Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 18-01-2019
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPIKR
Sagsnr.: 1810045
Dok. nr.: 799369
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 29. november 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 218 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 218:
”Ministeren
bedes i forlængelse af samrådet den 27. nov. 2018 om punkter på råds-
mødet den 7. dec. 2018, jf. SUU samrådsspm. U, redegøre for, hvilke krav England og
Frankrig stiller til medicinsk udstyr og standardiserede stamdata om produkterne,
hvornår de enkelte krav er trådt i kraft eller forventes at træde i kraft og om der er
tale om strengene krav end hvad EU-forordningen som minimum foreskriver.”
Svar:
Som det fremgik af besvarelsen af SUU (alm. del) spørgsmål 303 om oversendelse af
talepapiret fra samråd i Sundheds- og Ældreudvalget den 19. december 2018 om
stramning af sikkerheden vedr. medicinsk udstyr, omhandler besvarelsen af spørgs-
mål 218 også eventuelle tyske krav.
Lægemiddelstyrelsen har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Medicinsk
udstyr er p.t. reguleret i tre EU-direktiver
1
, som er implementeret i natio-
nal lovgivning i medlemsstaterne.
Der er tale o såkaldt ”totalhar o iseri g”, hvor
medlemsstaterne ikke kan fastsætte strengere nationale regler som betingelse for
markedsføring og ibrugtagning
2
af medicinsk udstyr. Det er i modsætning til mini-
mumsharmonisering, hvor det er muligt for medlemsstaterne at fastsætte strengere
nationale regler på et givent område. Direktiverne berører ikke national ret om orga-
niseringen, leveringen eller finansieringen af sundhedstjenester og lægebehandling,
fx krav om at visse former for udstyr kun må udleveres på recept, eller krav om, at
kun visse sundhedspersoner eller sundhedsinstitutioner må levere eller anvende
visse former for udstyr, eller at deres anvendelse skal ledsages af specifik, faglig råd-
givning. Det er dermed muligt at fastsætte nationale regler, der ikke er betingelser
for markedsføring og ibrugtagning af medicinsk udstyr.
De gældende regler om medicinsk udstyr bliver afløst af nye regler i Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning (EU) 2017/745 af 5. april 2017 om medicinsk udstyr,
om ændring af direktiv 2001/83/EF, forordning (EF) nr. 178/2002 og forordning (EF)
nr. 1223/2009 og om ophævelse af Rådets direktiv 90/385/EØF og 93/42/EØF, og Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/746 af 5. april 2017 om medicinsk
1
Rådets
direktiv 93/42/EØF af 14. juni 1993 om medicinske anordninger (med senere ændringer), Rådets
direktiv 90/385/EØF af 20. juni 1990 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om aktive,
implantable medicinske anordninger (med senere ændringer), og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
98/79/EF af 27. oktober 1998 om medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik (med senere ændringer).
2
Ved ibrugtagning forstås det stadium, hvor udstyr stilles til rådighed for slutbrugeren klar til for første gang
at blive anvendt i overensstemmelse med sit formål på fællesskabsmarkedet.