Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2019766_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 22-02-2019
Enhed: SUNDOK
Sagsbeh.: DEPMALN
Sagsnr.: 1900282
Dok. nr.: 819650
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 14. december stillet følgende spørgs-
mål nr. 295 (Alm. del) til ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Jeppe Jakobsen (DF).
Spørgsmål nr. 295:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvordan udviklingen i budgetterne til ældrepleje
med de vedtagne nye budgetter i kommunerne vil se ud fra budgetåret 2018 til bud-
getåret 2019?
Svar:
Kommunernes budgetterede udgifter til ældreområdet i 2018 og 2019 (inklusiv hhv.
eksklusiv de løft af ældreområdet under det statslige delloft for driftsudgifter, som
følger af finanslovsaftalerne for 2016-2018) fremgår af
tabel 1.
Kommunernes budgetter til ældreplejen er samlet set steget med ca. 0,1 mia. kr., når
der tages højde for løft under det statslige delloft for driftsudgifter,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Kommunernes budgetter for ældreområdet, inkl. og ekskl. korrektioner for løft under det statslige del-
loft for driftsudgifter, 2018-2019, mia. kr., 2019-pl
Mia. kr.
Budgetter til ældreområdet, ekskl. korrektioner for løft
Budgetter til ældreområdet, inkl. korrektioner for løft
2018
43,5
45,4
2019
44,0
45,6
Anm.: Der er korrigeret for meropgaver i medfør af DUT mv. til budget 2019-niveau samt ændrede pris- og
lønforudsætninger. Som følge af afrunding summerer udgiftsudviklingen ikke nødvendigvis til forskellen på
udgiftsniveauerne som angivet i tabellen. Udgifterne til ældre- og handicapområdet fordeles fra og med budget
2018 entydigt i den kommunale kontoplan på hhv. ældre- og handicapområdet. Den nye metode indebærer et
databrud, hvor de opgjorte udgifter til de to områder ikke er sammenlignelige med tidligere års opgørelser. Ud-
gifterne for 2018 og frem kan derfor ikke sammenlignes med udgifterne i tidligere år. Midlerne er omlagt til
bloktilskud og afholdes under det kommunale udgiftsloft. Sundheds- og Ældreministeriet gav i 2016 kommu-
nerne tilladelse til at overføre uforbrugte midler svarende til 24 pct. af den samlede værdighedsmilliard for
2016 til 2017. Ifølge foreløbige tal har kommunerne endvidere fået lov til at overføre ca. 10,9 pct. af de sam-
lede værdighedsmidler for 2017, dvs. inkl. overførte midler fra 2016, til 2018.
Kilde: Danmarks Statistik, Finansministeriets meropgaveopgørelse, Økonomi- og Indenrigsministeriet samt
egne beregninger.
./.
Udviklingen skal ses i lyset af, at en ny metode til at opgøre kommunernes udgifter til
ældre og personer med handicap mv. er taget i anvendelse i forbindelse med kom-
munernes budgetlægning for 2018, jf. orienteringsbrev fra Økonomi- og Indenrigsmi-
nisteriet, som blev sendt til udvalget den 12/01- 2018.
Den nye opgørelsesmetode vil fremadrettet bidrage til at sikre mere retvisende opgø-
relser af kommunernes udgifter til ældre og personer med handicap mv. Det tager tid
for kommunerne at tilpasse sig den nye opgørelsesmetode, og der kan mellem bud-
getlægningen for 2018 og 2019 være sket ændringer som følge af denne tilpasning.
Niveauet for hhv. ældre- og handicapudgifterne i 2018 opgjort på baggrund af den
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om, hvordan udviklingen i budgetterne til ældrepleje med de vedtagne nye budgetter i kommunerne vil se ud fra budgetåret 2018 til budgetåret 2019, til ældreministeren
nye opgørelsesmetode kendes først endeligt ved kommunernes regnskaber for 2018,
som offentliggøres i april 2019.
Det bemærkes endvidere, at regeringen og Dansk Folkeparti med finanslovsaftalen
for 2019 har prioriteret 100 mio. kr. årligt fra 2019 og frem til at understøtte kommu-
nernes arbejde med bekæmpelse af ensomhed, tab af livsmod, sorg og selvmord
blandt ældre. Midlerne ligger ud over kommunernes budgetter for 2019.
Det bemærkes også, at der kan være afvigelser mellem kommunernes budgetterede
og realiserede udgifter. Disse afvigelser kan bl.a. henføres til, at kommunerne i deres
budgetter afsætter midler til lønpuljer og generelle reserver, som kan udmøntes på
sektorområderne, herunder ældreområdet, i løbet af budgetåret.
Med venlig hilsen
Thyra Frank
/
Mossa Al-Naqqash
Side 2