Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Ansøgning
Projektets/aktivitetens titel
Samtaleteknik i ’den svære samtale’ og brobygning til det offentlige – hvordan hjælper vi de unge
til den bedste hjælp i det offentlige?
Kommune
København
Navn og e-mail adresse på Tilskudsansvarlig
Anne-Mette Nielsen, [email protected]
Tidligere ansøgninger til denne pulje
Hvis I tidligere har ansøgt om midler fra puljen, angiv da journalnr , tilskudsår og evt. tilskud i kr.
Januar 2012, journalnr. 8731-0353-02, ansøgningen fik afslag.
Ansøgt beløb
Angiv det samlede hele beløb, I ønsker at søge. Brug ikke komma eller punktum i feltet.
58.970,00
Organisationens navn
Det Sociale Netværk
Organisationstype
Angiv her, hvilken organisationstype, der søger. I kan vælge mellem: En landsdækkende
organisation, en lokalafdeling af en landsdækkende organisation, en lokalafdeling, et frivilligcenter
selvhjælpegruppe e.l., andet.
En landsdækkende organisation
Organisationens hovedformål
Nævn kort organisationens indsatsområde (fx hjælpe mennesker med misbrugsproblemer) og husk
at vedhæfte foreningens vedtægter med bilagsnr. 1 eller som linkadresse på foreningens
hjemmeside. Hvis I ikke har nogle vedtægter, skal der vedlægges en formålsbestemmelse.
headspace er et gratis åbent anonymt rådgivningstilbud til unge mellem 12-15 år, hvor alle unge,
men især udsatte unge kan få et frirum til at tale med nogen, der lytter til deres problemer. Intet
problem er for stort eller for småt. Vi har fokus på den tidlige, forebyggende og brobyggende
indsats og vi samarbejder tæt med andre tilbud og det offentlige, for at hjælpe de unge hen til den
hjælp de har brug for.
En eller flere ansøgere
Noter i feltet, hvis I er flere foreninger eller grupperinger, som søger tilskud sammen. I skal angive
alle involverede foreninger/grupperinger samt navne på kontaktpersonerne.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Foreløbigt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af regnskab og andre relevante informationer om økonomien for Headspace, som har fået bevilliget midler via satspuljen, til børne- og socialministeren
Bemærk, at der stadig skal udpeges én tilskudsansvarlig person, selv om I er flere organisationer,
der søger sammen og at der således kun skal være navnet (med blokbogstaver) og
originalunderskriften på én tilskudsansvarlig.
en ansøger
Uddannelsesaktivitetens målgruppe
Hvilke frivillige og eventuelt ansatte skal deltage i uddannelsesaktiviteten? Henvender aktiviteten
sig til alle frivillige i organisationen eller kun til en bestemt gruppe af frivillige? Hvilke
opgaver/funktioner varetager deltagerne i organisationens brugerrettede arbejde?
Uddannelsen er målrettet hele frivilliggruppen i headspace København. De frivilliges
hovedfunktion er at have rådgivende samtaler med sårbare unge, der bruger rådgivningen.
Forventet antal deltagere i uddannelsesaktiviteten
Hvor mange af deltagerne er frivillige, og hvor mange er ansatte? (Til ansatte medregnes både
ordinært ansatte og ansatte på særlige vilkår som eksempelvis flex- og skånejob, personer i
aktivering og praktikanter.
60 frivillige og 4 ansatte
Målsætninger for uddannelsesaktiviteten
I bedes beskrive, hvilke virkninger, I forventer, uddannelsesaktiviteten vil have i forhold til de
frivilliges brugerrettede arbejde.
• Hvad mener I uddannelsesaktiviteten vil ændre på i de frivilliges brugerrettede indsats?
• Hvordan vil I sikre, at de frivillige efterfølgende kommer til at anvende det, de lærer i forbindelse
med uddannelsesaktiviteten?
• Hvordan kommer brugerne til at mærke en forskel efter, at de frivillige har deltaget i
uddannelsesaktiviteten?
De sårbare unge skal føle sig mødt og forstået og lyttet til, uanset hvor svært et problem de
kommer med. Dette skal uddannelsesaktivitetens fokus på samtaleteknik og ”den svære samtale
med unge” bidrage til.
De unge skal ligeledes opleve en kvalificeret hjælp ift. viden om det offentlige system og
brobygning hertil. Dette kan bevirke, at den unge føler sig bedre mødt/forstået men også har en
fornemmelse af at der hurtigere sættes en brobyggende proces i værk.
Vores målsætning er, at uddannelsesaktiviteten vil klæde de frivillige bedre på til rådgivende
samtaler med sårbare unge, som kommer i headspace København. Den enkelte frivillige bør efter
deltagelse på uddannelsesaktiviteten føle sig mere kompetent til at varetage ’den svære samtale’
med sårbare unge.
Frivilliggruppen får under uddannelsesaktiviteten viden om det offentlige system og om
brobygning hertil.
Vores målsætning er, at den enkelte frivillige opnår en forståelse for samspillet mellem det
brugerrettede arbejde og offentlige instanser og derved bliver mere kvalificerede til at brobygge.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Foreløbigt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af regnskab og andre relevante informationer om økonomien for Headspace, som har fået bevilliget midler via satspuljen, til børne- og socialministeren
Brobygning er en af headspaces kerne-opgaver. Vi er én engang til hjælp, hvilket betyder at vi skal
kunne hjælpe de unge med at finde den rigtige hjælp til dem, både i frivillige tilbud, men særligt i
det offentligt. Mange sårbare unge har brug for støtte fra det offentlige, men kan selv have svært
ved at finde rundt i ’systemet’. Vi håber at vi gennem brobygning kan gøre det lettere og hurtigere
for de unge at få hjælp.
Nogle unge har også dårlige erfaringer med eller mistro til det offentlige og vores målsætning er
derfor at de frivillige med denne uddannelsesaktivitet også kan blive bedre til at brobygge i
samtalerne dvs. motivere de unge til at søge hjælp i det offentlige, måske gøre det mindre
skræmmende eller mindre uoverskueligt.
For at sikre, at de frivillige efterfølgende anvender det lærte, har vi valgt at opdele
uddannelsesaktiviteten i to dele: en uddannelsesweekend med både teori og praksis og en
refleksions-aften, hvor der er mulighed for at dele erfaringer med det, som man nu har afprøvet
efter uddannelsesweekenden. Vi påtænker, at der skal være ca. en måned mellem
uddannelsesweekenden og refleksions-aftenen, således at der er mulighed for at afprøve det lærte i
praksis. På denne måde gives der også tid og refleksion til, at uddannelsen kan forankre sig, og vi
håber dermed, at de lærte kan blive en fast del af de frivilliges praksis i headspace København.
De ansatte vil også fremadrettet i den daglige sparring med de frivillige have fokus på brugen af de
samtaletekniske redskaber fra uddannelsesaktiviteten og ikke mindst sætte fokus på brobygning,
ved bl.a. at spørge ind til hvordan de frivillige har brugt erfaringer fra uddannelsesaktiviteten i
deres samtaler med de unge og sparre med de frivillige om hvor man evt. kan hjælpe den unge hen
og hvordan.
Som det også uddybes nedenfor, ønsker vi med en senere spørgeskemaundersøgelse i
frivilliggruppen at undersøge, hvad de frivillige har taget med sig, hvor det netop kunne være en
mulighed at samle op på, hvorledes det har forbedret frivilliggruppens praksis.
Vurdering af aktiviteten
I bedes beskrive hvordan jeres organisation konkret vil vurdere, om målsætningerne med
uddannelsesaktiviteten bliver opfyldt? Hvilke fremgangsmåder eller metoder vil I eventuelt gøre
brug af? (Gennemføres der eksempelvis deltagerevalueringer, målinger, opfølgende samtale eller
lignende)
Vi ønsker at gøre brug af deltagerevalueringer. Vi vil udarbejde et spørgeskema, hvor de frivillige
får mulighed for at evaluere selve uddannelsen og undervisere.
Senere udarbejder vi et opfølgende spørgeskema, som undersøger, hvorledes frivilliggruppen
anvender uddannelsen i deres daglige praksis og hvilket udbytte de har fået. Vi vil bl.a. spørge ind
til om de frivillige har oplevet at det har været lettere at hjælpe de unge efter deltagelse på
uddannelsesaktiviteten.
I headspace København udarbejdes også en årlig trivselsundersøgelse blandt de frivillige, som
også kunne være et redskab til at undersøge, hvilken effekt uddannelsesaktiviteten har haft.
Der foretages også Frivillig Udviklings Samtaler med alle frivillige, hvor spørgsmål omkring
uddannelsesaktivitetens anvendelse i praksis kan medtages.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Foreløbigt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af regnskab og andre relevante informationer om økonomien for Headspace, som har fået bevilliget midler via satspuljen, til børne- og socialministeren
1959387_0004.png
Beskrivelse af uddannelsesaktiviteten
I bedes komme rundt om følgende ting, når I beskriver uddannelsesaktiviteten
• Indhold og temaer: Beskriv de temaer eller emner, I vil arbejde med på uddannelsesaktiviteten.
Hvilket indhold dækker temaet eller emnerne over? Hvilket indhold er det vigtigste?
• Pædagogisk tilrettelæggelse: Hvilke læringsformer vil blive anvendt (gruppearbejde, workshop,
rollespil, foredrag, case-analyser osv.)? Begrund gerne valget af arbejdsformer og beskriv, hvordan
de skal spille sammen med målgruppe, formål og tema.
• Underviser(e): Vil I bruge interne (ansat eller frivillig fra egen organisation) eller eksterne
undervisere? Hvem? Hvad kvalificerer vedkommende til at undervise?
• Aktivitetens varighed: Hvor længe varer uddannelsesaktiviteten (hvor mange timer/dage - og er
aktivitetens opdelt på flere moduler/dage, o.l.)?
Begrundelse for valg af temaer
For at kunne tilrettelægge denne uddannelsesaktivitet har vi bl.a. lavet en afstemning blandt de frivillig
temaer de gerne ville undervises i, og resultaterne var:
TEMA
Samtaleteknik
Brobygning - samarbejdet med det offentlige
Metoder til kollegial sparring
Ansvarshavende koordinatorfunktion og
superviserende rolle
Uddannelse af frivillige, som kan uddanne andre
frivillige
Antal stemmer
21
8
6
5
4
To frivillige udtaler:
Signe, frivillig:
”Jeg har valgt samtaleteknik, fordi det ville være en måde for os frivillige at blive endn
have gode samtaler med de unge. Det kunne kvalificere det, som vi ved om at snakke med folk, yderlige
også en mulighed for at blive mere bevidst om, hvordan man er i samtalen, og hvad man kan gøre ande
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Foreløbigt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af regnskab og andre relevante informationer om økonomien for Headspace, som har fået bevilliget midler via satspuljen, til børne- og socialministeren
1959387_0005.png
Sara, frivillig:
”Uddannelse i samtaleteknik for frivillige må for mig være det mest centrale, da selve sa
kernen i headspace. At ruste de frivillige til disse samtaler styrker derved både udbytte for frivillige og
brugere/de unge. Fordi der også kommer så mange forskellige unge ind ad døren, er det også nødvend
den grundlæggende samtaleteknik på plads. ”
Frivilliggruppen har i afstemningen lagt vægt på uddannelse i det samtaletekniske, både med fokus på
brugerrettede arbejde og samspillet med det offentlige, samt brobygning i samtalen med den unge.
Som grafen nedenfor også illustrerer, henvender de unge sig med mange forskellige problemstillinger,
tænker en grundlæggende viden om samtaleteknik vil gøre det muligt at rumme mange forskellige ung
forskellige problematikker og udfordringer.
Derfor er valget faldet på følgende indhold:
Indhold/temaer
Samtaleteknik i praksis
– fra teori til praksis – ’Den svære samtale med unge’: teoretisk oplæg, øvels
og rollespil. Træning i hverdagen og opfølgende refleksions-aften.
Brobygning i samtalen
– brobygning og samspillet mellem det brugerrettede arbejde og det offentlige
forskellige oplægsholdere fra offentlige instanser med særligt fokus på, hvordan man snakker med den
brobygningen således at de bliver lettere for den unge at modtage hjælp fra det offentlige – de vi har ka
’brobygge i samtalen ’.
Pædagogisk tilrettelæggelse
Vi har valgt at bygge uddannelsen op om teoretiske oplæg/foredrag for at vi kan videregive informatio
på relativ kort tid. Med afsæt i det teoretiske oplæg vil vi benytte gruppearbejde, rollespil og cases fra
virksomme metoder, der kan igangsætte refleksion over egen praksis, gøre teorien mere konkret og mu
større udbytte og forankring af det lærte.
Undervisere
I valget af undervisere har vi lagt vægt på, at det skal være personer, som i forvejen kender headspace,
principper, og hvilke udfordringer, vi står overfor i vores daglige praksis.
Ekstern underviser i samtaleteknik
Til foredraget om ’den svære samtale med unge’ er valget derfor faldet på Therese Dittmann, cand.psy
supervisor for de frivillige i headspace København. Hun har i kraft af sit arbejde i Psykiatrifondens
Ungdomsprojekt opnået et indgående kendskab til unge og ungdomsproblematikker og har desuden en
klinisk erfaring i arbejdet med børn, unge og familier. Therese arbejder hovedsageligt ud fra en narrativ
ramme, hvilket man også stifter bekendtskab med som frivillig i headspace, bl.a. i forbindelse med sup
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Foreløbigt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af regnskab og andre relevante informationer om økonomien for Headspace, som har fået bevilliget midler via satspuljen, til børne- og socialministeren
Therese kvalificerer sig specifikt til denne uddannelsesaktivitet fordi:
Hun i kraft af sin rolle som supervisor kender vores hverdag og kan tilrettelægge uddannelsen t
frivilliges udfordringer og behov
De frivillige kender Therese og har oplevet hende i et supervisionsforum, hvor der er tryghed o
dele det, der kan være udfordrende. Dette kan være et springbræt til at gøre undervisningen mer
nærværende, idet man som frivillig føler sig mere tryg og sikker til at stille svære spørgsmål og
opnå en større faglig udvikling som frivillig.
Therese kan ved fremtidige supervisioner med de frivillige følge op på det de frivillige har lært
de anvender de i praksis.
Foruden at have stor erfaring med det samtaleterapeutiske har Therese også stor undervisningse
hvilket også kvalificerer hende som underviser på den pågældende uddannelse.
Therese tager normalt 2000 kr. i timen (ekskl. moms), men har sagt ja til at give os 30 % i rabat, hvorfo
på en timeløn på 1750 kr. (inkl. moms).
Eksterne oplægsholdere fra Københavns Kommune
Da vores målgruppe er sårbare unge i alderen 12-25 år, så er der mange af dem, som på et tidspunkt vil
hjælp fra kommunen. Derfor påtænker vi, at orienteringen om brobygning skal foretages af fagpersone
forskellige forvaltninger i Københavns Kommune for at give frivilliggruppen indsigt i mange forskellig
den kommunale sektor, således at vi indfanger så meget som muligt ift. brobygningen for unge i aldere
Fra
Job- og Beskæftigelsesområdet
har vi inviteret socialrådgiver Rikke Frost Rudebeck, som
headspace’s kontaktperson i Københavns Kommunes Jobcenter for unge.
Fra
Borgercenter Børn og Unge
kommer faglig konsulent Sissa Öhrström. Med et indgående k
børn- og ungeområdet under Københavns Kommune kan Sissa fortælle de frivillige om særligt
unge under 18 år. Sissa er desuden fremskudt medarbejder i headspace København, kender vore
har også erfaring med samtaler i headspace og vores brobyggende funktion.
Ydermere påtænker vi at invitere en tredje kommunal fagperson med fra
Socialforvaltningen
f
bidrage med viden på det sociale område for unge, der er over 18 år. Der arbejdes lige nu på at
headspace-kontaktperson i denne forvaltning, hvorfor vi endnu mangler et navn på denne oplæg
Vi påregner at alle tre skal deltage i ca. en time pr. uddannelsesaktivitet og har aftalt et honorar på 1000
moms pr. underviser.
Intern underviser og mødefacilitator
I forbindelse med den del af uddannelsen, som omhandler brobygning har vi foruden samarbejde med
Kommune lagt vægt på at anvende egne, interne resurser og kompetencer.
Christian Lund
er centerchef i headspace København og vil agere mødefacilitator og dermed have ov
pågældende uddannelsesdag. Han har en stor viden og erfaring med, hvordan man brobygger i samtale
unge og særligt en forståelse for, hvilke problemstillinger man står overfor som frivillig i headspace. C
vil derfor fungere som underviser på den del af uddannelsesaktiviteten, som omhandler brobygning i sa
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Foreløbigt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af regnskab og andre relevante informationer om økonomien for Headspace, som har fået bevilliget midler via satspuljen, til børne- og socialministeren
1959387_0007.png
Aktivitetens varighed
For at nå så mange frivillige som muligt, udbydes uddannelsen over to forløb med 30 frivillige og 2 an
hold.
2 uddannelsesweekend lørdag-søndag, begge dage fra kl.10.00-16.00
2 hverdagseftermiddage/-aftener, begge gange fra kl.16.30-20.00
September: Første uddannelsesweekend (2 dage, 6 timer pr. dag)
Oktober: Anden uddannelsesweekend (2 dage, 6 timer pr. dag)
November: Første & anden refleksions-aften ( 2 aftener af 3,5 timer)
Nyt budget
Udfyld venligst budget
Se Nyt budget bilag
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Foreløbigt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af regnskab og andre relevante informationer om økonomien for Headspace, som har fået bevilliget midler via satspuljen, til børne- og socialministeren
1959387_0008.png
Nyt budget bilag
Udfyld venligst budget
Budget total: 58.970,00 kr.
Nyt budget: 2015
Kommentar
Total
Ekstern konsulenthonorar
Konsulent1
Psykolog,1750 kr pr.
time (6 timer pr.
uddannelsesweekend
+ 3,5 timer pr.
refleksionsaften)
Tre konsulenter fra
Københavns
Kommune, 1250 kr.
pr. person pr. time -
hver oplægsholder
deltager en time pr.
uddnnelsesweekend
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
10.500,00 kr.
10.500,00 kr.
12.250,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
33.250,00 kr.
jun.
jul.
aug.
sept.
okt.
nov.
dec.
jan.
feb.
mar.
apr.
maj
Total
Konsulent2
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
3.750,00 kr.
3.750,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
7.500,00 kr.
Transport
Offentlig transport
Transport i egen bil
Materialeanskaffelser
Andet, skal specificeres
Aktiviteter
Uddannelsesweekend,
lørdag-søndag, 10-16.
til 32
Aktivitet 1, skal specificeres Forplejningplus 5
deltagende
undervisere: i alt 74 x
70 kr.
To refleksions-aftener
på 3,5 timer, med 32
Aktivitet 2, skal specificeres deltagende og 2
underviser på hver
aften. I alt 68 x 70 kr.
Aktivitet 3, skal specificeres
Øvrige
Øvrige 1, skal specificeres
Øvrige 2, skal specificeres
Øvrige 3, skal specificeres
Lovpligtige forsikringer
Ansvar
Revison
Revisor
Total:
Papir, post-its, flip-
overs, tuscher
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
300,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
300,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
600,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
5.180,00 kr.
5.180,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
10.360,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
19.730,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
19.730,00 kr.
4.760,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
2.500,00 kr.
19.510,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
4.760,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
0,00 kr.
2.500,00 kr.
58.970,00 kr.