Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 19-12-2018
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPASO
Sagsnr.: 1809790
Dok. nr.: 764410
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 22. november 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 185 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 185:
”Ministeren
bedes i forlængelse af samråd den 13. nov. 2018 i Sundheds- og Ældre-
udvalget om brugerbetaling på kommunale akutfunktioner, jf. samrådsspm. J, oplyse,
hvordan KL i forhold til brugerbetaling på akutfunktioner har forholdt sig til, hvorvidt
der efter KL’s
vurdering er tale om fortolkning af gældende regler, eller om der er tale
om en praksis hos kommunerne.”
Svar:
Som jeg har oplyst i mit svar på SUU alm. del
–
spm. 186, har mit ministerium haft lø-
bende drøftelser med KL, siden jeg i september 2018 svarede på en række SUU alm.
del spørgsmål om egenbetaling på kommunale akutpladser. Disse drøftelser pågår
fortsat.
Mit ministerium har aftalt med KL, at KL bidrager til besvarelsen af spm. 185. KL oply-
ser følgende:
./.
”KL
har over for Sundhedsministeriet og Kammeradvokaten redegjort for KL´s be-
mærkninger til Kammeradvokatens vurdering af de lovgivningsmæssige rammer om-
kring egenbetaling til kommunale akutpladser. KL´s bemærkninger til Kammeradvo-
katens notat vedlægges.
KL skal indledningsvis understrege, at KL er enig i, at den sundhedsfaglige ydelse skal
leveres vederlagsfrit af kommunerne. Spørgsmålet, der er uenighed om, omhandler
alene betaling for såkaldte tillægsydelser som kost, tøjvask mv.
KL skal også understrege, at indsatser i akutfunktionen ikke er et alternativ til be-
handling på sygehus. Udgangspunktet er, at borgeren af sygehuset er vurderet ud-
skrivningsparat. Alternativet til ophold på en akutplads er således besøg af den kom-
munale akutfunktion i borgerens eget hjem.
Samtidig skal det understreges, at oprettelsen af akutpladser er sket som en 'knop-
skydning' på serviceloven og de midlertidige pladser længe før Sundhedsstyrelsen har
udarbejdet kvalitetsstandarder herfor. KL vurderer i vedlagte bemærkninger til Kam-
meradvokatens notat bl.a., at der er hjemmel i serviceloven til, at kommunerne kan
opkræve betaling for tillægsydelser (kost, linned og tøjvask), når borgere opholder sig
på kommunale akutpladser, og at kommunerne derfor har handlet efter gældende
retspraksis. KL henviser endvidere til Sundhedsstyrelsens
Kvalitetsstandard for kom-
munale akutfunktioner i hjemmesygeplejen,
der anerkender, at den sundhedsfaglige
indsats leveres i sammenhæng med indsatser efter serviceloven og Sundhedsstyrel-
sens Vejledning
om hjemmesygepleje.
./.