Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2014449_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 09-02-2019
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPCSP
Sagsnr.: 1900002
Dok. nr.: 806134
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 21. december 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 328 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed endeligt besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 328:
”I
forlængelse af bl.a. artiklen i Jyllands-Posten 15/12-18:
”Uautoriseret a sigtsbe-
ha dli g gik galt: ”Mit a sigt er ødelagt”” bedes i istere oplyse:
Hvad Sundhedsstyrelsen faktisk ved om uautoriserede behandlere, antal anmeldel-
ser, og hvilke skader der er tale om m.v.?
hvad ministeren - evt. sammen med justitsministeren - vil foretage sig for at
dæmme op for ulovlige behandlinger, ulovlige reklamer m.v., herunder erstatnings-
pligt i forhold til kunder?
https://jyllands-posten.dk/premium/indblik/Indland/ECE11051407/uautoriseret-an-
sigtsbehandling-gik-galt-mit-ansigt-er-oedelagt/”
Svar:
Jeg har ikke mulighed for at gå ind i de konkrete sager, der beskrives i artiklen, men
jeg vil gerne understrege, at jeg anser ulovlig kosmetisk behandling for en alvorlig
sag.
Kosmetisk behandling er behandling, hvor hovedformålet er at forandre eller for-
bedre udseendet i modsætning til behandling, der sker på medicinsk indikation. Kos-
metisk behandling kan på samme måde som anden behandling indebære patientsik-
kerhedsmæssige risici. Da behandlingen ikke skal bedre en lidelse eller helbrede en
sygdomstilstand, stilles der derfor skærpede krav til hvem, der må udføre kosmetisk
behandling, til information af patienten, til betænkningstid før der gives samtykke til
behandlingen, mv.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Styrelsen for Patientsikkerhed, der oplyser følgende
om reglerne for kosmetisk behandling og om anmeldelser og skader vedrørende ulov-
lig kosmetisk behandling:
”Ker e i de gælde de regler for kos etisk beha dli g er, at beha dli ger e skal ud-
føres af læger med nærmere fastsatte speciallægeanerkendelser og dokumenterede
kvalifikationer, og at lægerne skal registreres til behandlingerne i Styrelsen for Pati-
entsikkerhed. Til visse behandlinger kan lægen anvende medhjælp, der ligeledes skal
være registreret i styrelsen og have dokumenterede kvalifikationer.
Styrelsen for Patientsikkerhed fører tilsyn med behandlingssteder, hvor autoriserede
sundhedspersoner og disses registrerede medhjælp udfører kosmetisk behandling.
Konstaterer styrelsen ved et tilsyn, at der udføres kosmetisk behandling i strid med
gældende regler, kan styrelsen rejse en sag om afregistrering af lægen og dennes
medhjælp, således at disse ikke længere må udføre kosmetisk behandling. Når der er
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 328: Spm. om, hvad Sundhedsstyrelsen ved om uautoriserede behandlere, antal anmeldelser, og hvilke skader der er tale om m.v., til sundhedsministeren
grundlag herfor, tager styrelsen endvidere initiativ til at bringe individsanktioner efter
autorisationsloven i anvendelse, hvilket kan indebære iværksættelse af skærpet tilsyn,
virksomhedsindskrænkning eller fratagelse af autorisationen, og der kan i sidste ende
foretages politianmeldelse, hvis der er belæg herfor.
I tilfælde, hvor styrelsen ved et tilsyn får en konkret mistanke om, at der er begået et
strafbart forhold, er styrelsen på grund af risikoen for selvinkriminering forpligtet til at
vejlede sundhedspersonen om, at denne ikke har pligt til at meddele oplysninger, som
kan have betydning for bedømmelsen af en formodet lovovertrædelse. Derved påvir-
kes styrelsens mulighed for i alle tilfælde at konstatere og/eller dokumentere mulige
lovovertrædelser.
Styrelsen for Patientsikkerhed har ikke efter gældende lovgivning adgang til at fore-
tage tilsyn på klinikker mv., hvor der ikke er oplysninger om tilknytning af en autorise-
ret sundhedsperson. I tilfælde, hvor styrelsen modtager oplysninger om, at en person,
der ikke er autoriseret sundhedsperson, udfører kosmetisk behandling omfattet af be-
kendtgørelsen om kosmetisk behandling, har styrelsen mulighed for at vurdere, om
der er grundlag for at anmelde sagen til politiet med henblik på efterforskning af
og/eller tiltalerejsning for mulig overtrædelse af bekendtgørelsen om kosmetisk be-
handling og/eller lov om markedsføring af sundhedsydelser. Den videre håndhævelse
af gældende regler i forhold til kosmetisk behandling, der udføres på klinikker uden
registrerede, autoriserede sundhedspersoner, sker herefter via politiets efterforskning
og gennemførelse af straffesager ved domstolene.
Det er ikke muligt for styrelsen, ud fra den nuværende registreringspraksis, at fore-
tage en præcis opgørelse af antallet af anmeldelser/henvendelser og politianmeldel-
ser om ulovlig kosmetisk behandling, men styrelsen anslår skønsmæssigt, at der i
2018 blev modtaget i størrelsesordenen tre henvendelser om måneden om mulig
ulovlig kosmetisk behandling. Styrelsen vil fremadrettet arbejde for en målretning af
sagsregistreringen med henblik på at forbedre muligheden for at følge udviklingen på
området.
En del henvendelser har et så ukonkret indhold, at det ikke vil være muligt for styrel-
sen at identificere og verificere mistanke om en mulig overtrædelse af lovgivningen.
Styrelsen vil i sådanne tilfælde ofte kontakte anmelderen og opfordre denne til even-
tuelt at fremsende yderligere oplysninger/dokumentation, således at styrelsen har
mulighed for en nærmere vurdering.
Kendetegnende for en række af anmeldelserne er, at de har et generelt indhold, som
ikke indeholder oplysninger om konkrete, dokumenterede patientbehandlinger og/el-
ler identiteten af konkrete patienter, der har modtaget behandling.
Ligeledes modtager styrelsen kun i ret begrænset omfang oplysninger om eventuelle
skader opstået som følge af en konkretiseret/dokumenteret ulovlig behandling
Er der oplysning om konkrete skader, vil styrelsen henvise til muligheden for at an-
melde et erstatningskrav i patienterstatningssystemet i tilfælde, hvor behandlingen er
udført af en autoriseret sundhedsperson. Ligeledes henviser styrelsen i relevant om-
fa g til ulighede for at klage over beha dli ge til Styrelse for Patie tklager.”
Styrelsen for Patientsikkerhed har desuden oplyst følgende om ulovlig reklamering
for kosmetisk behandling:
Side 2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 328: Spm. om, hvad Sundhedsstyrelsen ved om uautoriserede behandlere, antal anmeldelser, og hvilke skader der er tale om m.v., til sundhedsministeren
”Finder
Styrelsen for Patientsikkerhed, at en markedsføring er i strid med lov om mar-
kedsføring af sundhedsydelser, kan styrelsen udstede påbud om, at ulovlig markeds-
føring bringes til ophør eller rettes. Styrelsen kan desuden kræve, at den ansvarlige
for markedsføringen skal offentliggøre styrelsens afgørelse om, at den ansvarlige er
blevet pålagt at standse markedsføringen eller tilrette markedsføringen. Styrelsen kan
i den forbindelse bestemme offentliggørelsens form og indhold, herunder hvor den
skal finde sted.
I yderste konsekvens kan styrelsen foretage politianmeldelse. Herefter bliver det en sag
for domstolene, og den ansvarlige for markedsføringen kan risikere en bødestraf.
På det kosmetiske område har Styrelsen for Patientsikkerhed praksis for, at mulig over-
trædelse af markedsføringsreglerne ved reklamering for ulovlig kosmetisk behandling,
dvs. uden registrering af læge og/eller medhjælp, anmeldes til politiet.”
Jeg kan henholde mig til det, som Styrelsen for Patientsikkerhed har oplyst, idet jeg
konstaterer, at styrelsen følger op på sager om mulig ulovlig kosmetisk behandling
ved anmeldelse af mulige lovovertrædelser til politiet, når der er belæg for det.
Jeg kan desuden konstatere, at Styrelsen for Patientsikkerhed på sin hjemmeside in-
formerer om gældende regler for kosmetisk behandling og giver råd til borgerne om,
hvordan man sikrer sig, at kosmetisk behandling foregår på et registreret behand-
lingssted. Bl.a. kan borgerne via styrelsens hjemmeside fremsøge oplysninger om,
hvilke behandlere og behandlingssteder, der er registreret til at måtte udføre kosme-
tisk behandling.
Jeg er åben overfor at se på, hvordan styrelsens formidlingsindsats kan styrkes yderli-
gere, så endnu flere borgere bliver opmærksomme på reglerne for kosmetisk be-
handling og de risici, der er ved at få foretaget kosmetisk behandling ved en behand-
ler, der udfører kosmetisk behandling på ulovlig vis. Og de mere begrænsede mulig-
heder som eksisterer for at klage over og søge erstatning efter behandlingen.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Cecilie Salejärvi Pedersen
Side 3