Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2013104_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 07-02-2019
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPRHH
Sagsnr.: 1810395
Dok. nr.: 801709
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 13. december stillet følgende spørgs-
mål nr. 259 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 259:
”Ministeren
bedes kommentere henvendelsen vedr. lægemidlet Spinraza, SUU alm.
del
bilag 105, og oplyse, hvorvidt hver enkelt region efterlever de 7 principper for
prioritering inden for sygehusmedicin, særligt det 7. princip om lige adgang til be-
handling.”
Svar:
I SUU alm. del - bilag 105 anføres det, at Medicinrådet ikke tager højde for, at Spin-
raza er til en meget lille patientgruppe, og at der ikke findes alternativ behandling til
patienterne med Spinal Muskel Atrofi (SMA). Det foreslås derfor, at der indføres et 8.
princip, der sikrer små patientgrupper behandling, hvis der ikke findes anden tilgæn-
gelig behandling.
Danske Regioner og Medicinrådets formænd har på møde i efteråret 2018 oplyst til
sundhedsordførerne, at Medicinrådet vurderer lægemidler ens, f.eks. ift. antallet af
patienter, om patienterne har et behandlingstilbud i forvejen, eller om der er tale om
et lægemiddel til behandling af en sjælden sygdom.
De syv principper, som et enigt Folketinget vedtog i 2016, skal sikre, at borgere kan få
den nødvendige behandling, når der forelægger data og evidens for, at behandlingen
virker.
Danske Regioner har endvidere over for ministeriet bekræftet, at lægemidler til
sjældne sygdomme har samme mulighed som øvrige lægemidler ift. at opnå status af
standardbehandling.
Et 8. princip, som foreslået i bilaget, vil indebære risiko for behandling med lægemid-
ler, hvor effekten for patienterne ikke er dokumenteret.
Det synes jeg ikke, er den rette vej at gå. Der skal være evidens for lægemidlets virk-
ning, inden vi tager det i brug.
Danske Regioner har endvidere oplyst, at det er deres opfattelse, at det med forsla-
get om at indføre et 8. princip:
”…
ikke
[vil]
give mening at have et Medicinråd, hvis det ikke også har mulighed for at
forholde sig til lægemidler til små patientgrupper/sjældne sygdomme. Uagtet, at det
er sjældne sygdomme, så vil man med en manglende mulighed for vurdering af disse
lægemidler kunne risikere, at der tages dyre lægemidler i brug med ingen eller meget
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 259: Spm. om kommentar til henvendelsen vedr. lægemidlet spinraza, SUU alm. del – bilag 105, til sundhedsministeren
lille merværdi. Lægemidler som i visse tilfælde kan koste sundhedsvæsenet store milli-
onbeløb. Ressourcerne til at finansiere disse lægemidler skal i givet fald skulle findes
andre steder i sundhedsvæsenet, og samlet set kan man risikere at opnå mindre sund-
hed for pengene.”
I spørgsmålet anmodes jeg også om at oplyse, hvorvidt hver enkelt region efterlever
de 7 principper for prioritering inden for sygehusmedicin, særligt det 7. princip om
lige adgang til behandling. Ministeriet har i den forbindelse indhentet bidrag fra Dan-
ske Regioner, som har oplyst følgende:
”Medicinrådet
blev oprettet pr. 1. januar 2017. Medicinrådet udsteder uafhængige
anbefalinger til regionerne om ibrugtagning og anvendelse af medicin. Når Medicin-
rådets anbefalinger foreligger fremsendes de til regionerne, som sikrer, at anbefalin-
gerne implementeres.
Folketinget har i forbindelse med oprettelsen af Medicinrådet opstillet 7 overordnede
principper for prioritering af sygehusmedicin.
Regionerne er enige i, at det skal være muligt ud fra en konkret lægefaglig vurdering
at ordinere et lægemiddel, som ikke er anbefalet af Medicinrådet (princip 7). Regio-
nerne har derfor i fællesskab udarbejdet en vejledning for anvendelse af ikke anbefa-
lede lægemidler. Det følger af vejledningen, at såfremt lægen vurder, at der er særlige
forhold, som gør, at man bør overveje at tilbyde patienten et lægemiddel, så skal læ-
gen forelægge vurderingen på en lægekonference, hvor flere speciallæger vurderer
fordele og ulemper ved behandlingen af den konkrete patient. Før beslutningen effek-
tueres, bør sagen forelægges for et fagligt forum fx den regionale lægemiddelkomité,
som inden for 14 dage vurderer, om man kan anbefale ibrugtagning. Det er herefter
op til den behandlingsansvarlige læge at træffe endelig beslutning om behandling.
Det indebærer, at behandling med eksempelvis Spinraza kan anvendes i særlige til-
fælde til de patientgrupper, hvor lægemidlet ikke er anbefalet af Medicinrådet. Det er
imidlertid ikke det samme som, at en læge kan anvende lægemidlet blot fordi, at ved-
kommende læge mener, at et lægemiddel burde være standardbehandling til patien-
ter med spinal muskelatrofi. Hvis patienter sættes i behandling med den begrundelse,
så bliver medicinen gjort til standardbehandling udenom Medicinrådet, og etablerin-
gen af Medicinrådet vil ikke have nogen effekt.”
Danske Regioner har endvidere om de enkelte regioners efterlevelse af de 7 princip-
per oplyst:
”De
enkelte regioner efterlever det 7. princip.
Region Hovedstaden:
Anbefalinger om ibrugtagning af et lægemiddel uden for standardbehandling vareta-
ges af Region Hovedstadens Task Force for Rationel Medicinanvendelse på Hospita-
lerne. Task forcen, som hører under den regionale lægemiddelkomité, blev nedsat for
at skabe en mere ensartet og fagligt funderet tilgang til ibrugtagning af nye lægemid-
ler samt sikre en rationel behandling af patienterne, herunder mulighed for afvigelse
fra Medicinrådets anbefalinger.
Vurderinger om ibrugtagning af lægemidler uden for standardbehandling udarbejdes
med faglig bistand af Klinisk Farmakologisk Afdeling på Bispebjerg Hospital.
Side 2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 259: Spm. om kommentar til henvendelsen vedr. lægemidlet spinraza, SUU alm. del – bilag 105, til sundhedsministeren
Region Midtjylland
Det er det faglige miljø, der sammen med afdelingens ledelse drøfter og træffer be-
slutning om behandlingen inden for eget råderum. Der søges faglig rådgivning fra Kli-
nisk Farmakologisk Afdeling. Den faglige indstilling, den faglige rådgivning og de øko-
nomiske konsekvenser forelægges Hospitalsledelsen.
Region Syddanmark
Ansøgninger om ibrugtagning af lægemidler, som ikke er anbefalet som standardbe-
handling, rettes til formanden for Det Regionale Lægemiddelråd. Formanden træffer
afgørelse efter at have konsulteret Afdeling for Klinisk Farmakologi samt relevante
specialister inden for fagområdet. I tvivlstilfælde eller ved ønske om en second opi-
nion, forelægges sagen for koncernledelsen.
Region Sjælland
Sygehusafdelingerne har mulighed for at ansøge om ibrugtagning af et lægemiddel til
en konkret patient, selvom lægemidlet er afvist som standardbehandling af Medicin-
rådet. Ansøgerens argumenter for ibrugtagning af lægemidlet vurderes af formand-
skabet i Den regionale Lægemiddelkomité og af Klinisk Farmakologisk Enhed i Region
Sjælland. Svaret foreligger inden for 48 timer. På kræftområdet afholder en af næst-
formændene i Den regionale Lægemiddelkomité desuden faste møder med onkolo-
gerne i regionen med henblik på kvalificeret ibrugtagning af lægemidler, som afviger
fra standardbehandling.
Region Nordjylland
I de særlige tilfælde, hvor den behandlingsansvarlige læge samlet vurderer, at det bør
overvejes at igangsætte en patient med et lægemiddel, der ikke er godkendt til stan-
dardbehandling og som har et betydeligt omkostningspotentiale, følges den fælles re-
gionale vejledning om anvendelse af lægemidler, som ikke er anbefalet af Medicinrå-
det. Region Nordjylland er der sikres en procedure i overensstemmelse hermed og in-
den for den angivne tidsramme.”
./.
Jeg kan supplerende om efterlevelsen af det 7. princip henvise til mit svar på SUU
alm. del spm. 1167 den 24. september 2018.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Rasmus Hølge-Hazelton
Side 3