Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 31-01-2019
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPCHS
Sagsnr.: 1900252
Dok. nr.: 808806
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 4. januar 2019 stillet følgende spørgs-
mål nr. 332 (Alm. del) til ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 332:
”Ekstra ladet ragte d. 6. de e er
8 artikle ”K ud Ver er lå ti evis på si
terrasse: Blev nægtet nødkald, fordi han havde
e
o iltelefo ”, so skitserer, hvor-
dan en borger lå hjælpeløs i flere timer, fordi vedkommende angiveligt var blevet
nægtet et nødopkald. I forlængelse heraf bedes ministeren oplyse følgende:
-
Hvad et nødkald koster
-
Hvordan kommunerne prisfastsætter et visiteret nødkald og hvad der i de
forbindelse typisk er inkluderet af personaleressourcer?
-
Hvad ministerens holdning er til, at nødkald i højere grad også kan anvendes
som en tryghedsforanstaltning for enlige svækkede ældre?
Der henvises til artiklen: https://ekstrabladet.dk/kup/sundhed/knud-verner-laa-i-ti-
mevis-paa-sin-terrasse-blev-naegtet-noedkald-fordi-han-havde-en-mobiltele-
fon/7452661”.
Svar:
Det er både trist og uværdigt, hvis svækkede ældre oplever ikke at få den nødvendige
hjælp, når de har brug for det. Det er den enkelte kommunes ansvar at sikre, at der er
den nødvendige hjælp tilpasset efter den enkeltes individuelle behov.
Den konkrete sag, som er baggrunden for spørgsmålet, viser, hvor sårbar man kan
være, hvis man er svækket ældre med øget faldrisiko og samtidig bor alene. I sådanne
situationer er man særdeles afhængig af at kunne tilkalde hjælp, hvis man, som i den
konkrete sag, er så uheldig at falde og ikke selv kan komme op. Her kan fx et nød-
kaldsapparat eller en mobiltelefon være afgørende for, om man kan få kontakt til om-
verdenen og tilkalde hjælp. I begge tilfælde forudsætter det dog, at man har den på-
gældende teknologi på sig og er i stand til at betjene det i situationen.
Da spørgsmålet vedrører nødkald og dermed reglerne om hjælpemidler, som regule-
res efter de af servicelovens regler, som henhører under Børne- og Socialministeriet,
er der indhentet bidrag derfra til brug for besvarelsen.
Børne- og socialministeren oplyser følgende om reglerne for tildeling af nødkald:
”Et
nødkaldsapparat er et hjælpemiddel i servicelovens forstand. Det er afgørende for
at få tildelt et nødkaldsapparat, at der er tale om, at hjælpemidlet i væsentlig grad af-
hjælper følgerne af den pågældendes funktionsnedsættelse eller letter den daglige
tilværelse i hjemmet.