hs Fredericia
hs Gentofte
Pige/kvinde
66%
73%
61%
hs National
Dreng/mand
33%
25%
38%
hs Fredericia
hs Gentofte
Andet
1%
2%
1%
Note: Kønsfordelingen ved første samtale. Registreres af ungerådgiveren. n=3.625 for hs National, n=45 for hs Fredericia
og n=71 for hs Gentofte.
Figur 3: Aldersfordeling for headspace National, headspace Fredericia og headspace Gentofte 2017/18
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
hs National
hs Fredericia
hs Gentofte
<12 år
1%
3%
2%
12-14 år
14%
17%
17%
15-16 år
16%
23%
24%
hs National
17-18 år
18%
6%
11%
hs Fredericia
19-20 år
17%
23%
17%
hs Gentofte
21-23 år
21%
14%
20%
24-25 år
7%
14%
8%
>25 år
5%
0%
3%
Note: De unges alder (hvis den kendes) registreres af ungerådgiveren ved første samtale. n=3.171 for hs National, n=35
for hs Fredericia og n=66 for hs Gentofte.
4
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af regnskab og andre relevante informationer om økonomien for Headspace, som har fået bevilliget midler via satspuljen, til børne- og socialministeren
1988418_0005.png
2.3 Hvilke udfordringer har de unge?
De unge opsøger headspace Fredericia og headspace Gentofte af rigtig mange forskellige grunde.
De problemstillinger, som de unge kommer med, er alsidige, og graden af problemerne er desuden
forskellige. Det er således både store/tunge og små/lettere problematikker, som de unge
henvender sig med. Nedenstående figur 3 viser den procentvise fordeling i forhold til de unges
henvendelsesårsag(er). Det har været muligt at indikere tre problematikker per ung per samtale.
Som det fremgår af figur 4, er de to nye centre meget lig den nationale tendens i forhold til de
problemstillinger, de unge henvender sig med. Det er særligt temaer som håndtering af
hverdagen, identitet og selvværd, konflikter med venner og familie, skole/uddannelse, tristhed,
angstfølelser og kæresteproblemer, som fylder i samtalerne.
Figur 4: Problematikker: Hvad er de(t) primære tema(er) den unge kom for at tale om i dag (max 3)?
Seksualitet/kønsidentitet
Fysisk Sygdom/problemer
Økonomi
Sorg
Alt er galt
Forbrug/afhængighed (fx af rusmidler, spil mm)
Det at være pårørende
Selvskade
Den unge kan ikke sætte ord på det endnu
Mobning (nuværende eller tidligere)
Vold, Overgreb, Traumatisk oplevelse
Selvmordstanker/selvmordsforsøg
Boligsituation
Andet (OBS: KUN hvis intet andet passer!)
Bekymring for ven eller familiemedlem
Det at have en Psykiatrisk diagnose
Præstationspres/stress
Forholdet til krop, mad og motion
Ensomhed
Kæresteproblemer
Bekymring/utryghed/angstfølelse
Tristhed/nedtrykthed/depressive tanker
Konflikter med venner og/eller familie
Identitet og selvværd: hvem er jeg og hvad kan jeg?
Uddannelse/arbejde
Håndtering af hverdagen
0%
hs National
5%
10%
15%
20%
25%
30%
35%
40%
hs Fredericia
hs Gentofte
Note: Registreres af ungerådgiveren efter hver samtale. Der kan sættes op til tre krydser. n=23.327 for hs National,
n=262 for hs Fredericia og n=365 for hs Gentofte.
5
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af regnskab og andre relevante informationer om økonomien for Headspace, som har fået bevilliget midler via satspuljen, til børne- og socialministeren
1988418_0006.png
2.4 Foreløbige resultater
De unge i headspace Fredericia og headspace Gentofte er generelt tilfredse med tilbuddet, og
indsatsen virker positivt på deres trivsel. Det ses af nedenstående figur 5-7, som er baseret på de
unges egne besvarelser. En overordnet analyse peger altså på, at begge centre gør en stor forskel
for de unge.
Figur 5: Har headspace gjort en forskel: Oplever du generelt, at det har hjulpet dig at komme i headspace?
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
hs National
hs Fredericia
hs Gentofte
Rigtig meget
34%
15%
21%
Meget
35%
23%
58%
hs National
Noget
20%
35%
13%
hs Fredericia
hs Gentofte
Lidt
10%
23%
8%
Slet ikke
1%
4%
0%
Note: Registreres af den unge efter hver samtale. n=3.278 for hs National, n=96 for hs Fredericia og n=24 for hs Gentofte.
Figur 6: Har headspace gjort en forskel: Har det at komme i headspace været med til at gøre, at du har det bedre
med dig selv?
40%
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
hs National
hs Fredericia
hs Gentofte
Rigtig meget
23%
11%
17%
Meget
29%
19%
38%
hs National
Noget
29%
38%
33%
hs Fredericia
hs Gentofte
Lidt
15%
28%
13%
Slet ikke
4%
4%
0%
Note: Registreres af den unge efter hver samtale. n=3.277 for hs National, 96=X for hs Fredericia og 24=X for hs Gentofte.
6
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af regnskab og andre relevante informationer om økonomien for Headspace, som har fået bevilliget midler via satspuljen, til børne- og socialministeren
1988418_0007.png
Figur 7: Har headspace gjort en forskel: Har det at komme i headspace været med til at gøre din hverdag bedre?
50%
45%
40%
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
hs National
hs Fredericia
hs Gentofte
Rigtig meget
23%
14%
21%
Meget
30%
15%
38%
hs National
Noget
28%
44%
29%
hs Fredericia
hs Gentofte
Lidt
15%
23%
13%
Slet ikke
4%
5%
0%
Note: Registreres af den unge efter hver samtale. n=3.279 for hs National, n=96 for hs Fredericia og n=24 for hs Gentofte.
3. Udviklingsplan
3.1 Det kommende års indsats
Med udgangspunkt i den tildelte satspuljebevilling vil headspace i det næste projektår have fokus
på at udvide med headspace Lyngby samt at få de to øvrige centre Gentofte og Fredericia
konsolideret.
Desuden vil headspace have fokus på at bidrage med ny viden og analyser om underbelyste
temaer omkring unge og mental sundhed og trivsel
herunder viden om unges værdier,
livssituation mm. Det skal ske med henblik på at kunne udvikle nye initiativer i headspace
målrettet de unges konkrete behov og ønsker.
4. Dataindsamling
4.1 Dokumentation
headspace initiativet monitoreres gennem systematisk indsamlede anonymiserede surveydata om
de unges forløb og trivsel. Al registrering foregår elektronisk i SurveyXact, som er et professionelt
spørgeskemasystem til indsamling, analyse og præsentation af kvantitative data.
7
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af regnskab og andre relevante informationer om økonomien for Headspace, som har fået bevilliget midler via satspuljen, til børne- og socialministeren
1988418_0008.png
Via en række forskellige spørgeskemaer indsamles systematisk viden om:
Målgruppen (lokalt/nationalt): Hvem er de, deres uddannelses-/beskæftigelsessituation,
hvad opsøger de hjælp til, hvad der er deres livssituation, mentale sundhed og trivsel mm.
Output (lokalt/nationalt): Hvor mange, hvor meget, hvad mm.
Outcome (lokalt/nationalt): Hvem får hvad ud af initiativet, oplever de unge at headspace
gør en forskel, er der sket en progression i forhold til de unges mentale sundhed og trivsel
som følge af headspace mm.
Det bemærkes, at alle registreringer er anonymiserede, og det er således ikke muligt at følge den
enkelte unges forløb, eller at genfinde den enkelte unge i systemet.
8
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af regnskab og andre relevante informationer om økonomien for Headspace, som har fået bevilliget midler via satspuljen, til børne- og socialministeren
1988418_0009.png
Bilag 1: Udvalgte nøgletal fra evalueringen
Tabel 1: Aktivitetsniveauet for headspace Fredericia 2017/18
headspace Fredericia (antal)
1. Unikke unge i rådgivning TOTAL (1a+1b+1c)
1a. Unikke unge i rådgivning i headspace
1
1b. Unge i chatrådgivning
1c. Korte kontakter ved udgående aktiviteter
2
2. Afholdte rådgivningssamtaler TOTAL (2a+2b+2c)
2a. Rådgivningssamtaler i headspace
2b. Chatsamtaler total
2c. Korte samtaler ved udgående aktiviteter
3. Nye grupper TOTAL
4. Gruppesamtaler TOTAL
5. Udgående aktiviteter TOTAL
3
6. Unge til udgående aktiviteter TOTAL
4
7. Henvendelser fra pårørende og fagfolk TOTAL
TOTAL 17
Jul.-Dec.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
TOTAL 18
Jan.- Jun.
24
24
-
0
40
40
-
0
0
0
0
0
2
Note: headspace Fredericia åbnede i april 2018 og der er derfor ingen tal fra 2017. Desuden afspejler tallene fra 2018
således kun tre måneder.
1) Unikke unge i rådgivning i headspace dækker over kategorierne: personlige samtaler og samtaler via telefon, mail,
sms og andet (fx Skype). 2) Korte kontakter ved udgående aktiviteter dækker over unge som headspace har talt
personligt med ved en udgående aktivitet ud af huset i en varighed på 5-10 min. (om andet end blot info om headspace
mm), men hvor samtalen ikke fik karakter af en rådgivningssamtale. 3) Udgående aktiviteter kan fx være oplæg om
headspace på en skole, deltagelse på Folkemødet, undervisning om et konkret tema mm. 4) Unge til udgående
aktiviteter dækker over antal unge i headspaces målgruppe som har deltaget/været til stede ved den udgående aktivitet.
9
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af regnskab og andre relevante informationer om økonomien for Headspace, som har fået bevilliget midler via satspuljen, til børne- og socialministeren
1988418_0010.png
Tabel 2: Aktivitetsniveauet for headspace Gentofte 2017/18
headspace Gentofte (antal)
1. Unikke unge i rådgivning TOTAL (1a+1b+1c)
1a. Unikke unge i rådgivning i headspace
1
1b. Unge i chatrådgivning
1c. Korte kontakter ved udgående aktiviteter
2
2. Afholdte rådgivningssamtaler TOTAL (2a+2b+2c)
2a. Rådgivningssamtaler i headspace
2b. Chatsamtaler total
2c. Korte samtaler ved udgående aktiviteter
3. Nye grupper TOTAL
4. Gruppesamtaler TOTAL
5. Udgående aktiviteter TOTAL
3
6. Unge til udgående aktiviteter TOTAL
4
7. Henvendelser fra pårørende og fagfolk TOTAL
TOTAL 17
Jul.-Dec.
20
15
-
5
30
25
-
5
0
0
4
*
*
TOTAL 18
Jan.- Jun.
84
38
-
46
140
94
-
46
3
5
24
1.574
10
Note: headspace Gentofte åbnede i november 2017. Tallene fra 2017 afspejler derfor kun to måneder.
1) Unikke unge i rådgivning i headspace dækker over kategorierne: personlige samtaler og samtaler via telefon, mail,
sms og andet (fx Skype). 2) Korte kontakter ved udgående aktiviteter dækker over unge som headspace har talt
personligt med ved en udgående aktivitet ud af huset i en varighed på 5-10 min. (om andet end blot info om headspace
mm), men hvor samtalen ikke fik karakter af en rådgivningssamtale. 3) Udgående aktiviteter kan fx være oplæg om
headspace på en skole, deltagelse på Folkemødet, undervisning om et konkret tema mm. 4) Unge til udgående
aktiviteter dækker over antal unge i headspaces målgruppe som har deltaget/været til stede ved den udgående aktivitet.
10
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af regnskab og andre relevante informationer om økonomien for Headspace, som har fået bevilliget midler via satspuljen, til børne- og socialministeren
1988418_0011.png
Tabel 3: Aktivitetsniveauet for headspace National 2017/18
headspace National (antal)
1. Unikke unge i rådgivning TOTAL (1a+1b+1c)
1a. Unikke unge i rådgivning i headspace
1
1b. Unge i chatrådgivning
1c. Korte kontakter ved udgående aktiviteter
2
2. Afholdte rådgivningssamtaler TOTAL (2a+2b+2c)
2a. Rådgivningssamtaler i headspace
2b. Chatsamtaler total
2c. Korte samtaler ved udgående aktiviteter
3. Nye grupper TOTAL
4. Gruppesamtaler TOTAL
5. Udgående aktiviteter TOTAL
3
6. Unge til udgående aktiviteter TOTAL
4
7. Henvendelser fra pårørende og fagfolk TOTAL
TOTAL 17
Jan.-Dec.
8.289
3.211
1.183
3.895
15.983
9.976
2.112
3.895
47
271
710
2.566
958
TOTAL 18
Jan.- Aug.
5.709
2.532
814
2.363
10.244
6.597
1.284
2.363
94
165
426
9.225
555
Note: 2018-tallene er fra 1. januar 2018
10. august 2018.
1) Unikke unge i rådgivning i headspace dækker over kategorierne: personlige samtaler og samtaler via telefon, mail,
sms og andet (fx Skype). 2) Korte kontakter ved udgående aktiviteter dækker over unge som headspace har talt
personligt med ved en udgående aktivitet ud af huset i en varighed på 5-10 min. (om andet end blot info om headspace
mm), men hvor samtalen ikke fik karakter af en rådgivningssamtale. 3) Udgående aktiviteter kan fx være oplæg om
headspace på en skole, deltagelse på Folkemødet, undervisning om et konkret tema mm. 4) Unge til udgående
aktiviteter dækker over antal unge i headspaces målgruppe som har deltaget/været til stede ved den udgående aktivitet.
11