Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2008983_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato:
<Vælg dato>
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPLGR
Sagsnr.: 1900760
Dok. nr.: 808340
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 6. august 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 1244 (Alm. del) til ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 1244:
”Kommunerne og regeringen har prioriteret, at personale, som arbejder med borgere
med demenssygdom som udgangspunkt altid skal have en uddannelsesmæssig bag-
grund, som gør dem i stand til at varetage den dementes behov og nedbringe udadre-
agerende adfærd? Ministeren bedes på den baggrund redegøre uddybende for, om
den nuværende uddannelse til plejepersonalet giver medarbejderne det fornødne og
nødvendige grundlag for at være i stand til at varetage den dementes behov og ned-
bringe udadreagerende adfærd?”
Svar:
Med den nationale demenshandlingsplan 2025 har regeringen sammen med de øv-
rige satspuljepartier prioriteret et historisk løft af demensområdet. Ikke mindst har vi
prioriteret 145 mio. kr. til et praksisnært kompetenceløft i kommuner og regioner.
Midlerne er nu udmøntet i regi af Sundhedsstyrelsen og forventningen er, at mere
end 23.000 ansatte vil få glæde af kompetenceudviklingen.
Desuden lægger regeringen med forslag til finansloven for 2019 op til at afsætte 60
mio. kr. i alt over fire år til en handlingsplan til bekæmpelse af udadreagerende ad-
færd overfor ansatte i ældreplejen. Her vil der eksempelvis kunne indgå initiativer
vedr. kompetenceudvikling, de fysiske omgivelser, organisatoriske elementer og le-
delse.
Hvad angår uddannelsen af plejepersonalet, har mit ministerium indhentet bidrag fra
Undervisningsministeriet, der er ansvarlig for reglerne vedr. social- og sundhedsud-
dannelserne. Undervisningsministeriet har oplyst følgende, som jeg kan henholde
mig til:
”Det faglige udvalg PASS udvikler indholdet i social- og sundhedsuddannelserne. Såle-
des står KL, FOA, Danske Regioner og 3F bag udviklingen af fag og fagmål og er med
til at sikre, at indholdet afspejler arbejdsmarkedets kompetencebehov.
Uddannelserne til social- og sundhedshjælper og social- og sundhedsassistent giver
eleverne viden om demenssygdomme og kompetencer til at håndtere konflikter og
forebygge udadreagerende adfærd. Pleje af borgere med demens er en del af det ob-
ligatoriske fag ”Psykisk sygdom og sygepleje” på social- og sundhedsassistentuddan-
nelsen og det obligatoriske fag ”Social- og sundhedshjælperens rolle” på uddannelsen
til social- og sundhedshjælper.
1
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Supplerende svar på spørgsmål 222: Spm. om antallet af kompetenceudviklingsforløb finansieret af puljen i demenshandlingsplanen, til ældreministeren
Social- og sundhedshjælperuddannelsen indeholder derudover valgfaget ”Samar-
bejde med borgeren med demens og pårørende” og på uddannelsen til social- og
sundhedsassistent udbydes faget ”SOSU-assistentens rolle ved indlæggelse af bor-
gere med demens”.
Sundhedspersonale, som arbejder med demens til daglig, har desuden mulighed for
at opkvalificere sig via AMU-systemet. Der udbydes bl.a. et kursus om uhensigtsmæs-
sig adfærd og udadreageren ved demens.”
Med venlig hilsen
Thyra Frank
/
Lars Grunnet
Side 2
2