Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1993392_0001.png
NOTAT
Egenbetaling til kommunale akutpladser
Baggrund
Kammeradvokaten har i notat af 16. november 2018 vurderet de
lovgivningsmæssige rammer omkring egenbetaling til kommunale
akutpladser.
Kammeradvokaten vurderer bl.a., at:
- Indsatser som leveres af kommunerne til borgere i kraft af deres ophold
på en kommunal akutplads i regi af hjemmesygeplejen skal leveres
vederlagsfrit.
- Tilbud om kost, skift af linned og tøjvask anses for at være en naturlig
del af dét at yde pleje og omsorg til patienter, når disse patienter
opholder sig på en kommunal akutplads i regi af hjemmesygeplejen.
- Servicelovens § 84, stk. 2, kan ikke hjemle opkrævning af egenbetaling
hos personer, der opholder sig på en kommunal akutplads.
KL har en række bemærkninger til Kammeradvokatens vurderinger.
Herunder mener KL bl.a., at der er hjemmel i serviceloven til, at
kommunerne kan opkræve betaling for kost, linned og tøjvask, når borgere
opholder sig på kommunale akutpladser. Kammeradvokatens notat tager
ikke stilling til eventuelt tilbagebetalingsspørgsmål, men allerede fordi KL
mener at egenbetalingen efter de gældende regler er hjemlet, er det KL´s
opfattelse at der ikke er et tilbagebetalingskrav på baggrund af
kammeradvokatens vurderinger i notatet.
KL´s bemærkninger er beskrevet mere indgående nedenfor.
Det fremgår af regeringens aftale d. 30. november 2018 med Dansk
Folkeparti om Finanslovens for 2019 bl.a., at
"parterne er enige om, at det i
regelgrundlaget præciseres, at begrebet kommunal akutplads er en del af
hjemmesygeplejen, som alene er reguleret efter sundhedsloven.
Præciseringen indebærer, at kost, linned, tøjvask o. lign. indgår som en del
af det vederlagsfrie tilbud om hjemmesygepleje givet ved en akutfunktion,
der er organiseret som en kommunal akutplads."
KL bidrager gerne konstruktivt til fremadrettet at afgrænse målgruppen for
vederlagsfrie "tillægsydelser" som kost, linned, tøjvask o. lign. under ophold
på kommunale akutpladser. KL beskriver neden for en række hensyn, der
bør tages ved en præcisering i lovgrundlaget.
KL´s bemærkninger til Kammeradvokatens vurderinger
1. Spørgsmålet om hvilke indsatser som falder under (det vederlagsfri)
begreb "hjemmesygepleje"
Kammeradvokaten anfører side 7/8, at
Dato: 4. december 2018
Sags ID: SAG-2018-06702
Dok. ID: 2681527
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3852
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 7
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 185: Spm. om, hvordan KL i forhold til brugerbetaling på akutfunktioner har forholdt sig til, hvorvidt der efter KL’s vurdering er tale om fortolkning af gældende regler, eller om der er tale om en praksis hos kommunerne, til sundhedsministeren
1993392_0002.png
NOTAT
"Det
ligger i den forbindelse fast, at de kommunale akutpladser udgør en del
af det samlede tilbud om hjemmesygepleje, som kommunerne i henhold til
sundhedslovens § 138 er forpligtet til at levere til borgerne. Henset hertil må
det klare udgangspunkt efter vores vurdering være, at ydelser, som leveres
af kommunerne til borgerne i kraft af deres ophold på en akutplads, skal
leveres vederlagsfrit".
KL skal i den sammenhæng understrege, at lægens henvisning til
hjemmesygepleje
ikke
definerer om indsatsen skal finde sted på en
akutfunktion eller ej.
Kammeradvokaten anfører endvidere på side 9 følgende om spørgsmålet:
"En naturlig sproglig forståelse af ordlyden af bekendtgørelsens § 2, stk. 1,
nr. 1, taler derfor efter vores opfattelse for, at begrebet ”hjemmesygepleje”
ikke afgrænses snævert med den konsekvens, at ydelser som f.eks. kost,
linned og tøjvask, der indgår som en del af den pleje, som ydes til borgere,
der opholder sig på de kommunale akutpladser, falder udenfor begrebet."
Kammeradvokaten anfører imidlertid også, at beskrivelsen af de opgaver,
som varetages i akutfunktionen
"ikke indeholder klare indikationer på, at
sådanne opgaver hører ind under de opgaver, som skal kunne varetages i
den kommunale akutfunktion, herunder på de kommunale akutpladser".
Kammeradvokaten anfører videre, at "Kvalitetsstandarden
understøtter
således opfattelsen af, at man som patient kan modtage
hjemmesygeplejesamtidig med, at der modtages andre tilbud f.eks. tilbud
efter serviceloven…"
Endelig anfører kammeradvokaten, at "ser
man endelig på den opfattelse af
reglerne om hjemmesygepleje, som skiftende sundhedsministre selv har
givet udtryk for i de senere år, tegner der sig et ikke et ikke helt entydigt
billede af, hvilke indsatser, der kan anses for omfattet af de kommunale
akutfunktioner.
Af Sundhedsstyrelsens "Kvalitetsstandarder for kommunale akutfunktioner i
hjemmesygeplejen – krav og anbefalinger til varetagelse af særlige
sygeplejeindsatser", fremgår det endvidere af pkt. 3.2, at der også kan
varetages andre opgaver såsom rehabilitering,
ligesom det fremgår af
kvalitetsstandardens pkt. 2, at
indsatsen skal koordineres med andre
kommunale indsatser,
og senere i samme punkt, at indsatsen skal være en
helhedsvurdering af forhold omkring patienten, herunder andre kommunale
indsatser.
Herudover kan det anføres, at Sundhedsstyrelsen i beskrivelsen i gældende
vejledning om hjemmesygepleje af indholdet i den kommunale
hjemmesygepleje på intet tidspunkt refererer til de omhandlede opgaver som
del af den kommunale hjemmesygepleje.
Det fremgår derimod flere steder i vejledningen, at der skal sikres
sammenhæng i forhold til sociale ydelser, og vedrørende
hjemmesygeplejens tilrettelæggelse, at
"hjemmesygeplejens tilrettelæggelse
bør skabe basis for løbende koordinering med dels ydelser af personlig og
Dato: 4. december 2018
Sags ID: SAG-2018-06702
Dok. ID: 2681527
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3852
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 7
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 185: Spm. om, hvordan KL i forhold til brugerbetaling på akutfunktioner har forholdt sig til, hvorvidt der efter KL’s vurdering er tale om fortolkning af gældende regler, eller om der er tale om en praksis hos kommunerne, til sundhedsministeren
1993392_0003.png
NOTAT
praktisk hjælp efter den sociale lovgivning dels sygehusvæsenet og andre
dele af social- og sundhedssektoren".
Endelig fremgår det af vejledningen, at formålet med den kommunale
hjemmepleje er i øget omfang at skulle løse komplekse og specialiserede
sundhedsopgaver i et tæt samspil med sygehusene og almen praksis,
hvilket må betyde, at der ikke med hjemmesygeplejen er tænkt på
varetagelse af basale praktiske opgaver som kost, skift af linned og vask
m.m.
Endelig synes der også i litteraturen at være en skelnen mellem opgaverne,
da hjemmesygepleje her karakteriseres som egentlig patientbehandling
1
.
På baggrund af ovenstående uklarhed om indholdet af hjemmesygeplejens
opgave, som kammeradvokaten er enig i, er det KL´s vurdering, at der
ikke
er grundlag for at konkludere, at de beskrevne opgaver er en del af
hjemmesygeplejens opgaver.
Dette følger efter KL´s vurdering også af de ministersvar, som der henvises
til i Kammeradvokatens notat bl.a. sundhedsministerens svar d. 18.
september 2017 på spørgsmål nr. 1106 hvor det bl.a. fremgår, at
"kommunen kan derfor i visse tilfælde opkræve egenbetaling ved ophold på
en kommunal akutfunktion eller for ydelser, der leveres i borgeren eget
hjem. Dette gælder fx i forhold til madservice", hvilket Kammeradvokaten
synes at anerkende (side 10).
2. Spørgsmålet om forholdet mellem serviceloven og sundhedsloven
Det fremgår af Kammeradvokatens notat (side 12), at idet sundhedsloven og
serviceloven varetager forskellige og adskilte formål er der ikke i
servicelovens § 84, stk. 2 hjemmel til, at der kan opkræves egenbetaling for
kost, vask m.v. ved ophold på akutpladser. Kammeradvokatens belæg (side
14) er, at "det
efter vores opfattelse ikke [er] oplagt, at en borger på én og
samme tid skulle kunne befinde sig på to forskellige kommunale tilbud
reguleret i to forskellige lovgivninger med samme formål, og som
administreres af forskellige ressortområder".
Kammeradvokaten refererer i notatet (s. 13) til et eksempel i forarbejderne til
servicelovens § 84, stk. 2, hvor et midlertidigt ophold vil være den bedste
løsning, konkret
"en ældre med en dobbeltsidig lungebetændelse af en
karakter, der ikke nødvendiggør hospitalsindlæggelse, men hvor den ældre
føler sig utryg ved at være hjemme".
Kammeradvokaten konkluderer på den
baggrund, at "forarbejderne
indeholder således ikke udtrykkelige
tilkendegivelser om, at bestemmelsen omfatter personer, der opholder sig
på en kommunal akutplads eller modtager hjemmesygepleje i øvrigt".
KL skal hertil anføre, at det, såfremt en kommune tilbyder en ældre borger
med dobbeltsidet lungebetændelse ophold på en midlertidig plads efter
servicelovens § 84, stk. 2, vil være normal praksis at inddrage borgerens
egen læge og den kommunale hjemmesygepleje, herunder evt. den
kommunale akutfunktion, i den indsats, borgeren skal modtage på den
1
Dato: 4. december 2018
Sags ID: SAG-2018-06702
Dok. ID: 2681527
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3852
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 3 af 7
Mette Hartlev m.fl., Sundhed og Jura 1. udgave 2013, side 53
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 185: Spm. om, hvordan KL i forhold til brugerbetaling på akutfunktioner har forholdt sig til, hvorvidt der efter KL’s vurdering er tale om fortolkning af gældende regler, eller om der er tale om en praksis hos kommunerne, til sundhedsministeren
1993392_0004.png
NOTAT
midlertidige plads. Det kan dreje sig om såvel håndtering af den
receptpligtige medicin, borgeren ordineres fra egen læge til behandling af
lungebetændelsen, som løbende observation af patientens tilstand, hvilket
vel at mærke begge er typiske opgaver for den kommunale
hjemmesygepleje, jf. Sundhedsstyrelsens vejledning om hjemmesygepleje.
KL er på den baggrund derfor heller ikke enig med Kammeradvokaten i, at
man på baggrund af de nævnte forarbejder til bestemmelsen kan udlede, at
der
ikke
er personsammenfald mellem målgrupperne for indsatser efter de to
bestemmelser.
KL skal herudover supplerende tilføje, at det er en etableret praksis, at
kommunale medarbejdere på en række områder samarbejder på tværs af
ressortområder og hyppigt leverer indsatser parallelt efter forskellig
lovgivning. Det er fx tilfældet, når hjemmesygeplejen leverer sygepleje i
borgerens hjem parallelt med, at der ydes personlig og praktisk hjælp efter
serviceloven. Det er også fast praksis, at hjemmesygeplejen varetager
sygeplejefaglige indsatser efter sundhedsloven på de kommunale
plejecentre, som er reguleret efter serviceloven og at hjemmesygeplejen har
et tæt samarbejde med hjemmeplejen om tidlig opsporing af tidlig sygdom
hos borger, der modtager personlig og praktisk hjælp efter serviceloven.
Denne praksis er ligeledes anbefalet af Sundhedsstyrelsen, jf. vejledning om
hjemmesygepleje.
Det fremgår også af Kammeradvokatens notat,
at "servicelovens § 84, stk.
2, adskiller sig grundlæggende fra sundhedslovens § 138 ved, i modsætning
til denne bestemmelse, ikke at pålægge kommunerne en forpligtelse til at
tilbyde midlertidige ophold".
KL skal hér gøre opmærksom på, at kommunerne ikke er forpligtet til efter
sundhedslovens § 138 at tilbyde midlertidige ophold til borgere i forbindelse
med varetagelse af indsatser i akutfunktionen.
Akutpladser ikke er nævnt i hverken sundhedsloven eller bekendtgørelse om
hjemmesygepleje og kommunerne kan ifølge Sundhedsstyrelsens
kvalitetsstandard vælge at tilrettelægge indsatsen i akutfunktionen
enten
som akutteam
eller
som akutplads.
Der er således ikke efter sundhedsloven krav om, at kommunerne skal
tilbyde midlertidigt ophold, men alene at kommunerne skal tilbyde
hjemmesygepleje til personer, der opholder sig i kommunen.
Kommunernes tilbud er derfor også tilrettelagt forskelligt og indsatser
tilbydes som oftest i borgerens hjem, men også på sygeplejeklinikker, på
plejecentre m.v. koordineret med den indsats, der i øvrigt foregår efter
anden lovgivning.
Følgende fremgår endvidere af Kammeradvokatens notat "Tværtimod
er det
efter vores opfattelse ikke oplagt, at en borger på én og samme tid skulle
kunne befinde sig på to forskellige kommunale tilbud reguleret i to forskellige
lovgivninger med forskellige formål, og som administreres af forskellige
ressortområder."
Dato: 4. december 2018
Sags ID: SAG-2018-06702
Dok. ID: 2681527
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3852
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 4 af 7
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 185: Spm. om, hvordan KL i forhold til brugerbetaling på akutfunktioner har forholdt sig til, hvorvidt der efter KL’s vurdering er tale om fortolkning af gældende regler, eller om der er tale om en praksis hos kommunerne, til sundhedsministeren
1993392_0005.png
NOTAT
Det skal hertil bemærkes, at det netop følger af Sundhedsstyrelsens
"Kvalitetsstandarder for kommunale akutfunktioner i hjemmesygeplejen", at
der netop skal ske en sammenhængende indsats mellem hjemmesygeplejen
og kommunens øvrige indsatser efter den sociale lovgivning, herunder
indsatser efter den sociale lovgivning, som giver mulighed for eller stiller krav
om midlertidige eller permanente ophold for borgeren.
Der er således et krav om, at kommunens tilbud efter henholdsvis
sundhedsloven og serviceloven leveres i sammenhæng, hvilket
understreges af at medarbejderne på de nuværende akutpladser varetager
begge typer af opgaver.
Herudover og i forbindelse hermed følger det af vejledning om
hjemmesygepleje, at den skal skabe mulighed for, at patienten kan blive i
eget hjem, herunder plejebolig m.v. Det understreger pointen om, at
midlertidigt ophold på en akutplads tildeles som led i sociale foranstaltninger,
eksempelvis fordi borgeren på grund af hjemmets indretning ikke kan være i
hjemmet, mens den sundhedsfaglige indsats sker efter sundhedslovens
bestemmelser i regi af medarbejdere i den kommunale akutfunktion. Den
egenbetaling borgeren i sådanne tilfælde pålægges matcher den udgift,
borgeren alligevel ville have til kost, vask m.v. i eget hjem.
Konklusion
Det er KL´s vurdering, at der på baggrund af den betydelige usikkerhed, der
har været omkring hvilke opgaver, som er omfattet af den vederlagsfri
hjemmesygeplejeydelse, ikke er grundlag for at konkludere, at kommunerne
ikke har hjemmel til at opkræve betaling for kost, linned tøjvask m.m. i
forbindelse med akutpladser efter bestemmelser i serviceloven.
Det må her indgå med betydelig vægt, at Kammeradvokaten selv
konkludere, at der er usikkerhed vedrørende dette, og at forskellige ministre
har vurderet, at der i visse tilfælde er hjemmel til at opkræve betaling for
visse ydelser på akutpladser.
I den forbindelse indgår det endvidere med betydelig vægt, at kommunerne
ikke, som det fremgår af Kammeradvokatens notat, er forpligtet til at stille
midlertidige sengepladser til rådighed efter sundhedslovens § 138, og er
forpligtet til i deres tilbud til borgerne at levere ydelser efter både
sundhedsloven og den sociale lovgivning.
Det er på den baggrund også KL´s vurdering, at der allerede derfor ikke er
grundlag for et eventuelt tilbagebetalingskrav fra borgere, hvor kommunerne
har opkrævet betaling for ydelserne.
KL`s opmærksomhedspunkter til afgrænsning af målgruppen for
vederlagsfrie "tillægsydelser" under ophold på kommunale akutpladser
Kommunerne yder efter lov og bekendtgørelse hjemmesygepleje
vederlagsfrit efter lægehenvisning. Afgørelse om tildeling træffes af
kommunalbestyrelsen. Kommunerne tilrettelægger hjemmesygeplejen
således, at de behov for hjemmesygepleje, der opstår i lokalsamfundet kan
imødekommes. Der er ikke i lov og bekendtgørelse krav om, at
hjemmesygeplejen tilrettelægges på særlig vis, herunder krav om, at
Dato: 4. december 2018
Sags ID: SAG-2018-06702
Dok. ID: 2681527
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3852
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 5 af 7
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 185: Spm. om, hvordan KL i forhold til brugerbetaling på akutfunktioner har forholdt sig til, hvorvidt der efter KL’s vurdering er tale om fortolkning af gældende regler, eller om der er tale om en praksis hos kommunerne, til sundhedsministeren
1993392_0006.png
NOTAT
kommunerne tilbyder borgere midlertidigt ophold. Kommunernes tilbud er
derfor tilrettelagt forskelligt efter de lokale forhold og indsatser tilbydes som
oftest i borgerens hjem, men også på sygeplejeklinikker, på plejecentre og
botilbud og på midlertidige pladser, herunder aflastningspladser,
rehabiliteringspladser, akutpladser m.v.
Det er den enkelte kommune, der beslutter organiseringen, herunder om der
etableres "akutpladser". Udviklingen af de kommunale akutfunktioner er sket
ved knopskydning og de kommunale akutpladser er til dels vokset som en
del af serviceloven, hvor midlertidigt ophold på en kommunal plads tildeles
som led i sociale foranstaltninger, eksempelvis fordi borgeren har behov for
en særlig sygeplejefaglig indsats, men på grund af hjemmets indretning
midlertidigt ikke kan være i hjemmet. Den egenbetaling borgeren i sådanne
tilfælde pålægges matcher den udgift, borgeren alligevel ville have til kost,
vask m.v. i eget hjem.
Kommunens midlertidige pladser anvendes fleksibelt ift. borgernes behov.
Kommunerne råder fx ikke over et fast antal rehabiliteringspladser,
akutpladser, aflastningspladser m.v. men dimensionerer indsatsen efter
behovet, som kan variere fra uge til uge, og hvor indsatsen spænder over en
række forskellige faglige ydelser. En midlertidig plads kan den ene dag
fungere som fx en aflastningsplads og den næste som en akutplads, hvor
den eneste forskel er borgerens behov og de medarbejderkompetencer, der
matcher pladsen. Det kan ligeledes forekomme, at borgere på en
aflastningsplads kortvarigt får behov for en afgrænset indsats fra
kommunens akutfunktion eller hjemmesygepleje i øvrigt uden af den grund
at optage en akutplads.
Kommunernes adgang til at tilrettelægge hjemmesygeplejen efter lokale
forhold vil derfor gøre det vanskeligt at afgrænse i hvilke situationer og under
hvilke omstændigheder, kommunerne skal levere kost, skift af linned og
tøjvask vederlagsfrit som led i indsatsen på en akutplads og i hvilke
situationer, kommunerne kan opkræve egenbetaling for ophold på en
midlertidig plads efter servicelovens § 84, stk. 2.
KL lægger vægt på, at der i finanslovsaftalen alene nævnes kommunale
akutpladser. Efter ordlyden af aftaleteksten antager KL derfor, at fritagelsen
for egenbetaling til kost, m.v. ikke gælder borgere, der modtager indsatser
fra akutteam i eget hjem. KL antager i øvrigt også, at indsatsen til borgere,
der modtager hjemmesygepleje fortsat skal koordineres med ydelser efter
servicelovens § 83 om personlig og praktisk hjælp samt madservice således,
at borgeren selv afholder udgiften til kost, linned m.v., når indsatsen leveres
fra den almindelige hjemmesygepleje.
KL bidrager gerne konstruktivt til en nærmere afgrænsning af rammerne for
vederlagsfri ophold på kommunale akutpladser, herunder også til en
afklaring af de kommunale merudgifter en præcisering af lovgivningen vil
medføre.
KL noterer i øvrigt, at Sundhedsministeriet på møde d. 3. december oplyste,
at mens borgerens udgifter til medicin fremover fortsat vil være forbundet
med egenbetaling er det endnu uafklaret, hvorvidt de lovgivningsmæssige
Dato: 4. december 2018
Sags ID: SAG-2018-06702
Dok. ID: 2681527
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3852
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 6 af 7
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 185: Spm. om, hvordan KL i forhold til brugerbetaling på akutfunktioner har forholdt sig til, hvorvidt der efter KL’s vurdering er tale om fortolkning af gældende regler, eller om der er tale om en praksis hos kommunerne, til sundhedsministeren
1993392_0007.png
NOTAT
rammer for borgerens udgifter til befordring til og fra kommunale akutpladser
skal justeres.
Dato: 4. december 2018
Sags ID: SAG-2018-06702
Dok. ID: 2681527
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3852
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 7 af 7