Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1959396_0001.png
Ansøgning
Projektets titel
Skriv titel på projektet
headspace - nogen at tale med
Kommune
I hvilken kommune har projektet postadresse?
København
Navn og e-mail adresse på tilskudsansvarlig
Skriv navn og e-mailadresse for den tilskudsansvarlige i projektet.
Anne-Mette Nielsen [email protected]
Organisationens navn og CVR-nummer
Her anføres den ansøgende organisations navn og CVR-nummer. (Findes evt. på
www.cvr.dk
).
Hvis I ikke har CVR-nummer anføres cpr-nummer på den tilskudsansvarlige.
Det Sociale Netværk CVR: 31920124
Ansøger type
Vælg fra listen
Frivillig forening
Øvrige tilskud til projektet fra Socialstyrelsen
Hvis der er søgt tilskud fra andre puljer i Socialstyrelsen til projektet, angives journalnummer, år,
ansøgt beløb samt evt. opnået beløb her.
Socialstyrelsen, Udd. af frivillige, sagsnr. 8735-0574, 2016, ansøgt beløb 181.035 kr. modtaget
afslag. Socialstyrelsen, Kom Trygt Ud - sagsnr. 5645-0124, 2016, ansøgt beløb 3.4 mio.kr.
Modtaget afslag. Socialstyrelsen, Udd. for frivillige, J.nr.. 8735-0389, 2015, ansøgt beløb 56.000
kr. Tilsagn om 24.485 kr. Soc.styrelsen, PUF midler - j.nr. 8005-0268, 2015, ansøgt om 686.750
kr. modtaget afslag.
Øvrige aktuelle tilskud til projektet
Hvis der er søgt tilskud fra andre tilskudsgivere til projektet, angives journalnummer, år, ansøgt
beløb samt evt. opnået.
Projektresumé
Indledningsvist skal der udarbejdes et kort projektresumé, som beskriver projektets formål,
målgruppe og projektets mål på borgerniveau. Endvidere skal projektresuméet indeholde en
beskrivelse af, hvilken metode og aktiviteter, der ønskes anvendt, og endelig skal det fremgå, hvor
projektet etableres geografisk.
Projektresumé
headspace Danmark er et projekt under Foreningen Det Sociale Netværk, hvor frivillighed er det
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Foreløbigt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af regnskab og andre relevante informationer om økonomien for Headspace, som har fået bevilliget midler via satspuljen, til børne- og socialministeren
bærende princip. Med headspace ønsker Det Sociale Netværk at styrke den tidlige, forebyggende
indsats over for psykisk sårbare børn og unge i alderen 12-25 år. Gennem gratis, anonym ung-til-
ung rådgivning faciliteret af mere end 450 frivillige, hjælper headspace psykisk sårbare unge med
deres problemer, inden de udvikler sig til egentlige diagnoser med store menneskelige og
samfundsøkonomiske omkostninger til følge. headspace tilbyder lige nu rådgivning i 16 byer
landet over. Et landsdækkende headspace indebærer imidlertid 25-35 headspaces rundt om i
Danmark. headspace tilbyder både rådgivning i selve centret samt udgående rådgivning på skoler
og uddannelsesinstitutioner, ligesom brobygning til arbejdsmarkedet gennem job- og
uddannelseslæring på virksomheder er et tilbud til de unge. headspace er netværksskabende og
indgår i tværfaglige, strategiske samarbejdsaftaler både lokalt og nationalt med det formål at skabe
gennemsigtighed, sammenhæng og optimering af den samlede indsats målrettet unge.
Siden opstarten i 2013 har headspace været i kontakt med mere end 27.000 unikke unge, og der er
blevet gennemført mere end 50.000 individuelle samtaler. Der er stadig store dele af Danmark, der
i høj grad mangler headspace. Med et fuldt udbygget landsdækkende setup vil headspace
akkumuleret set kunne hjælpe op til cirka 100.000 unge årligt.
Metodisk arbejder headspace med ”Ung til Ung” metoden og – som et ufravigeligt princip – altid
ud fra den unges egne ønsker og præmisser for samarbejdet med afsæt i ”Du Bestemmer”
metoden. ”Ung til Ung” metoden styrker dialogen mellem rådgiveren og den unge. Det sker i kraft
af, at den unge rådgiver selv har et erfaringsgrundlag at tale ud fra, og at han/hun netop er i stand
til at bringe det videre til modtagerne på en troværdig og visionær måde i modsætning til andre
voksne omkring den unge, som ikke har fingeren lige så meget på pulsen i forhold til, hvad der
rører sig i ungdomskulturen mv. Med ”Du Bestemmer” metoden arbejdes der på at bringe de
unges mange styrker og ressourcer i spil for herved at øge de unges oplevelse af handlekraft og
mulighed for at tage styringen i deres eget liv. Metoden sætter den unge i centrum og har til
hensigt at inspirere den enkelte til at klargøre sit eget forhold til sundhed og livskvalitet samt drage
konsekvenser heraf.
Der er bl.a. fokus på at træne de unges evne til problemløsning, netværksdannelse og på at styrke
troen på egne evner til at gennemføre en bestemt adfærd og opnå et bestemt mål. headspace
indsatsen er flerdimensionel og består af en række forskellige rådgivningsaktiviteter samt en række
forskellige informationsaktiviteter i forbindelse med ud-af-huset arrangementer. Således tilbydes
individuelle rådgivningssamtaler i et headspace via personligt fremmøde eller via telefon, skype og
chatsamtaler, mens der tilbydes ud-af-huset oplæg/undervisning på skoler og
uddannelsesinstitutioner mm.
Indsatsen i nærværende projektbeskrivelse vil blive etableret i de nedenfor anførte regioner. Vi har
været i dialog og kontakt med de anførte kommuner anført i parentes, der alle er meget
interesserede i at etablere headspace, og såfremt vi modtager medfinansiering fra satspuljen, vil
seks nye headspaces blandt de interesserede kommuner blive etableret med størst mulig geografisk
spredning.
Region Nordjylland (Hjørring, Brønderslev, Frederikshavn, Rebild).
Region Midtjylland (Århus, Holstebro).
Region Syddanmark (Fredericia, Vejen).
Region Hovedstaden (Hillerød, Frederikssund, Gentofte, Bornholm).
Region Sjælland (Faxe, Næstved, Kalundborg og Lolland).
Der ansøges om totalt 7,5 mio. kr. til i alt seks nye headspacecentre i perioden 2017-2019. Det
skrives frem her i ansøgningens resumé, da det ikke er teknisk muligt at oplyse om det beløb,
der søges om andetsteds , ej heller under budgettet.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Foreløbigt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af regnskab og andre relevante informationer om økonomien for Headspace, som har fået bevilliget midler via satspuljen, til børne- og socialministeren
Projektets formål
Beskriv kort projektets formål. Hvilket problem skal projektet løse for målgruppen, og hvilken
forandring skal det medføre for målgruppen. Se afsnit om projektets formål i vejledningen.
Projektets formål headspace Danmark er et projekt under Foreningen Det Sociale Netværk, hvor
frivillighed er det bærende princip. Med headspace ønsker Det Sociale Netværk at styrke den
tidlige, forebyggende indsats over for psykisk sårbare børn og unge i alderen 12-25 år. Mentale
helbredsproblemer er den største sygdomsbyrde for børn og unge op til 25 år i Danmark. De unges
psykiske mistrivsel nedsætter ikke blot livskvaliteten i øjeblikket men kan få langsigtede negative
konsekvenser for dem selv og for samfundet. Mistrivslen kan udvikle sig til alvorlige psykiske
lidelser, påvirke de sociale relationer og helbredet samt kompromittere de unges uddannelse og
senere hen deres tilknytning til arbejdsmarkedet. Formålet med headspace er derfor at sikre, at
psykisk sårbare børn og unge i alderen 12-25 år let kan få gratis, anonym adgang til at tale med
nogen om de udfordringer, de oplever, inden problemerne vokser sig store og uoverskuelige og
eventuelt udvikler sig til egentlige diagnoser. Således medvirker headspace til, at de unge føler sig
bedre rustet til at håndtere deres situation og derved forebygge, at deres problemer forværres.
Derudover er formålet med headspace at sikre, at flere psykisk sårbare unge, som har behov for
særlig støtte, kommer tidligere i kontakt med de rette behandlingstilbud i kommunalt eller
regionalt regi. headspace er rådgivning, støtte og information. Således tilbyder headspace både
rådgivning i selve centret samt udgående rådgivning via oplæg på skoler og
uddannelsesinstitutioner, ligesom brobygning til arbejdsmarkedet gennem job- og
uddannelseslæring på virksomheder er et tilbud til de unge. headspace giver børn og unge én
indgang til hjælp, og ingen problemer er for store eller for små. Med i alt 16 lokale nuværende
headspaces, se vedhæftede landkort, hjælper headspace unge med udfordringer som: • emotionel
mistrivsel (f.eks. i forhold til tristhed/nedtrykthed/depressive tanker, identitet/selvværd,
bekymring/utryghed/angst, præstationsangst/stress, selvmordsforsøg, forhold til krop, kost og
motion, selvskade, sorg, seksualitet/kønsidentitet mv.) • relationel mistrivsel (f.eks. i forhold til
konflikter med venner/familie, kæresteproblemer, ensomhed, bekymring for ven eller
familiemedlem, mobning, at være pårørende mv.) • uddannelse, beskæftigelse og andre tilbud •
sygdom (f.eks. i forhold til at have en psykiatrisk diagnose, forbrug/afhængighed, fysisk
sygdom/problem, vold/overgreb/traumatisk oplevelse mv.) • bolig og økonomi • andet (f.eks. i
forhold til at håndtere hverdagen, hvis alt føles galt, hvis man ikke kan sætte ord på problemerne
endnu mv.)
Projektets målgruppe
Beskriv kort og præcist den målgruppe, der er omfattet af projektet. Se afsnit 3 om projektets
målgruppe, samt afsnit 10 og afsnit 11 i vejledningen.
Den primære målgruppe for headspace er unge mellem 12-25 år, der oplever et behov for nogen at
tale med for at løse – eller få taget hul på at løse – problemer, som påvirker dem negativt i deres
dagligdag. Målgruppen er bred både ift. alder og karakteren af de problemer, som de unge ønsker
at tale med nogen om.
Målgruppen inkluderer således både unge med såkaldt ’lettere problemer’ såsom kærestesorger og
konflikter med skolelærere, forældre eller venner og unge med problemer, som i klinisk forstand er
mere alvorlige såsom misbrug, spiseforstyrrelser, depression eller angst. Den brede målgruppe
stiller store krav om rummelighed til headspace-centrene. Hverken den enkelte unge eller
problemets karakter er `forkert´, og i headspace er der en klar, professionel tilgang til, hvordan
man vurderer de unges behov for hjælp. Det er af afgørende betydning for at kunne hjælpe dem
videre til rette tilbud, hvis de unges udfordringer har en karakter, som headspace ikke har den
faglige kompetence til at tage hånd om. En afledt effekt af headspace-indsatsen er, at pårørende til
de unge også er en del af målgruppen.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Foreløbigt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af regnskab og andre relevante informationer om økonomien for Headspace, som har fået bevilliget midler via satspuljen, til børne- og socialministeren
I tilfælde hvor unge uden for målgruppen er væsentligt under 12 år/over 25 år henvender sig til
headspace for at søge hjælp og vejledning, brobygger vi til relevante tilgængelige tilbud
kommunalt, regionalt eller lokalt.
Deskriptiv statistik af målgruppen
Nedenfor er angivet en deskriptiv karakteristik af den nuværende omfattede målgruppe
jvf. tabel
1-3.
Tabel 1: Den unges køn 2016/17
Procent
Pige/kvinde
Dreng/mand
Andet
I alt
Kilde: egne data fra perioden den 1. september 2016-18.
maj 2017.
Tabel 2: Aldersfordeling - grupperet 2016/17
Procent
Under 12
12-15
16-18
19-25
over 25
Ukendt
0,6%
15,5%
24,3%
47,4%
6,5%
5,8%
100,0%
68,6%
31,0%
0,4%
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Foreløbigt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af regnskab og andre relevante informationer om økonomien for Headspace, som har fået bevilliget midler via satspuljen, til børne- og socialministeren
I alt
100,0%
Kilde: egne data fra perioden den 1. september 2016-18. maj 2017.
Tabel 3: Fordeling af henvendelsesårsager 2016/17
Henvendelsesårsag fordelt på temaer
Emotionel mistrivsel
Tristhed/nedtrykthed/depressive tanker
Identitet/selvværd
Bekymring/utryghed/angst
Præstationsangst/stress
Selvmordsforsøg
Forhold til krop, kost og motion
Selvskade
Sorg
Seksualitet/kønsidentitet
Relationel mistrivsel
Konflikter med venner/familie
Kæresteproblemer
Procent
33%
9%
7%
7%
4%
2%
2%
1%
1%
1%
27%
10%
6%
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Foreløbigt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af regnskab og andre relevante informationer om økonomien for Headspace, som har fået bevilliget midler via satspuljen, til børne- og socialministeren
Ensomhed
Bekymring for ven eller familiemedlem
Mobning
At være pårørende
Uddannelse og beskæftigelse
Uddannelse/arbejde
Sygdom
Har en psykiatrisk diagnose
Forbrug/afhængighed
Fysisk sygdom/problem
Vold/overgreb/traumatisk oplevelse
Bolig og økonomi
Bolig
Økonomi
Andet
Håndtering af hverdagen
Alt er galt
5%
3%
2%
2%
11%
11%
9%
4%
2%
1%
2%
4%
3%
1%
16%
10%
2%
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Foreløbigt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af regnskab og andre relevante informationer om økonomien for Headspace, som har fået bevilliget midler via satspuljen, til børne- og socialministeren
Andet
Kan ikke sætte ord på det endnu
Kilde: egne data fra perioden den 1. september 2016-22.maj 2017.
3%
1%
Målgruppens størrelse (hvor mange er omfattet af målgruppen)
1. På nuværende tidspunkt har headspace haft mere end 27.000 unikke kontakter til unge.
headspace vil akkumuleret set med et fuldt dækket landkort potentielt kunne hjælpe op til
100.000 unge årligt. Det forudsætter imidlertid en medfinansiering til etablering af helt
nye headspaces som led i et fuldt udbygget setup svarende til i alt 25-35 headspaces
fordelt rundt om i landet med særlig vægt på uddannelsesbyerne, hvor mange unge
tilbringer deres hverdagsliv.
Antal unge der bruger headspace (hvor mange er omfattet af projektet)
headspace når ud til rigtig mange unge, hvilket er vigtigt for et tidligt forebyggende tilbud. Siden
opstarten i 2013 har mere end 10.000 unikke unge fået rådgivning i et headspace center, mens vi
har været i kontakt med yderligere mindst 15.000 unge gennem udgående rådgivningsaktiviteter
og mere end 2.000 via chatsamtaler. Derudover har vi afholdt mere end 48.000 personlige samtaler
(indebærer samtaler i headspace og samtaler - korte kontakter – i.f.m. udgående aktiviteter), mens
vi på vores chat har haft mere end 6.400 samtaler. Foruden de individuelle samtaler har headspace
endvidere afholdt oplæg og undervisning mv. for mere end 55.000 børn og unge i forbindelse med
forskellige udgående informationsaktiviteter.
Det bemærkes, at headspace ikke på nuværende tidspunkt er landsdækkende og dermed heller ikke
er fuldt tilgængelig for alle børn og unge i Danmark. headspace vil derfor potentielt set kunne
hjælpe langt flere unge, end de allerede gør med de eksisterende headspaces.
Dokumentation (hvordan registreres brugerne)
headspace indsatsen monitoreres gennem indsamling af anonyme data om den unges forløb og
trivsel.
Det er afgørende for dokumentationsstrategien, at dataindsamlingen hviler på og værner om de
bærende værdier i Det Sociale Netværk og headspace – herunder at de unge tilbydes anonymitet,
og at det er dem, der bestemmer, hvad de ønsker at få hjælp til, og hvordan deres forløb skal se ud.
Formålet med dokumentationsarbejdet i headspace er:
at skabe relevant viden om headspace. Herunder:
målgruppen (hvem er de, hvad opsøger de hjælp til, hvad deres livssituation er)
output (hvor mange, hvor meget, hvad mm)
outcome (hvad får hvem ud af det)
økonomi (hvad koster det og hvad er gevinsterne)
at skabe viden om de frivillige i headspace og deres udbytte af at være frivillige
at opbygge et stærkt og enkelt dokumentationsapparat, som er nemt at håndtere, og som
giver os den viden, vi har brug for (både i forhold til intern styring og ledelse og i forhold
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Foreløbigt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af regnskab og andre relevante informationer om økonomien for Headspace, som har fået bevilliget midler via satspuljen, til børne- og socialministeren
til eksterne samarbejdspartnere)
at bidrage til udvikling af et nytænkende evalueringskoncept, som kan bruges til at evaluere
indsatser, som det ellers ofte er vanskeligt at evaluere. Især vil der være fokus på at udvikle
evaluering, som formår at evaluere effekten af indsatser, som er forebyggende, anonyme,
fleksible, individuelt tilrettede og bygget op om frivillighed
at bidrage med viden om underbelyste temaer omkring unge og mental sundhed – herunder
viden om unges værdier, livssituation mm.
I pilotfasen (2013-2016) har headspace-centrene selv løbende registeret en række data. Herunder
systematisk indsamling af antallet af unge fordelt på køn og alder, henvendelsesårsag samt hvor de
unge var henvist fra. Desuden har der (mindre systematisk) været indsamlet viden om forløbenes
længde og intensitet, hvor der er brobygget til mm. samt viden om de unges oplevelse af
samtalerne samt af deres selvvurderede trivsel. Der har også været indsamlet grundlæggende data
om de frivillige i headspace (alder, timeantal, opgavetyper, arbejdsmarkedstilknytning mm.).
Derudover har der i samme periode været foretaget en ekstern evaluering af headspace fra Oxford
research.
Der er udviklet en fremadrettet dokumentationsstrategi af headspace. Det indebærer, at al
registrering nu foregår systematisk via spørgeskemaer i registreringssystemet SurveyXact.
Spørgeskemaerne til registrering kan tilgås via links og QR-koder til surveysystemet og kan bruges
fra telefoner, tablets og pc’ere:
1. Et skema som udfyldes hver gang, der har været afholdt en samtale med en ung
(ungerådgivning)
Udfyldes af den/dem, der har afholdt samtalen
2. Et skema som udfyldes hver gang, der har været afholdt møde i et gruppeforløb i
headspace
Udfyldes af den/dem der har afholdt/været ansvarlig for mødet
3. Et skema som udfyldes hver gang, der har været en henvendelse fra en pårørende eller en
fagperson
Udfyldes af den/dem der har taget sig af henvendelsen
1. Et skema som udfyldes hver gang, der har været afholdt en udgående aktivitet. Det
gælder fx oplæg, undervisning, deltagelse i events mv.
Udfyldes af den/dem, der har afholdt den udgående aktivitet
1. Et trivselsmålingsskema som udfyldes hver gang, der har været afholdt en samtale i
headspace
Udfyldes af den unge som har været til samtale i headspace
2. En halvårlig brugerundersøgelse som udsendes via e-mails til unge, som er kommet i
headspace, og som har givet tilladelse til at modtage undersøgelsen
Brugerundersøgelsen udfyldes af den unge, som er kommet i headspace
1. bemærkes, at alle registreringer er anonyme, og det er således ikke muligt at følge den
enkelte unges forløb eller at genfinde den enkelte unge i systemet.
Foruden ovenstående spørgeskemaer registreres der løbende grundlæggende data om de frivillige i
headspace (alder, timeantal, opgavetyper, arbejdsmarkedstilknytning mm.).
Sammenhæng
Beskriv sammenhængen mellem formål, målsætninger, aktiviteter og ressourcer. Se afsnit 11.1. i
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Foreløbigt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af regnskab og andre relevante informationer om økonomien for Headspace, som har fået bevilliget midler via satspuljen, til børne- og socialministeren
vejledningen.
Sammenhæng mellem formål, målsætninger, aktiviteter og ressourcer
På nuværende tidspunkt har headspace været i kontakt med mere end 27.000 unikke unge. Der er
dog stadig store dele af Danmark, der i høj grad mangler headspace. Med et fuldt dækket landkort
vil headspace derimod potentielt kunne hjælpe op til ca. 100.000 unge. Det forudsætter imidlertid
en merfinansiering til et fuldt udbygget setup svarende til minimum 25-35 headspaces rundt om i
Danmark.
Metode
Beskriv den metode/tilgang der vil blive anvendt for rådgivningen.
Beskrivelse af metode/tilgang til rådgivning
headspace-indsatsen tager metodisk afsæt i hhv. ”Ung til Ung”- og ”Du Bestemmer” metoderne.
Førstnævnte baserer sig på en teoretisk forståelse af, at unge lytter mere til andre unge end til
voksne, eftersom at de unge befinder sig i en frigørelsesproces i forhold til de voksne, og at andre
unge har fingeren mere på pulsen i forhold til, hvad der rører sig i ungdomskulturen end voksne. I
kraft af at den unge formidler/rådgiver dermed har et erfaringsgrundlag at tale ud fra, og at
han/hun netop er i stand til at bringe det videre til modtagerne på en troværdig og visionær måde,
er der grobund for en bæredygtig dialog.
Med ”Du Bestemmer” metoden sættes den unge i centrum, og hensigten er at inspirere den enkelte
til at klargøre sit eget forhold til sundhed og livskvalitet samt drage konsekvenser heraf. Der er
bl.a. fokus på at træne de unges evne til problemløsning, netværksdannelse og på at styrke troen på
egne evner til at gennemføre en bestemt adfærd og opnå et bestemt mål. Der arbejdes således med
at bringe de unges mange styrker og ressourcer i spil. Herved øges de unges oplevelse af
handlekraft og mulighed for at tage styringen i deres eget liv. Den samlede model for headspaces
tilgang til børn og unge kan beskrives ved tre trin samt efterfølgende beskrivelser af de forskellige
trin-elementer.
headspaces tilgang i tre trin
Trin 1: Den første kontakt
Tilbuddet fra headspace tager sin begyndelse, når den unge første gang hører om eller støder på os.
Gennem pressen, via flyers, udgående rådgivning på skolen/uddannelsen, via vores chat eller via
konkrete rekrutteringsaktiviteter.
headspaces frivillige medarbejdere udgør kernen i headspaces ’velkomst teams’ og uanset,
hvordan den unge henvender sig første gang, er velkomsten venlig og imødekommende.
”Godt du
kom!”, ”Hvad kan vi hjælpe dig med?”.
Velkomst hilsner af denne karakter vil alle – både
professionelle og frivillige medarbejdere – signalere positivitet. Det er helt centralt, at de unge ved
den første kontakt oplever, at de er kommet til det rette sted.
Den første kontakt har til formål, at der etableres kontakt til den unge og skabes tillid på en måde,
så den unge føler sig tryg ved at tage imod hjælp fra headspace. Der skal herunder noteres
kontaktoplysninger til den unge, så det er muligt for headspace at vende tilbage, hvis en ung, som
har henvendt sig, f.eks. ikke dukker op til en eventuelt efterfølgende aftale. De unge vil ikke blive
aftvunget kontaktoplysninger, hvis de ikke ønsker at oplyse dem.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Foreløbigt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af regnskab og andre relevante informationer om økonomien for Headspace, som har fået bevilliget midler via satspuljen, til børne- og socialministeren
Da der først og fremmest skal være fokus på de unge, og headspace som sit vigtigste princip
arbejder på de unges præmisser, har enhver ung mulighed for at henvende sig anonymt og
uforpligtende. Nogle unge vil efter den første tillidsskabende fase være motiverede til at opgive
anonymiteten, hvis det f.eks. er gavnligt i forhold til det forløb, de har planlagt for sig selv
sammen med headspace personalet. Uanset baggrunden for den unges henvendelse vil alle unge i
den første kontakt få tilbud om hjælp og støtte i headspace af et team bestående af både
professionelle og frivillige medarbejdere.
Trin 2: Samtale
I den første egentlige rådgivende samtale med den unge udbygges dialogen fra den første kontakt.
Målet med de(n) afdækkende samtale(r) er at undersøge, hvad den unge har på hjerte, og når der er
to rådgivere med fra starten sikres kontinuitet og fleksibilitet, og at den unge kan tilbydes flere
forskellige undersøgende perspektiver. De(n) afdækkende samtale(r) kan ledes af en faguddannet
frivillig, såfremt denne har gennemgået både oplæringsperiode samt deltaget i det obligatoriske
grundkursus, hvor den professionelle står ved sidelinjen. Ved en hensynsfuld og venlig afsøgning
og vurdering af karakteren af de problemer der har fået den unge til at henvende sig, skærpes
vurderingen fra første indtryk. Det er meget vigtigt, at den undersøgende og afdækkende fase ikke
forceres. Den unge skal føle sig lyttet til på en nysgerrig og anderkendende måde, uden at vores
for-forståelser og eventuelle handlingsperspektiver bliver styrende. Det er vigtigt, at den unge
støttes i at fortælle, hvis det synes svært at komme i gang.
headspace stiller
ikke
diagnoser og yder
ikke
behandling. Der sker i samarbejde med den unge en
faglig vurdering af, hvad problemet er, og hvilken type hjælp og støtte den unge kan tilbydes.
Der er tre centrale hensyn i de(n) første rådgivende samtale(r), som medarbejderne i headspace
balancerer imellem:
1. At den unge oplever at have ’styrepinden’ og får lov at fortælle i eget tempo uden at føle
sig vurderet
2. At medarbejderen er i stand til at identificere og reagere fagligt adækvat ift. de
problemer, den unge præsenterer (tidligere beskrevet i afsnittet om de kompetencer hos
de professionelle medarbejdere)
3. At der så vidt muligt skal lægges en plan for det videre forløb sammen med den unge
Selve samtalen skal ske i respekt for den unge, som er hovedpersonen. Det er overordentlig vigtigt,
at headspace medarbejderne er autentiske og til stede. Derfor vil der løbende ske uddannelse af
både professionelle og frivillige rådgivere i, hvordan man kan understøtte, at samtalerne er gode,
anerkendende og kommer rundt om det, der er væsentligt.
Vi har en plan
headspace arbejder – som et ufravigeligt princip – altid ud fra den unges egne ønsker og præmisser
for samarbejdet. Den faglige anbefaling af videre forløb vil derfor også være i overensstemmelse
med den unges egne ønsker. For en del unge vil der kun være behov for en enkelt samtale. Det vil
navnlig være, når der er tale om mindre alvorlige problemer eller behov for hjælp til noget, som er
af mere praktisk karakter (f.eks. søge SU eller skrives op til bolig). For andre er der behov for at
komme igen. I de tilfælde er det altid de samme professionelle/frivillige, som den unge taler med,
og som dermed både byder velkommen ind i centret og (forhåbentlig) siger pænt farvel igen, når
den unge ikke længere har brug for støtte fra headspace.
For de unge, som har brug for et længere forløb, lægges der (så vidt muligt) en plan for forløbet i
tæt samarbejde med den unge og med de øvrige headspace medarbejdere. I særligt komplekse
tilfælde kan det være, at planen alene indeholder den næste aftale om at tale sammen. Det første
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Foreløbigt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af regnskab og andre relevante informationer om økonomien for Headspace, som har fået bevilliget midler via satspuljen, til børne- og socialministeren
udkast til planen præsenteres for det professionelle headspace team til drøftelse og fælles
vurdering af, om der mangler noget i planen, eller om der er noget, som er blevet overset, og som
skal præsenteres for den unge, inden planen for et relevant videre forløb aftales endeligt. Der kan
udarbejdes forskellige handlingsmuligheder og veje at gå, således at den unge selv er med til at
vælge og dermed føler ejerskab heri.
Eksempelvis hvis en ung, som besøger headspace for at bede om hjælp og støtte til at skifte
uddannelse, er præget af andre alvorlige problemer, som den unge ikke sætter ord på. Her er det
relevant at drøfte, om det så er uddannelsesproblematikken, der i første omgang tales med den
unge om, og som er temaet for den plan, der lægges med den unge. Eller om de problemer, som
den unge i øvrigt er præget af, skal fylde noget i planen, og i givet fald hvordan der så kan arbejdes
med at motivere den unge til også at få hjælp til de mere alvorlige problemer.
Der vil kunne opstå situationer, hvor personalet i headspace i særligt alvorlige tilfælde af
vanskeligheder hos den unge (trusler på liv og helbred, omsorgssvigt, mishandling, overgreb) vil
skulle underrette de offentlige myndigheder. Det er et velkendt dilemma, at ikke-offentlige
rådgivningstilbud skal finde en balance imellem underretnings- og tavshedspligten. I headspace
underretter vi så vidt, det er muligt med den unges samtykke. Unge, som tager mod til sig og
møder op i headspace, vil oftest være klar til det. Skulle en af problematikkerne for den unge være
angsten for reaktionerne hos dem, der underrettes, er det dog vigtigt, at headspace respekterer, at
der kan gå lidt tid, før den unge føler sig tryg ved, at headspace også er der til at hjælpe igennem
dette. Den helt præcise håndtering af sådanne situationer vil blive beskrevet i de manualer, som
headspace medarbejderne skal arbejde i henhold til.
Alle planer for de unges forløb drøftes løbende i det professionelle team. Her vil der i nogle
tilfælde skulle balanceres imellem en plan, som den unge beder om (vi arbejder på de unges
præmisser) og en alternativ plan, som headspace medarbejderne vurderer, at den unge skal
præsenteres for, fordi den f.eks. er mere realistisk.
Trin 3: Tilbud om hjælp og støtte
I ’Trin 3’ tilbydes den unge hjælp. Afhængigt af den unges behov gives hjælpen enten i headspace-
centret eller i form af at hjælpe den unge videre til det offentlige, private eller frivillige tilbud
udenfor headspace, som bedst muligt matcher den unges behov.
Målet for headspace er at være én indgang til hjælp og støtte. Deri ligger også en erkendelse af, at
et lokalt headspace ikke skal opbygge tilbud, som allerede findes enten i offentlige eller frivilligt
regi. headspace skal til enhver tid være dygtige til at guide de unge derhen, hvor de kan få den rette
støtte. Det kan evt. være ved aktivt at følge på vej eller at skabe kontakten for den unge.
Da headspace ikke er et behandlingstilbud, er det den primære opgave i forhold til unge, som har
brug for behandling, at sikre, at de hjælpes til at få den tilbudt. For andre unge med specifikke
problemer er opgaven ligeledes aktivt at bygge bro til tilbud, som har specialiseret sig i disse
problemtyper. headspace fungerer som brobygger og besidder viden om de lokale muligheder og
tilbud.
Indenfor egne rammer tilbyder headspace:
Hjælpen i headspace skal forstås bredt, således at hjælpen tilrettelægges på de unges præmisser,
uanset om det er at:
gå en tur
tage med til et vanskeligt møde
hjælpe med praktiske opgaver
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Foreløbigt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af regnskab og andre relevante informationer om økonomien for Headspace, som har fået bevilliget midler via satspuljen, til børne- og socialministeren
lave en gruppe med et bestemt formål
tale, skrive eller tegne sig frem til en forandring
Udgangspunktet er, at der ikke er nogle rammer for, hvad der skal til for at tilbyde den rette hjælp
og støtte. Målet er, at der skabes realistisk og opnåelig mulighed for forandring for den unge. De
professionelle har det overordnede ansvar for, hvorledes hjælpen tilrettelægges og organiseres.
Opfølgning
headspace følger altid op på kontakten i respekt for den unges integritet og evt. ønske om
anonymitet. Både ved de helt korte forløb og ved dem der varer lidt længere. Formålet med
opfølgningen er i alle tilfælde først og fremmest at vise den enkelte unge, at vi interesserer os for,
hvordan det er gået for den unge efter forløbet.
Dernæst er det et formål at registrere, hvilken mulig forskel headspace har gjort for den unges
trivsel og videre færd. Dette kan danne grundlag for en senere dokumentation af headspaces
effekter.
Mål på borgerniveau
Konkretiser projektets mål på borgerniveau. Se afsnit 6 om forventede resultater og afsnit 11.1
om vurdering af ansøgninger i vejledningen.
Projektets mål på borgerniveau
Vision
Ingen børn og unge skal slås med problemer alene. Alle børn og unge skal have nem adgang til
tidlig hjælp og støtte, når de oplever sociale og personlige udfordringer i deres liv.
Mission
headspace er et åbent anonymt rådgivningstilbud til børn og unge, som er nemt at finde frem til,
hvor der altid tages udgangspunkt i børnenes og de unges præmisser og behov, og hvor ingen
afvises – uanset type eller grad af udfordringer. Således bidrager headspace til:
at flere psykisk sårbare unge opsøger og modtager tidlig støtte og rådgivning, inden
problemerne vokser sig store med risiko for at udvikle sig til egentlige diagnoser
at flere psykisk sårbare unge bliver bedre til at håndtere den situation, de står i
at flere psykisk sårbare unge, som har behov for særlig støtte, kommer tidligere i kontakt
med systemet og får den rigtige hjælp
Økonomiske gevinster ved at investere i headspace
headspace indsatsen betaler sig. Det viser sig i en nylig udarbejdet rapport af Incentive i
samarbejde med headspace Danmark om de økonomiske gevinster i headspace. I rapporten
beregnes besparelsespotentialet af at investere i headspace på syv forskellige effektmål: Kontakter
til egen læge, kontakter til psykolog i kommunalt og regionalt regi, ambulante psykiatriske
kontakter, psykiatriske indlæggelser, studieforløb og beskæftigelse. Rapporten finder et samlet
årligt besparelsespotentiale ved at investere i et headspace på op til 1.6 millioner kr. pr. headspace.
Hertil kommer de ikke-kvantificerede og længerevarende effekter af headspace, som ikke er
medtaget i opgørelsen som fx belastningen af de pårørende, unges forhold til kriminalitet og
misbrug, efterspørgslen til PPR-funktionerne i kommunen samt de unges livstilfredshed. Den
samlede gevinst af headspaces indsats kan således indeholde mere end besparelsespotentialet af de
syv beregnede effektmål. Tabel 4 viser analysens estimater for et nedre og øvre
besparelsespotentiale af de beregnede effekter for et gennemsnitligt headspace-center pr. år.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Foreløbigt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af regnskab og andre relevante informationer om økonomien for Headspace, som har fået bevilliget midler via satspuljen, til børne- og socialministeren
Tabel 4: Opsummering af besparelsespotentialer ved at investere i et gennemsnitligt
headspace
Nedre
besparelsespotentiale
325.000 kr.
311.000 kr.
43.000 kr.
218.000 kr.
236.000 kr.
398.000 kr.
510.000 kr.
2.041.000 kr.
Øvre
besparelsespotentiale
465.000 kr.
623.000 kr.
86.000 kr.
218.000 kr.
346.000 kr.
665.000 kr.
1.020.000 kr.
3.423.000 kr.
Effektmål
Kontakter til egen læge
Kontakter til psykolog
Kontakter til speciallæge i psykiatri
Ambulante psykiatriske kontakter
Psykiatriske indlæggelser
Afbrudte studieforløb
Reduceret ledighed
I alt
Kilde Økonomiske gevinster ved at investere i headspace (rapport udarbejdet af Incentive)
Af tabel 4 fremgår det således, at der er dokumenteret økonomisk effekt for, at headspace
indsatsen kan betale sig. De største gevinster ved headspace ses på beskæftigelsesområde ved at
fastholde unge i uddannelse samt i reduktionen af antallet af kontakter til almen praktiserende læge
og psykolog.
Succesmål
Brug af headspace
Tilbuddet bruges af målgruppen.
Det viser sig ved, at målgruppen årligt gør brug af headspace med i gennemsnit ca. tre samtaler pr.
ung og ved at mere end 75 procent af de unge tilkendegiver, at de føler sig hjulpet af den indsats,
headspace yder, mens de resterende max 25 procent, som ikke føler sig tilstrækkeligt hjulpet i
headspace, brobygges videre til lokale/regionale og mere indgribende tilbud og støtte.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Foreløbigt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af regnskab og andre relevante informationer om økonomien for Headspace, som har fået bevilliget midler via satspuljen, til børne- og socialministeren
Oplevelse
Børn og unge i målgruppen har en positiv oplevelse af tilbuddet.Det viser sig ved, at
brugerundersøgelser fortæller, at børn og unge:
har nemt ved at finde frem til headspace
føler sig velkomne i centrene
oplever, at de får hjælp til at løse deres problemer
føler sig mødt og forstået af kompetente faglige såvel som frivillige medarbejdere
Relevans
Kombinationen af konkret rådgivningsfunktion og brobygning til mere specialiserede tilbud
fungerer.
Det viser sig ved, at
mere end 75 procent af de børn og unge, som headspace hjælper, oplever, at de har fået den
rigtige hjælp og støtte
den myndighedsvisiterede hjælp ydes tidligere og mere præcist
Samskabelse
Samspillet mellem de lønnede, de frivillige og de kommunale medarbejdere fungerer som et
ligeværdigt samarbejde. Det viser sig ved, at alle medarbejdere, uanset ansættelsesform, kender
deres roller og opgaver og oplever at have indflydelse på udviklingen af tilbuddet.
Forankring
Lokalsamfundet tager medejerskab til visionen om, at ingen børn skal slås med tunge problemer
alene. Det viser sig ved, at:
lokalbefolkningen foreslår børn og unge at bruge headspace
lokalbefolkningen bidrager som frivillige
lokalbefolkningen støtter headspace generelt
lokale virksomheder bidrager med CSR
Tids- og aktivitetsplan
I tabel 5 er angivet en oversigt for aktiviteter, som skal udarbejdes med angivelse af hvem,
der har ansvaret for aktiviteten. Det er endvidere angivet, hvornår de forskellige aktiviteter
tidsmæssigt er placeres.
Tabel 5: Tids- og aktivitetsplan
Juli 2017 – oktober 2017
Samarbejdsaftale med kommuner
Rekruttering af faglige medarbejdere
Rekruttering og træning af frivillige
Ansvar for aktiviteten
headspace
Danmark/centerchefer
Centerchefer
Centerchefer
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Foreløbigt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af regnskab og andre relevante informationer om økonomien for Headspace, som har fået bevilliget midler via satspuljen, til børne- og socialministeren
Indretning af lokaler
Informationsvirksomhed til
lokalsamfundet herunder skoler og
ungdomsuddannelser
Centerchefer/frivillige
headspace
Danmark/centerchefer/frivillige
Oktober 2017 og frem
Åbning
Ungerådgivning
Samarbejdsmøder med kommuner og
andre lokale aktører
Løbende informationsvirksom i
uddannelsesmiljøer,
sundhedsområdet mv.
Iværksættelse af dokumentation
Ansvar for aktiviteten
headspace
Danmark/centerchefer/frivillige
Centerchefer/ungerådgivere/friv
illige
Centerchefer
headspace
Danmark/centerchefer/frivillige
headspace
Danmark/centerchefer/frivillige
Ultimo 2019 samlet slutevaluering
Samlet slutevaluering
Ansvar for aktiviteten
headspace Danmark
Tilbagevendende aktiviteter
Rekruttering og oplæring af frivillige
i en løbende proces (hver 5. måned)
Årlig evaluering ift. dokumenteret
output og samarbejde med
kommunale og regionale indsatser
Ansvar for aktiviteten
Centerchefer/frivillige
headspace Danmark
Organisation og ledelse
Beskriv kort projektets organisationsstruktur og opgavefordeling. F.eks. hvor mange ansatte er der
i projektet, hvordan de frivillige rekrutteres, hvilke beføjelser har projektlederen, hvem har
det overordnede ansvar for projektet, hvem er projektets samarbejdspartnere, og hvad
disse bidrager med. Se afsnit 10 og 11 i vejledningen.
Projektets organisationsstruktur og opgavefordeling
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Foreløbigt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af regnskab og andre relevante informationer om økonomien for Headspace, som har fået bevilliget midler via satspuljen, til børne- og socialministeren
Organisation
headspace er et initiativ under Foreningen Det Sociale Netværk og har følgende organisatoriske
niveauer:
headspace Danmark – Østergade 5, København
headspace-centre rundt om i Danmark
Den organisatoriske arbejdsfordeling er skitseret nedenfor.
headspace Danmark
Alle headspace-centre refererer til headspace Danmark, som bl.a. har følgende funktioner:
Metodeudvikling, koordinationsmøder, overordnet økonomi- og personaleansvar, budgetstyring,
statistik og dokumentationsudvikling, monitorering, fælles kampagner, overordnet koordinerings
kontakt med alle kommuner, regioner – herunder lokalpolitikere - samarbejde med
forskningsmiljøer samt kontakten til det landspolitiske på Christiansborg.
Endvidere har headspace Danmark det overordnede ansvar for udvikling og afprøvning af nye
initiativer og samarbejder, som startes i et center.
headspace Danmark har det overordnede ansvar for headspaces samlede organisatoriske,
ledelsesmæssige og økonomiske drift. Direktøren har ansvaret for samarbejdet og
samarbejdsaftaler med eksterne parter på landsplan – herunder det landspolitiske niveau og for nye
initiativer, som også kan have en fælles berøringsflade med andre initiativer i Det Sociale
Netværk.
headspace-centrene
headspace-centrene har ansvaret for den daglige ledelse i det lokale headspace-center samt det
daglige samarbejde med kommunale og regionale aktører – herunder lokalpolitikere samt med
lokale samarbejdspartnere, offentlige, private og frivillige. Centerchefen har ansvar for at metoder,
arbejdsform, rekruttering af frivillige, personaleledelse og driftsopgaver i forhold til økonomi og
personale efterleves, samt at headspace hele tiden er i tæt kontakt med det omkringliggende
samfund.
Centerchefen har endvidere ansvaret for at se på muligheden for at udvikle nye samarbejder i regi
af centret og under hensyntagen til, at finansieringen er til stede samt tage initiativ til nye relevante
indsatser. Dog således at centerchefen efter indledende drøftelser altid drøfter evt. videre forløb og
evt. igangsættelse med direktøren. Det hele sker altid i et aftalt og koordineret samarbejde med
headspace Danmark, som har det overordnede kontraktlige, faglige og økonomiske ansvar, idet der
hver gang aftales, hvem der refereres til i headspace Danmark.
I det omfang en centerchef ønsker at omprioritere ressourcer og indsatser inden for egen
budgetramme, har centerchefen selv ansvaret for at sikre, at opgaveløsningen fortsat kan leveres
som aftalt med samarbejdsparterne. Ønskes en omprioritering indenfor headspace Danmark,
drøftes ønsker, formål m.v. med direktøren, som konkret tager stilling hertil.
Relationen til den enkelte kommune varetages af centerchefen og headspace Danmark
sekretariatet, da det er centerchefen, som har det løbende samarbejde, og headspace Danmark, der
har ansvar for samarbejdsaftalen og rammerne for den indgåede samarbejdsaftale mellem
headspace Danmark og den enkelte kommune.
Foruden centerchefen har et gennemsnitligt headspace-center tilknyttet 2,5 ansatte fagpersoner og
ca. 50 frivillige. Det bemærkes, at alle ansatte og frivillige skal kunne fremvise en ren straffe- og
børneattest for at kunne arbejde for headspace.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Foreløbigt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af regnskab og andre relevante informationer om økonomien for Headspace, som har fået bevilliget midler via satspuljen, til børne- og socialministeren
Fuldtidsansatte
De to fuldtidsansatte udgør sammen med den kommunale deltidsmedarbejder headspaces
professionelle team. De faglige medarbejderes erfaringer og uddannelsesniveau skal understøtte, at
headspace er i stand til at identificere konkrete behov hos de unge og reagere med høj faglighed på
minimum de følgende problemer, som de unge måtte komme med:
Sociale og relationelle problemer (f.eks. konflikter med venner, klassekammerater etc.,
mobning, pjækkeri, kærestesorger, problemer med at fortsætte i uddannelsesforløb,
kollegiale problemer, arbejdsløshed, risiko for hjemløshed, økonomiske vanskeligheder)
Familierelaterede problemer (f.eks. konflikter med forældre, søskende og familien i øvrigt,
forældres misbrug eller sygdom, tab af familie både pga. afvisning eller død)
Psykiske problemer (f.eks. ensomhedsfølelse, lavt selvværd, uoverskuelighedsfølelse,
stress, fobier, depression, angst, selvskadende adfærd, selvmordstanker)
Misbrug eller på vej ud i misbrug
Boligproblemer
Det vil ikke være alle disse problemer, som de ansatte i headspace kan lette eller afhjælpe. Det er
dog afgørende, at de kompetencer, de faglige medarbejdere besidder, gør os i stand til både at
identificere problemerne og få dem frem i lyset, så det bliver muligt at tilbyde de unge hjælp til at
finde frem til de mere tungtvejende indsatser, som nogle af dem vil have behov for. headspace er
ikke et parallelt behandlingstilbud, så det er afgørende, at de unge, som har brug for decideret
behandling, får hjælp til at få den tilbudt.
Alle de faglige medarbejdere har forud for åbningen af headspace-centrene gennemgået et
grundlæggende uddannelsesprogram, som både har omfattet undervisning i opsporing af
risikofaktorer på f.eks. angst, misbrug og selvmordstanker og indføring i headspaces
grundlæggende principper – herunder hvordan man etablerer et godt samspil mellem de lønnede
faglige medarbejdere og headspace centrenes mange frivillige medarbejdere. Uddannelsesforløbet
organiseres af det nationale headspace-center med hjælp fra eksterne konsulenter. De aktiviteter,
som de enkelte centres faglige medarbejdere gennemfører, monitoreres af det nationale headspace-
center.
Frivillige
De frivillige udgør tilsammen med de ansatte medarbejdere kernen i den helhed, som kendetegner
headspace-centret. Alle er grundigt indført i og dedikerede til headspace-konceptet og er
motiverede for at folde det ud. Frivillige involveres i form af lokale ungepaneler fra starten i
centrets indretning, design og drift. Både unge og ældre frivillige uddannes, opdateres og
superviseres til at tale med de unge, der besøger centret.
I rekrutteringen af frivillige stilles der krav til relevante kompetencer, og alle frivillige gennemgår
en screeningsprocedure for at sikre, at de har evnen og viljen til at udleve headspaces principper i
praksis, samt den nødvendige vedholdenhed og robusthed til at arbejde i centret og forpligte sig til
at indgå i en længere periode.
De frivillige, der rekrutteres, er:
unge med interesse for headspace projektet, som muligvis, men ikke nødvendigvis, selv har
haft psykisk sårbarhed inde på livet. Enten fordi de selv har været igennem en svær tid,
eller fordi de har søskende eller venner, som har haft det svært, og som de har været tæt på
undervejs, mens de fik det bedre. Herved understøttes, at de unge besøgende i headspace
fra starten mødes af et menneske, som forstår, hvad de er midt i, og som kan indgyde håb
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Foreløbigt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af regnskab og andre relevante informationer om økonomien for Headspace, som har fået bevilliget midler via satspuljen, til børne- og socialministeren
om, at det bliver bedre. Screeningen af disse frivillige skal sikre, at der ikke rekrutteres
unge, som stadig er ’ramte’
unge som er i gang med uddannelse inden for de fagområder, som headspace i øvrigt
ønsker at rekruttere fagligt (socialrådgiverstuderende, psykologistuderende,
lærerstuderende, pædagogstuderende, lægestuderende mv.).
Disse frivilliges rolle og forventningerne til rollen fra headspaces side fremlægges åbent, så
det er afstemt for begge parter, hvordan de frivilliges faglighed og opfattelse af egen
professionalisme inddrages, og hvordan det spiller sammen med de professionelle i centret
fagligt uddannede og seniorer med relevant erfaring. Her kan være tale om frivillige, som
er pensioneret fra de samme fag, og som har et helt livs erfaring med at arbejde med unge
og deres problemer. Det kan også være praktiserende og erfarne professionelle, som ønsker
at bruge en del af deres fritid på at arbejde frivilligt med at have samtaler med unge i
headspace.
De frivillige indgår i en række opgaver i centret afhængigt af kvalifikationer og interesser:
Rekruttering af unge som har brug for hjælp f.eks. ved at optræde som ambassadører for
headspace på skoler, uddannelsesinstitutioner og virksomheder og ved at arrangere events
og kampagner f.eks. i forbindelse med festivaller og byfester
Diverse andre kommunikationsaktiviteter
Opbygning og sikring af et rart og imødekommende miljø i centret
Modtagelse af de unge som kommer i centret
Organisering af aktiviteter der efterspørges af de unge. Det bør altid være lokalmiljøet og
de lokale muligheder, som afgør, hvilke aktiviteter de frivillige kan stå for. Denne
fleksibilitet for de frivillige værner headspace om
Frivillige med tilstrækkelige kvalifikationer kan have telefonvagt
Frivillige med tilstrækkelige kvalifikationer deltager i (min.) første samtale med de unge
Frivillige med tilstrækkelige kvalifikationer kan være medsamtalepartnere i eventuelle
gruppeforløb, som ledes af professionelle, oplærte og superviserede psykologer (evt. i
samarbejde med OPUS)
Ledsagelse af unge til møder udenfor headspace - fx til praktiserende læge eller et relevant
lokalt tilbud, som forløbet med den unge har vist, at det er oplagt at hjælpe videre til. Det er
dog afgørende, at den frivillige, som får denne opgave, har været med i det forudgående
forløb
Alle frivillige vil, uanset hvilke opgaver de ønsker at arbejde med i headspace-centret,
gennemgå et grundigt oplæringsprogram og få fast supervision
Opgaver for de frivillige
De frivillige indgår i en række opgaver i centret afhængig af kvalifikationer og interesser:
Rekruttering af unge som har brug for hjælp f.eks. ved at fungere som ambassadører for
headspace på skoler, uddannelsesinstitutioner og virksomheder og ved at arrangere events
og kampagner f.eks. i forbindelse med festivaller og byfester
Diverse andre kommunikations aktiviteter
Opbygning og sikring af et rart og imødekommende miljø i centret
Modtagelse af de unge som kommer i centret
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Foreløbigt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af regnskab og andre relevante informationer om økonomien for Headspace, som har fået bevilliget midler via satspuljen, til børne- og socialministeren
Organisering af aktiviteter der efterspørges af de unge. Det bør altid være lokalmiljøet og
de lokaler muligheder, som afgør, hvilke aktiviteter de frivillige kan stå for. Denne
fleksibilitet for de frivillige værner headspace om.
Frivillige med tilstrækkelige kvalifikationer kan have telefonvagt
Frivillige med tilstrækkelige kvalifikationer deltager i (min.) første samtale med de unge
Frivillige med tilstrækkelige kvalifikationer kan være medsamtalepartnere i eventuelle
gruppeforløb, som ledes af professionelle, oplærte og superviserede psykologer (evt.
samarbejde med OPUS)
Ledsagelse af de unge til møder udenfor headspace – f.eks. til praktiserende læge eller et
relevant lokalt tilbud, som forløbet med den unge har vist, at det er oplagt at hjælpe videre
til. Det er dog afgørende, at den frivillige, som får denne opgave, har været med i det
forudgående forløb
Alle frivillige vil, uanset hvilke opgaver de ønsker at arbejde med i headspace centret,
gennemgå et grundigt oplæringsprogram og få fast supervision
De frivilliges aktiviteter monitoreres løbende af headspace Danmark i samarbejde med det lokale
headspace-center.
Den enkelte frivillige kan indgå i en eller flere opgaver. headspace baserer sig på et princip om
stærkt ejerskab blandt de frivillige. Derfor uddelegeres ansvaret for de opgaver, som frivillige
varetager, til de frivillige, når det er muligt. Der nedsættes et frivilligudvalg for modtagelse af
frivillige, ambassadøropgaver og for udvikling af særlige aktiviteter, som efterspørges af de unge.
Centerchefen, den frivilligansvarlige medarbejder og udvalgene udarbejder sammen retningslinjer
for udvalgenes ansvarsområder. Udvalgene refererer fra deres arbejde på frivilligmøderne og til
den frivilligansvarlige medarbejder. For at give plads til at de frivillige kan være engagerede
medstiftere af kulturen for frivillighed i hvert center, arbejdes der med stor fleksibilitet i forhold til
de opgaver og aktiviteter, som de frivillige kan indgå i. På frivilligmøderne orienterer enten den
frivilligansvarlige eller centerchefen om ledelsesmæssige overvejelser og beslutninger, der har
relevans for de frivilliges rolle og opgaver på centret. De frivillige opfordres til at indgå i
arbejdsgrupper sammen med de professionelle om konkrete emner.
headspace-centrene samler mindst en gang om året alle frivillige, medarbejdere og det lokale
ungepanel til fælles status og udvikling – sammen kan vi mere.
Samarbejdspartnere
Sammenhæng, lokal tilgængelighed og samarbejde på tværs af sektorer er nøglen til at hjælpe
sårbare unge hurtigt og effektivt. Derfor samarbejder headspace også med en bred vifte af lokale,
kommunale og regionale aktører (psykologer, psykiatere, alkohol- og misbrugsbehandlere, mfl.)
der inddrages efter den enkelte unges behov samt med erhvervslivet (fx igennem Job- og
uddannelseslæring under VirksomhedsNetværket, der er udsprunget af erhvervslivets sociale
engagement blandt en række virksomheder, der har haft et brændende ønske om at hjælpe unge,
der er på kanten af uddannelsessystemet og arbejdsmarkedet). headspace fungerer dermed som én
indgang til de allerede eksisterende tilbud og hjælper således målgruppen med at finde vej gennem
systemet til den rigtige hjælp.
Budgetskema
Udfyld budgetskemaet. Angiv udgifternes fordeling på året så realistisk som muligt. Vær
opmærksom på at angive løn- og timesatser for projektmedarbejdere, hvis løn søges dækket af
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Foreløbigt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af regnskab og andre relevante informationer om økonomien for Headspace, som har fået bevilliget midler via satspuljen, til børne- og socialministeren
puljen.
Budgettet skal alene indeholde de udgifter, som der søges dækket af midler fra puljen. Skabelon
for budgetskema findes på puljens side. Afslut med beregn og luk. Vær opmærksom på, at
indtastede oplysninger først gemmes, når der vælges gem og næste nedenfor. Vær desuden
opmærksom på, at der ikke må optræde mellemrum i det indtastede i budgetskemaet.
Se Budgetskema bilag
Forankring og udbredelse
Beskriv kort, hvordan projektet forankres finansielt og organisatorisk ved bevillingsophør.
Beskrivelsen skal redegøre for hvor, hvordan og hvornår projektet vil blive forankret. Desuden
beskrives, hvordan den opnåede viden i projektet skal videreformidles til relevante aktører.
Indsatsen i de nyetablerede headspace Danmark centre forankres finansielt efter projektperiodens
ophør med primært offentlig støtte og sekundært private fonde. Det offentlige fokuserer på nye
løsninger, der skaber bæredygtige løsninger både økonomisk og fagligt. headspace vil være og er
allerede en samfundsøkonomisk investering, der skaber offentlige besparelser, hvilket er
doumenteret i Incentive rapporten : "Økonomiske gevinster ved at investere i headpspace".
Investering i tidlig forebyggelse er også en investering, der reducerer de samfundsmæssige,
omkostningstunge udgifter til behandling af ålgruppen i det offentlige system. headspace Danmark
har en løbende dialog og et samarbejde med det offentlige jvf. eksempelvis de indgåede
samarbejdeaftaler med de kommuner, hvor headspace etabeleres. Den viden, der opbygges i
headspace Danmark bliver løbende delt og formidlet til alle samarbejdspartnere herunder også de
private fonde jævnfør den fortløbende evaluering og dokumentation af indsatsen i headspace som
beskrevet i nærværende ansøgning. Organisatorisk fortsætter headspace Danmark med at være et
projekt under Foreningen Det Sociale Netværk..
Samarbejde med beliggenhedskommune
Er der til ansøgningen vedlagt dokumentation for, at der er etableret samarbejde med
beliggenhedskommunen.
ja
Dokumentation for samarbejde
Her kan du vedhæfte dokumentation
Bilag til headspace ansøgning.pdf
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Foreløbigt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af regnskab og andre relevante informationer om økonomien for Headspace, som har fået bevilliget midler via satspuljen, til børne- og socialministeren
1959396_0021.png
Budgetskema bilag
Udfyld budgetskemaet. Angiv udgifternes fordeling på året så realistisk som muligt. Vær opmærksom på at angive løn- og timesatser for
projektmedarbejdere, hvis løn søges dækket af puljen.
Budgettet skal alene indeholde de udgifter, som der søges dækket af midler fra puljen. Skabelon for budgetskema findes på puljens side. Afslut med
beregn og luk. Vær opmærksom på, at indtastede oplysninger først gemmes, når der vælges gem og næste nedenfor. Vær desuden opmærksom på, at
der ikke må optræde mellemrum i det indtastede i budgetskemaet.
Budget total: 29.164.680,00 kr.
Budgetskema: 2017
Kommentar
Total
Lønninger
Løn til projektleder
Løn til medarbejder 1
Løn til medarbejder 2
Løn til medarbejder 3
Løn til medarbejder 4
Ekstern konsulenthonorar
Konsulent1
Konsulent2
Konsulent3
Transport
Offentlig transport
Transport i egen bil
Materialeanskaffelser
Andet, skal specificeres
Indkøb af IT-udstyr
Aktiviteter
Aktivitet 1, skal specificeres
Aktivitet 2, skal specificeres
Aktivitet 3, skal specificeres
jul.
aug.
sept.
okt.
nov.
dec.
jan.
feb.
mar.
apr.
maj
jun.
Total
6 centre
6 centre
6 centre
6 centre
292.800,00 kr.
199.680,00 kr.
199.680,00 kr.
77.040,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
6 centre
6 centre
6 centre:Kontorart
6 centre
6.000,00 kr.
15.054,00 kr.
12.000,00 kr.
18.000,00 kr.
8.400,00 kr.
18.000,00 kr.
60.000,00 kr.
48.000,00 kr.
292.800,00 kr.
199.680,00 kr.
199.680,00 kr.
77.040,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
6.000,00 kr.
15.054,00 kr.
12.000,00 kr.
18.000,00 kr.
8.400,00 kr.
18.000,00 kr.
60.000,00 kr.
48.000,00 kr.
292.800,00 kr.
199.680,00 kr.
199.680,00 kr.
77.040,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
6.000,00 kr.
15.054,00 kr.
12.000,00 kr.
18.000,00 kr.
8.400,00 kr.
18.000,00 kr.
60.000,00 kr.
48.000,00 kr.
292.800,00 kr.
199.680,00 kr.
199.680,00 kr.
77.040,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
6.000,00 kr.
15.054,00 kr.
12.000,00 kr.
18.000,00 kr.
8.400,00 kr.
18.000,00 kr.
60.000,00 kr.
48.000,00 kr.
292.800,00 kr.
199.680,00 kr.
199.680,00 kr.
77.040,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
6.000,00 kr.
15.054,00 kr.
12.000,00 kr.
18.000,00 kr.
8.400,00 kr.
18.000,00 kr.
60.000,00 kr.
48.000,00 kr.
292.800,00 kr.
199.680,00 kr.
199.680,00 kr.
77.040,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
6.000,00 kr.
15.054,00 kr.
12.000,00 kr.
18.000,00 kr.
8.400,00 kr.
18.000,00 kr.
60.000,00 kr.
48.000,00 kr.
292.800,00 kr.
199.680,00 kr.
199.680,00 kr.
77.040,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
6.000,00 kr.
15.054,00 kr.
12.000,00 kr.
18.000,00 kr.
8.400,00 kr.
18.000,00 kr.
60.000,00 kr.
48.000,00 kr.
292.800,00 kr.
199.680,00 kr.
199.680,00 kr.
77.040,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
6.000,00 kr.
15.054,00 kr.
12.000,00 kr.
18.000,00 kr.
8.400,00 kr.
18.000,00 kr.
60.000,00 kr.
48.000,00 kr.
292.800,00 kr.
199.680,00 kr.
199.680,00 kr.
77.040,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
6.000,00 kr.
15.054,00 kr.
12.000,00 kr.
18.000,00 kr.
8.400,00 kr.
18.000,00 kr.
60.000,00 kr.
48.000,00 kr.
292.800,00 kr.
199.680,00 kr.
199.680,00 kr.
77.040,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
6.000,00 kr.
15.054,00 kr.
12.000,00 kr.
18.000,00 kr.
8.400,00 kr.
18.000,00 kr.
60.000,00 kr.
48.000,00 kr.
292.800,00 kr.
199.680,00 kr.
199.680,00 kr.
77.040,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
6.000,00 kr.
15.054,00 kr.
12.000,00 kr.
18.000,00 kr.
8.400,00 kr.
18.000,00 kr.
60.000,00 kr.
48.000,00 kr.
292.800,00 kr. 3.513.600,00 kr.
199.680,00 kr. 2.396.160,00 kr.
199.680,00 kr. 2.396.160,00 kr.
77.040,00 kr.
924.480,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
6.000,00 kr.
15.054,00 kr.
12.000,00 kr.
18.000,00 kr.
8.400,00 kr.
18.000,00 kr.
60.000,00 kr.
48.000,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
72.000,00 kr.
180.648,00 kr.
144.000,00 kr.
216.000,00 kr.
100.800,00 kr.
216.000,00 kr.
720.000,00 kr.
576.000,00 kr.
6 centre chat
6 centre: fællesakt
6 centre:rekrut friv
6 centre
Aktivitet 4, skal specificeres udd./supervision
frivillige
Øvrige
Øvrige 1, skal specificeres
Øvrige 2, skal specificeres
Øvrige 3, skal specificeres
Øvrige 4, skal specificeres
Lovpligtige forsikringer
Ansvar
6 centre
Revison
Revisor
6 centre
Total:
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
2.502,00 kr.
15.000,00 kr.
972.156,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
2.502,00 kr.
15.000,00 kr.
972.156,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
2.502,00 kr.
15.000,00 kr.
972.156,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
2.502,00 kr.
15.000,00 kr.
972.156,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
2.502,00 kr.
15.000,00 kr.
972.156,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
2.502,00 kr.
15.000,00 kr.
972.156,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
2.502,00 kr.
15.000,00 kr.
972.156,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
2.502,00 kr.
15.000,00 kr.
972.156,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
2.502,00 kr.
15.000,00 kr.
972.156,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
2.502,00 kr.
15.000,00 kr.
972.156,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
2.502,00 kr.
15.000,00 kr.
972.156,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
2.502,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
30.024,00 kr.
15.000,00 kr.
180.000,00 kr.
972.156,00 kr. 11.665.870,00 kr.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Foreløbigt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af regnskab og andre relevante informationer om økonomien for Headspace, som har fået bevilliget midler via satspuljen, til børne- og socialministeren
1959396_0022.png
Budgetskema: 2018
Kommentar
Total
Lønninger
Løn til projektleder
Løn til medarbejder 1
Løn til medarbejder 2
Løn til medarbejder 3
Løn til medarbejder 4
Ekstern konsulenthonorar
Konsulent1
Konsulent2
Konsulent3
Transport
Offentlig transport
Transport i egen bil
Materialeanskaffelser
Andet, skal specificeres
Indkøb af IT-udstyr
Aktiviteter
Aktivitet 1, skal specificeres
Aktivitet 2, skal specificeres
Aktivitet 3, skal specificeres
jul.
aug.
sept.
okt.
nov.
dec.
jan.
feb.
mar.
apr.
maj
jun.
Total
6 centre
6 centre
6 centre
6 centre
292.800,00 kr.
199.680,00 kr.
199.680,00 kr.
77.040,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
6 centre
6 centre
6 centre:kontor
6 centre
6.000,00 kr.
15.054,00 kr.
12.000,00 kr.
18.000,00 kr.
8.400,00 kr.
18.000,00 kr.
60.000,00 kr.
48.000,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
2.502,00 kr.
15.000,00 kr.
972.156,00 kr.
292.800,00 kr.
199.680,00 kr.
199.680,00 kr.
77.040,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
6.000,00 kr.
15.054,00 kr.
12.000,00 kr.
18.000,00 kr.
8.400,00 kr.
18.000,00 kr.
60.000,00 kr.
48.000,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
2.502,00 kr.
15.000,00 kr.
972.156,00 kr.
292.800,00 kr.
199.680,00 kr.
199.680,00 kr.
77.040,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
6.000,00 kr.
15.054,00 kr.
12.000,00 kr.
18.000,00 kr.
8.400,00 kr.
18.000,00 kr.
60.000,00 kr.
48.000,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
2.502,00 kr.
15.000,00 kr.
972.156,00 kr.
292.800,00 kr.
199.680,00 kr.
199.680,00 kr.
77.040,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
6.000,00 kr.
15.054,00 kr.
12.000,00 kr.
18.000,00 kr.
8.400,00 kr.
18.000,00 kr.
60.000,00 kr.
48.000,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
2.502,00 kr.
15.000,00 kr.
972.156,00 kr.
292.800,00 kr.
199.680,00 kr.
199.680,00 kr.
77.040,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
6.000,00 kr.
15.054,00 kr.
12.000,00 kr.
18.000,00 kr.
8.400,00 kr.
18.000,00 kr.
60.000,00 kr.
48.000,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
2.502,00 kr.
15.000,00 kr.
972.156,00 kr.
292.800,00 kr.
199.680,00 kr.
199.680,00 kr.
77.040,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
6.000,00 kr.
15.054,00 kr.
12.000,00 kr.
18.000,00 kr.
8.400,00 kr.
18.000,00 kr.
60.000,00 kr.
48.000,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
2.502,00 kr.
15.000,00 kr.
972.156,00 kr.
292.800,00 kr.
199.680,00 kr.
199.680,00 kr.
77.040,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
6.000,00 kr.
15.054,00 kr.
12.000,00 kr.
18.000,00 kr.
8.400,00 kr.
18.000,00 kr.
60.000,00 kr.
48.000,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
2.502,00 kr.
15.000,00 kr.
972.156,00 kr.
292.800,00 kr.
199.680,00 kr.
199.680,00 kr.
77.040,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
6.000,00 kr.
15.054,00 kr.
12.000,00 kr.
18.000,00 kr.
8.400,00 kr.
18.000,00 kr.
60.000,00 kr.
48.000,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
2.502,00 kr.
15.000,00 kr.
972.156,00 kr.
292.800,00 kr.
199.680,00 kr.
199.680,00 kr.
77.040,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
6.000,00 kr.
15.054,00 kr.
12.000,00 kr.
18.000,00 kr.
8.400,00 kr.
18.000,00 kr.
60.000,00 kr.
48.000,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
2.502,00 kr.
15.000,00 kr.
972.156,00 kr.
292.800,00 kr.
199.680,00 kr.
199.680,00 kr.
77.040,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
6.000,00 kr.
15.054,00 kr.
12.000,00 kr.
18.000,00 kr.
8.400,00 kr.
18.000,00 kr.
60.000,00 kr.
48.000,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
2.502,00 kr.
15.000,00 kr.
972.156,00 kr.
292.800,00 kr.
199.680,00 kr.
199.680,00 kr.
77.040,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
6.000,00 kr.
15.054,00 kr.
12.000,00 kr.
18.000,00 kr.
8.400,00 kr.
18.000,00 kr.
60.000,00 kr.
48.000,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
2.502,00 kr.
15.000,00 kr.
972.156,00 kr.
292.800,00 kr. 3.513.600,00 kr.
199.680,00 kr. 2.396.160,00 kr.
199.680,00 kr. 2.396.160,00 kr.
77.040,00 kr.
924.480,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
6.000,00 kr.
15.054,00 kr.
12.000,00 kr.
18.000,00 kr.
8.400,00 kr.
18.000,00 kr.
60.000,00 kr.
48.000,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
2.502,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
72.000,00 kr.
180.648,00 kr.
144.000,00 kr.
216.000,00 kr.
100.800,00 kr.
216.000,00 kr.
720.000,00 kr.
576.000,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
30.024,00 kr.
6 centre chat
6 centre fælles.akt.
6 centre rekruttering
Aktivitet 4, skal specificeres 6 centre
udd./supervis.
Øvrige
Øvrige 1, skal specificeres
Øvrige 2, skal specificeres
Øvrige 3, skal specificeres
Øvrige 4, skal specificeres
Lovpligtige forsikringer
Ansvar
6 centre
Revison
Revisor
6 centre
Total:
15.000,00 kr.
180.000,00 kr.
972.156,00 kr. 11.665.870,00 kr.
Budgetskema: 2019
Kommentar
Total
Lønninger
Løn til projektleder
Løn til medarbejder 1
Løn til medarbejder 2
Løn til medarbejder 3
Løn til medarbejder 4
Ekstern konsulenthonorar
Konsulent1
Konsulent2
Konsulent3
Transport
jul.
aug.
sept.
okt.
nov.
dec.
Total
6 centre
6 centre
6 centre
6 centre
292.800,00 kr.
199.680,00 kr.
199.680,00 kr.
77.040,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
292.800,00 kr.
199.680,00 kr.
199.680,00 kr.
77.040,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
292.800,00 kr.
199.680,00 kr.
199.680,00 kr.
77.040,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
292.800,00 kr.
199.680,00 kr.
199.680,00 kr.
77.040,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
292.800,00 kr.
199.680,00 kr.
199.680,00 kr.
77.040,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
292.800,00 kr. 1.756.800,00 kr.
199.680,00 kr. 1.198.080,00 kr.
199.680,00 kr. 1.198.080,00 kr.
77.040,00 kr.
462.240,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Foreløbigt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af regnskab og andre relevante informationer om økonomien for Headspace, som har fået bevilliget midler via satspuljen, til børne- og socialministeren
1959396_0023.png
Offentlig transport
Transport i egen bil
Materialeanskaffelser
Andet, skal specificeres
Indkøb af IT-udstyr
Aktiviteter
Aktivitet 1, skal specificeres
Aktivitet 2, skal specificeres
Aktivitet 3, skal specificeres
Aktivitet 4, skal specificeres
Øvrige
Øvrige 1, skal specificeres
Øvrige 2, skal specificeres
Øvrige 3, skal specificeres
Øvrige 4, skal specificeres
Lovpligtige forsikringer
Ansvar
Revison
Revisor
Total:
6 centre
6 centre
6 centre:Kontor
6 centre
6 centre:Chat
6 centre:Fæll.aktiv
6 ecntre:Rekrut.friv
6 centre: supervis.
6.000,00 kr.
15.054,00 kr.
12.000,00 kr.
18.000,00 kr.
8.400,00 kr.
18.000,00 kr.
60.000,00 kr.
48.000,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
6.000,00 kr.
15.054,00 kr.
12.000,00 kr.
18.000,00 kr.
8.400,00 kr.
18.000,00 kr.
60.000,00 kr.
48.000,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
2.502,00 kr.
15.000,00 kr.
972.156,00 kr.
6.000,00 kr.
15.054,00 kr.
12.000,00 kr.
18.000,00 kr.
8.400,00 kr.
18.000,00 kr.
60.000,00 kr.
48.000,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
2.502,00 kr.
15.000,00 kr.
972.156,00 kr.
6.000,00 kr.
15.054,00 kr.
12.000,00 kr.
18.000,00 kr.
8.400,00 kr.
18.000,00 kr.
60.000,00 kr.
48.000,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
2.502,00 kr.
15.000,00 kr.
972.156,00 kr.
6.000,00 kr.
15.054,00 kr.
12.000,00 kr.
18.000,00 kr.
8.400,00 kr.
18.000,00 kr.
60.000,00 kr.
48.000,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
2.502,00 kr.
15.000,00 kr.
972.156,00 kr.
6.000,00 kr.
15.054,00 kr.
12.000,00 kr.
18.000,00 kr.
8.400,00 kr.
18.000,00 kr.
60.000,00 kr.
48.000,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
2.502,00 kr.
36.000,00 kr.
90.324,00 kr.
72.000,00 kr.
108.000,00 kr.
50.400,00 kr.
108.000,00 kr.
360.000,00 kr.
288.000,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
15.012,00 kr.
6 centre
6 centre
2.502,00 kr.
15.000,00 kr.
972.156,00 kr.
15.000,00 kr.
90.000,00 kr.
972.156,00 kr. 5.832.936,00 kr.