Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2002088_0001.png
Folketinget
Sundheds- og Ældreudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. januar 2019
Forvaltningsretskontoret
Victoria Maria Ljung-
gren
2018-0032/37-0034
962178
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 313 (Alm. del), som Folketin-
gets Sundheds- og Ældreudvalg har stillet til justitsministeren den 20. de-
cember 2018.
Søren Pape Poulsen
/
Stephan Andreas Damgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 312: Spm. om, hvorvidt et såkaldt hilse-på-møde som ministeren måtte afholde med f.eks. en interesseorganisation i tilknytning til sin tiltræden som minister, har en anden juridisk karakter end øvrige eksterne ministermøder, som ministeren afholder, til justitsministeren.
2002088_0002.png
Spørgsmål nr. 313 (Alm. del) fra Folketingets Sundheds- og Ældreud-
valg:
”Ministeren bedes oplyse, om der efter Justitsministeriets opfat-
telse er notatpligt til et såkaldt ”hilse-på”-møde, hvor der f.eks.
foreligger en formel dagsorden til brug for mødet og der drøftes
emner af relevans for regeringens politiske beslutninger og dis-
positioner.”
Svar:
1.
Indledningsvis bemærkes, at baggrunden for nærværende spørgsmål – og
de samtidige spørgsmål nr. 312, 314 og 315 fra udvalget – efter Justitsmini-
steriets forståelse er, at skatteministeren har afholdt møder med tobaksindu-
strien om forskellige skattepolitiske emner. Justitsministeriet har imidlertid
ikke nærmere kendskab til møderne, herunder mødernes karakter eller bag-
grund, eller kendskab til, hvad der nærmere er drøftet på møderne.
2.
Om notatpligt kan Justitsministeriet generelt oplyse, at det følger af of-
fentlighedslovens § 13, stk. 1 og 2, at en myndighed i afgørelsessager under
visse betingelser er forpligtet til at gøre notat om oplysninger, som den
mundtligt eller på anden måde bliver bekendt med.
Notatpligten efter offentlighedslovens § 13 gælder – som nævnt – alene for
afgørelsessager, dvs. hvor en myndighed f.eks. skal træffe afgørelse om at
tildele en ydelse eller en tilladelse e.l.
Det forvaltningsretlige afgørelsesbegreb afgrænses traditionelt ved, at der
skal være tale om en retsakt (udtalelse) fra en offentlig myndighed, som ud-
stedes på offentligretligt grundlag, som går ud på ensidigt at bestemme, hvad
der er eller skal være gældende ret, og som retter sig mod eksterne modta-
gere (i modsætning til internt mod myndigheden selv). Det kan tilføjes, at
der – hvis der er tale om en afgørelsessag – som udgangspunkt ikke gælder
bestemte formkrav til afgørelsens meddelelse. En afgørelse kan således i
princippet meddeles både skriftligt og mundtligt. Det kan dog efter omstæn-
dighederne følge af god sagsbehandlings- og forvaltningsskik, at afgørelsen
bør meddeles skriftligt.
I forlængelse heraf bemærkes generelt, at et sagsforløb, der går ud på poli-
tiske sonderinger, drøftelser og udveksling af politiske synspunkter mv.,
som udgangspunkt ikke kan antages at have karakter af en afgørelsessag.
2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 312: Spm. om, hvorvidt et såkaldt hilse-på-møde som ministeren måtte afholde med f.eks. en interesseorganisation i tilknytning til sin tiltræden som minister, har en anden juridisk karakter end øvrige eksterne ministermøder, som ministeren afholder, til justitsministeren.
2002088_0003.png
Den ovennævnte notatpligt efter offentlighedslovens § 13, stk. 1, indtræder,
når myndigheden skal træffe afgørelse i den pågældende sag, som oplysnin-
gerne vedrører (afgørelsessag), og der er tale om oplysninger, som vedrører
afgørelsessagens faktiske grundlag, eller om eksterne faglige vurderinger,
og de pågældende oplysninger eller vurderinger er af betydning for sagens
afgørelse, og oplysningerne eller vurderingerne ikke i øvrigt fremgår af sa-
gens dokumenter.
Efter bestemmelsens stk. 2 er en myndighed endvidere forpligtet til at tage
notat om væsentlige sagsekspeditionsskridt i afgørelsessager, når sagseks-
peditionsskridtet ikke fremgår af sagens dokumenter.
Det er ikke muligt generelt at fastlægge, hvornår et sagsekspeditionsskridt i
en afgørelsessag skal betragtes som væsentligt. Det må således bero på en
konkret vurdering i det enkelte tilfælde, jf. Justitsministeriets vejledning om
lov om offentlighed i forvaltningen, pkt. 14.5. I vejledningen nævnes som
eksempel på et sagsekspeditionsskridt, der i almindelighed må betragtes
som væsentligt og derfor skal noteres, det tilfælde, hvor en myndighed med-
deler en afgørelse mundtligt.
3.
Notatpligten efter offentlighedslovens § 13 gælder – som beskrevet oven-
for – alene for afgørelsessager.
Der gælder imidlertid også på ulovbestemt grundlag en notatpligt i visse an-
dre sager. Der henvises i den forbindelse til Mohammad Ahsan, Offentlig-
hedsloven med kommentarer (1. udgave, 2014), side 246 f., hvor der anfø-
res følgende:
”Ved siden af stk. 2 gælder en ulovbestemt forvaltningsretlig
grundsætning om, at der også i
andet end afgørelsessager
– så-
kaldte ”traditionelle” administrative sager, der har en vis indgri-
bende og væsentlig betydning for borgeren – skal gøres notat
om væsentlige sagsekspeditionsskridt, såfremt de pågældende
oplysninger ikke fremgår af sagens dokumenter.
Endelig følger det af god forvaltningsskik, at der – uden for §
13’s tilfælde og uden for rammerne af den ulovbestemte rets-
grundsætning – bør tages notat af visse sagsekspeditionsskridt.”
Om notatpligten i mere generelle sager anføres endvidere i Mohammad
Ahsan, Offentlighedsloven med kommentarer (1. udgave, 2014), side 249
f., følgende:
3
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 312: Spm. om, hvorvidt et såkaldt hilse-på-møde som ministeren måtte afholde med f.eks. en interesseorganisation i tilknytning til sin tiltræden som minister, har en anden juridisk karakter end øvrige eksterne ministermøder, som ministeren afholder, til justitsministeren.
”Der er i forskellige sammenhænge rejst spørgsmål om, hvor-
vidt
notatpligten er tilsidesat i mere generelle (politiske) sager.
I den forbindelse bemærkes, at de pågældende sager typisk ikke
vil have karakter af afgørelsessager, og notatpligten efter § 13,
stk. 1 og 2, vil allerede af den grund ikke gælde for disse sager.
Det samme gælder notatpligten efter den ulovbestemte rets-
grundsætning herom, da den alene gælder i forhold til ”traditio-
nelle” administrative sager, der har en vis indgribende og væ-
sentlig betydning for borgeren, og hvor der er særlig grund til at
stille krav om, at der tages notat om væsentlige sagsekspedi-
tionsskridt […]. Tilbage står herefter blot, om det følger af prin-
cipperne om god forvaltningsskik, at der skal tages notat af væ-
sentlige sagsekspeditionsskridt eller lignende i sådanne gene-
relle (politiske) sager. Det kan i almindelighed ikke antages at
være tilfældet, da notatpligten efter god forvaltningsskik navn-
lig hviler på et synspunkt om, at der skal skabes et tillidsforhold
mellem borgeren og forvaltningen
– hvilket forhold typisk ikke
foreligger i politiske sager – og et sådant tillidsforhold skabes
bl.a. ved, at forvaltningen sikrer sig bevis og herved undgår tvivl
om, hvad der er foregået og sagt i en foreliggende sag. Det kan
dog ikke afvises, at hensynet til at sikre sig dokumentation for,
hvad der er foregået i en generel (politisk) sag, efter omstændig-
hederne i særlige tilfælde kan bevirke, at der bør tages et notat
herom efter principperne om god forvaltningsskik.”
Der kan i øvrigt henvises til betænkning nr. 1510/2009 om offentlighedslo-
ven, side 416ff., hvor pligten til at gøre notat efter en ulovbestemt forvalt-
ningsretlig grundsætning og efter god forvaltningsskik er nærmere beskre-
vet.
4