Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1959393_0001.png
Den 15. marts 2018
Bilag 1: Status for det forudgående års udviklingsplan
Dette bilag indeholder en udarbejdet status for det forudgående års udviklingsplan for
headspace Danmark. Bilaget indgår i den samlede årsopgørelse for driftstilskuddet i 2017.
Projektets målgruppe
Den primære målgruppe for headspace er unge mellem 12-25 år, der oplever et behov for
nogen at tale med for at løse
eller få taget hul på at løse
problemer, som påvirker dem
negativt i deres dagligdag. Målgruppen er bred både ift. alder og karakteren af de
problemer, de unge tumler med.
Den procentvise køns- og aldersfordeling i headspace i 2017 ligner tilnærmelsesvis
fordelingen i 2016,
jf. tabel 1 og 2.
Det samme gør sig gældende for henvendelsesårsager,
hvor der heller ikke er sket nogen bemærkelsesværdige ændringer. De fleste samtaler i 2017
omhandler stadig uddannelse/arbejde, håndtering af hverdagen og konflikter med venner
og/eller familie,
jf. tabel 3.
Der er derfor overensstemmelse mellem projektets realiserede
målgruppe i 2017 og den tilsigtede målgruppe som beskrevet i udviklingsplanen.
Tabel 1: Kønsfordeling 2016 og 2017
2016
Pige/kvinde
Dreng/mand
Andet
I alt
Kilde: Egne data trukket den 28. februar 2018.
67,9%
31,6%
0,4%
100%
2017
68,1%
31,5%
0,4%
100,0%
Tabel 2: Aldersfordeling 2016 og 2017
2016
Under 12
12-15
16-18
19-25
over 25
Ukendt
I alt
Kilde: Egne data trukket den 28. februar 2018.
0,5%
14,3%
24,7%
48,3%
6,4%
5,8%
100,0%
2017
0,7%
14,9%
23,0%
48,4%
7,1%
5,9%
100,0%
Østergade 5, 3. sal
1100 København K
tlf. 3110 1330
[email protected] www.headspace.dk
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Foreløbigt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af regnskab og andre relevante informationer om økonomien for Headspace, som har fået bevilliget midler via satspuljen, til børne- og socialministeren
1959393_0002.png
Tabel 3: Fordeling af henvendelsesårsager 2017
Kilde: Egne data trukket den 28. februar 2018.
Antal unge der bruger headspace
headspace tilbyder lige nu rådgivning i 18 byer landet over og er repræsenteret i alle fem
regioner. headspace tilbyder både rådgivning i selve centeret samt udgående rådgivning på
skoler og uddannelsesinstitutioner ligesom brobygning til f.eks. Ungdommens
Uddannelsesvejledning og Sundhedsplejen er et tilbud til de unge.
Siden opstarten i 2013, har headspace rådgivet mere end 29.000 unikke unge, afholdt mere end
67.000 individuelle ungesamtaler og været i kontakt med mere end 80.000 børn og unge i
forbindelse med oplæg på skoler og uddannelsesinstitutioner mv. Derigennem har vi opbygget
en særlig relation og fået et unikt kendskab til unge, som befinder sig i en socialt udsat position
og som dagligt kæmper med problematikker som ensomhed, mobning, udelukkelse fra sociale
fællesskaber m.v.
I 2017 har headspace rådgivet mere end 8.280 unikke unge
1
og afholdt mere end 16.250
samtaler
2
. Udviklingen i aktivitetsniveauet i 2017 er forløbet som forventet.
1
2
I opgørelsen af antal unge i rådgivning indgår: unge i headspace, unge som har modtaget chatrådgivning og korte kontakter ved udgående aktiviteter.
I opgørelsen af antal samtaler indgår: rådgivningssamtaler i headspace, chatsamtaler og korte samtaler ved udgående aktiviteter.
2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Foreløbigt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af regnskab og andre relevante informationer om økonomien for Headspace, som har fået bevilliget midler via satspuljen, til børne- og socialministeren
1959393_0003.png
Projektets formål
headspace tilbyder unge mennesker nogen at tale med om alle typer problemer og spørgsmål.
Ingen problemer er for store eller for små. headspace hjælper unge i alderen 12-25 år ved at yde
støtte til at tackle problemer som mobning, ensomhed, økonomi, skoletræthed, krops-
utilfredshed, depression, kæresteproblemer, angst og meget andet.
Det primære fokus i headspace er den mentale sundhed og trivsel for unge i Danmark. Vi ved, at
den tidlige forebyggende hjælp og indsats, er nøglen til at løse problemer hurtigt og undgå, at
problemerne vokser sig store og uoverskuelige. headspace gør en forskel, hvor der er størst
behov
nemlig hos vores unge mennesker. Det viser to halvårlige brugerundersøgelser foretaget
i headspace i henholdsvis sommeren og vinteren 2017 og hvor i alt 426 unge har besvaret
undersøgelserne. Således svarer næsten halvdelen (45 pct.), at de oplever at det har hjulpet dem
’rigtig eget’ at ko
e i headspa e. Ku p t. svarer, at det ’slet ikke’ har hjulpet de ,
jf. Fig.
1.
Endvidere svarer over halvdelen
p t. , at de oplever at de har fået det ’rigtig eget” eller
’ eget’ edre ed sig selv af at ko
e i headspa e,
jf. Fig. 2.
Endelig svarer 61 pct., at de
oplever at headspa e har været ed til at gøre deres hverdag ’rigtig eget’ eller ’ eget’ edre
efter,
jf. Fig. 3.
En overordnet analyse peger altså på, at headspace gør en stor forskel for brugerne.
Resultaterne er så positive, at de må siges i en vis grad at være robuste overfor eventuelle
selektionsproblemer.
Figur 1:
”Har
headspace gjort en forskel? - Oplever du generelt, at det har hjulpet dig at komme
i headspace?”
Kilde: Egne data og beregninger.
3
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Foreløbigt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af regnskab og andre relevante informationer om økonomien for Headspace, som har fået bevilliget midler via satspuljen, til børne- og socialministeren
1959393_0004.png
Figur : ”Har headspa e gjort e forskel?
- Har det at komme i headspace været med til at gøre,
at du har det edre ed dig selv?”
Kilde: Egne data og beregninger.
Figur : ”Har
headspace gjort en forskel? - Har det at komme i headspace været med til at gøre
din hverdag bedre?”
Kilde: Egne data og beregninger.
4
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Foreløbigt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af regnskab og andre relevante informationer om økonomien for Headspace, som har fået bevilliget midler via satspuljen, til børne- og socialministeren
1959393_0005.png
Det forgående års indsats
Med udgangspunkt i den tildelte satspuljebevilling har headspace i 2017 haft fokus på at udvide
med nye headspaces. Dette er lykkedes over al forventning og i alt 6 nye headspaces er således
blevet åbnet i 2017.
Dokumentation
headspace indsatsen monitoreres gennem indsamling af anonyme data om den unges forløb og
trivsel.
I 2017 har headspace-centrene således systematisk registeret anonymiserede data om de unge,
herunder fx køn, alder, henvendelsesårsag, brobygning mv. Endvidere har der været indsamlet
kvantificerbar data om de unges oplevelse af samtalerne samt deres selvvurderede trivsel.
Dokumenteret effekt
I 2017 har to uafhængige organisationer desuden foretaget en samfundsøkonomisk analyse af
headspace, med henblik på at beregne den samfundsøkonomiske værdi som headspace skaber.
Begge analyser finder et stort økonomisk besparelsespotentiale ved at investere i en tidlig
indsats som headspace. Ifølge konsulenthuset Incentive kan investering i et gennemsnitligt
headspace-center således medføre et nettobesparelsespotentiale på op til 1.6 mio. kr.
3
. NGO’e
Økonomer Uden Grænser finder tilsvarende, at headspace fremstår som en yderst fornuftig
samfundsøkonomisk investering. Ifølge deres beregninger er der således et samfundsøkonomisk
afkast på 7 kr. pr. krone investeret i et gennemsnitligt headspace-center
4
.
Rentabiliteten af headspace som samfundsøkonomisk investering fremstår derfor yderst robust.
Rapporten kan findes på:
https://www.headspace.dk/cgi-
bin/uploads/images/Materialer/Incentive_Økonomiske%20gevinster%20ved%20at%20investere%20i%20headspace%20Maj%202017%20(003).pdf
4
Rapporten kan findes på:
https://www.headspace.dk/cgi-
bin/uploads/media/Rapporter%20og%20viden/%C3%98konomer%20Uden%20Gr%C3%A6nser_headspace.pdf
3
5
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Foreløbigt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af regnskab og andre relevante informationer om økonomien for Headspace, som har fået bevilliget midler via satspuljen, til børne- og socialministeren
1959393_0006.png
Organisation
headspace er en indsats under Foreningen Det Sociale Netværk og har følgende organisatoriske
niveauer:
headspace Danmark
Østergade 5, København
headspace-centre rundt om i Danmark
Se nærmere beskrivelse for niveauerne nedenfor.
Der er tale om en organisation i stor udvikling, og i 2017 blev organisationen således udvidet
med en række nye lokale headspaces, henholdsvis: Albertslund, Ballerup, Gentofte, Herlev,
Hvidovre og Aabenraa.
Ved udgangen af 2017 var der i alt 467 aktive frivillige i headspace.
Organisationsdiagrammet fra den seneste udviklingsplan er fortsat uændret.
headspace Danmark
Alle headspace-centre refererer til headspace Danmark, som bl.a. har følgende funktioner:
Metodeudvikling, koordinationsmøder, overordnet økonomi- og personaleansvar, budgetstyring,
statistik og dokumentations udvikling, monitorering, fælles kampagner, overordnet
koordinerings kontakt med alle kommuner, regioner
herunder lokalpolitikere - samarbejde
med forskningsmiljøer samt kontakten til det landspolitiske på Christiansborg.
Endvidere har headspace Danmark det overordnede ansvar for udvikling og afprøvning af nye
initiativer og samarbejder, som startes i et center.
Direktøren har det overordnede ansvar for headspaces samlede organisatoriske,
ledelsesmæssige og økonomiske drift. Direktøren har ansvaret for samarbejdet og
samarbejdsaftaler med eksterne parter på landsplan
herunder det landspolitiske niveau og for
6
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Foreløbigt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af regnskab og andre relevante informationer om økonomien for Headspace, som har fået bevilliget midler via satspuljen, til børne- og socialministeren
1959393_0007.png
nye initiativer, som også kan have en fælles berøringsflade med andre initiativer i Det Sociale
Netværk. Alle medarbejderkontrakter - nye som forlængelser - indgås af direktøren.
headspace-centrene
headspace-centrene har ansvaret for den daglige ledelse i det lokale headspace-center samt det
daglige samarbejde med kommunale og regionale aktører
herunder lokalpolitikere samt med
lokale samarbejdspartnere, offentlige, private og frivillige. Centerchefen har ansvar for, at
metoder, arbejdsform, rekruttering af frivillige, personaleledelse og driftsopgaver i forhold til
økonomi og personale, efterleves, samt at headspace hele tiden er i tæt kontakt med det lokale,
omkringliggende samfund.
Centerchefen har endvidere ansvaret for at se på muligheden for at udvikle nye samarbejder i
regi af centeret og under hensyntagen til, at finansieringen er til stede samt tage initiativ til nye
relevante indsatser. Dog således, at centerchefen efter indledende drøftelser altid drøfter evt.
videre forløb og evt. igangsættelse med direktøren. Det hele sker altid i et aftalt og koordineret
samarbejde med headspace Danmark, som har det overordnede kontraktlige, faglige og
økonomiske ansvar, idet der hver gang aftales, hvem der refereres til i headspace Danmark.
I det omfang en centerchef ønsker at omprioritere ressourcer og indsatser inden for egen
budgetramme, har centerchefen selv ansvaret for at sikre, at opgaveløsningen fortsat kan leveres
som aftalt med samarbejdsparterne. Ønskes en omprioritering inden for headspace Danmark,
drøftes ønsker, formål m.v. med direktøren, som konkret tager stilling hertil.
Relationen til den enkelte kommune varetages af centerchefen og headspace Danmark
sekretariatet, da det er centerchefen, som har det løbende samarbejde, og headspace Danmark
der har ansvar for samarbejdsaftalen og rammerne for den indgåede samarbejdsaftale mellem
headspace Danmark og den enkelte kommune, uanset om det er som center eller som satellit.
7