Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2003723_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 21-01-2019
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPSSK
Sagsnr.: 1809993
Dok. nr.: 800141
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 28. november 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 216 (Alm. del) til ældreministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Astrid Krag (S).
Spørgsmål nr. 216:
”Ministeren
bedes oversende en samlet redegørelse om kommunernes brug af mid-
lerne til klippekortsordningerne til hhv. hjemmehjælpsmodtagere og plejehjemsbe-
boere. Herunder bedes ministeren redegøre for, hvor stor en andel af puljemidlerne
kommunerne har brugt til ordningerne, hvor mange penge der er tilbageført til pul-
jerne, og hvor mange kommunerne der har afskaffet eller planlægger at afskaffe ord-
ningerne. Desuden bedes ministeren vurdere, hvad der er forklaringen på, at en stor
andel af puljemidlerne tilsyneladende ikke er anvendt, herunder svare på kritikken fra
kommunerne om, at pengene er blevet udbetalt for sent, og at der ikke har været til-
strækkelig klarhed over, hvordan ordningen skulle udmøntes.”
Svar:
I finanslovsaftalen for 2015 blev der afsat 75 mio. kr. i 2015 og 150 mio. kr. årligt fra
2016 og frem til en klippekortsordning til de svageste hjemmehjælpsmodtagere. I
2015 og 2016 blev klippekortet til de svageste hjemmehjælpsmodtagere udmøntet
som en pulje og fordelt mellem kommunerne efter en objektiv fordelingsnøgle. Sla-
gelse og Læsø Kommune valgte ikke at søge puljen. Midlerne overgik til det kommu-
nale bloktilskud fra 2017. I finansloven for 2017 blev der afsat 380 mio. kr. årligt til en
klippekortsordning til plejehjemsbeboerne. I 2017 og 2018 blev klippekortet til pleje-
hjemsbeboerne udmøntet som en pulje og fordelt mellem kommunerne efter en ob-
jektiv fordelingsnøgle. Læsø Kommune valgte ikke at søge puljen. Midlerne overgik til
det kommunale bloktilskud fra 2019.
Jeg kan oplyse, at kommunerne i en opgørelse fra medio januar 2019, baseret på de
regnskaber kommunerne har indsendt til Sundheds- og Ældreministeriet for årene
2015
2017, har brugt 186,3 mio. kr. af de 225 mio. kr., der i 2015 og 2016 blev afsat
til klippekortet til de svageste hjemmehjælpsmodtagere. Herudover har kommunerne
tilbagebetalt 13,5 mio. kr. til Sundheds- og Ældreministeriet. Uforbrugte puljemidler
kunne, som det sidste år, anvendes i 2018. Der har således været overførselsadgang
mellem årene fra 2015 til 2016, fra 2016 til 2017 og, som det sidste år, fra 2017 til
2018. Senest den 30. juni 2019 skal kommunerne indsende regnskaber for disse sid-
ste midler anvendt i 2018 fra puljeudmøntningen af klippekortet til de svageste hjem-
mehjælpsmodtagere til Sundheds- og Ældreministeriet.
I forhold til anvendelsen af de 380 mio. kr., der i 2017 blev afsat til klippekortet til
plejehjemsbeboerne, så viser en opgørelse, baseret på de regnskaber kommunerne
har indsendt til Sundheds- og Ældreministeriet for 2017, at kommunerne har anvendt
277,6 mio. kr. Kommunerne skal senest den 1. april 2019 indsende deres regnskaber
for anvendelsen af midlerne afsat til klippekortet til plejehjemsbeboerne i 2018 til
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm. om oversendelse af en samlet redegørelse om kommunernes brug af midlerne til klippekortsordningerne til hhv. hjemmehjælpsmodtagere og plejehjemsbeboere, til ældreministeren
Sundheds-og Ældreministeriet. Der er ingen kommuner, der har givet afkald på mid-
lerne. Det har været muligt at overføre uforbrugte midler fra 2017 til 2018 og fra
2018 til 2019.
./.
I forhold til kommunernes videreførelse af ordningerne skal jeg for klippekortet til de
svageste hjemmehjælpsmodtagere henvise til min besvarelse af 15. november 2017
på SUU alm. del - spørgsmål 85 og for klippekortet til plejehjemsbeboerne til min be-
svarelse af 11. januar 2019 af SUU alm. del - spørgsmål 75, som KL har bidraget til.
Som det fremgår af besvarelserne, har langt de fleste kommuner videreført ordnin-
gerne, hvilket jeg er glad for.
En del af mindreforbruget og det forsinkede forbrug af puljen til klippekortet til de
svageste hjemmehjælpsmodtagere skyldes, at en række kommuner i opstartsfasen
fastsatte en for snæver målgruppe, og at nogle af de svageste hjemmehjælpsmodta-
gere takkede nej til tilbuddet. I forhold til klippekortet til plejehjemsbeboerne så skyl-
des det forsinkede forbrug bl.a., at nogle af beboerne takkede nej til tilbuddet samt,
som det fremgår af Sundheds-
og Ældre i isteriet og KL’s afrapporteri g ”Fore kli g
af regler og doku e tatio skrav i ældrepleje ” fra
8, at klippekortsord i ge vi-
ste sig sværere at implementere i kommuner, hvor plejehjemmene er rammestyret
end i kommuner, hvor plejehjemmene er aktivitetsstyret.
I forhold til udbetaling af midlerne til klippekortet til plejehjemsbeboerne, så kan jeg
oplyse, at alle midlerne har været reserveret til kommunerne, og at der blev udsendt
bindende tilsagn til kommunerne i forbindelse med udmøntning af midlerne. Der har
været kritik af, at man i forhold til udbetalingen skulle indsende udbetalingsblanket-
ten to gange årligt. Det skyldes bl.a., at midlerne blev udbetalt i to årlige rater og ef-
ter behov, da der er tale om ganske betydelige beløb. Endvidere kan jeg oplyse, at
det har været kritiseret, at udbetalingsanmodningen og acceptskrivelsen er adskilt.
Det skyldes, at de tjener to forskellige formål. Acceptskrivelsen er en juridisk tilkende-
givelse om, at tilskudsmodtager accepterer kriterierne for at modtage tilskuddet,
mens udbetalingsanmodningen er en praktisk tilkendegivelse fra tilskudsmodtager
om, at det er nu, man har behov for midlerne og derfor gerne vil have udbetalt en del
af tilskuddet.
Som følge af at nogle kommuner pegede på udfordringer med administrationskra-
vene i forbindelse med klippekortsordningen til plejehjemsbeboerne, udsendte Sund-
heds- og Ældreministeriet den 22. december 2017 en ekstra vejledning, der bl.a. gen-
nemgik minimumskravene for midlernes anvendelse, afrapportering og regnskab.
I forhold til administration af statslige puljer vil jeg afslutningsvis oplyse, at der er
nedsat en arbejdsgruppe med deltagelse af 12 ministerier, der bl.a. skal se på mulig-
heden for at formulere forslag til regler, som kan gælde for alle statslige tilskudspul-
jer, samt undersøge muligheden for om tilskudsreglerne kan forenkles.
Med venlig hilsen
Thyra Frank
/
Søren Svane Kristensen
Side 2