Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2021178_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 26-02-2019
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPLSL
Sagsnr.: 1810416
Dok. nr.: 837517
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 13. december 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 266 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 266:
”Ministeren
bedes beskrive Diankonhjemmet i Oslo, særligt med fokus på hjemmets
arbejde med muskel- og skeletsygdomme. Og om der efter ministerens opfattelse er
erfaringer fra Diankonhjemmet, som danske myndigheder med fordel kan gøre brug
af.”
Svar:
Til brug for min besvarelse af spørgsmålet har ministeriet anmodet om bidrag fra
Sundhedsstyrelsen, som har forespurgt Helsedirektoratet i Norge om kendskabet til
Diakonhjemmets sygehus inden for området muskel-skeletsygdomme. På den bag-
grund oplyser Sundhedsstyrelsen følgende:
”Diakonhjemmets
sygehus har to nationale tjenester inden for reumatologisk rehabi-
litering, en behandlingstjeneste og en kompetencetjeneste.
De asjo ale beha dlingstjeneste
1
for rev atologisk rehabiliteri g NBRR på Di-
akonhjemmets sygehus
Den nationale behandlingstjeneste tilbyder udredning og specialiseret tværfaglig re-
habilitering af patienter over 18 år med inflammatorisk reumatisk sygdom. Målgrup-
pen er patienter med komplekse sygdomsudfordringer og udvikling af tiltagende
funktions- og aktivitetsproblemer, som ikke får dækket deres behov for rehabilitering
i specialisthelsetjenesten regionalt.
Tilbuddet skal være individuelt tilpasset ud fra en biopsykosocial forståelse med inte-
grerede udredninger og interventioner fra reumatologisk psykolog, fysioterapeut, er-
goterapeut, socionom og sygeplejerske. For at sikre høj kvalitet og tilgængelighed er
dette behandlingstilbud centraliseret i en national behandlingstjeneste.
Der udgives årligt rapporter fra denne tjeneste. Den seneste, fra 2018 kan læses her:
https://forskningsprosjekter.ihelse.net/senter/rapport/L-DIA-27/2018
Ud over dette har Sundhedsstyrelsen ikke modtaget dokumentation for resultater el-
ler erfaringer med indsatser inden for dette område på Diakonhjemmets sygehus.
Helsedirektoratet har herudover oplyst, at fælles for alle flerregionale og nationale
behandlingstjenester er, at det drejer sig om tilbud om udredning og behandling af
en lille gruppe patienter, som har behov for højtspecialiseret kompetence eller brug
1
Svarer til sygehusbehandling
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om beskrivelse af Diankonhjemmet i Oslo, særligt med fokus på hjemmets arbejde med muskel- og skeletsygdomme, til sundhedsministeren
2021178_0002.png
af specialiseret medicinsk udstyr. Nationale/flerregionale behandlingstjenester cen-
traliserer behandlingen til et eller to steder i landet.
Kun de sygehuse, som har fået ansvar for en national eller flerregional behandlings-
tjeneste, må drive højtspecialiseret patientbehandling inden for det fagområde, som
tjenesten er godkendt til. Alle andre sygehuse og lignende institutioner forpligtes til
at henvise patienter til det behandlingstilbud, den nationale/flerregionale behand-
lingstjeneste har ansvaret for. Behandlingstjenesten har ansvaret for, at der udarbej-
des egne henvisningskriterier og at disse bliver gjort bekendt for de, der aktuelt hen-
viser til disse tilbud.
Etablering af nationale og flerregionale behandlingstjenester skal således bidrage til
sundhedsmæssige tillægsgevinster i form af bedre prognose eller livskvalitet
for patienten
bedre kvalitet af patienttilbuddet og patientbehandlingen gennem samling
og national opbygning af faglig spidskompetence og kompetence
mere ligeværdig tilgang til et specialiseret tilbud av høj kvalitet
bedre omkostningseffektivitet i national sammenhæng
Det gælder generelt, at man i de øvrige nordiske lande har set mod Danmark i forhold
til specialeplanlægning, og at der arbejdes med modeller her, som i høj grad er inspi-
reret af det seneste årtis danske erfaringer med specialeplanlægning. Sundhedssty-
relsen har i den forbindelse et velfungerende samarbejde med sundhedsmyndighe-
derne i de øvrige nordiske lande.
I modsætning til det danske system, så er det norske betydeligt mere snævert i sit fo-
kus, idet man kun regulerer højtspecialiserede funktioner, som skal varetages et
’ asjo al eha dli gstje este’ eller to ’flerregio al eha dli gstje este’ steder i
landet.
De asjo ale ko peta setje este
2
for rev atologisk rehabiliteri g på Diako -
hjemmets sygehus
Tjenesten skal opbygge og sprede information om rehabilitering af patienter med
komplicerede reumatiske sygdomme og sammensatte problemstillinger tilknyttet
reumatisk sygdom.
Tjenesten samarbejder tæt med brugerorganisationer og har fokus på kompetence
spredning til sundhedspersonale, brugere og pårørende gennem undervisning, vejled-
ning, og netværksaktiviteter.
Tjenesten deltager aktivt i nationale og internationale forskernetværk, som bidrager
med vigtig forskning om sundhedsfremmende faktorer og effekter af behandling og
rehabilitering.
Tjenesten skal bidrage til at der etableres faglige netværk i hver sundhedsregion som
på sigt skal overtage og varetage dette arbejde lokalt.
Der udgives årligt rapporter for denne tjeneste. Den seneste, fra 2018 kan læses her
https://forskningsprosjekter.ihelse.net/senter/rapport/NK-DIA-21/2018.
2
Svarer til nationalt videnscenter
Side 2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om beskrivelse af Diankonhjemmet i Oslo, særligt med fokus på hjemmets arbejde med muskel- og skeletsygdomme, til sundhedsministeren
Ud over dette har Sundhedsstyrelsen ikke modtaget dokumentation for resultater el-
ler erfaringer med indsatser inden for dette område på Diakonhjemmets sygehus.
Helsedirektoratet har herudover oplyst, at generelt er formålet med de nationale
ko pete etje ester i ’spesialisthelsetje este ’ at udvikle og hæve kvalitete af de
leverede sundhedsydelser i hele udrednings- og behandlingsforløbet. Dette betyder
blandt andet at levere sundhedsydelser så sikkert og omkostningseffektivt som mu-
ligt gennem opbygning og spredning af kompetencer nationalt, i egen sundhedsre-
gion og til andre regioner inden for en rimelig tidshorisont. Det er målet at sikre, at
kompetencerne decentraliseres og spredes i hele helsetjenesten, herunder til pri-
mærhelsetjenesten og andre tjenesteydere, brugere og befolkningen.
Nationale kompetencetjenester skal etableres, når der er behov for at opbygge og
sprede kompetencer inden for et kompetencesvagt område. Et kompetencesvagt fag-
område er defineret som et område, hvor der allerede eksisterer viden, men hvor vi-
den ikke er tilstrækkeligt implementeret i den norske helsetjeneste.
Nationale kompetencetjenester skal bidrage til at sikre kvalitet i hele helsetjenesten
gennem viden både om det sjældne og det nye på kompetencesvage fagområder.
Dette indebærer at nationale kompetencetjenester kan omfatte opbygning af kompe-
tencer på områder, som ikke anses som højtspecialiseret medicin, men som kan inde-
bære en ny måde at arbejde på eller udvikling af nye metoder. Formålet for nationale
kompetencetjenester i specialisthelsetjenesten er således forskellig fra formålet for
nationale og flerregionale behandlingstjenester.
Sammenfattende
På det foreliggende grundlag vurderer Sundhedsstyrelsen de norske og danske tilbud
på dette område som sammenfaldende, og der derfor ikke umiddelbart er erfaringer
fra Diakonhjemmet, som danske
y digheder ed fordel ka gøre rug af.”
Jeg kan henholde mig til Sundhedsstyrelsens vurdering.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Louise Sevel Lundstrøm
Side 3