Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1990067_0001.png
12. december 2018
J.nr. 2018 - 7295
Kontor:
Moms, afgifter og told [MAT]
Initialer:
MSt
Samrådsspørgsmål O, P og Q
- Tale til besvarelse af spørgsmål O, P og Q den 12. december 2018
Spørgsmål O
Ministrene bedes redegøre for, hvorfor regeringen
over for Danmarks Radio tilkendegiver, at de ikke
ser det som brud på WHO’s rammekonvention,
FCTC, om tobakskontrol og beskyttelse mod to-
baksindustriens lobbyvirksomhed, at skattemini-
steren afholder hilse-på-møder med tobakslobbyi-
ster på sit ministerkontor, når flere professorer
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 258: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/12-18 om brud på WHO's rammekonvention FCTC om tobakskontrol og beskyttelse mod tobaksindustriens hobbyvirksomhed, til skatteministeren
1990067_0002.png
vurderer det modsatte, nemlig at disse møder ud-
gør et meget klart konventionsbrud?
Spørgsmål P
Ministrene bedes redegøre for, hvorfor der er så
store forskelle i, hvordan Sundheds- og Ældremi-
nisteriet og Skatteministeriet fortolker WHO’s
rammekonvention FCTC, herunder om mini-
strene finder det ulogisk og uhensigtsmæssigt, at
der er denne vidt forskellige fortoldning på tværs
af regeringsapparatet?
Side 2 af 11
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 258: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/12-18 om brud på WHO's rammekonvention FCTC om tobakskontrol og beskyttelse mod tobaksindustriens hobbyvirksomhed, til skatteministeren
1990067_0003.png
Spørgsmål Q
Chefen for Sundhedsstyrelsens forebyggelsesen-
hed udtaler om tobakslobbyisternes motiver for at
mødes med ministre og embedsmænd, at ”de (to-
bakslobbyisterne) er her for at sælge tobak, og to-
bak er et afhængighedsskabende produkt, som
medfører rigtigt meget sygdom og død. Der har vi
bare nogle diametralt
modsatrettede interesser”.
Er ministrene enige i, at det er tobakslobbyisternes
ærinde at sælge et produkt, der skaber ”rigtig me-
get sygdom
og død”, når de mødes med ministre
og embedsmænd, hvorfor man bør begrænse kon-
takten til et minimum, som der også står i WHO’s
rammekonvention FCTC?
Side 3 af 11
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 258: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/12-18 om brud på WHO's rammekonvention FCTC om tobakskontrol og beskyttelse mod tobaksindustriens hobbyvirksomhed, til skatteministeren
1990067_0004.png
[Indledning]
Først vil jeg gerne sige tak for invitationen til dette
samråd om tobakskonventionen. Jeg vil også
gerne takke sundhedsministeren for den meget
fyldestgørende redegørelse for Regeringens for-
tolkning af WHO’s rammekonventions artikel 5
(3), som er omdrejningspunktet for dette samråd.
Jeg kan naturligvis tilslutte mig sundhedsministe-
rens redegørelse.
Jeg vil forsøge ikke at gentage, hvad sundhedsmi-
nisteren lige har sagt. Derfor vil jeg gerne forklare,
hvordan
jeg
og
mit
ministerium
Skatteministeriet
Side 4 af 11
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 258: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/12-18 om brud på WHO's rammekonvention FCTC om tobakskontrol og beskyttelse mod tobaksindustriens hobbyvirksomhed, til skatteministeren
1990067_0005.png
efterlever den forpligtelse, der følger af ramme-
konventionens artikel 5 (3). Herunder hvordan vi
arbejder for at bekæmpe illegal handel med tobak.
Først og fremmest vil jeg gerne fremhæve, at to-
baksindustrien er et lovligt erhverv.
Man kan være enig eller uenig i, hvorvidt det bør
være sådan, men sådan er det nu en gang. Det nyt-
ter derfor ikke noget, at vi ulovliggør branchen
ved at afskære dem fra den demokratiske proces.
Side 5 af 11
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 258: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/12-18 om brud på WHO's rammekonvention FCTC om tobakskontrol og beskyttelse mod tobaksindustriens hobbyvirksomhed, til skatteministeren
1990067_0006.png
Både mit ministerium og jeg er naturligvis op-
mærksom på, at der er grund til at være særlig op-
mærksom på tobaksindustriens rolle i forbindelse
med lovgivningsarbejde på tobaksområdet - det
har der været siden Danmarks tiltrædelse af
WHO’s rammekonvention FCTC i 2004. Der er
altså ikke tale om en ny forpligtigelse, men en for-
pligtelse der gælder både den nuværende regering,
og som også har været gældende for tidligere rege-
ringer.
I rammekonventionens artikel 5 (3) står der, at vi
i forbindelse med fastlæggelse og gennemførelse
af den offentlige politik på sundhedsområdet, skal
Side 6 af 11
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 258: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/12-18 om brud på WHO's rammekonvention FCTC om tobakskontrol og beskyttelse mod tobaksindustriens hobbyvirksomhed, til skatteministeren
1990067_0007.png
gøre en indsats for at beskytte denne politik mod
tobaksindustriens interesser. Det betyder blandt
andet, at der er en række begrænsninger for den
politiske dialog, som vi politikere og vores em-
bedsmænd må have med tobaksindustrien.
Når jeg som skatteminister fører skattepolitik og i
den forbindelse holder møder med repræsentanter
fra tobaksindustrien, er jeg derfor opmærksom på,
at dialogen skal foregå inden for rammerne af ar-
tikel 5 (3). Men jeg ser ingen grund til, at jeg som
skatteminister fuldstændig skal afholde mig fra at
holde møder med tobaksindustrien.
Side 7 af 11
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 258: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/12-18 om brud på WHO's rammekonvention FCTC om tobakskontrol og beskyttelse mod tobaksindustriens hobbyvirksomhed, til skatteministeren
1990067_0008.png
Jeg ser det
som parlamentariker og minister
ikke som et problem, at regeringen og embeds-
mænd er i dialog med tobaksbranchen
ligesom
vi også er i dialog med andre brancher, som er un-
derlagt offentlig regulering i forbindelse med ud-
arbejdelse og gennemførelse af lovgivning. Jeg ser
det derimod som et helt fundamentalt og vigtigt
instrument i den demokratiske proces. Dialog og
inddragelse er den måde, vi i Danmark sikrer, at
beslutninger træffes på et oplyst grundlag.
Bekæmpelse af illegal handel med tobak
Det bringer mig videre til mit næste punkt nemlig
bekæmpelse af illegal handel med tobak.
Side 8 af 11
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 258: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/12-18 om brud på WHO's rammekonvention FCTC om tobakskontrol og beskyttelse mod tobaksindustriens hobbyvirksomhed, til skatteministeren
1990067_0009.png
Regeringen ønsker at eliminere illegal handel med
tobaksvarer. Og det er min opfattelse, at det også
gøres mest effektivt ved at inddrage og gå i dialog
med erhvervslivet, da det i høj grad er virksomhe-
derne, der kommer til at bidrage til arbejdet.
Der kan også være gode grunde til at inddrage to-
baksindustrien, fx som det er tilfældet med det så-
kaldte Track & Trace system, som sundhedsmini-
steren også omtalte.
Track & Trace systemet er et omfattende og meget
teknisk sporingssystem for tobaksprodukter, som
Side 9 af 11
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 258: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/12-18 om brud på WHO's rammekonvention FCTC om tobakskontrol og beskyttelse mod tobaksindustriens hobbyvirksomhed, til skatteministeren
1990067_0010.png
skal fungere i hele EU. Vi har derfor behov for at
vide, hvordan tobaksproduktionen fungerer i
praksis. Og vi har behov for at tale med dem, der
skal anvende systemet. Ellers risikerer vi at gen-
nemføre et system i Danmark, som ikke kan an-
vendes i praksis.
Vi risikerer også, at systemet bliver ufleksibelt eller
konkurrenceforvridende for danske virksomhe-
der. Og at de økonomiske byrder for erhvervslivet
bliver større end nødvendigt. Igen må jeg frem-
hæve, at tobaksindustrien er et lovligt hverv. Og
som sundhedsministeren også var inde på, giver
det ikke mening, hvis der ikke kan foregå en dialog
Side 10 af 11
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 258: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/12-18 om brud på WHO's rammekonvention FCTC om tobakskontrol og beskyttelse mod tobaksindustriens hobbyvirksomhed, til skatteministeren
1990067_0011.png
med den
lovlige
industri om at bekæmpe den
illegale
industri.
[Afslutning]
Derfor vil jeg gerne afslutningsvis slå fast, at det er
min opfattelse, at vi skal fortsætte med at inddrage
og gå i dialog med tobaksindustrien inden for de
rammer, som man internationalt er blevet enige
om at sætte bl.a. i form af rammekonventionens
artikel 5 (3).
Side 11 af 11