Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 25-02-2019
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPMDI
Sagsnr.: 1809854
Dok. nr.: 812911
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 17. december 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 297 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 297:
”Ministeren
bedes oplyse, om ministeren eller ministeriet har kendskab til, at en hjer-
testarter mod forventning ikke var funktionsdygtig, da den skulle tages i anven-
delse?”
Svar:
Sundheds- og Ældreministeriet til brug for min besvarelse indhentet bidrag fra Dan-
ske Regioner, der oplyser følgende:
”Regio Hovedstade har fra de sidste 5 år ke dska til ét tilfælde, hvor der er
blevet henvist til en hjertestarter, som ikke virkede efter hensigten. Hverken
Region Sjælland, Midtjylland eller Nordjyllands præhospitale virksomhed har
kendskab til konkrete hændelser, hvor en hjertestarter, der ikke var funktio-
nel, har været forsøgt anvendt.
Region Syddanmark oplyser, at AED Centret på kardiologisk afdeling B Odense
Universitetshospital systematisk har udlæst data fra alle anvendte hjertestar-
tere i perioden 1. januar 2014 til 20. december 2018. Der er i perioden udlæst
data fra 615 anvendte hjertestartere, hvoraf de 9 har haft problemer med bat-
teriet i for i delse de akutte a ve delse. I OUH’s forsk i gso råde La ge-
land med 102 hjertestartere er det i samme periode oplevet strømproblemer
med 5 hjertestartere. Nogle af batterierne manglede strøm, fordi ud-løbsda-
toen var overskredet, mens andre batterier var løbet mere eller mindre tør for
strøm før udløbsdatoen.
Langt de fleste hjertestartere ejes af private eller offentlige virksomheder og
enkeltpersoner. Det er den enkelte ejers egen ansvar at vedligeholde hjerte-
starteren
–
og dette gøres typisk ved at indgå en serviceaftale med leverandø-
ren af hjertestarteren. De hjertestartere, der er tilmeldt hjertestarternetvær-
ket, bliver årligt kontaktet af TrygFonden med henblik på kontrol af placering
og vedligeholdelse.”
Ministeriet har endvidere været i kontakt med TrygFonden om samme emne.
TrygFonden oplyser i denne forbindelse følgende:
”TrygFonden
har udviklet og driver det nationale danske Hjertestarter
–
Net-
værk og stiller dette til rådighed for danskerne og de regionale Akutberedska-
ber/Vagtcentraler.