Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2020466_0001.png
14. december 2018
Bilag 1
Procedure for validering af TrygFondens nationale
Hjertestarter
Netværket
Registrering af hjertestarter -
Fadder* registrerer sin hjertestarter via
www.hjertestarter.dk
TrygFonden medarbejder gennemlæser alle data -
o
Er hjertestarteren døgntilgængelig og er øvrige data korrekte aktiveres
hjertestarteren på hjertestarter.dk
Er der spørgsmål kontaktes fadder
o
Er der begrænset tilgængelighed af hjertestarteren, kontaktes fadder
uanset for at sikre verificering af tilgængelighed og øvrige data
Indenfor 3 hverdage efter registrering, aktiveres hjertestarteren og bliver synlig
www.hjertestarter.dk
samt for de regionale akutberedskaber/vagtcentraler
der hermed kan henvise til en hjertestarter ved et 1-1-2 opkald.
Verificering af korrekthed for data på netværket -
Er der begrænset tilgængelighed for hjertestarteren skal data verificeres igen efter 24
måneder
Er hjertestarteren døgntilgængelig, skal data verificeres efter 48 måneder.
Nedenstående procedure gør sig gældende i begge tilfælde.
Fadder modtager
første
mail med påmindelse om at opdatere data
Der er 7
dage til at reagere på denne
Fadder modtager
anden
mail med påmindelse om at opdatere data - Der er
yderligere 7 dage til at reagere på denne
Reagerer fadder ikke på disse, vil registreringen fremkomme i Callcenter Inter-
face* hvor en medarbejder vil forsøge kontakt til fadder
Lykkedes det ikke at kontakte fadder inden for ca. 2 uger, kontaktes virksom-
heden/organisationen hvor hjertestarteren hænger
Herefter forsøges kontakt i yderligere 2 uger
Data kan evt. verificeres ved an-
den medarbejder
Lykkes det ikke at få verificeret data, sendes besked til fadder om deaktivering
af hjertestarter på netværket efter 14 dage.
Fadder har nu fået 8 uger fra første mail
Hjertestarteren deaktiveres, og der
sendes mail med besked derom - Hjertestarteren kan aktiveres igen, såfremt
fadder retter henvendelse
Side 1 af 2
1
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 300: Spm. om ministeren vil tage initiativ til at oplyse virksomheder om vigtigheden af at sikre, at hjertestarterudstyret enten er i orden eller sikre afmelding af udstyret, til sundhedsministeren
2020466_0002.png
Deaktivering af hjertestarter -
En hjertestarter kan deaktiveres fra netværket af 3 interessenter
Fadder
TrygFonden
Akutberedskaber/Vagtcentral
Fadder
deaktiverer via
www.hjertestarter.dk
såfremt hjertestarteren har været i
brug, eller hvis hjertestarteren af anden årsag er ude af funktion.
TrygFonden
deaktiverer via Callcenter Interface såfremt hjertestarteren har været i
brug, er ude af funktion, eller der ikke længere er en hjertestarter på den pågældende
adresse.
Akutberedskab/Vagtcentral
deaktiverer hjertestarteren så snart der er henvist til
den ved et formodet hjertestop, og en borger henvises til denne.
Hvis henvisning sker via TrygFonden hjerteløber app. kan op til fem hjertestartere
blive deaktiveret på en gang og alle faddere vil umiddelbart modtage en automatisk
mail med besked derom.
Reaktivering af hjertestarter
Såfremt hjertestarteren er markeret som værende henvist til, er det kun TrygFonden
der kan reaktivere hjertestarteren, uagtet hvem der har deaktiveret denne.
*Fadder
Hjertestarter registrant
*Callcenter
Interface
Trygfondens brugerregistrer
Alle data fra hjertestarter.dk fo-
refindes her, og bruges som arbejdsredskab for callcenteret
*Ejer
Virksomhed / Organisationen som har investeret i hjertestarteren
Side 2 af 2
2