Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1953140_0001.png
Talepapir
12. oktober 2018
Samråd om kulegravning og afbureaukratisering, den 9. oktober
2018, Sundheds- og Ældreudvalget
Samrådsspørgsmål C
Kirsten Normann Andersen (SF) har stillet innovationsministeren spørgsmål C:
Ministeren bedes redegøre for baggrunden for udregningerne i regeringens udspil
”Færre regler mindre bureaukrati” offentliggjort den 3. september 2018 i forlæn-
gelse af regeringsseminaret, og i den forbindelse uddybe følgende:
hvordan er man mere præcist kommet frem til antallet af frigjorte stillinger,
hvorvidt de frigjorte stillinger på sundheds- og ældreområdet alene er frem-
kommet ved afbureaukratiseringsforslag på sundheds- og ældreområdet,
hvilke forslagstyper, der anslået skal bidrage til den frigjorte tid, og hvor meget
de enkelte forslag anslået skal bidrage med,
hvordan man i udspillet har beregnet ATA-tiden (ansigt-til-ansigt-tiden)?
Samrådsspørgsmål A
Astrid Krag (S) har stillet ældreministeren og innovationsministeren spørgsmål A
Innovationsministeren svarer:
Ministrene bedes redegøre for, hvordan afbureaukratiseringsreformen konkret kan
frigøre 2.000 årsværk til mere ældrepleje?
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 9/10-18 om afbureaukratisering i ældreplejen, til ministeren for offentlig innovation
1953140_0002.png
Side 2 af 16
[Ministerens besvarelse af samrådsspørgsmål C og A]
[Det talte ord gælder.]
Tak for ordet
og til spørgerne for spørgsmålene.
Jeg vil nu sammen med ældreministeren besvare de tre
samrådsspørgsmål samlet. Indledningsvis vil jeg besvare
spørgsmål C efterfulgt af spørgsmål A.
Derefter vil ældreministeren og jeg besvare spørgsmål B i
fællesskab.
[Afbureaukratiseringsreform og målsætning om at fjerne
bøvl og bureaukrati for 4 mia. kr.]
Det glæder mig, at vi skal bruge den næste halvanden times
tid på at drøfte, hvordan vi får frigjort mere tid til kerne-
velfærd. Det optager mig nemlig meget, og jeg mindes fak-
tisk heller ikke endnu at have mødt et folketingsmedlem,
som ikke synes, der er for meget bøvl og bureaukrati i æld-
replejen. Det samme synes medarbejderne.
Hver dag oplever SOSU-assistenten, sygeplejersken og an-
dre vigtige medarbejdere i kernevelfærden nemlig, hvordan
overflødige regler, registreringskrav og usmidige arbejds-
gange stjæler tid fra borgerne. Tid, der i stedet kunne bru-
ges på velfærd.
Det kan hverken borgerne eller medarbejderne være tjent
med.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 9/10-18 om afbureaukratisering i ældreplejen, til ministeren for offentlig innovation
1953140_0003.png
Side 3 af 16
Der bør derfor luges ud, så medarbejderne kan få mere tid
til kerneopgaven
til glæde for os alle. Det vil nemlig øge
kvaliteten i velfærden og skabe en mere sammenhængende
indsats for borgerne.
Vi politikere har et ansvar for at lytte
og ikke mindst
handle
når mange dygtige og engagerede medarbejdere
gang på gang råber vagt i gevær, fordi de ikke har tid nok
sammen med borgerne og tilstrækkeligt rum til at udfolde
deres faglighed.
Vi har i regeringen valgt at tage ansvaret på os, om end af-
bureaukratisering aldrig er nogen let øvelse. Hvis det var
det, gætter jeg på, at tidligere regeringer havde løst det for
længst.
Med lanceringen af afbureaukratiseringsreformen
Færre reg-
ler og mindre bureaukrati
har vi derfor præsenteret en ambiti-
øs målsætning om at frigøre med tid til kerneopgaven for 4
mia. kr. fra 2019 til 2022.
Det er en ambitiøs målsætning, og nej
den bliver ikke
nem at realisere. Det har jeg også gentaget flere gange alle-
rede. Men vi trækker i arbejdstøjet
for at skabe mere tid
til kernevelfærd.
Vi håber derfor på opbakning og samarbejde fra Folketin-
gets øvrige partier, kommuner, regioner og faglige organi-
sationer.
Regeringen er blevet kritiseret for ikke at kunne ”vise reg-
nestykket” bag de 4 mia. kr. Lad os bare
tage den med det
samme.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 9/10-18 om afbureaukratisering i ældreplejen, til ministeren for offentlig innovation
1953140_0004.png
Side 4 af 16
De 4 mia. kr. er en ambitiøs politisk målsætning
lige så-
vel som vi har en tilsvarende målsætning på erhvervsom-
rådet, der i øvrigt i sin tid blev fastsat af den daværende S-
ledede regering. Det er helt legitimt at sætte sig mål. Det
har alle regeringer alle dage gjort.
Vi ved i regeringen, at det bliver svært at nå, men ikke de-
sto mindre synes vi, at vi skylder alle vores dygtige medar-
bejdere og alle de borgere, der har brug for fællesskabets
hjælp og støtte, at gøre et helhjertet forsøg.
Og misforstå mig ikke
vi tror skam på det!
Når vi tror på, at det er muligt at lette erhvervslivets byrder
med 4 mia. kr. frem mod 2020, og 6 mia. kr. frem mod
2025, så tror vi også på, at det er muligt at fjerne bureau-
krati og skabe mere tid til kerneopgaven for 4 mia. kr. over
fire år på de store velfærdsområder.
Det kræver også, at vi er konkrete. Vi har med afbureau-
kratiseringsreformen fremlagt en ambitiøs plan med 130
konkrete forslag, som bringer os et godt stykke ad vejen
hvis Folketinget, kommuner og regioner vil være med til at
tage ansvaret på sig.
Men der skal mere til. Så for regeringen slutter arbejdet ik-
ke her. Vi vil kontinuerligt have fokus på at få fjernet unø-
dige regler og bureaukrati. Og vi vil lade os måle på det.
Derfor har vi også i afbureaukratiseringsreformen opstillet
konkrete indikatorer, der skal vise os, om vi er på rette vej.
Et af de centrale elementer i afbureaukratiseringsreformen
og dermed også i at realisere målsætningen
er at kule-
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 9/10-18 om afbureaukratisering i ældreplejen, til ministeren for offentlig innovation
1953140_0005.png
Side 5 af 16
grave regler og registreringskrav på alle de store velfærds-
områder.
Vi har allerede kulegravet de første velfærdsområder
nemlig ældreområdet og dagtilbudsområdet.
[Svar på spørgsmål C om potentialer og metodikken bag
kulegravningerne]
Jeg vil derfor nu besvare spørgsmål C om den anvendte
metodik i kulegravningerne.
Kulegravningerne er dybdegående analyser.
Vel nok de mest dybdegående kulegravninger, der til dato
er lavet på de to områder.
Analyserne er udarbejdet af to konsulenthuse i samarbejde
med Sundheds- og Ældreministeriet, Børne- og Socialmi-
nisteriet og Finansministeriet
Resultatet af analyserne er offentliggjort i rapporten
Kule-
gravninger af ældreplejen og dagtilbudsområdet.
Der kan ifølge rapporten frigøres mellem 1.700-2.650 ÅV
på ældreområdet. Vi har i den forbindelse meldt ud, at vi
lægger os i midten og går efter at frigøre 2.000 ÅV fra bu-
reaukrati og administration til pleje og omsorg af ældre
borgere.
Det er en ambitiøs målsætning, der kun kan indfries, hvis
det lykkes at gennemføre en meget stor del af de forslag,
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 9/10-18 om afbureaukratisering i ældreplejen, til ministeren for offentlig innovation
1953140_0006.png
Side 6 af 16
som kulegravningerne peger på, eller for den sags skyld al-
ternative forslag hertil.
Det kommer jeg tilbage til.
Rapporten og det dertilhørende appendiks redegør for den
anvendte metodik, herunder også grundlaget for potentia-
leberegningerne.
Men for dem, der ikke måtte have haft tid til at læse rap-
porten, vil jeg nu svare på de fire spørgsmål
et
efter
et.
[Svar på C 1
hvordan er man kommet frem til antallet
af frigjorte stillinger?]
For det første spørges der i spørgsmål C til, hvordan man
er kommet frem til antallet af frigjorte årsværk.
Kulegravningerne bygger på et stort empirisk materiale og
tager således udgangspunkt i en kortlægning af tidsanven-
delsen fordelt på forskellige opgaver og opgjort på bag-
grund af workshops og interviews med flere hundrede le-
dere og medarbejdere på tværs af kommuner og hhv. 55
tilbud i ældreplejen og 60 dagtilbud.
Til kortlægning af tidsanvendelsen er der anvendt en me-
tode, hvor medarbejderne på plejecentre
det drejer sig
om SOSU-assistenter, SOSU-hjælpere, fysioterapeuter, er-
goterapeuter og sygeplejersker
i workshops á typisk 2-3
timers varighed er blevet bedt om at vurdere deres tidsfor-
brug i en gennemsnitlig uge for en række opgaver.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 9/10-18 om afbureaukratisering i ældreplejen, til ministeren for offentlig innovation
1953140_0007.png
Side 7 af 16
Denne tilgang er valgt, da den giver mulighed for, at med-
arbejderne internt og med intervieweren kan diskutere for-
ståelsen af de enkelte opgaver. Det sikrer mulighed for op-
følgende spørgsmål samt en grundig diskussion og kalibre-
ring af tidsforbruget mellem medarbejderne.
De mange workshops med kortlægninger af enkelte med-
arbejderes tidsforbrug er herefter lagt sammen. Derved har
vi fået et billede af, hvad forskellige personalegrupper bru-
ger arbejdstiden på, samlet set.
Kulegravningerne er således i høj grad gennemført i dialog
med medarbejderne, som også er blevet bedt om at kom-
me med konkrete forbedringsforslag.
Medarbejderne er eksperter i deres egen hverdag. De er
derfor også bedst til at beskrive, hvad de bruger deres tid
på.
Det er afgørende for mig, at kulegravningerne ikke har væ-
ret sådan
en ”stopursøvelse”, hvor en række konsulenter
har estimeret et potentiale på baggrund af et stopur og et
skema uden at være i dialog med de medarbejdere og bor-
gere, som det hele handler om.
[Svar på C 2
hvorvidt de frigjorte stillinger på sund-
heds- og ældreområdet alene er fremkommet ved afbu-
reaukratiseringsforslag på sundheds- og ældreområdet?]
Jeg vil nu gå videre til det andet delspørgsmål i spørgsmål
C om, hvorvidt potentialet på sundheds- og ældreområdet
alene er fremkommet ved afbureaukratiseringsforslag på
sundheds- og ældreområdet.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 9/10-18 om afbureaukratisering i ældreplejen, til ministeren for offentlig innovation
1953140_0008.png
Side 8 af 16
Som jeg allerede har været inde på, kan der ifølge rappor-
ten frigøres 1.700-2.650 ÅV på ældreområdet. Vi har pla-
ceret os i midten og vil gå efter at frigøre 2.000 ÅV til pleje
og omsorg af ældre borgere.
Dette potentiale er opgjort på baggrund af forbedringsfor-
slag på ældreområdet.
Og som jeg også vil komme ind på om lidt, så kan man
groft opdele forslagene i kulegravningerne i tre temaer:
regelforenkling og mindre dokumentation
effektiv ledelse og styring
bedre og smartere arbejdstilrettelæggelse
Det er de temaer, som kulegravningen berører ift., hvor-
dan der kan frigøres mere tid til kerneopgaven ifølge rap-
porten.
Det skal endvidere bemærkes, at kulegravningen ser på
ældreområdet, som det ser ud set fra den kommunale æld-
repleje.
Det indebærer, at kulegravningen ikke har indsamlet for-
slag til forbedringer set fra almen praksis’
og
sygehusenes
perspektiv. Rapporten peger dog bl.a. på forslag til, hvor-
dan kommunikationen mellem personalet på ældreområdet
og almen praksis kan forbedres ved at stille klarere krav til
praktiserende lægers udfyldelse og ajourføring af det fælles
medicinkort.
Med det siger jeg ikke, at der ikke også ligger et betydeligt
potentiale i at fokusere på sammenhængen og overgangen
mellem almen praksis, sygehuse og den kommunale ældre-
pleje. For det tænker jeg bestemt, at der gør. Hvis der i ku-
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 9/10-18 om afbureaukratisering i ældreplejen, til ministeren for offentlig innovation
1953140_0009.png
Side 9 af 16
legravningen var anlagt en bredere tilgang, var der med
stor sandsynlighed også kommet endnu flere forslag ud af
arbejdet
det har bare ikke været fokus i denne omgang,
men det kunne også have været interessant at arbejde vide-
re med.
[Svar på C 3
hvilke forslagstyper, der anslået skal bi-
drage til den frigjorte tid, og hvor meget de enkelte for-
slag anslået skal bidrage med?]
Jeg vil nu gå videre til at besvare det tredje delspørgsmål i
spørgsmål CÆ om, hvilke forslagstyper der bidrager til det
ifølge kulegravningen identificerede potentiale, og hvor
meget de enkelte forslag anslået bidrager med ifølge kule-
gravningen.
For så vidt angår det første tema om regelforenkling og
mindre dokumentation identificerer rapporten 10 forbed-
ringsforslag, som vurderes at kunne frigøre 673-1.119 års-
værk
dvs. ca. 41 pct. af det samlede potentiale.
Forslagene vedrører både statslige og kommunale regelfor-
enklinger og mindre dokumentation.
De statslige forslag går bl.a. på at forenkle kravene til,
hvordan der indberettes utilsigtede hændelser i ældreple-
jen, og på at skærpe vejledningen om kravene til den syge-
plejefaglige udredning, så der skal dokumenteres mindre
og mere meningsfuldt.
Ifølge rapporten er det desuden et stort ønske fra medar-
bejdere i både kommunale forvaltninger og i de enkelte in-
stitutioner, at puljeadministrationen fylder mindre.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 9/10-18 om afbureaukratisering i ældreplejen, til ministeren for offentlig innovation
1953140_0010.png
Side 10 af 16
For så vidt angår det kommunale niveau peger rapporten
på, at der er et potentiale at hente i en mere præcis
”over-
sættelse” af de statslige regler. I praksis
”overimplemente-
res” nogle regler nemlig i den enkelte kommune eller til-
bud, hvilket kan medføre mere dokumentation og dermed
tage unødigt meget tid væk fra borgerne.
Rapporten peger fx på, at kommunerne kan arbejde med
at opkvalificer social- og sundhedsassistenter til at udføre
flere ikke-komplekse sygeplejefaglige opgaver, idet der er
stor forskel på fortolkningen af delegationsreglerne kom-
munerne imellem, hvilket kan skabe barriere for opgaveva-
retagelse og ekstra dokumentation.
Endvidere peger rapporten på, at tiden anvendt på doku-
mentation kan reduceres ved at øge brugen af mobile de-
vices i forbindelse med dokumentation og at digitalisere de
skemaer, der i dag ligger fysisk hos borgerne. Ofte doku-
menteres der nemlig både på papir og elektronisk
det
drejer sig fx om medicinliste, afføringsskema og væske-
skema.
For så vidt angår det andet tema om effektiv ledelse og
styring, identificerer rapporten to forbedringsforslag, som
ifølge konsulenterne kan frigøre 336-429 årsværk.
Forslagene i kulegravningen går på at reducere sygefravær
ved øget ledelsesfokus og fokus på medarbejdertrivsel
samt at skabe stærkere ledelse og ledelsesrum.
På ældreområdet er der et højt sygefravær sammenlignet
med andre sektorer
det gælder særligt for plejepersona-
let, hvor SOSU-hjælpere og -assistenter er fraværende i ca.
7 pct. af tiden på grund af sygdom.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 9/10-18 om afbureaukratisering i ældreplejen, til ministeren for offentlig innovation
1953140_0011.png
Side 11 af 16
Rapporten fastslår samtidig, at der er meget store forskelle
mellem kommuner og institutioner, hvad angår sygefravæ-
ret.
Endelig identificerer rapporten fire forbedringsforslag ved-
rørende det tredje og sidste tema om bedre og smartere
arbejdstilrettelæggelse, som ifølge konsulenterne kan frigø-
re 717-1120 årsværk
dvs. ca. 42 pct. af det samlede po-
tentiale.
Forslagene går bl.a. på at øge brugen af velfærdsteknologi
og optimere transporttiden.
Udkørende medarbejdere i hjemmeplejen og hjemmesyge-
plejen bruger i gennemsnit 9 pct. af deres tid på transport
og i landdistriktskommunerne op til 17 pct. Transportti-
den kan selvfølgelig ikke fjernes helt
det siger sig selv
men kulegravningerne peger på, at den kan reduceres ved
forskellige tiltag, herunder fx at uddanne ruteplanlæggere
bedre.
Ligeledes kan øget brug af velfærdsteknologi
som fx ro-
botter, skærmbesøg og sensorer
aflaste medarbejderne
og sikre mere tid sammen med borgeren.
De præcise opgørelser for hvert enkelt forslag er i øvrigt
angivet i rapporten. Tilsvarende er de også angivet fsva.
forslagene på dagtilbudsområdet.
[Svar på C 4
Hvordan man i udspillet har beregnet
ATA-tiden?]
Jeg vil nu svare på det fjerde og sidste delspørgsmål i
spørgsmål CÆ om, hvordan rapporten opgør ATA-tid.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 9/10-18 om afbureaukratisering i ældreplejen, til ministeren for offentlig innovation
1953140_0012.png
Side 12 af 16
Rapporten fastslår, at medarbejderne på ældreområdet i
gennemsnit anvender 50 pct. af tiden sammen med bor-
gerne.
SOSU-hjælpere er den medarbejdergruppe, der bruger re-
lativt mest tid sammen med borgerne, mens sygeplejer-
skerne bruger relativt mindst tid sammen med borgerne.
ATA-tid er i rapporten forstået som den tid, som medar-
bejderne bruger direkte sammen med borgerne
det vil si-
ge ansigt til ansigt med borgeren.
På ældreområdet indebærer det bl.a. personlig pleje, prak-
tisk hjælp, træning af basale færdigheder samt undersøgel-
se, vejledning og behandling.
Derimod er fx sygefravær, transport, dokumentation og
kompetenceudvikling ikke indeholdt i opgørelsen af ATA-
tiden.
Metoden til opgørelse af ATA-tid adskiller sig ikke væsent-
ligt fra tidligere lignende undersøgelser.
Hvis man sammenligner med fx BDO-undersøgelsen fra
2015, vil man kunne se, at ATA-tiden er opgjort lidt lavere
i kulegravningen.
Dette skyldes først og fremmest, at kulegravningerne in-
kluderer sygefravær som en ’del af arbejdstiden’ på fuld-
stændig lige fod med tid, der anvendes på fx dokumentati-
on eller praktiske opgaver.
Det giver sådan set rigtig god mening. Sygefravær er en
variabel størrelse, og jo mindre syg en SOSU-assistent er,
desto mere tid bruger han eller hun på sin arbejdsplads
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 9/10-18 om afbureaukratisering i ældreplejen, til ministeren for offentlig innovation
1953140_0013.png
Side 13 af 16
og jo mere tid er der mulighed for at bruge direkte sam-
men med borgeren.
Med andre ord så vil en indsats for øget trivsel og lavere
sygefravær have en direkte afsmitning på mængden af tid,
der kan anvendes med borgeren.
Og kulegravningen viser altså, at der er meget store for-
skelle mellem kommuner og institutioner på, hvor stort
sygefraværet er. Det indikerer, at der er mulighed for at
sænke sygefraværet mange steder.
Vi snakker meget om ATA-tid. Og det skal vi selvfølgelig
også gøre. Men det er samtidig vigtigt at understrege, at
det altså ikke kun er den direkte tid sammen med borge-
ren, der er væsentlig for at sikre en god kernevelfærd.
Fx er tid brugt på dokumentation helt afgørende for at sik-
re, at de ældre borgere modtager den rette pleje og omsorg
og at den er kontinuerlig.
Regler og krav om dokumentation kan
når de tilrettelæg-
ges ordentligt og i en sund balance ift. kerneopgaven
væ-
re med til at understøtte opgaveløsningen og dermed i sid-
ste ende også skabe værdi for borgeren.
Det er sådan set en vigtig del af kvalitetsudviklingen på alle
de store velfærdsområder.
Derfor tror jeg også, at vi alle er enige om, at det ville være
særdeles uklogt, hvis man bare afskaffede alle regler og re-
gistreringskrav.
Eller med andre ord: Det her er ikke en sort/hvid-
diskussion.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 9/10-18 om afbureaukratisering i ældreplejen, til ministeren for offentlig innovation
1953140_0014.png
Side 14 af 16
[Svar på spørgsmål A om, hvordan de 2000 ÅV på ældre-
området frigøres]
Og med det vil jeg nu gå videre og besvare spørgsmål A
om, hvordan potentialet i kulegravningen af ældreområdet
realiseres.
Som nævnt kan der ifølge kulegravningsrapporten frigøres
mellem 1.700-2.650 ÅV.
Det er ambitiøst. Det er der ikke nogen tvivl om. Samtidig
skal vi også huske at have proportionerne på plads. Hvis
man lægger sig i midten af det identificerede potentiale i
kulegravningen, taler vi om 2000 ÅV ud af et samlet antal
ÅV på ældreområdet på 90.000. Dvs. 2 pct.
Det er vigtigt at understrege, at potentialet
uanset om vi
taler det fulde eller midt imellem
kun kan realiseres, hvis
det lykkes at gennemføre en meget stor del af de forslag,
som kulegravningerne peger på.
Det vil i sig selv forudsætte bred opbakning fra Folketin-
get, kommuner, regioner og faglige organisationer. Alle
skal tage ansvar, hvis det skal lykkedes at flytte og rykke
noget.
Regeringen vil gøre sit til, at mest muligt af potentialet ind-
fries og har foreslået en række konkrete indsatser, som jeg
allerede har været inde på.
Som jeg også allerede har været inde på, vedrører en stor
del af potentialet den lokale tilrettelæggelse af opgaveløs-
ningen ude i kommunerne.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 9/10-18 om afbureaukratisering i ældreplejen, til ministeren for offentlig innovation
1953140_0015.png
Side 15 af 16
Regeringen ønsker derfor at indgå et nationalt partnerskab
med kommunerne og de faglige organisationer om tiltag,
der skal bidrage til at frigive tid til kerneopgaven.
Det ønsker vi på alle de store velfærdsområder og starter
altså med ældre- og dagtilbudsområdet, hvor kulegravnin-
gerne kan udgøre grundlaget for de videre drøftelser.
Som jeg også allerede har været inde på, så er kulegravnin-
gen en meget omfattende analyse.
Og hvis vi ikke tør gå efter dygtige menneskers bedste bud
på, hvor vi kan sætte ind, så kommer vi aldrig til at gøre en
reel forskel på det her område.
Og jeg synes simpelthen ikke, vi kan være bekendt
ikke
at
forsøge.
Det skylder vi de mange dygtige og engagerede medarbej-
dere at gøre alt, hvad der står i vores magt, for at luge ud i
overflødige regler og registreringskrav og tilrettelægge ar-
bejdsgangene smartere og bedre, så der kan frigøres mere
tid til pleje og omsorg.
Og uanset om potentialet er det ene eller det andet, så vi-
ser kulegravningerne, at der noget bøvl og bureaukrati
”derude”, som kan reduceres –
til gavn for de ældre.
Der er med andre ord noget at komme efter.
Det er i øvrigt også det indtryk, jeg har fået fra min tur
rundt i alle landets 98 kommuner, hvor jeg har talt med
mange dygtige medarbejdere og ledere.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 9/10-18 om afbureaukratisering i ældreplejen, til ministeren for offentlig innovation
1953140_0016.png
Side 16 af 16
Jeg har endnu til gode at møde en eneste på min tur rundt
i landet, som ikke synes, der er for meget bureaukrati og
ulogiske arbejdsgange på ældreområdet.
Jeg synes derfor, vi skal bruge kræfterne på at realisere po-
tentialerne.
Og det håber jeg, at Folketingets øvrige partier, kommu-
ner, regioner og faglige organisationer vil bakke op om
ellers kommer vi ikke i mål.
Og med det vil jeg nu give ordet til ældreministeren, der
som en del af besvarelsen af spørgsmål B vil fortælle om
ældreministerens
og KL’s
arbejdsgruppe om regelforenk-
ling i ældreplejen.