Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Su dheds‐ og Ældre i isteriet 
 
E hed: MEDINT 
Sagsbeh.: DEPENS 
Koordi eret  ed:  
Sags r.: 
 
Dok.  r.: 
 
Dato:  ‐ ‐
 
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Folketi get, de  
.  ove
er 
 kl.  4, lokale S‐
, Su dheds og Ældreudvalget. 
Varighed  a.    i utter] 
Samrådsspørgsmål N
Samrådsspørgsmål N er stillet til både børne- og socialminister og
sundhedsministeren (stillet af Kirsten Normann Andersen (SF)).
SUU alm del – Samrådsspørgsmål N
Vil ministrene redegøre for, hvordan ministrene i samarbejde med
kommuner og regioner vil sikre, at anbragte udviklingshæmmede borgere
sikres den nødvendige sundhedsfaglige opmærksomhed og indsats? Vil
ministrene samtidig oplyse, om der bør stilles krav om fast tilknyttet
sundhedspersonale i forhold til medicinhåndtering, sårpleje og supervision i
forhold til sundhed og ernæring med henblik på at undgår situationer som
beskrevet i hhv. DR’s artikel ”Medicinfejl på opholdssted: 13-årig indlagt
efter otte-dobbelt dosis” fra den 14. oktober 2018, hvor en beboer på et
opholdssted fik en otte-dobbelt dosis, og Jyllands Postens artikel ”»Hver
gang de ringer, håber jeg, at det er med besked om, at hun er død«” fra den
15. september 2018 om en borger, der ønsker sin søster med handicap død,
fordi hun angiveligt får en elendig behandling på sit bosted.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/11-18 om sundhedsfaglig behandling på bosteder for anbragte udviklingshæmmede borgere, til sundhedsministeren
 
Svar:
Tak for spørgsmålet. Samrådet tager jo – som spørgeren også
siger – udgangspunkt i nogle dybt tragiske sager, som jeg
tror berører os alle dybt, hvad end vi har mødt pågældende
personer, eller om vi har læst om dem i medierne.
***
Det er helt afgørende, at borgere på bosteder – og også
pårørende til borgere på bosteder – føler sig hjemme og har
tillid til bostedet og også har tillid, at til den sundhedsfaglige
indsats er stærk – ikke mindst når vi taler om sårbare borgere
på bosteder.
For mange borgere på bosteder er medicin ofte en vigtig del
af livet og skal håndteres korrekt for, at borgeren får det
bedste udgangspunkt for et godt liv.
Side 2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/11-18 om sundhedsfaglig behandling på bosteder for anbragte udviklingshæmmede borgere, til sundhedsministeren
 
Det oplever jeg egentlig også, at vi er enige om. Og børne-
og socialministeren og jeg er også begge enige i, at hvis den
socialfaglige indsats, der skal ydes over for borgere på
bosteder, skal have den optimale effekt, så er det også
afgørende, at borgeren også modtager den rigtige
sundhedsfaglige behandling.
Og det er derfor nedslående, at Styrelsen for
Patientsikkerheds tilsyn og afrapportering viser, at der er
klare problemer med medicinhåndtering og dokumentation
af den sundhedsfaglige behandling på bosteder. Det både kan
og skal blive bedre.
[Ansvarsfordelingen]
For at se på, hvordan den sundhedsfaglige indsats kan blive
bedre, så er det også væsentligt at se på, hvem der har
ansvaret for borgerens behandling. Her optræder tre helt
centrale aktører, som har ansvaret for borgeren: Både
kommunalbestyrelsen, bostedets ledelse og borgerens læge.
Side 3
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/11-18 om sundhedsfaglig behandling på bosteder for anbragte udviklingshæmmede borgere, til sundhedsministeren
 
Ansvaret for den enkelte borgeres behandling på et bosted er
reguleret i henholdsvis serviceloven og i sundhedsloven, og
jeg vil også til at starte med kort opridse den
ansvarsfordeling, der gælder efter sundhedsloven.
[Hjemmesygeplejens ansvar]
Efter sundhedsloven så er kommunalbestyrelsen ansvarlig
for, at der tilbydes vederlagsfri hjemmesygepleje til de
personer, der har ophold i kommunen. Og det gælder også i
forhold til bosteder – og det måske også værd at gentage i
denne sammenhæng.
Hjemmesygepleje ydes til borgere i alle aldre med ophold i
kommunen i tilfælde af akut eller kronisk sygdom, hvor en
sygeplejefaglig indsats er påkrævet.
Hjemmesygeplejersken kan for eksempel tilbyde hjælp til
håndtering af medicin, hvis en læge vurderer, at borgeren
skal have hjælp til at dosere medicin, til at indtage den, eller
at borgeren skal mindes om at tage sin medicin.
Side 4
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/11-18 om sundhedsfaglig behandling på bosteder for anbragte udviklingshæmmede borgere, til sundhedsministeren
 
Når en borger er henvist til hjemmesygepleje, så har
kommunalbestyrelsen ansvaret for at føre tilsyn. Og det
gælder uanset, om det er offentlige eller private bosteder, når
vi taler bosteder.
[Lægens ansvar]
En anden vigtig aktør er lægen, som bærer et særligt ansvar i
forhold til borgerens medicinering.
Det er lægen, der kan ordinere lægemidler og har ansvar for
at vurdere, om en borger selv kan håndtere sin medicin. Og
hvis lægen vurderer, at borgeren ikke kan håndtere
medicinen, så skal lægen også tage stilling til, om der er
behov for, at hjemmesygeplejen eller personalet på bostedet
hjælper til.
Såfremt medicinhåndteringen forestås af hjemmesygeplejen
eller ansatte på bostedet, for eksempel socialpædagoger, vil
de i forhold til medicinhåndteringen fungere som lægens
medhjælp.
Side 5
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/11-18 om sundhedsfaglig behandling på bosteder for anbragte udviklingshæmmede borgere, til sundhedsministeren
 
Der er det så bostedets ledelse, der skal påse, at medhjælpen
har de fornødne kompetencer til at varetage opgaven
forsvarligt, og ledelsen skal føre tilsyn med personalets
behandling, hvis der er tale om opgaver, der sædvanligvis
løses på det pågældende sted. Er der tale om mere
usædvanlige opgaver, påhviler det i højere grad lægen at
instruere heri og også føre tilsyn med udførelsen.
Medhjælpen skal også udføre opgaven med omhu og
samvittighedsfuldhed. Og det betyder også, at den
pågældende straks skal gøre sin nærmeste leder og eventuelt
lægen opmærksom på det, hvis den lokale instruks strider
med lægens instruks.
Medhjælpen har også i konsekvens pligt til at frasige sig
opgaven, hvis vedkommende ikke finder sig i stand til at
udføre opgaven forsvarligt, eller hvis der er mistanke om fejl
eller andre misforståelser.
Side 6
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/11-18 om sundhedsfaglig behandling på bosteder for anbragte udviklingshæmmede borgere, til sundhedsministeren
 
[Bostedets ansvar]
Endelig så er det driftsherren og bostedets ledelse, der har
ansvaret for at sikre, at der er de nødvendige normeringer, og
at det ansatte personale også har de fornødne kompetencer til
at håndtere den enkelte beboers sundhedsfaglige behandling.
Ledelsen skal sikre, at der er instrukser, der nøje beskriver,
hvordan personalet, afhængig af faglige kompetencer, skal
håndtere sundhedsfaglige ydelser på bostedet.
[Opsamling]
Så det er altså helt centralt, at der samarbejdes på tværs for,
at borgeren får den rette sundhedsfaglige indsats.
[Krav om sundhedsfagligt personale på bosteder]
Side 7
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/11-18 om sundhedsfaglig behandling på bosteder for anbragte udviklingshæmmede borgere, til sundhedsministeren
 
Om bostedet skal have tilknyttet en fast læge eller andet
sundhedsfagligt personale må bero på en konkret vurdering
af de opgaver, som bostedet skal løfte. Her er der mulighed
for, at man lokalt kan tilrettelægge arbejdet og tilpasse det til
medarbejdernes kompetencer og til beboernes behov. Og det
er måske vigtigt at forholde sig til, at bostedernes borgere og
beboere er meget forskellige, og derfor er der nødt til at være
en individuel vurdering.
[Tiltag fra central hold]
Der bliver også fra centralt forhold taget tiltag for at hæve
niveauet for den sundhedsfaglige behandling på bosteder. Og
jeg vil med respekt for tiden nævne et par eksempler.
[Fast læge tilknyttet på bosteder med psykisk syge]
Eksempelvis så er der i dag fast tilknyttede læger for borgere
med psykiske lidelser på længerevarende botilbud som følge
af den politiske aftale, der blev indgået i foråret 2017 mellem
Sundheds- og Ældreministeriet, KL, PLO og Danske
Regioner. Midlerne til ansættelse af læger kommer fra
Side 8
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/11-18 om sundhedsfaglig behandling på bosteder for anbragte udviklingshæmmede borgere, til sundhedsministeren
 
handlingsplanen for forebyggelse af vold på botilbud, som
blev indgået mellem satspuljepartierne i oktober 2016.
Det tiltag skete netop i erkendelse af, at særligt borgere med
psykiske lidelser har behov for at have en læge, der kan løfte
den sundhedsfaglige behandling, da de i stigende grad har
mange og komplekse problemstillinger.
[Tilsyn af Styrelsen for Patientsikkerhed]
Så har spørgeren også været inde på det tilsyn, som Styrelsen
for Patientsikkerhed fører, og det har jo sigte på at hæve
niveauet for behandlingskvaliteten og også et fokus på den
langsigtede indsats. Styrelsens tilsyn er centralt, ikke kun
fordi det udgør en kontrol af de bosteder, som er registreret
som behandlingssteder, men også fordi styrelsen lægger stor
vægt på at formidle og bidrage med læring som del af deres
tilsynsforpligtelse.
Side 9
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/11-18 om sundhedsfaglig behandling på bosteder for anbragte udviklingshæmmede borgere, til sundhedsministeren
 
Styrelsen i juni 2018 på baggrund af de konstaterede
problemer ved tilsynene i 2017 og 2018 besluttet at
intensivere indsatsen over for bosteder og planlagt yderligere
risikobaserede tilsyn, også en pixiudgave af styrelsens
gældende medicinhåndteringsvejledning og temadage for
bosteder med henblik på at højne sikkerheden omkring
medicinhåndteringen.
Og det kan jeg uddybe nærmere også efterfølgende, hvis der
er et ønske om det.
[Det Fælles Medicinkort]
Et andet initiativ som jeg vil nævne, er det Fælles
Medicinkort fordi i forhold til medicinhåndteringen på
bosteder, så er det helt centralt, at det også understøtter bedre
arbejdsgange ved hjælp af teknologi.
I dag er det Fælles Medicinkort udbredt til alle hospitaler,
alle praktiserende læger og også på ældreområdet i
kommunerne, men det er endnu ikke udbredt på alle
bosteder.
Side 10
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/11-18 om sundhedsfaglig behandling på bosteder for anbragte udviklingshæmmede borgere, til sundhedsministeren
 
Det Fælles Medicinkort sikrer, at når en læge har ændret
eller ordineret nyt medicin til borgeren, så får alle parter, der
benytter det Fælles Medicinkort, besked om ændringen
umiddelbart efter. Og det kan jo være problemet, hvis man
stadig er i en analog tid, at man så ikke får nye opdaterede
lister.
Når man har områder, der udleverer medicin til borgeren, og
ikke benytter det Fælles Medicinkort, så risikerer man, at
opdateringer på medicin eller information om medicin lettere
går tabt. Bosteder uden Fælles Medicinkort risikere dermed
ikke at få besked om medicinændringer, som de skal have,
men er nødt til at ringe og få beskeden.
Derfor ligger indgår det også som led i strategien for digital
sundhed 2018-2022, som regeringen sammen med KL og
Danske Regioner har et mål om, at det Fælles Medicinkort
skal udbredes til alle bosteder og misbrugscentre.
Den indsats sker med hjælp fra MedCom, som også
gennemfører en række aktiviteter for at understøtte
udbredelsen lokalt.
Side 11
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/11-18 om sundhedsfaglig behandling på bosteder for anbragte udviklingshæmmede borgere, til sundhedsministeren
 
***
Og dermed tak for ordet herfra, og så ved jeg, at børne- og
socialministeren vil uddybe yderligere.
Side 12