Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19
B 13 endeligt svar på spørgsmål 2
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 19-12-2018
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPASO
Sagsnr.: 1808116
Dok. nr.: 780650
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 13. december 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 2 om B 13 til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Stine Brix (EL).
Spørgsmål nr. 2:
”I
forlængelse af kammeradvokatens notat til Folketingets Sundhedsudvalg, hvori det
blandt andet fremgår, at kommuner ulovligt har krævet penge for mad, tøjvask og
rengøring, når ældre er blevet indlagt på en kommunal akutstue i stedet for på et re-
gionalt sygehus, bedes ministeren kommentere henvendelsen om en borger, der er
blevet sendt på plejehjem til aflastning mod egenbetaling, jf. B 13 - bilag 5.”
Svar:
Til brug for min besvarelse har ældreministeren oplyst:
”Ko
u er e ka efter servi elove s § 84 til yde perso er, der i e periode har et
særligt behov for omsorg og pleje, et midlertidigt ophold eller et aflastningsophold
for at aflaste ægtefælle, forældre eller andre nære pårørende, der passer en person
med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Disse ophold kan fx være i en almen
plejebolig eller på en plejehjemsplads. Under det midlertidige ophold/aflastningsop-
hold skal borgeren tilbydes den hjælp, som borgeren har behov for efter servicelo-
ven.
Efter serviceloven kan kommunerne i visse tilfælde opkræve betaling for den hjælp,
der ydes. Det gælder fx, når kommunalbestyrelsen tilbyder et midlertidigt ophold el-
ler et aflastningsophold efter servicelovens § 84 og for madservice efter servicelovens
§ 83.
For madservice efter servicelovens § 83 og hjælp efter servicelovens § 84 må kommu-
nen ikke opkræve mere i betaling for tilbuddet, end produktions- og leveringsomkost-
ninger kan begrunde, dog maksimalt til de fastsatte prislofter. Kommunen kan også
vælge at fastsætte betalingen til et lavere beløb end omkostningerne eller helt und-
lade at opkræve betaling.
For den hjælp, der ydes efter servicelovens § 84, er der ikke hjemmel til, at kommu-
nen opkræver en fast pris, der er ens for alle borgere, da muligheden for at opkræve
egenbetaling efter disse regler er afhængig af den enkelte borgers indkomst.
Kommunen kan ikke opkræve betaling for boligen for borgere, der er visiteret til et
midlertidigt ophold. Endelig skal betalingen fastsættes sådan, at borgeren fortsat har
mulighed for at afholde udgifter til husleje og andre nødvendige omkostninger til bor-
gere s hidtidige olig”.
Jeg kan i forhold til sundhedsområdet oplyse, at regeringen og Dansk Folkeparti med
finansloven for 2019 er enige om, at borgere ikke skal kunne opkræves egenbetaling