Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1993390_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 19-12-2018
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPASO
Sagsnr.: 1809790
Dok. nr.: 764410
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 22. november 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 185 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 185:
”Ministeren
bedes i forlængelse af samråd den 13. nov. 2018 i Sundheds- og Ældre-
udvalget om brugerbetaling på kommunale akutfunktioner, jf. samrådsspm. J, oplyse,
hvordan KL i forhold til brugerbetaling på akutfunktioner har forholdt sig til, hvorvidt
der efter KL’s
vurdering er tale om fortolkning af gældende regler, eller om der er tale
om en praksis hos kommunerne.”
Svar:
Som jeg har oplyst i mit svar på SUU alm. del
spm. 186, har mit ministerium haft lø-
bende drøftelser med KL, siden jeg i september 2018 svarede på en række SUU alm.
del spørgsmål om egenbetaling på kommunale akutpladser. Disse drøftelser pågår
fortsat.
Mit ministerium har aftalt med KL, at KL bidrager til besvarelsen af spm. 185. KL oply-
ser følgende:
./.
”KL
har over for Sundhedsministeriet og Kammeradvokaten redegjort for KL´s be-
mærkninger til Kammeradvokatens vurdering af de lovgivningsmæssige rammer om-
kring egenbetaling til kommunale akutpladser. KL´s bemærkninger til Kammeradvo-
katens notat vedlægges.
KL skal indledningsvis understrege, at KL er enig i, at den sundhedsfaglige ydelse skal
leveres vederlagsfrit af kommunerne. Spørgsmålet, der er uenighed om, omhandler
alene betaling for såkaldte tillægsydelser som kost, tøjvask mv.
KL skal også understrege, at indsatser i akutfunktionen ikke er et alternativ til be-
handling på sygehus. Udgangspunktet er, at borgeren af sygehuset er vurderet ud-
skrivningsparat. Alternativet til ophold på en akutplads er således besøg af den kom-
munale akutfunktion i borgerens eget hjem.
Samtidig skal det understreges, at oprettelsen af akutpladser er sket som en 'knop-
skydning' på serviceloven og de midlertidige pladser længe før Sundhedsstyrelsen har
udarbejdet kvalitetsstandarder herfor. KL vurderer i vedlagte bemærkninger til Kam-
meradvokatens notat bl.a., at der er hjemmel i serviceloven til, at kommunerne kan
opkræve betaling for tillægsydelser (kost, linned og tøjvask), når borgere opholder sig
på kommunale akutpladser, og at kommunerne derfor har handlet efter gældende
retspraksis. KL henviser endvidere til Sundhedsstyrelsens
Kvalitetsstandard for kom-
munale akutfunktioner i hjemmesygeplejen,
der anerkender, at den sundhedsfaglige
indsats leveres i sammenhæng med indsatser efter serviceloven og Sundhedsstyrel-
sens Vejledning
om hjemmesygepleje.
./.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 185: Spm. om, hvordan KL i forhold til brugerbetaling på akutfunktioner har forholdt sig til, hvorvidt der efter KL’s vurdering er tale om fortolkning af gældende regler, eller om der er tale om en praksis hos kommunerne, til sundhedsministeren
Herudover tillægger KL det stor betydning, at kommunerne har handlet i fuld åben-
hed og i overensstemmelse med udlægningen af lovgivningen på området. Således
har sundhedsministeren senest d. 18. september 2017 i svar nr. 1106 til Folketingets
Sundheds- og Ældreudvalg oplyst, at "kommunen kan derfor i visse tilfælde opkræve
egenbetaling ved ophold på en kommunal akutfunktion eller for ydelser, der leveres i
borgerens eget hjem. Det gælder fx i forhold til madservice". KL finder, at også mini-
sterens svar understøtter, at kommunerne har handlet efter gældende ret.
KL er for øjeblikket i dialog med Sundhedsministeriet om Kammeradvokatens vurde-
ring, ligesom KL er i konstruktive drøftelser med Sundhedsministeriet om udmøntnin-
gen af finanslovsaftalen om den fremadrettede ændring af retstilstanden om veder-
lagsfrit ophold på kommunale akutpladser. KL forudsætter i den forbindelse, at kom-
munerne kompenseres for merudgifter ved et ændret regelgrundlag”.
Jeg kan hertil tilføje, at hverken
KL’s bidrag til besvarelsen eller KL’s notat
for nuvæ-
rende giver anledning til en ændring af den fortolkning af sundhedslovens § 138 om
hjemmesygepleje, som mit ministerium
med ekstern juridisk bistand fra Kammerad-
vokaten
har foretaget.
Jeg vil også gøre opmærksom på, at regeringen og Dansk Folkeparti med finansloven
for 2019 er enige om, at borgere ikke skal kunne opkræves egenbetaling for kost, lin-
ned, tøjvask o. lign. ved ophold på en kommunal akutplads. En nærmere vurdering
har vist, at der er behov for at præcisere reglerne for, hvad der indgår i det vederlags-
frie tilbud om hjemmesygepleje givet ved en akutfunktion organiseret som en kom-
munal akutplads.
Regeringen og Dansk Folkeparti er derfor i forlængelse heraf enige om, at det i regel-
grundlaget præciseres, at begrebet kommunal akutplads er en del af hjemmesygeple-
jen, som alene er reguleret efter sundhedsloven. Præciseringen indebærer, at kost,
linned, tøjvask o. lign. indgår som en del af det vederlagsfrie tilbud om hjemmesyge-
pleje givet ved en akutfunktion, der er organiseret som en kommunal akutplads.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Ann-Sofi Petersen
Side 2