Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Dato: 13-12-2018
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[12. december 2018 kl. 11.30-13, Christiansborg lokale 2-080, Folketingets Sundheds- og
Ældreudvalg]
Samråd om kontakt med tobaksindustrien og WHO´s
rammekonvention om tobakskontrol (FCTC)
Samrådsspørgsmål O
Ministrene bedes redegøre for, hvorfor regeringen over for Danmarks
Radio tilkendegiver, at de ikke ser det som brud på WHO’s
rammekonvention, FCTC, om tobakskontrol
og beskyttelse mod tobaksindustriens lobbyvirksomhed, at
skatteministeren afholder hilse-på-møder med tobakslobbyister på sit
ministerkontor, når flere professorer vurderer det modsatte, nemlig at
disse møder udgør et meget klart konventionsbrud?
Samrådsspørgsmål P
Ministrene bedes redegøre for, hvorfor der er stå store forskelle i,
hvordan Sundheds- og Ældreministeriet og Skatteministeriet fortolker
WHO’s rammekonvention FCTC, herunder om ministrene finder det
ulogisk og uhensigtsmæssigt, at der er denne vidt forskellige
fortolkning på tværs af regeringsapparatet?
Samrådsspørgsmål Q
Chefen for Sundhedsstyrelsens forebyggelsesenhed udtaler om
tobakslobbyisternes motiver for at mødes med ministre og
embedsmænd, at ”de (tobakslobbyisterne) er her for at sælge tobak,
og tobak er et afhængighedsskabende produkt, som medfører rigtigt
meget sygdom og død. Der har vi bare nogle diametralt modsatrettede
interesser”. Er ministrene enige i, at det er tobakslobbyisternes
ærinde at sælge et produkt, der skaber ”rigtig meget sygdom og død”,
når de mødes med ministre og embedsmænd, hvorfor man bør
begrænse kontakten til et minimum, som der også står i WHO’s
rammekonvention FCTC?
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 257: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/12-18 om brud på WHO's rammekonvention FCTC om tobakskontrol og beskyttelse mod tobaksindustriens hobbyvirksomhed, til sundhedsministeren
Taletekst
Tak for spørgsmålet. Når det kommer til tobak, har vi at gøre
med et sundhedsskadeligt og vanedannende produkt. Og
derfor er tobaksindustrien også et erhverv, der er underlagt
særlig regulering. F.eks. har vi forbud mod tobaksreklame.
Og hvis man ønsker at markedsføre en ny kategori af
tobaksvarer, skal man først anmelde det til
Sikkerhedsstyrelsen.
Det er fordi vi har at gøre med en særlig industri, og man
internationalt er blevet enige om, at der er brug for at
regulere tobaksområdet. I 2004 ratificerede Danmark
WHO´s rammekonvention om tobakskontrol, som er
folkeretligt bindene for landene. Og EU har også tilsluttet sig
konventionen, som også er afspejlet i EU’s tobaksdirektiv,
som naturligvis også er implementeret i Danmark. Og bare
for at illustrere sammenhængen i politikken på området, så er
indsatser som f.eks. track and trace, som vi er ved at
gennemføre i dansk lovgivning lige nu i forlængelse af EU's
direktiv, også omtalt i WHO´s arbejde.
I forhold til dette samråd vi sidder I, så har
rammekonventionens artikel 5.3 særlig interesse.
Artikel 5.3 lyder – jeg citerer:
”I forbindelse med
fastlæggelse og gennemførelse af den offentlige politik på
folkesundhedsområdet, skal parterne gøre en indsats for at
beskytte denne politik mod tobaksindustriens
handelsmæssige og øvrige interesser i overensstemmelse
med national lovgivning.”
Side 2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 257: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/12-18 om brud på WHO's rammekonvention FCTC om tobakskontrol og beskyttelse mod tobaksindustriens hobbyvirksomhed, til sundhedsministeren
Derudover er der udarbejdet en række guidelines med
anbefalinger, der sigter mod at understøtte medlemslandene i
at møde deres forpligtelser. Blandt andet er der udarbejdet en
guideline med anbefalinger til implementering af artikel 5.3.
Der er i øjeblikket 181 parter til tobakskonventionen. EU har
også tiltrådt konventionen, som jeg sagde. Parterne er på
forskellige stadier i deres tobakskontrol og har forskellige
behov. Derfor er der det også regeringens holdning, at der er
nogle anbefalinger, som er mere relevante for nogle lande at
gennemføre én-til-én end for andre lande.
Det er regeringens indstilling, at rammekonventionen
selvfølgelig skal overholdes. Det betyder også, at der er
begrænsninger i, hvilke møder der skal holdes mellem
tobakslobbyister på den ene side og ministre og
embedsmænd på den anden side. Regeringen er opmærksom
på, at dialogen skal foregå inden for rammerne af artikel 5.3.
Når det så er sagt, så må jeg også understrege, at det hverken
er den nuværende regering eller den tidligere regerings
politik, at der overhovedet ikke må være nogen form for
kontakt med tobaksindustrien. For tobaksindustrien er et
lovligt erhverv. Og et erhverv, der er underlagt offentlig
regulering. Det betyder også, at der skal være plads til dialog
bl.a. inden for. rammekonventionens artikel 5.3. Ét eksempel
er dialog om godkendelse af produkter.
Jeg kan også give et andet eksempel. I Folketinget er vi lige
nu ved at behandle regeringens lovforslag om at indføre et
track and trace-system, som skal være med til at bekæmpe
illegal handel med tobaksvarer. Det er et lovforslag, som har
Side 3
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 257: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/12-18 om brud på WHO's rammekonvention FCTC om tobakskontrol og beskyttelse mod tobaksindustriens hobbyvirksomhed, til sundhedsministeren
forankring både i Sundhedsministeriet, i Skatteministeriet og
Erhvervsministeriet, og derfor også er relevant i forhold til
kontakt og dialog.
Systemet, track and trace-systemet, stiller en række krav til,
hvad industrien skal gøre for at få systemet til at fungere
effektivt. Og i den forbindelse har det været både naturligt
og fornuftigt med dialog mellem de relevante myndigheder
og erhvervslivet, herunder tobaksindustrien og detailhandlen.
Men dialogen har ikke handlet om, hvorvidt vi skulle indføre
systemet. For den beslutning har vi allerede truffet i EU-regi.
Dialogen har handlet om at få systemet sat bedst muligt op
og gennemført i forhold til de forpligtelser, som
tobaksindustrien skal leve op til i systemet.
Det flugter i øvrigt også fint med tilgangen hos EU-
kommissionen, der jo også er underlagt konventionen.
Kommissionen besøger de forskellige lande og har dialog
om track and trace-systemet med blandt andet
tobaksindustrien i de forskellige lande.
Et af formålene med at indføre et sporingssystem er at
bekæmpe illegal handel. Det er regeringens holdning, at når
det kommer til illegal handel, så vil det give ikke mening,
hvis myndighederne ikke kan gå i dialog med den
lovlige
industri om at bekæmpe den
illegale
industri. Det ved jeg, at
skatteministeren vil komme mere ind på.
Jeg har givet eksempler på, hvad vi som regering ser som
nødvendig dialog med tobaksindustrien. Og at dialogen
selvklart skal ske med respekt for rammekonventionens
artikel 5.3.
Side 4
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 257: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/12-18 om brud på WHO's rammekonvention FCTC om tobakskontrol og beskyttelse mod tobaksindustriens hobbyvirksomhed, til sundhedsministeren
Som nævnt adresserer artikel 5.3 sundhedspolitikken. Derfor
synes jeg også, at det er naturligt, at jeg som
sundhedsminister skal være særligt opmærksom på at følge
rammekonventionen. Det samme er embedsmændene i
Sundhedsministeriet og i Sundhedsministeriets styrelser og
departement.
Når der en sjælden gang imellem er møde mellem Sundheds-
og Ældreministeriet og tobaksindustrien, er det med
rammekonventionen in mente. Mit ministerium og
Sundhedsstyrelsen er naturligvis opmærksomme på, at der
netop i forhold til forebyggelsesområdet er grund til at være
særligt opmærksom på tobaksindustriens rolle.
Så lad mig slutte af med at slå fast, at det er regeringens
indstilling og klare holdning, at rammekonventionen
selvfølgelig skal respekteres. Og at dialogen med
tobaksindustrien skal ske inden for rammerne af
rammekonventionens artikel 5.3.
Og dermed vil jeg lade skatteministeren svare på den sidste
del.
Tak for ordet.
Side 5