Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1992440_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 19-12-2018
Enhed: JURA
Sagsbeh.: DEPPADL
Sagsnr.: 1809841
Dok. nr.: 762894
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 23. november 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 198 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 198:
”Ministeren
bedes kommentere henvendelsen fra Ansatte Tandlægers Organisation
om forløbssamtykke, jf. SUU Alm. del - bilag 64, og redegøre for de gældende regler i
forhold til forløbssamtykke i den kommunale børne- og ungdomstandpleje, samt om
de gældende regler indeholder en revisionsbestemmelse eller om ministeren har pla-
ner om at se nærmere på sundhedslovens § 17? og bemærkningerne hertil?”
Svar:
Ved lov nr. 430 af 3. maj 2017 om ændring af sundhedsloven blev de eksisterende
samtykkeregler i sundhedsloven ændret, således at sundhedsministeren bl.a. blev be-
myndiget til at kunne fastsætte nærmere - lempeligere - regler om forældremyndig-
hedsindehavers informerede samtykke i forbindelse med behandling af børn og unge
ved den kommunale tandpleje, herunder om form og indhold af samtykket.
Lovændringen var bl.a. begrundet i erfaringer med Frikommuneforsøg I, som havde
til formål at give kommunerne mulighed for at afprøve nye måder at styre opgaveløs-
ningen på, bl.a. ved afbureaukratiseringer og ved afvigelser fra gældende ret, herun-
der ved at samtykkekravet til behandling for børn ved den kommunale tandpleje blev
lempet.
De vedtagne regler, dvs. bemyndigelser til sundhedsministeren, er udmøntet ved be-
kendtgørelse nr. 562 af 30. maj 2017 om samtykke til behandling af børn og unge ved
den kommunale tandpleje og sundhedsplejerske.
Det fremgår af lovbemærkningerne, at sundhedsministerens bemyndigelse bl.a. ville
blive anvendt til at fastsætte regler, der sikrer, at forældremyndighedsindehaver får
information, der giver mulighed for at deltage ved behandling og får tilstrækkeligt
grundlag for at følge med i barnets sundhedsmæssige forhold, jf. Folketingstidende
2016-17, A, L 132 som fremsat, side 26.
Sundheds- og Ældreministeriet kan oplyse, at der ved udarbejdelsen af lovforslaget,
der førte til lovændringen, blev truffet et fagligt valg, der indebar, at afvigelsen fra
udgangspunktet om et aktuelt informeret samtykke blev ledsaget af et krav om en så-
dan forudgående orientering af forældremyndighedsindehaver.
Sundheds- og Ældreministeriet medgiver, at det kunne være skrevet tydeligere i lov-
bemærkningerne, at lovændringen ikke betød, at der skete en fuldstændig lovfæ-
stelse af de regler, som var gældende under frikommuneforsøget.
Efter § 2 i den nævnte bekendtgørelse, som sundhedsministeren udstedte i 2017, kan
den kommunale tandpleje gennemføre fluorbehandlinger og røntgenundersøgelser
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 198: Spm. om kommentar til henvendelsen fra Ansatte Tandlægers Organisation om forløbssamtykke, til sundhedsministeren
på baggrund af et generelt, udtrykkeligt samtykke fra forældremyndighedsindehave-
ren.
Ved et generelt udtrykkeligt samtykke skal forstås et samtykke, der er givet af foræl-
dremyndighedsindehaveren på baggrund af generel information, jf. bekendtgørelsens
§ 4, til den kommunale tandpleje om, at barnet i fremtidige situationer kan undergi-
ves fluorbehandlinger og røntgenundersøgelser, jf. bekendtgørelsens § 5, stk. 1. Et
generelt, udtrykkeligt samtykke kan gives mundtligt eller skriftligt. Samtykket kan på
ethvert tidspunkt tilbagekaldes. Dette følger af bekendtgørelsens § 5, stk. 2.
Af bekendtgørelsens § 3 følger det, at den kommunale tandpleje kan indkalde børn i
klassen til undersøgelse, foretage undersøgelser uden brug af røntgen, give mundhy-
giejneinstruktion og foretage afpudsning og tandrensning uden samtykke fra foræl-
dremyndighedsindehaveren.
Det er i bekendtgørelsens § 4, stk. 1, bl.a. fastsat, at den kommunale tandpleje ved
skolestart og ved skift af kommunal tandpleje skal meddele forældremyndighedsin-
dehaveren generel skriftlig information om behandlinger, som efter §§ 2-3 kan fore-
tages på baggrund af et generelt, udtrykkeligt samtykke eller uden samtykke fra for-
ældremyndighedsindehaveren. Ved skift af kommunal tandpleje skal den kommunale
tandpleje, som overtager behandlingen af barnet, indhente samtykket.
Informationen skal omfatte oplysninger om, hvilke behandlinger der kan foretages,
om risiko for komplikationer, bivirkninger og konsekvenserne af behandlingen og af,
at der ingen behandling iværksættes. Informationen skal ligeledes omfatte oplysnin-
ger om, hvorvidt visse behandlinger delegeres til og udføres af medhjælp, jf. bekendt-
gørelsens § 4, stk. 2.
Den kommunale tandpleje skal forud for behandlinger omfattet af §§ 2-3 meddele
forældremyndighedsindehaveren skriftlig information om tidspunkt og sted for be-
handlingerne. Forældremyndighedens indehaver skal tilbydes at deltage. Dette følger
af bekendtgørelsens § 4, stk. 3.
Den kommunale tandpleje skal efterfølgende orientere forældremyndighedsindeha-
verne om resultatet af behandlingen, jf. bekendtgørelsens § 4, stk. 4.
Ansatte Tandlægers Organisation anfører i deres henvendelse af 14. september 2018
til Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg, at bekendtgørelsens § 4, stk. 3, efter orga-
nisationens opfattelse bør ændres, således at kravet om forudgående skriftlig infor-
mation om tidspunkt og sted for behandlinger omfattet af bekendtgørelsens §§ 2-3 til
forældremyndighedshaveren samt tilbud om deltagelse til forældremyndighedsinde-
haveren ikke skal gælde for den kommunale tandpleje.
Som meddelt Ansatte Tandlægers Organisation den 9. marts 2018 er det Sundheds-
og Ældreministeriets vurdering, at der ikke er hjemmel til at fastsætte en bestem-
melse i en bekendtgørelse, som generelt indebærer, at forældremyndighedsindeha-
veren ikke skal orienteres forud om tidspunkt og sted for de tandbehandlinger, som
er omfattet af bekendtgørelsens §§ 2 og 3. Det skyldes, at det
som anført ovenfor
specifikt er anført i lovbemærkningerne, at der ville blive fastsat regler, der sikrer, at
forældremyndighedsindehaver får information, der giver denne mulighed for at del-
tage ved behandling.
Side 2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 198: Spm. om kommentar til henvendelsen fra Ansatte Tandlægers Organisation om forløbssamtykke, til sundhedsministeren
Det vil derimod være muligt for forældremyndighedsindehaver udtrykkeligt at fra-
skrive sig retten til forudgående information om tidspunkt og sted for behandlingen
og dermed fraskrive sig muligheden for at deltage ved behandlingen.
Ministeriet skitserede derfor ved samme brev af 9. marts 2018 over for Ansatte Tand-
lægers Organisation en række scenarier, som den kommunale tandpleje ved barnets
skolestart kunne vælge at bede forældremyndighedsindehaver tage stilling til med
henblik på
inden for lovgivningens rammer
at tilrettelægge en smidigere proces
for afhentning af børn i en klasse til brug for f.eks. mundhygiejneinstruktion uden for-
udgående information af forældremyndighedsindehaver.
Scenarierne for forældre-stillingtagen lyder som følger:
i.
Forældremyndighedsindehaver giver et generelt, udtrykkeligt samtykke
til fluorbehandlinger og røntgenundersøgelser og til, at behandlingerne
kan ske uden forudgående information om tidspunkt for behandling.
Forældremyndighedsindehaver giver et generelt, udtrykkeligt samtykke
til fluorbehandlinger og røntgenundersøgelser, men ønsker forudgå-
ende information om tidspunkt for behandling.
Forældremyndighedsindehaver ønsker/ønsker ikke forudgående infor-
mation om følgende:
1) Indkaldelse af børn i klassen til undersøgelse
2) Foretagelse af undersøgelse uden røntgen
3) Instruktion om mundhygiejne
4) Foretagelse af afpudsning og tandrensning
Forældremyndighedsindehaver modsætter sig al tandbehandling uden
konkret og aktuel indhentelse af samtykke.
Forældremyndighedsindehaver modsætter sig visse former for tandbe-
handling uden konkret og aktuel indhentelse af samtykke. Angiv ven-
ligst, hvilke tandbehandlinger det drejer sig om.
ii.
iii.
iv.
v.
Som det fremgår, vil forældrene således
hvis de ønsker det
kunne fraskrive sig ret-
ten til forudgående information om tidspunkt og sted for tandbehandling.
Der blev ikke ved lovændringen i 2017 indført en revisionsbestemmelse.
Det kan i den forbindelse oplyses, at regeringen ikke har aktuelle planer om at ændre
lovgivningen, da det er vurderingen, at de gældende regler på afbalanceret vis tilgo-
deser hensynet til, at børn og unge modtager den nødvendige tandbehandling, og
hensynet til fleksibel arbejdstilrettelæggelse for den kommunale tandpleje, samtidig
med at der ikke bliver gået på kompromis med patientens (barnets/den unges) og
dennes forældres selvbestemmelsesret.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Anne-Sofie Duelund Lassesen
Side 3